abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31990099
quote:
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: zaterdag 5 november 2005 @ 12:33

De brand in een cellencomplex op Schiphol blijkt te zijn ontstaan in de cel van een 25-jarige gevangene uit Libië. Mogelijk heeft de man het vuur zelf aangestoken. De Libiër raakte bij het inferno zwaargewond en ligt in een ziekenhuis, waar hij kunstmatig in slaap wordt gehouden vanwege de ernst van zijn verwondingen.

Een afspraak met zijn advocaat ging de dag voorafgaand aan de brand niet door, omdat de Libiër iemand op bezoek had. Volgens bewaarders zou de man later die middag een aansteker hebben gehaald op de afdeling waar persoonlijke spullen liggen van de gevangenen. Rond middernacht brak brand uit in zijn cel. De Libiër was alleen ingesloten, in tegenstelling tot de meeste gevangenen die met twee man in een cel zitten. De brand sloeg snel over naar andere celruimtes. Elf gedetineerden kwamen om het leven, vijftien personen raakten gewond.

Uit de reconstructie die de Volkskrant maakte op basis van gesprekken met overlevenden, bewaarders, brandweer, marechaussee, advocaten en nabestaanden, blijkt verder dat de brandweer de gevangenis moeilijk kon bereiken omdat de eerste bluswagen niet door de sluis kwam die toegang geeft tot het complex. Er was een misverstand over de werking van de hekken, waarvan er één dicht moest zijn om de ander te kunnen openen.
Verbaast me niets, dit komt helaas vaker voor in een gevangenis.
pi_31990535
Maar het zal volgens sommige toch allemaal de schuld van Verdonk zijn. Want die lieve bolletjesslikkers kwamen alleen maar hun geluk zoeken in Nederland
pi_31990797
Tot nu toe is het niet meer dan een vermoeden.. al spookt de mogelijkheid ook al dagen door mijn koppie. Zolang het onderzoek nog niet is afgerond zijn alle conclusies voorbarig. Generaal pardon, het nog meer bashen van Verdonk, of aannemen dat het aangestoken is.

Feit is dat er 11 mensen zijn omgekomen en dat is al triest zat.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_31990890
Volgende keer eerst iedereen evacueren en dan pas de idioot die zijn cel in brand steekt gaan helpen.
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:23:17 #5
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31991608
Ja, dat zat er wel in natuurlijk.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:31:02 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31991807
Zou ie een prullenbak in de hens hebben gezet?
  zaterdag 5 november 2005 @ 16:56:32 #7
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31994105
aangestoken of niet, als het gebouw brandveilig was geweest was de brand niet overgesprongen naar de andere kamers en had het niet zo'n ravage als gevolg
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_31994621
Dat had ik niet verwacht. Ik heb de hele week naar 2 vandaag gekeken en in die cellen zaten alleen maar heiligen met een blanco strafblad.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_31994772
Ik vraag me af of de PvdA nu ook weer boos gaat worden om deze voorbarige conclusies...
pi_32011444
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:44 schreef _The_General_ het volgende:
Maar het zal volgens sommige toch allemaal de schuld van Verdonk zijn. Want die lieve bolletjesslikkers kwamen alleen maar hun geluk zoeken in Nederland
Ik geloof dat de brand plaatsvond in het gedeelte waar asielzoekers worden vastgehouden.
pi_32013696
Jeetje wat een verrassing. Nou dan moeten we ons maar snel richten op de brandveiligheid, zodat we de Nederlanders en/of de Nederlandse overheid toch nog de schuld kunnen geven.

En ik stel voor dat we het vanaf nu het zullen hebben over de wanhoop van het criminele asielbeleid in dit land die mensen tot zo'n daad aanzet.

