abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2005 @ 16:35:42 #61
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_32700013
Goed geschreven MM!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_32700194
Genuine MM quality. [14.gif]
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_32704566
http://frontpage.fok.nl/column/3505/1

Hij staat nu dus ook op de FP!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_32704823
Heel goed, volgens mij vinden mensen dat juist nu prettig om te lezen.
  Trouwste user 2022 woensdag 30 november 2005 @ 19:21:52 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_32704959
Ja mag nu wel is ok lijkt me.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_32705044
Ik vind het heel erg mooi geschreven, je stipt even veel actuele dingen aan en gaat dan over tot het onderwerp van het moment
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  Trouwste user 2022 donderdag 1 december 2005 @ 18:59:39 #67
7889 tong80
Spleenheup
pi_32733241
Ze hebben hem ook op de site van mijn club geplaatst.

http://www.nivo-sparta.nl/

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_32733265
Dat is mooi. Heb hem ook op het forum van ASWH gezet.
www.thuisuiteten.nl
  vrijdag 2 december 2005 @ 14:08:14 #69
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_32754185
Nu ik weer terug ben, ben ik weer een beetje aan het bijlezen .....

Erg mooie column MM
  dinsdag 6 december 2005 @ 14:11:43 #70
35716 assie
HattrickJUNK...
pi_32861978
Ja, het gevoel goed verwoord! Mooie column MM
Hij was ook een jaar ouder als ik....
@ Hattrick: FC Loda Maddeus (146377)
De voorste kruisband operatie: Assie VKB Operatie
AD '69 - De Graafschap - Tottenham Hotspur F.C. - Fiorentina - Bayern Munchen
pi_32868988
En de nieuwe:
quote:
EEN ENGEL VOOR MARKUS

Spitsen zijn bijzondere heerschappen. De echte spits leeft voor het scoren van doelpunten. Als dit hem enkele duels op rij niet lukt, begint het te knagen. Dan ligt hij te zweten in zijn bed en voelt zich rot. Zelfs verliezen doet hem minder pijn als hij zelf wel het net heeft gevonden. Spitsen die zeggen liever te hebben dat het team wint dan dat ze zelf scoren, zijn leugenaars of hebben hun wieg in Katwijk staan.

Als ze dan scoren, vieren ze dit met verschillende rituelen. Die hebben grotendeels hetzelfde doel, namelijk het verheerlijken van de spits zelf. Duimpjes die wijzen naar de achternaam op het shirt? Dat is een spits. Evenals het priemende wijsvingertje, het vingertje aan de lippen, de wijd gespreide armen en de hand bij het oor typische manieren van spitsen zijn om een goal te vieren. Een echte spits is een beetje een egoïst en zo hoort het ook.

Het verklaart direct waarom spitsen ook zo fraai kunnen lijden, als het even tegenzit. De verongelijkte blik richting medespeler na het missen van een kans, alsof hij wil zeggen dat het aan de voorzet lag, is typerend voor de spits. Het gezicht dat elk moment in huilen uit lijkt te kunnen barsten ook. De onbegrepen blik, de handen voor de ogen, het treurig zitten of liggen op de mat. Het maakt het kijken naar falende spitsen prachtig.

Geen spits kon zo mooi treuren als Nikos Machlas in zijn periode bij Ajax. Elke gemiste kans werd een heuse Griekse tragedie, een toneelstuk op zich. Nikos kon kijken alsof hij zojuist voor zijn ogen een dierbare zag verongelukken. Trapte soms uit pure onmacht tegen een paal en droeg het leed van de hele wereld op zijn schouders. Machlas treurde zo mooi dat fans soms spontaan vergaten een fluitconcert aan te heffen. Dan ben je een eind gekomen als spits.

Zover is Markus Rosenberg nog niet. De Zweed kwam deze zomer naar Ajax, als volgende opvolger voor Zlatan Ibrahimovic. Zijn landgenoot verliet Ajax vorig jaar op 31 augustus en sindsdien kwakkelen de Amsterdammers voorin. De Belg Wesley Sonck blonk vooral uit in zelfmedelijden en liet zelden zien waarom hij in eigen land toch te boek stond als goalgetter. De ervaren Griek Ioannis Anastasiou toonde zich een bekwame stand-in, maar was te langzaam om onomstreden te worden als nummer negen. De jonge Ryan Babel kende een stormachtige entree, kreeg daarna te maken met de onvermijdelijke terugslag en mag het sinds die tijd voornamelijk vanaf links proberen, waar meer ruimte ligt voor zijn onvoorspelbare acties op snelheid. Dan was er nog de in januari aangetrokken Aggelos Charisteas, held van het Europees Kampioenschap. Deze Griek kon ook niet direct overtuigen en dus ging men in Amsterdam opnieuw op zoek naar een spits.

