abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31917768
quote:
Kamer wil proef gereguleerde wietteelt

Uitgegeven: 2 november 2005 16:50
DEN HAAG - De VVD in de Tweede Kamer heeft zich woensdag voor het eerst uitgesproken voor een experiment over de regulering van wietteelt. Daarmee ontstaat een meerderheid voor zo'n proef. Dat bleek tijdens een overleg over het drugsbeleid met de ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken).

Regeringspartij D66 en de oppositiepartijen PvdA en GroenLinks hadden al eerder voor een experiment gepleit, al is de precieze invulling ervan nog niet duidelijk. De ministers zijn er tegen, mede omdat dit volgens hen juridisch onmogelijk is. De PvdA komt nog voor het einde van het jaar met een uitgewerkt plan voor een proef. Wat PvdA-Kamerlid Albayrak betreft, wordt het experiment in Maastricht gehouden en worden Duitsland en België erbij betrokken.

Onder anderen burgemeester Leers van Maastricht had er eerder dit jaar op aangedrongen wietteelt te reguleren om zo de handel in softdrugs uit de criminele sfeer te halen. Nederland gedoogt de verkoop van kleine hoeveelheden softdrugs in coffeeshops, maar de aanvoer ervan is verboden.

VVD-Kamerlid Weekers is nu onder zeer strikte voorwaarden voor een experiment naar de wietteelt en bevoorrading van coffeeshops. Volgens hem moet de gemeente ('gemeentelijke wietplantage') daarbij een rol spelen. Daardoor is het mogelijk om coffeeshops die in het criminele circuit aan hun handel komen, te weren, zei Weekers. Hij erkende dat het nieuwe standpunt van de VVD een verdere stap is naar legalisering van softdrugs, dat volgens de fractie in internationaal verband moet worden geregeld.

Het CDA is tegen die legalisering en tegen experimenten, benadrukte Kamerlid Joldersma. Coalitiegenoot D66 wil de wietteelt juist volgens strikte criteria gedogen. Zo moeten telers informatie over hun product geven, mogen ze geen bestrijdingsmiddelen gebruiken en mogen ze alleen hennepplanten verbouwen en alleen leveren aan coffeeshops. Volgens D66-Kamerlid Van der Ham gaat het erom dat er een gesloten keten ontstaat van inkoop bij erkende telers en verkoop in coffeeshops.

Remkes stelde dat de proef in strijd is met Europese verdragen en het Europees recht. Donner zei dat de regulering van de 'achterdeur' (de toevoer naar de coffeeshops) geen einde maakt aan de drugsoverlast. Eerder had hij er al op gewezen dat regulering van de teelt voor coffeeshops nauwelijks effect zal hebben op de bestaande illegale hennepteelt.
http://www.nu.nl/news/619(...)eerde_wietteelt.html

Eindelijk een poging om eens iets te doen aan het huidige hypocriete drugsbeleid in Nederland. Het huidige systeem met gedoogde coffeeshops, maar veelal risicovolle illegale teelt is niet werkbaar mijns inziens.
Interessant om te zien hoe de rest van Europa (met name onze conservatieve vrienden uit Frankrijk) op een dergelijke proef en eventueel volgende wetgeving zal gaan reageren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_31917814
Ik vind dat er duidelijkheid moet komen, of volledig verbieden of volledig toestaan. Van het Journaal begreep ik dat de vrije teelt alleen geldt voor de THC arme soorten, de sterke soorten blijven verboden. Ik ben dus tegen deze stap hoewel ik ook tegen het huidige drugsbeleid ben. Het huidige beleid is tekenend voor de zwakke mentaliteit die politici tegenwoordig hebben, wie legaliseert de verkoop van softdrugs nou terwijl de teelt er van nog steeds verboden is.
  donderdag 3 november 2005 @ 01:45:33 #3
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_31917839
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:43 schreef Steijn het volgende:
Ik vind dat er duidelijkheid moet komen, of volledig verbieden of volledig toestaan. Van het Journaal begreep ik dat de vrije teelt alleen geldt voor de THC arme soorten, de sterke soorten blijven verboden. Ik ben dus tegen deze stap hoewel ik ook tegen het huidige drugsbeleid ben. Het huidige beleid is tekenend voor de zwakke mentaliteit die politici tegenwoordig hebben, wie legaliseert de verkoop van softdrugs nou terwijl de teelt er van nog steeds verboden is.
Verkoop is niet gelegaliseerd, slechts gedoogd
Feyenoord!!! * Barça
pi_31917847
Nou ja, het zou wel geinig zijn als nu nederland ook de kweek gaat reguleren dan kan het criminele circuit helemaal achterwege blijven. kan er ook btw over berekend worden e.d.
pi_31917859
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:45 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