Hebben de slachtoffers al een verblijfsvergunning gekregen? Want dit lijken mij zeer waardevolle aanwinsten voor de Nederlandse maatschappij. Ze waren zelfs zo waardevol dat ze achter slot en grendel zaten om te voorkomen dat ze werden gestolen (door de vluchtelingen industrie denk ik?)
  donderdag 10 november 2005 @ 14:12:59 #12
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32147576
Professioneel hyserica en amateurdichteres Joke Kuit had de volgende hilarisch doch ook ideologisch gevaarlijke bijdrage op indymedia te melden.

Bron: http://www.indymedia.nl/nl/2005/11/31948.shtml
quote:
Libiër ten onrechte beschuldigd
Joke Kaviaar - 10.11.2005 10:42

Dit is de zoveelste keer dat Verdonk cs. de aandacht proberen af te leiden van hun misdadige praktijken!

De 25 jarige Libiër die van de brandstichting in de uitzetbajes op Schiphol Oost wordt beschuldigd, is zich rot geschrokken van de beschuldiging. Hij ontkent. Dit bleek vanmorgen op het NOS journaal waar zijn advokaat aan het woord werd gelaten. En weet je wat? Ik geloof hem. Onvoorwaardelijk. Het ziet er naar uit dat de beschuldiging slechts gebaseerd is op het feit dat de man 's avonds om een aansteker had gevraagd. Om nu te voorkomen dat het ware verhaal naar buiten kan komen zijn de man beperkingen opgelegd waardoor zijn advokaat niets verder uit de doeken kan doen.

Dit is de zoveelste misselijke poging van justitie om de waarheid te verdoezelen. Beschuldig maar iemand. Zeg maar dat de Congolezen zelf die papieren wel zullen hebben meegenomen. Zeg maar dat het raam van Verdonk beschoten is. Verzin maar weer wat en maak maar weer een volgende zondebok. Nee, Donner en Verdonk. Jullie zijn schuldig! En wat mij betreft, zelfs al had die man de brand aangestoken, zijn jullie nóg schuldig. Schuldig aan de wanhoop en de angst van mensen omdat jullie ze opsluiten en deporteren naar landen als Libië waar martelingen aan de orde van de dag zijn!

Ook de Libiër die nu wordt beschuldigd is een slachtoffer van jullie, en hij is niet in staat zich te verweren.
Mijn reactie op haar stuk is uiteraard door Indymedia -in hun rol van het bestrjiden van elke meningsuiting die niet met hun extreem linkse dogma's strookt - verwijderd. Hier volgt deze nogmaals:
quote:
In de eerste plaats: Waarom moet hier een apart topic over geopend worden?

Je gelooft iemand onvoorwaardelijk op basis van de woorden van zijn advocaat, zonder dat je enige inhoudelijke kennis hebt van het onderzoek. Nogal merkwaardig is het niet? Je kunt het Verdonk overal de schuld van geven ook overdrijven. Maar ratio is niet hetgene waar je naar op zoek bent lees ik in je stuk. Je eigen gelijk is belangrijker.

Sinds wanneer is angst of wanhoop een goede reden om brand te stichten. Mensen die hun eigen slechtlopende bedrijf in de fik steken voor de verzekeringspremie worden ook gedreven door wanhoop.Vind je dat ook legitiem? Richard H. vermoordde zijn vrouw en twee dochtertjes gedreven door angst en wanhoop? Ook legitiem?

De rechter beslist of iemand uitgewezen wordt. Hecht je wel waarde aan de rechtstaat?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_32150408
quote:
Op donderdag 10 november 2005 14:12 schreef Tarak het volgende:
De 25 jarige Libiër die van de brandstichting in de uitzetbajes op Schiphol Oost wordt beschuldigd, is zich rot geschrokken van de beschuldiging.

En weet je wat? Ik geloof hem.
quote:
DEN HAAG - De 25-jarige Libiër, die wordt verdacht van brandstichting in het detentiecentrum Schiphol-Oost, erkent dat hij de veroorzaker is van de brand in het cellencomplex.

Van opzet was echter geen sprake. De brand was een ongeluk, zo heeft hij, volgens zijn advocaat Robbert Ketwaru, tegenover de politie verklaard.

