quote:
Tomas Galásek op pijnbank

AMSTERDAM, zondag
       Ajax mist vandaag in de uitwedstrijd tegen NEC op het middenveld niet alleen de geschorste Steven Pienaar, maar ook Tomas Galásek. De Tsjech viel af met een hamstringblessure die hem al langer parten speelt. ,,In Bern gaf hij aan dat het nog niet bezwaarlijk was. Dat is het nu wel”, aldus Danny Blind, die zeer waarschijnlijk weer wel kan beschikken over Hatem Trabelsi. ,,Hij lijkt fit en gaat in ieder geval mee naar Nijmegen.”
        Bij afwezigheid van Galásek zal de aanvoerdersband gedragen worden door Zdenek Grygera. Het voornemen om Urby Emanuelson even rust te geven, zag Blind doorkruist worden nu de linksback is geselecteerd voor Oranje. ,,Urby heeft altijd gespeeld en dat gaat hij merken. Voor FC Thun kampte hij al met lichte hamstringklachten. De komende week was het uitgelezen moment om hem te ontzien. Dat zou ook geen probleem zijn, want wie veel speelt heeft weinig trainingen nodig. Aan de andere kant denk ik dat deze uitnodiging hem een mentale kick zal geven die de fysieke ongemakken ruimschoots compenseert.”

Blind keek ook nog even terug op de bizarre ontsnapping in Bern, waar het contrast tussen trainer en spelers na de winnende treffer groot was. „Dat dansje van een aantal jongens beschouw ik als jeugdig enthousiasme. Als je weet hoe die overwinning tot stand is gekomen, kan ik me er ook wel iets bij voorstellen. Gezien het niveau van de wedstrijd vond ik het persoonlijk ongepast om heel uitbundig te juichen. Inwendig was ik blij met het resultaat, maar ik kijk toch ook vooral naar het spel.”
        En daarover was hij allerminst te spreken. De inschuivende libero Hedwiges Maduro legde naderhand de vinger op de zere plek, veroorzaakt door de controlerende middenvelder Galásek. Het kwam de Tsjech in de kleedkamer op de nodige kritiek te staan.
       Blind: ,,Voor de eerste keer onder mijn leiding kreeg ik te maken met een verschil van inzicht tussen spelers tijdens de wedstrijd. Over de uitvoering was niet iedereen het eens en dat ging ten koste van het spel. We maakten het speelveld te lang door achteruit te lopen. Die ruimte was voor Yannis Anastasiou niet te belopen. Daarom hadden we druk moeten zetten op het verdedigingscentrum van Thun. In Nederland zijn we gewend altijd naar voren te denken om zo achter in een probleem op te lossen.”

Het is dan ook geen toeval dat Maduro is opgegroeid in die Nederlandse cultuur, terwijl Galásek gewend is veel vaker met zijn voet op de rem te spelen. Dat Maduro het startsein gaf voor de discussie, vond Blind overigens geen bezwaar. „Er wordt over de tactiek nagedacht en dat is alleen maar goed. Het heeft allemaal te maken met een leerproces dat nog niet voltooid is. Spelers moeten leren dat ze problemen eerder aanpakken.”

De Telegraaf.
 Mooi trouwens dat Mitea weer traint 
![]()