er is geen verschil. Als men de kweek ook gaat gedogen, is het effect hetzelfde als legaliseren. :")
pi_31917861
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:45 schreef Bonobo11 het volgende:
Nog erger, de overheid overtreedt dus zijn eigen wetten. Waarom is daar eigenlijk nooit een proces over gevoerd?
  donderdag 3 november 2005 @ 01:50:00 #7
39256 Bonobo11
pi_31917898
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:47 schreef Steijn het volgende:

[..]

Nog erger, de overheid overtreedt dus zijn eigen wetten. Waarom is daar eigenlijk nooit een proces over gevoerd?
Geen idee, maar als dit doorgaat, ren ik naar de growshop
Feyenoord!!! * Barça
pi_31917912
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:50 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

Geen idee, maar als dit doorgaat, ren ik naar de growshop
Dan haal ik een biertje. Ieder z'n verslaving he.
pi_31917920
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:43 schreef Steijn het volgende:
Dat lijkt me ook nogal vreemd. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen de hoeveelheid THC en de mate waarin wiet verslavend of schadelijk is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 3 november 2005 @ 02:11:31 #10
39256 Bonobo11
pi_31918136
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:51 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dan haal ik een biertje. Ieder z'n verslaving he.
Ik dacht meer in de Hollansche handelsgeest
Feyenoord!!! * Barça
pi_31923775
Legaal is best, maar dan geen belasting naar hulp voor mensen die zich niet kunnen beheersen met die onzin.
pi_31924570
Alles leuk en aardig, maar nu wil ik ook legale hobby wiet onder de lamp hebben thuis!
Als dat niet mag, dan moet die wiet illegaal blijven! Eerlijk is eerlijk.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_31931949
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:47 schreef Steijn het volgende:

[..]

Hoezo is de overheid in overtreding? De overheid houdt zich niet bezig met de handel. Ze handhaven de wet niet, dat is iets anders dan de wet overtreden.
A mind with a heart of it's own
pi_31932416
quote:
Op donderdag 3 november 2005 01:47 schreef erikkll het volgende:

[..]

er is geen verschil. Als men de kweek ook gaat gedogen, is het effect hetzelfde als legaliseren. :")
Er is een principieel verschil, en dat is dat gedogen grote onzin is: Ik zeg dat iets niet mag, maar ik zeg er meteen bij dat ik het niet erg vind als je het toch doet. Grote kolder natuurlijk, en bovendien leidt het tot rechtsonzekerheid en een schemergebied waar controle lastig is.

Dus (in het algemeen, maar zeker ook voor soft drugs): Kap met gedogen. Maak nou eens een keuze en hou je daaraan. Of je legaliseert het, of je verbiedt het en dan moet je het verbod ook handhaven.
Slaapt winter
en zomer
pi_31932653
waarom, de wiet is nu ook lekker/niet duur
You must try to maintain faith and trust in the potentiality of your own brain and the billion year old life process. With your ego left behind you, the brain can't go wrong.
  donderdag 3 november 2005 @ 17:01:39 #16
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31932681
Op dit moment levert de illegale wiet teelt alleen maar ellende op omdat de stroom illegaal afgetapt wordt, en de klant weet ook nooit waar hij of zij aan toe is.