De Libiër, die daags na de brand het land zou worden uitgezet, ligt met tweedegraads brandwonden aan zijn handen, benen en gezicht in het Penitentiair Ziekenhuis in Scheveningen.

Volgens Ketwaru is hij niet alleen fysiek, maar ook mentaal ernstig aan toe. ''Hij is enorm geschrokken, zowel van de commotie die is ontstaan rond de brand als van zijn aanhouding. Hij heeft tijdens het verhoor afgelopen maandag verklaard dat hij de brand niet met opzet heeft aangestoken, maar dat er sprake is geweest van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.'' Hoe de brand precies is ontstaan, kan Ketwaru nog niet zeggen. ''Ik weet ook niet welke bewijzen justitie precies heeft.''

De advocaat noemt het 'onbegrijpelijk' dat zijn cliënt in zijn huidige toestand is verhoord. Volgens hem hield de 25-jarige Libiër 'een onsamenhangend betoog en kan getwijfeld worden aan de betrouwbaarheid van zijn verklaring'. ''Al heb ik uit zijn woorden op kunnen maken dat hij de brand in zijn cel niet met opzet heeft aangestoken.''
Bron.
pi_32185998
Indymedia is ook zo betrouwbaar.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:52:53 #15
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32186260
quote:
Op donderdag 10 november 2005 15:43 schreef What het volgende:

[..]

[..]
Je hebt wel gelezen dat ik dat niet beweer, maar dat hysterica Joke Kaviaar dat beweert?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  vrijdag 11 november 2005 @ 19:03:40 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32186568
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:44 schreef _The_General_ het volgende:
Je mening impliceert dat het een feit is dat alle mensen die aldaar in bewaring zaten, vastgezet werden op -verdenking van- bolletjesslikken danwel ander drugsgebruik en/of drugssmokkel.

Echter heb ik anders vernomen, ik wacht op een feit danwel bron wat dit kan weerleggen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32188108
Natuurlijk is de brand aangestoken, daar heb ik geen moment aan getwijfeld.

Maar het kan niet zo zijn dat bij een brand in een gevangenis 11 mensen om het leven komen. Daar blijft de overheid verantwoordelijk voor en niet de brandstichter. Die heeft de andere mensen niet opgesloten. De overheid heeft dat gedaan en die hoort het zo te faciliteren dat mensen veilig zijn.
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:01:09 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32188165
'mensen vastzetten impliceert verantwoordelijkheid nemen'
aldus Donner.

En dat klopt.
pi_32188715
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 19:59 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk is de brand aangestoken, daar heb ik geen moment aan getwijfeld.