Dat werd dus Markus Rosenberg. Blond, type Viking. Geen superieure technicus, maar een dodelijke loerder. Altijd op het randje van buitenspel spelend, immer in beweging en levensgevaarlijk als de bal in de ruimte achter de defensie werd gespeeld. Lovende scoutingsrapporten dus, maar de praktijk bleek anders. Af en toe toonde hij deze kwaliteiten, maar vaker kwamen zijn beperkingen in de kleine ruimte die een Ajax-spits nu eenmaal heeft aan het licht. Rosenberg werd al snel als miskoop bestempeld.

Daar sta je dan, als voormalig hoopdrager. Binnen enkele maanden al verguisd, veroordeeld tot de bank en slachtoffer van fluitconcerten. Dat is lekker. Markus ging zich er ook naar gedragen, logischerwijs. Liep rond zonder vertrouwen en keek per gemiste kans zieliger. Niet mooi zielig, zoals Machlas, maar echt zielig. Intens verdrietig, reddeloos en radeloos. Ajax zou al weer bezig zijn met een opvolger voor hem, in de persoon van Huntelaar.

Te snel wellicht en dus wilde hij zich laten zien. Vorige week legde Rosenberg dan ook al zijn frustratie in een schot van buiten de zestien, dat pas tegen het net tot stilstand kwam. Eindelijk een glimpje van klasse, eindelijk zat het hem eens mee. Het zou wel eens de eerste stap kunnen zijn in de goede richting. In Amsterdam, waar de zelfverklaarde godenzonen huizen, daar zoekt hij naar zichzelf. In het stadion waar ze vroeger de engelen hoorden zingen, maar waar tegenwoordig nog slechts instrumentale hemelliederen gespeeld worden. Daar moet toch wel één engel te vinden zijn die zich over Markus Rosenberg wil ontfermen? Er is toch weinig anders te doen. De komende tijd zal leren hoe hij de boeken ingaat. Als de spits die net op tijd een reddende engel vond of als de man die ten onder ging aan de haast duivels hoge verwachtingen.
www.thuisuiteten.nl
pi_32870187
Mooie column, vooral de inleiding las ik met plezier.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 december 2005 @ 19:36:44 #73
7889 tong80
Spleenheup
pi_32870303
Leuk

dinsdag 6 december 2005 @ 20:35:50 #74
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_32871890
Leuke column mm. Je vorige was overigens erg mooi, wou ik toch nog even zeggen.
pi_32891374
Dankjewel Noca. Wil ik toch even zeggen.
www.thuisuiteten.nl
pi_33049851
quote:
MET LOKSKI NAAR DE TOP

Vroeger was spelen om de Europacup misschien nog wel leuker dan tegenwoordig. Lotingen tegen teams in verre, barre oorden, waar niemand iets van wist. Een reis naar pakweg Albanië, de voormalige Sovjetunie, het voormalig Joegoslavië of elders in het Oostblok was een heus avontuur. Het ijzeren gordijn deed zijn werk en dus waren de teams onbekend. Vergeelde afbeeldingen van Torpedo Moskou, Partizan Belgrado of Dukla Praag vertellen elk hun verhaal. Mannen met norse blikken, gevangen in het communisme. Ze speelden voor het vaderland en wie ze waren wist niemand.

Natuurlijk is dit beeld ietwat geromantiseerd, maar in de open wereld van tegenwoordig is zoiets ondenkbaar. Goed, weinig trainers zullen na een koppeling aan pakweg Dinamo Boekarest of Levski Sofia onmiddellijk een opstelling kunnen opdreunen, maar dat duurt niet lang. In ieder geval niet tot aan de aftrap of zelfs tijdens de wedstrijd. Het maakt dat een loting tegen een club in die regio alleen maar als vervelend wordt ervaren wegens de afstand en soms de temperatuur.

