Uit het Haarlems Dagblad
![]()
HAARLEM - Hoe groot is de kans dat twee mannen met dezelfde naam, op dezelfde dag een dochter krijgen, die ook weer dezelfde namen krijgen? Die kans is misschien aanwezig als het over Jan Jansen gaat, maar minder groot wanneer de mannen Dennis Bijster heten en ze allebei hun dochter Sofie noemen. En ze wonen allebei ook nog in de gemeente Haarlem.
Dennis Bijster uit Spaarndam-west en Dennis Bijster uit Haarlem werden afgelopen donderdag beiden voor de eerste keer vader. Ze kregen een dochter die ze beiden, zonder het van de ander te weten, de naam Sofie gaven. Beide meisjes werden geboren in het Kennemer Gasthuis. Daniëlle, de vriendin van de Haarlemse Dennis, beviel even na half tien 's ochtends. Marita, de vrouw van de andere Dennis, bracht om kwart over zeven 's avonds hun Sofie ter wereld. In het ziekenhuis zorgde de komst van twee Sofie Bijsters voor de nodige verwarring. ,,Mijn dochter werd 's avonds geboren. Toen de verpleegkundige haar naam ging invoeren in de computer sloeg de verwarring toe'', vertelt Dennis uit Spaarndam. ,,Ze zag dat de naam er al stond en heeft vervolgens de dochter van Dennis op mijn adres ingevoerd.''
Door die verwarring werd duidelijk dat er iets bijzonders aan de hand was op de afdeling verloskunde van het ziekenhuis.
De twee kersverse vaders kwamen elkaar de volgende dag tegen bij de gemeente Haarlem toen ze hun dochter gingen aangeven. ,,We waren vlak na elkaar aan de beurt. Hij kwam het kamertje uit, toen ik aan de beurt was. Daar hoorden we dat onze dochters dezelfde naam hebben. De vrouw van de burgerlijke stand had dit nog nooit meegemaakt.'' De twee Dennissen wisten van elkaars bestaan. ,,We zijn elkaar wel eens tegen gekomen bij het stappen. En als ik wat had uitgehaald, dan werd hij erop aangesproken, herinnert Dennis uit Haarlem zich. De overeenkomsten houden niet op bij de geboortedag. De meisjes werden allebei twee weken te laat geboren. ,,Stel je voor, wanneer mijn vrouw twee weken te vroeg was bevallen en zijn vriendin op tijd, dan hadden we nooit van elkaar geweten dat onze dochters dezelfde naam hebben.''
De beide gelukkige vaders staan versteld van het toeval. ,,De kans is groter dat je een miljoen wint in de staatsloterij'', denkt Dennis uit Spaarndam. ,,Goh, dat zei ik nou ook'', reageert de andere Dennis.
De naam Sofie hebben de ouders gekozen, omdat ze het een mooie naam vonden. ,,Mijn vrouw wist al sinds ze 19 jaar was dat ze, als ze een dochter zou krijgen, het meisje Sofie wilde noemen. Daar ben ik in meegegaan.''
,,Hoe zouden jullie het kind genoemd hebben als het een jongen was?'', wil Dennis uit Spaarndam-west weten. Wanneer de ander het vertelt, valt zijn mond open. ,,Dat meen je niet. Die naam hebben wij ook bedacht voor een jongen!'' Ze willen die naam echter niet in de krant vermeld zien. ,,We willen ons tweede kind, als het een jongen wordt, nog steeds die naam geven.'' Maar het is toch vooral het toeval, na alles wat is gepasseerd, dat de twee vaders het meest verbaast.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">
http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!