Maar het kan niet zo zijn dat bij een brand in een gevangenis 11 mensen om het leven komen. Daar blijft de overheid verantwoordelijk voor en niet de brandstichter. Die heeft de andere mensen niet opgesloten. De overheid heeft dat gedaan en die hoort het zo te faciliteren dat mensen veilig zijn.
Je lijkt verantwoordelijkheid en schuld een beetje door elkaar te halen in je reacties. Overheid is wellicht verantwoordelijk, maar niet schuldig. De overheid hoeft in dat geval ook geen schuld te bekennen en daar naar te gedragen. Je kunt als overheid wel je verantwoording nemen, wat ook gedaan is. Maar daar hoeven verder geen gevolgen als illegalen een verblijfsvergunning geven aan verbonden te worden.
geen
pi_32189000
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:22 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Je lijkt verantwoordelijkheid en schuld een beetje door elkaar te halen in je reacties. Overheid is wellicht verantwoordelijk, maar niet schuldig. De overheid hoeft in dat geval ook geen schuld te bekennen en daar naar te gedragen. Je kunt als overheid wel je verantwoording nemen, wat ook gedaan is. Maar daar hoeven verder geen gevolgen als illegalen een verblijfsvergunning geven aan verbonden te worden.
Nee, maar de ministers zullen straks wel af moeten treden. Er zal fikse schadevergoeding betaald moeten worden en misschien krijgen de ministers een strafzaak wegens dood door schuld aan de broek.
pi_32189047
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, maar de ministers zullen straks wel af moeten treden. Er zal fikse schadevergoeding betaald moeten worden en misschien krijgen de ministers een strafzaak wegens dood door schuld aan de broek.
Dood door schuld? Heeft verdonk het vuurtje zelf aangestoken?
Nogmaals, je haalt verantwoordelijkheid en schuld door elkaar. Dus er hoeven geen ministers af te treden, illegalen worden gewoon uitgezet, en we gaan met z'n allen gewoon weer door met ons leventje.
geen
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:37:08 #22
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32189059
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Denk je werkelijk? Ik denk dat is gebleken dat er werkelijk nalatig is gehandeld, verdonk alleen maar sorry hoeft te zeggen voor haar voorbarige conclusies dat het personeel uitstekend gehandeld heeft. Ik denk ook dat Donner alleen maar sorry hoeft te zeggen als blijkt dat mensen toch ECHT geen medische bijstand hebben gehad, echt geen psycholoog over de vloer hebben gehad en toch echt nog dagen in dezelfde kleren hebben gelopen. De sorrycultuur heerst daar in Den Haag.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_32189078
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:36 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Nee, maar dat hoeft ook niet. Er is genoeg reden om de ministers dat te verwijten en er is ook een dergelijke klacht in voorbereiding. De rapporten worden nog even afgewacht.
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:38:35 #24
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32189093
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:36 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Nogmaals, je haalt verantwoordelijkheid en schuld door elkaar. Dus er hoeven geen ministers af te treden, illegalen worden gewoon uitgezet, en we gaan met z'n allen gewoon weer door met ons leventje.
Ik vind niet dat Donner of Verdonk schuldig zijn. Er is wel nalatigheid geweest, maar daar zijn zij niet direct verantwoordelijk voor. Ze zijn echter wel verantwoordelijk voor alles wat er na de brand is gebeurd en de uitspraken die ze hebben gedaan. En als straks blijkt dat ze ernstig getraumatiseerde mensen hebben uitgezet. Maar een sorry zal voldoende blijken
pi_32189098
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:37 schreef SCH het volgende:
Nee, maar dat hoeft ook niet. Er is genoeg reden om de ministers dat te verwijten en er is ook een dergelijke klacht in voorbereiding. De rapporten worden nog even afgewacht.
Hoeft dat niet? We gaan naar een rechtspraak waarin je niet meer schuldig hoeft te zijn om veroordeeld te worden?
Wat is je bron over dat laatste?
geen
pi_32189105
msn?
geen
pi_32189109
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:37 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Denk je werkelijk? Ik denk dat is gebleken dat er werkelijk nalatig is gehandeld, verdonk alleen maar sorry hoeft te zeggen voor haar voorbarige conclusies dat het personeel uitstekend gehandeld heeft. Ik denk ook dat Donner alleen maar sorry hoeft te zeggen als blijkt dat mensen toch ECHT geen medische bijstand hebben gehad, echt geen psycholoog over de vloer hebben gehad en toch echt nog dagen in dezelfde kleren hebben gelopen. De sorrycultuur heerst daar in Den Haag.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben helaas. Ik bedoelde ook meer met moeten dat het zou moeten maar Verdonk kan alles maken, die hoeft en gaat nergens voor weg. Donner zie ik wel uit zichzelf opstappen.
pi_32189144
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:38 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Hoeft dat niet? We gaan naar een rechtspraak waarin je niet meer schuldig hoeft te zijn om veroordeeld te worden?
Een advocaat die ik gesproken heb. Natuurlijk moet je schuldig zijn en dat zal dan ook aangetoond worden al is dat met ministers erg ingewikkeld en moeilijk. Maar het is natuuriljk hun schuld als blijkt dat de hele boel niet deugde, het gaat echt niet alleen om wie de brand heeft aangestoken. Zie het arrest-Veerman.
pi_32189193
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:40 schreef SCH het volgende:
Een advocaat die ik gesproken heb. Natuurlijk moet je schuldig zijn en dat zal dan ook aangetoond worden al is dat met ministers erg ingewikkeld en moeilijk. Maar het is natuuriljk hun schuld als blijkt dat de hele boel niet deugde, het gaat echt niet alleen om wie de brand heeft aangestoken. Zie het arrest-Veerman.
We gaan het zien, sch. Ik zal erop terugkomen.