Uiteraard ook door het type voetbal dat men er graag speelt. Stugge ploegen, vaak met de nodige fysieke kracht en toch ook een goede techniek. Loeren op de counter en dan toeslaan. Het is het voetbal van het Oostblok. Dodelijke countermachines als Dinamo Kiev, daar denken we nog altijd aan. Niet fijn om tegen te voetballen, zeker niet voor teams uit Nederland.

Want Nederlands voetbal, dat is even anders. Wij verfoeien dat counteren. Nee, wij gaan vol op de aanval, liefst met drie spitsen, inschuivende verdedigers en mooie combinaties. Een goal is pas een goal als daar een fraaie aanval aan voorafging. Voor een counter schamen we ons bijna. Dat is voor die laffe Balkanboys of voor de Italianen, Spanjaarden en Portugezen die het resultaat heilig hebben verklaard. Wij spelen het pure voetbal. Dat kent ook zijn eigen romantiek. Want reken maar dat ze in de Sovjetunie, Joegoslavië en Tsjechoslowakije ontzag hadden voor Ajax en Feyenoord, toen die in de jaren zeventig furore maakten op de Europese velden.

Het is dan ook opmerkelijk dat er momenteel enkele ploegen in onze eredivisie te vinden zijn die de counter als wapen hanteren. RKC Waalwijk bijvoorbeeld, maar vooral NEC. De ploeg uit Nijmegen staat momenteel zelfs keurig vierde en dat komt niet omdat men nu zo veel scoort. Nee, NEC teert op een ijzersterke defensie en beheerst de kunst van de tegenaanval. Met snelle spitsen en enkele goed bij sluitende middenvelders met veel loopvermogen is deze tactiek ook prima afgestemd op de aanwezige mogelijkheden.

Dit alles is mede mogelijk gemaakt door trainer Cees Lok. Een oerhollandse naam, met al even Hollandse denkbeelden. Bij zijn aantreden sprak Cees over dominant voetbal, lekker aanvallen, de tegenstander de wil opleggen. Kortom, het bekende praatje van een Nederlandse trainer. Na een wat kleurloos seizoen, besloot Cees blijkbaar het roer om te gooien. Inmiddels heeft Lok een dusdanig effectieve countermachine opgebouwd, dat je zijn naam moeiteloos in Lokski mag wijzigen. En Cees Lokski leidt NEC naar de top.

Want het past vooralsnog wonderwel goed. Natuurlijk, een keeper met sporen bij MTK Boedapest en een spits die furore maakte bij Dyskobolia Grodzisk, dat draagt wel bij aan de vercounterisering van de Nijmegenaren. Dat zijn jongens die er groot in zijn geworden en nauwelijks anders weten. Zij schamen zich er niet voor om te verdedigen en zelf stiekem toe te slaan. Waarom zouden ze ook? NEC is aan niemand verplicht mee te doen aan de zogenaamde Hollandse school, ondanks Loks eerdere uitspraken. In Nijmegen vaart men er wel bij en als dit aan het eind van de rit kwalificatie voor de play-offs met zich meebrengt, kan Lokski zelfs, geheel volgens Oostblokprincipes, een standbeeld zien verrijzen.

Ik vind het eigenlijk wel leuk, een ploeg die dit gewoon eens durft en er succes mee heeft. Zeker in onze competitie, waar verdedigen soms een vies woord is. Waar men meer ophef maakt over het geringe aantal treffers van NEC dan over de mooie reeks van goalie Babos. Het is eens wat anders. En misschien, heel misschien, zien we over een jaar of dertig wel een paar mooie vergeelde plaatjes in plakboeken. Plaatjes van NEC bij de plaatsing voor de UEFA Cup in 2006, waarna de opa’s en vaders mogen vertellen over de heldendaden van hun ploeg. Een ploeg waarvan de tegenstanders baalden, als van een koppeling aan Rode Ster Belgrado in het bal van Europa. Puristen kunnen dan, indien gewenst, Cees Lokski altijd nog van de foto knippen, naar ouderwets Sovjetgebruik.
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 dinsdag 13 december 2005 @ 19:04:22 #77
7889 tong80
Spleenheup
pi_33050116
Als het maar bij NEC blijft dan, als de rest het gaat copieren is het de dood voor ons voetbal en het einde van de Hollandse voetbalschool.

pi_33050724
Zo ver moet je ook niet gaan Tong, NEC moet wat met dit materiaal. Daar valt geen fatsoenlijk voetbal mee te spelen als ze goed willen staan in de rangschikking. Ik vind het wel vreemd dat Lok zo'n ommezwaai heeft gemaakt, maar ik geef hem geen ongelijk.

