OK, voor de vorm ook mijn verhaal.
![]()
Vanochtend dus vroeg opgestaan om eindelijk een testrit met de KLX te maken op de maagdelijke bandjes.
Eerst even een piccie van de nog schadevrije achterband gemaakt voordat ik vertrok.
![]()
![]()
Het starten bleek aardig zweten na ongeveer 3 maanden.
Sowiezo bleek het stationairtoerentàl veel te laag te staan, de gaskabel loopt nu door de andere remcylinder van de GPZ ook heel anders over de motôr.
Eerst maar eens een voorzichtig proefritje dus, vanaf hier naar de MacDonalds
![]()
dat zal iets van 1 kilometer zijn
![]()
daar even stoppen en het achterwiel controleren. Geen happies te zien.
![]()
Na weer wat startprobleempjes op een Beemerachtig
![]()
toerdrafje naar Schiedam gereden, mijn oude woon~werk traject.
![]()
Dat ging allemaal voorspoedig, maar ik had nog niet echt het gevoel met vertrouwen te rijden, bang dat er iets afviel of aan het happen
![]()
was.
Direct bij de tunnel gelijk weer de snelweg af, en na een stoplicht die niet op motoren afgesteld bleek weer omgekeerd om naar huis te rijden.
Doordraaiertje richting de snelweg ging alweer iets lekkerder en sneller dan vroegâh op de noppen.
Eenmaal thuis aangekomen snel het stationair toerental beter gezet dat de motor bij gas los net bleef lopen .. moest wel ff paar keer aantrappen omdat'ie niet zonder gas wilde draaien
![]()
.. en toen -spannend- het achterwiel gecontroleerd
![]()
helemaal geen beschadigingen te zien!
Omdat ik de motor nog iets meer wilde testen voor de meet -op-alles-voorbereid-zijn ben ik nog maar een keer naar Schiedam gereden, nu met iets meer vertrouwen en licht sportievere rijstijl.
Heen en terug ging enorm goed, alleen met het klimmen der toeren hakte de KLX er weer stevig in qua bereik.
Halverwege valt de motor dus helemaal uit, en moet je snel schakelen om nog vooruit te komen.
Had er al eerder last van, maar nu de noppen naast de vuilnisbak staan heb je die (V)power gewoon nodig.
Maar goed de KLX is al aardig sterk van nul tot 50% van de toeren
![]()
dus we hebben verder best lekker gereden.
![]()
Eenmaal thuis gekomen bleek dat de tijd toch wel snel verstreken was, en ik lichte haast moest maken om op tijd bij het afspreekpunt te zijn.
Snel Fok! afsluiten boven -stond nog open voor de blijde boodschap
![]()
, en een broodje smeren om mee te nemen.
Tijd om normaal te eten was'r niet meer.
![]()
Nog wel snel de moer van de achterbrug nagedraaid en er een perfecte borgclip op gezet
![]()
die ik vond in de doos met de vergeten goodie's laatst.
![]()
(ding is er vast niet eens voor gemaakt, waar hij wel voor is weet ik niet
![]()
)
Affijn, ik had rond 11:00~11:15 afgesproken bij afslag Rotterdam Airport
met Didiot.
En ondanks de verlate reis was ik nog helemaal perfect op tijd, Patje kwam ook na een minuut of 7 aan op zijn KLX650C en leren pak.. zeker niet te laat.
![]()
Hij zag er qua motor met de nieuwe handkappen en leren pak best stoer uit moet ik zeggen.
Na het bijpraten na een half jaar ofzo
![]()
zijn we via een mooie binnendoorroute naar Zoetermeer vertrokken.
De afstanden lijken zo allemaal ook een stuk korter
![]()
, snelweg sucks.
Onderweg was ik nog getuige van een paar vette wheelie's voor mij van
the Didiot.
![]()
In Zoetermeer liet ik mijn motor voor de eerste keer afslaan, en ik wist op dat moment nog niet dat dit vaker zou gebeuren later op de dag.
Ik was direct de aansluiting verloren met Didiot en zijn kleine-geen-zicht-naar-achteren-spiegeltje, maar zag bij het voorbijrijden van een parkeerplaats dat onder de afslag het afspreekpunt moest liggen.
Even een rontondtje pakken met de MPP's, nog een verkeerde afslag nemen
![]()
en we konden weer op de weg terug.
Toen ik nog even illegaal gekeerd was omdat ik 2 stoplichten lang niet terug kon
![]()
reed ik eindelijk weer op het doel af .. nadat ik even over de vluchtstrook moest omdat ik 1 afslag te vroeg nam.