Wat is er met het arrest-veerman?
geen
  vrijdag 11 november 2005 @ 20:51:58 #30
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32189398
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:38 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Even een vraagje, maar ik dacht dat er iets was als een nalatigheid.
Als je een niet deugdelijk product leverd, wat niet aan normale verwachtingen voldoet, ben je schuldig.
Als ik een achtbaan bouw, en hij knalt na 10 ritten uit elkaar, ben ik schuldig als wat.
Wat de straf is, is afhankelijk van de opzet. Wou ik met opzet dat dat ding uit elkaar knalde, of was ik dom? (Dit kan niet echt zomaar gebeuren, omdat achtbanen gekeurd moeten worden door een 3e onafhankelijke partij)

Als men een wasmachine koopt, kan men er met normaal gebruik vanuit gaan dat het 5 jaar meegaat.
Nu is het de vraag wat men normaal gesproken mag verwachten met de vlamvatbaarheid van gevangenissen. En wie dit per ongeluk (daar ga ik even van uit) over het hoofd heeft gezien dat er waarschijnlijk fouten gemaakt konden worden.

Ik hoef niet zo nodig iemand veroordeeld zien te worden, wat ik liever zou zien is een onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren, en vooral, hoe dit voorval in de toekomst voorkomen kan worden. Want met een sorry krijg je geen mensenlevens terug.
pi_32189467
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:42 schreef natte-flamoes het volgende:
Wat is er met het arrest-veerman?
Die is ook veroordeeld terwijl hij de brand niet had aangestoken. Schuld kan ook nalatigheid zijn.
pi_32189508
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:51 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Even een vraagje, maar ik dacht dat er iets was als een nalatigheid.
Als je een niet deugdelijk product leverd, wat niet aan normale verwachtingen voldoet, ben je schuldig.
Als ik een achtbaan bouw, en hij knalt na 10 ritten uit elkaar, ben ik schuldig als wat.
Wat de straf is, is afhankelijk van de opzet. Wou ik met opzet dat dat ding uit elkaar knalde, of was ik dom? (Dit kan niet echt zomaar gebeuren, omdat achtbanen gekeurd moeten worden door een 3e onafhankelijke partij)

Als men een wasmachine koopt, kan men er met normaal gebruik vanuit gaan dat het 5 jaar meegaat.
Nu is het de vraag wat men normaal gesproken mag verwachten met de vlamvatbaarheid van gevangenissen. En wie dit per ongeluk (daar ga ik even van uit) over het hoofd heeft gezien dat er waarschijnlijk fouten gemaakt konden worden.

Ik hoef niet zo nodig iemand veroordeeld zien te worden, wat ik liever zou zien is een onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren, en vooral, hoe dit voorval in de toekomst voorkomen kan worden. Want met een sorry krijg je geen mensenlevens terug.
quote:
'Aanbevelingen Nibra over detentiecentrum opgevolgd'

Uitgegeven op donderdag 27 oktober 2005 om 19:00:09

(Novum) - De aanbevelingen die het instituut voor brandveiligheid Nibra in 2002 deed voor het detentiecentrum op Schiphol, waar woensdagnacht elf asielzoekers omkwamen bij een brand, zijn opgevolgd. Dat liet de brandweer donderdag weten op een persconferentie in Hoofddorp.