Prima geschreven Mich, goed de link met de teams uit de Oostbloklanden gemaakt.
That's all folks!
pi_33051096
Sorry, het is een leuk stukje, maar je overdrijft echt enorm..
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_33051220
Oh, jullie halen geen Europees?
www.thuisuiteten.nl
pi_33051446
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:45 schreef methodmich het volgende:
Oh, jullie halen geen Europees?
Hehe, ook niet. Maar NEC speelt echt niet zo verdedigend, in uitwedstrijden natuurlijk wel een stuk meer, maar thuis spelen ze altijd dominanter dan haar tegenstander. De verdediging staat idd gewoon erg goed, maar dat heeft met organisatie te maken, niet met speelwijze. Scoren doet NEC altijd moeilijk, ook toen het nog met 3 spitsen speelde. Nu zit er gewoon heel veel mee. In Kerkrade had je ook niet mogen winnen.
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_33051894
Okee, het komt echt heel counterig over. En ik wilde ook wel eens wat over NEC schrijven, was nog nooit gebeurd. Invalshoek was snel duidelijk dan.
www.thuisuiteten.nl
pi_33062435
Het is een leuk stukje maar het niet gebasseerd op feiten. NEC is geen medogenloze countermachine. Het is een ploeg die weinig scoort en aardig verdedigt. Noem mij 1 voorbeeld van een counter waaruit gescoord is dit seizoen, ik kan me er geen herinneren. Het zijn vaak afstandsschoten of een kleine opleving waaruit ze scoren. Het feit dat er achterin op veilig wordt gespeeld vind ik vooral verstandig, alles voetballend oplossen kost vooral doelpunten tegen als je het niet goed kan.
Het zegt vooral wat over het treurige niveau van de competitie dat niemand tegen NEC weet te scoren, waardoor 1 doelpunt tegen (vaak het resultaat van een verdedigingsfout) nul punten betekend. NEC heeft de laatste tijd dan ook vooral gewonnen van zwakke ploegen als Willem2, ADO Den Haag en Roda
Ik zie ook niet in waarom er opeens word gezegd dat Lok een ommezwaai heeft gemaakt. NEC heeft nooit echt een vast systeem gehad. Het enige is dat de verdediging gewoon goed staat, vooral omdat Olson er nu bij is en Wielaert, Wisgerhof en Leiwakebessy goed op elkaar zijn ingespeeld.
Ten slotte heeft NEC niet, zoals de helft van de eredivisie, een veredelde amateurkeeper in de goal staan, wat toch ook punten scheelt.
Dat het niet al te leuk is om naar te kijken weet ik ook wel, maar dat is het nooit geweest, alleen nu staan ze vierde, en daar ben ik wel trots op .
pi_33063761
MM wederom een goeie column
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  woensdag 14 december 2005 @ 08:28:36 #85
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_33064467
Ten eerste: leuke column.
Ten tweede: Nec loert niet echt op de counter. Daarin tegen straft het wel snel fouten van de tegenstander af, zoals tegen Ajax en Roda. Maar zoals tegen bijvoorbeeld vitesse speelden was het weer iets heel anders.
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_33078555
Het zal ongetwijfeld anders over komen als je NEC wekelijks 90 minuten ziet, maar op basis van wat er nu allemaal te zien en te horen valt, komen ze wel over als counteraars. Vandaar.

Maar als jullie ook zaterdag op de FP reacties willen geven, kan daar leuk over worden gediscussieerd.
www.thuisuiteten.nl
pi_33079459
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:13 schreef methodmich het volgende:
Het zal ongetwijfeld anders over komen als je NEC wekelijks 90 minuten ziet, maar op basis van wat er nu allemaal te zien en te horen valt, komen ze wel over als counteraars. Vandaar.

Maar als jullie ook zaterdag op de FP reacties willen geven, kan daar leuk over worden gediscussieerd.
Het is in ieder geval wel een mooi stuk, ik droom al een beetje weg bij de gedachte aan een Robbie Wielaert met een Uefa Cup
pi_33212840
http://frontpage.fok.nl/column/3577/1

Wil jij in Antwerpen wonen? Column over David of eigenlijk Desmond
pi_33215776
fout topic
  maandag 19 december 2005 @ 13:45:57 #90
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_33215867
quote:
Op maandag 19 december 2005 13:42 schreef SCH het volgende:
fout topic