Zelf vind ik THC arme soorten een stuk gezelliger om te roken, om die reden heb ik de afgelopen 10 jaar maar een handvol joints gerookt.
I'm nobody's sheep
pi_31936087
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:36 schreef DrMarten het volgende:
Hoezo is de overheid in overtreding? De overheid houdt zich niet bezig met de handel. Ze handhaven de wet niet, dat is iets anders dan de wet overtreden.
De overheid moet gewoon de wet uitvoeren, daar zijn ze voor. Als ze dat niet doen gaan ze in tegen de democratisch vastgestelde wetten en dat lijkt mij zeer ernstig, zeker omdat de overheid juist het goede voorbeeld moet geven. Het is dus meer een bestuurskundig probleem dan een strafrecht probleem.
  Overall beste user 2022 donderdag 3 november 2005 @ 22:57:53 #18
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31943420
quote:
Op donderdag 3 november 2005 17:01 schreef Scandum het volgende:
Op dit moment levert de illegale wiet teelt alleen maar ellende op omdat de stroom illegaal afgetapt wordt, en de klant weet ook nooit waar hij of zij aan toe is.

Zelf vind ik THC arme soorten een stuk gezelliger om te roken, om die reden heb ik de afgelopen 10 jaar maar een handvol joints gerookt.
Die superdoorgefokte hardcore hyperhydro die sinds 1995 alleen maar te koop was heeft mij ook van het blowen afgeholpen. Veel te sterk, die rommel.

Als ik wat rook, rook ik hasj. Maar ik heb nu wel een grammetje of tig van mijn eigen wietplant liggen. Toch maar eens roken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31950591
Een doldrieste poging om het failliete koffieshopmodel nieuw leven in te blazen. Het zou eens gewoon worden dat drugscriminelen elkaar kapotschieten. Compleet verbieden die handel, en dan liefst niet zo slap, zoals ze hier in de VS zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_31950975
Ik ben voor, aangezien je er dan BTW op kunt heffen en er wat duidelijkheid komt.

Alleen de illegale wiettelers (stroom aftappen e.d. ) mogen van mij best hard aangepakt worden.

Wat je dan ook krijgt is dat iedereen opeens wiet gaat telen op grotere schaal (kan dat eigenlijk al in kassen e.d.) en de wiet dus juist goedkoper wordt, aangezien er geen risico meer aan zit. Kortom, de staat krijgt meer geld en voor de gebruikers wordt het goedkoper.
pi_31951885
Zit er nog een tuin bij voor onze Johnny of mag alleen de elite legaal gaan kweken?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_31951913
zou heel mooi zijn als dat zo zou zijn cq zou worden toegestaan. Dan ga ik gelijk een bedrijf beginnen in teelt van wiet op grote schaal. Op dit moment mag je wel kweken als particulier maar dan mag je geen stroom etc gebruiken om je planten beter te laten groeien. Dan mag het wel. En als je gaat berekenen kan het zelfs met legaal stroom gebruik vele centen opleveren. Snap dus zelf nooit waarom ze op grote schaal altijd aftappen.. je verdient zo veel
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_31952322
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 09:31 schreef JohnDope het volgende:
Zit er nog een tuin bij voor onze Johnny of mag alleen de elite legaal gaan kweken?
Zou dit de reden zijn dat er wat liquidaties geweest zijn in het circuit de laaatste dagen, dat de elite hun posities willen versterken.

Ik ben idd benieuwd wie de overheid dan aan wijst om dit spul te gaan telen. Waarschijnlijk heeft de overheid boter op hun hoofd en zegt men dat mensen met een strafblad niet mogen teeln, maar dan zullen er wel wat stromannen ingezet worden.
  vrijdag 4 november 2005 @ 09:57:19 #24
64781 bonke
pipo koeie
pi_31952434
dus de overheid gaat er zo veel geld aan verdienen
coffeeshops kopen nu zwart in maar verkopen het als wit, dus over het witte gedeelte word belasting betaald
straks moeten de coffeeshops dus ook wit inkopen wat nog meer belasting opbrengt voor de staat
pies on joe toe
pi_31958191
Stroomkosten van 1 lamp zijn maar rond de 30 euro als je uit gaat van 12/12

Basp: inderdaad of ze moeten het gewoon helemaal legaliseren inclusief hobbyteelt, of gewoon niet.

en bonke: de wiet nog duurder maken dmv een belasting is geen optie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')