De uitspraken van het Nibra zijn volgens loco-burgemeester Michel Bezuijen van de gemeente Haarlemmermeer voorbarig. Het instituut meldde donderdag dat het gebouw in 2002 - voor de ingebruikname - niet brandveilig was. Het Nibra kwam daarop met vier aanbevelingen. Deze zijn allemaal opgevolgd voordat het pand in gebruik werd genomen, stelden Bezuijen en plaatsvervangend brandweercommandant Ruwald Wevers voor Radio 1.

Dit jaar is een controle geweest in het pand. In september vorig jaar is alles nog in orde bevonden, zei Wevers. Bij latere controles zijn enkele kleine mankementen geconstateerd, zoals brandwerende deuren die open bleven staan.

Bezuijen vertelde dat de gemeente vrijdag met een dossieronderzoek komt over de brandveiligheid van het centrum, maar zegt nog niet te weten of dat 'licht brengt'. De loco-burgemeester weet niet welke asielzoekers nog weg zijn. Hij denkt niet dat zij nog in het getroffen complex liggen.

Postbus 51 heeft een telefoonnummer opengesteld voor familie van mensen die in het cellencomplex op Schiphol verbleven. Zij kunnen bellen met 0800-1351.
http://www.nieuws.nl/21501

Ik lees dat het complex in 2002 voor in gebruikname niet brandveilig was. Er zijn 4 aanbevelingen gekomen, die allemaal zijn opgevolgd. Verder lees ik dat n september vorig jaar nog gecontroleerd is en alles nog in orde is bevonden.
geen
pi_32189572
quote:
'Vreemdelingen hinderden hulpverleners met biljartballen'

Uitgegeven: 1 november 2005 20:54
Laatst gewijzigd: 1 november 2005 21:06

HILVERSUM - De vreemdelingen die opgesloten zaten in het Detentiecentrum Schiphol-Oost hebben tijdens de dodelijke brand het bewakingspersoneel gehinderd bij hun pogingen om mensen te redden. Dat zei pastor M. Zandstra dinsdagavond in de actualiteitenrubriek Netwerk .

"Het personeel is in die reddingsactie bekogeld met biljartballen en belaagd met biljartkeus. Dat hoor ik niet terug in de media", aldus Zandstra, die zich baseert op gesprekken die hij voerde met het personeel. Zij zijn volgens de pastor "kapot" van wat er is gebeurd en "vragen zich af waarom ze niet meer mensen hebben kunnen redden".

Blaren

De pastor neemt het net als minister Verdonk op voor het bewakingspersoneel. "Ze zijn niet verstard, zijn niet weggelopen", zei de geestelijke. Sommige bewakers hadden volgens Zandstra blaren op de handen staan nadat ze tot twee keer toe de gloeiendhete deuren hadden geprobeerd te openen.

De geestelijke aarzelt over een generaal pardon voor de overlevenden van de brand. "Ik heb daar mijn twijfels over. Er zijn mensen met niet zo'n mooie achtergrond. Er zijn ook ongewenste vreemdelingen. Dus dan gaat het te ver om ze allemaal toe te laten."

Hartverscheurend

Zandstra staat deze dagen naast het personeel van het detentiecentrum ook de nabestaanden bij van de mensen die om het leven zijn gekomen, voor zover die in Nederland wonen. Hij omschrijft deze laatste ontmoetingen als "hartverscheurend". De nabestaanden geven uiting aan hun diepe verdriet. Ook maken ze het justitiepersoneel verwijten. "Jullie hebben ervoor gezorgd dat dit is gebeurd", luidt de kritiek.
http://www.nu.nl/news/618(...)iljartballen%27.html
geen
  vrijdag 11 november 2005 @ 21:02:15 #34
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32189645
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:56 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

[..]

http://www.nieuws.nl/21501

Ik lees dat het complex in 2002 voor in gebruikname niet brandveilig was. Er zijn 4 aanbevelingen gekomen, die allemaal zijn opgevolgd. Verder lees ik dat n september vorig jaar nog gecontroleerd is en alles nog in orde is bevonden.
Bedankt voor de bron.
Maar, mag ik nu de conclusie trekken dat de normen wellicht niet goed genoeg zijn?
Zo weet ik ook dat enkele normen voor luchtkwaliteit in NL'se kantoorgebouwen nou niet helemaal jofel zijn...(en ik denk dat menig kantoorwerker daarover mee kan praten, te koude / warme airco, etc.)