We hadden om 12:00 afgesproken, en er stond nog maar 1 iemand te wachten -samen met Didiot dan.
Tijdens het bijpraten kwam er al iemand bij, en langzaam aan werd de groep steeds groter, zelfs na een uur ouwehoeren kwamen er nog
mensen SM'ers aanzetten.
![]()
De enige vrouw kwam ook na een half uurtje .. op een Aprilia Tuono .. dus maar geen stoplichtsprintjes mee doen.
![]()
Voor de rest alleen SM dudes.
Ik schat dat er een groepje was van 12 motoren, en van alles wat.. meeste wel
bling bling nieuwe meuk.
Toen we weg wilden rijden bleek er iemand zonder benzine te staan, maar gelukkig was zijn vriendin met de auto gekomen
![]()
en gingen ze even brandstof halen.
Iedereen stond al met ronkende motoren klaar..
.. de maat van
Stinky had net zijn CR met grote moeite gestart.
Ondertussen gingen er dus maar een paar een stuntshowtje opvoeren.
Lange wheelies, staande wheelies, doorschakelen naar de hoogste versnelling enz...
Ongelofenlijk hoeveel controle sommige mensen met een motor hebben.
Het was ook een leuke parkeerplaats (een gesloten Snowdome) om dit te doen.
Op de lesmotor en een RC autotje na zeeen van ruimte.
Iemand op een KTM crosser met noppen ging eerder weg, liet nog wel even mooie dingen zien onderweg bij zijn afscheid.
Toen we eenmaal konden vertrekken liet de motor die net getankt had nog even wat poserhandelingen zien .. en direct kwam het canvas al door zijn achterband heen.
Dat je daar nog mee kan rijden.
Affijn, rijden
![]()
rijden
![]()
rijden.
En die motor die net getankt had haakte binnen 10 kilometer al af.
Hij moest ook wat met zijn vriendin gaan doen enzo .. waarom eerder al die moeite dan?
(ik vroeg nog of het met zijn achterband te maken had
![]()
)
De groep ging verder, al wheeliend voor mijn voorwiel, en menige rotonde gewoon rechtdoor.
(er stond zelfs een keer iemand in het midden te wachten op de aansluiting
![]()
)
Bij de dijkjes ging het er leuk aan toe, halverwege de rit ben ik in het midden van de groep gaan rijden, maar de KLX vond al dat hoge toerengedoe niet leuk, ik kon net niet doorduwen qua toeren om in het achterwiel van de voorganger te blijven.
Ook irritant voor degene achter je.. kreeg nog een boze blik tussendoor.
Maar misschien keek hij standaard wel zo.
Eenmaal achteraan had ik een mooi uitzicht, de rit leek wel wat op de Fok! avondmeet qua omgeving
![]()
dus mooie smalle dijkjes langs het water met veel bochten.
Ik kon met iedereen voor mij nu veel constanter rijden qua snelheid, en dit ging met het huidige manco gewoon goed.
![]()
(max 110/120 km/u
![]()
)
Bij het doorkruisen van een aantal dorpjes moest er gestopt worden, en de KLX sloeg direct af.
Didiot voor mij zag het en wachte eventjes waarvoor dank
![]()
maar een aantal dorpjes later werd er ineens geremd door de hele groep bij een krappe linkerbocht 9zonder verdere aanleiding
![]()
) en sloeg de motor alweer af terwijl ik nog niet eens stilstond
![]()
- vanwege een net te laag stationair toerental.
Pas na 3 keer trappen was de motor weer aangeslagen, maar de groep was uit het zicht verdwenen, en welke kan precies op wist ik niet.
Ik ben nog de lange dijk afgereden totdat ik weer in een bebouwde kom kwam, die doorgereden en weer ergens terug de dijk op .. simply to late.
Maar ergens vond ik het wel best ook, er stond alweer 70 kilometer op de dagteller, dus ik besloot maar even in de buurt te tanken en
langzaam naar huis te gaan.
Onderweg kreeg ik ook genoeg zadelpijn
![]()
totaal toch ruim 120 kilometer gereden, en met 3 maanden stilstand erbij waren de spiertjes het niet meer gewend.
Thuis nog een (clickable)poserpiccie geschoten met de zelfontspanner.
![]()
En net een mailtje gestuurd voor een afspraak voor het stellen van de kleppen en controle van de nokkenasketting. Kunnen ze gelijk checken waarom de motor denkt dat'ie op 24.5 Kw begrenst moet zijn.