-------------------
quote:
huh!?
Damn, dat had ik niet verwacht. Ik vraag mij af waarom een pastor dit zegt, en niet bijvoorbeeld de beveiligingswoordvoerder. Maar alsnog zeer schokkend, wat moeten ze in godsnaam in hun cellen met biljartballen
Een pakje kaarten kan toch ook?
pi_32189724
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:02 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Bedankt voor de bron.
Maar, mag ik nu de conclusie trekken dat de normen wellicht niet goed genoeg zijn?
Zo weet ik ook dat enkele normen voor luchtkwaliteit in NL'se kantoorgebouwen nou niet helemaal jofel zijn...(en ik denk dat menig kantoorwerker daarover mee kan praten, te koude / warme airco, etc.)
Tjsa kijk, als de normen niet goed zijn is het een heel ander verhaal.Dan moet je een herdefinitie doen van voorwaarden waar zo'n gevangenis aan moet voldoen. Maar ook in zo'n geval zou verdonk of donner geen schuld hebben.
geen
  vrijdag 11 november 2005 @ 21:08:50 #36
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32189808
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:04 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Tjsa kijk, als de normen niet goed zijn is het een heel ander verhaal.Dan moet je een herdefinitie doen van voorwaarden waar zo'n gevangenis aan moet voldoen. Maar ook in zo'n geval zou verdonk of donner geen schuld hebben.
Precies, als dus blijkt dat de aanbevelingen zijn opgevolgd, en het voldeed aan de normen, dan treffen de ministers inderdaad geen blaam, maar het systeem.
Idealistisch zou dan zijn om het systeem zó aan te passen dat het praktisch niets meer kost om detentiecentra voortaan brandveiliger te maken. Zo waren de normen voor brandveiligheid in uitgaanscentra volgens mij ook aangepast na de Volendam-ramp, of waren dat meer vrijwillige voorzorgsmaatregelen?
pi_32189829
Zal best, weet ik allemaal niet. Waar het mij nu even om gaat is dat SCH een aantal zaken door elkaar lijkt te halen, en daarop z'n conclusies baseert.
geen
pi_32189897
Ik haal niks door elkaar.

Dat biljartverhaal komt van 1 persoon en is door niemand bevestigd.
pi_32191984
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:12 schreef SCH het volgende:
Ik haal niks door elkaar.

Dat biljartverhaal komt van 1 persoon en is door niemand bevestigd.
Makkelijk zeg om op zo'n manier iets niet aan te nemen. Ach ja, het past niet in je straatje zeker.
geen
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:28:35 #40
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32192039
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 22:26 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Makkelijk zeg om op zo'n manier iets niet aan te nemen. Ach ja, het past niet in je straatje zeker.
Nouja, ik zet het voorlopig in de plausibele hoek. Ik vind het wel merkwaardig dat alleen een pastor dit zegt, en geen vertegenwoordiger van de beveiliging zelf. Verder vind ik het vreemd dat een pastor zich hierin mengt?

voordat je begint dat ik niet voor anderen moet reageren, ik zette al eerder -iets onduidelijker- vraagtekens hierbij.
pi_32193042
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 22:28 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nouja, ik zet het voorlopig in de plausibele hoek. Ik vind het wel merkwaardig dat alleen een pastor dit zegt, en geen vertegenwoordiger van de beveiliging zelf. Verder vind ik het vreemd dat een pastor zich hierin mengt?

voordat je begint dat ik niet voor anderen moet reageren, ik zette al eerder -iets onduidelijker- vraagtekens hierbij.
De pastor baseert z'n uitspraken op gesprekken met het personeel. Tsja, ik weet niet hoor, maar waarom zou sch zich in z'n uitspraken en conclusies wel mogen baseren op 1 advocaat en we niet uit kunnen gaan van de uitspraken van een pastor die zegt zich te baseren op gesprekken met het personeel wat ten tijde van de brand werkzaam was in de gevangenissen?
geen
pi_32197859
Omdat iedereen weet dat geestelijken continue liegen en advocaten altijd de waarheid spreken. Dat is hun werk namelijk.
Kunnen we nu weer overgaan tot het aloude Nederlandsche spelletje "de zwarte piet toespelen"? Ik wil onderzoekscommissies! Ik wil parlementaire enquetes! Ik wil koppen zien rollen!

Prachtige site trouwens, www.indymedia.nl
Suck on that, Joseph Goebbels
pi_32199730
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 21:02 schreef Yildiz het volgende:
huh!?
Damn, dat had ik niet verwacht. Ik vraag mij af waarom een pastor dit zegt, en niet bijvoorbeeld de beveiligingswoordvoerder. Maar alsnog zeer schokkend, wat moeten ze in godsnaam in hun cellen met biljartballen
Een pakje kaarten kan toch ook?
Misschien zijn ze tijdens de brand van hun cel naar de recreatieruimte verplaatst.
pi_32205619
Arnon Grunberg vandaag in het Parool;
quote:
Waarom zouden wij dat zelf niet doen?
Wetende dat je de mensen er een groot plezier mee doet. Sommige soorten zijn nu eenmaal genetisch gezien minder begaafd om gelukkig te worden. Afrikanen bijvoorbeeld. De Marechaussee doet hun een plezier door hen op de vlucht neer te schieten. Ze zouden de Marechaussee eigenlijk moeten betalen voor de kogels en de manuren die er toch in gaan zitten om ze elke dag weer op de vlucht neer te schieten. Maar er kan natuurlijk altijd een factuur naar de nabestaanden worden gestuurd. Als het leven duur is, mag het sterven het ook best zijn.
Tja Arnon, wat zal ik zeggen, mijn opa heeft blijkbaar een paar Joden gemist bij de razzia's, als dat niet het geval was geweest waren we verschoond gebleven van teksten van Arnon Grunberg, of Marek van der Jagt, mocht u dat prefereren. U mag mij overigens postuum aanklagen voor de faux pas van wijlen mijn grootvader. Ik zie de dagvaarding met belangstelling tegemoet.
  zaterdag 12 november 2005 @ 15:31:45 #45
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32205777
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 15:24 schreef What het volgende:
Arnon Grunberg vandaag in het Parool;
[..]

Tja Arnon, wat zal ik zeggen, mijn opa heeft blijkbaar een paar Joden gemist bij de razzia's, als dat niet het geval was geweest waren we verschoond gebleven van teksten van Arnon Grunberg, of Marek van der Jagt, mocht u dat prefereren. U mag mij overigens postuum aanklagen voor de faux pas van wijlen mijn grootvader. Ik zie de dagvaarding met belangstelling tegemoet.
Deze man zegt dat afrikanen genetisch gezien minder goed gelukkig kunnen worden?
Nog even en men gaat zeggen dat Joden genetisch gezien ook niet jofel zijn.
Nog even en men gaat zeggen dat Ariërs genetisch gezien ook niet jofel zijn.
Nog even en men gaat zeggen dat Indiërs genetisch gezien ook niet jofel zijn.
Nog even en men gaat zeggen dat Eskimo's genetisch gezien ook niet jofel zijn.

Oh nee, dat is dan wat anders
  zaterdag 12 november 2005 @ 16:10:44 #46
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32206639
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 10:53 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Misschien zijn ze tijdens de brand van hun cel naar de recreatieruimte verplaatst.
Ik denk ook niet dat er een complete biljarttafel in een cel past. .
pi_32206967
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 16:10 schreef freako het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat er een complete biljarttafel in een cel past. .
Ben ik mijn sarcasme PI vergeten? .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')