abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 november 2005 @ 18:57:03 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_32486400
Ach zo slecht is ie idd niet.Lijkt me wel een leuke vent om een pilsje mee te drinken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_32486462
Erg mooie column, ik ben het er wel mee eens ook, hij heeft te vaak onterecht de schijn tegen gehad.

Misschien had je nog wat van zijn bourgondische levensstijl kunnen zeggen, had wel in het stuk gepast. Maar zo heb je het ook prima gedaan.
That's all folks!
  dinsdag 22 november 2005 @ 18:59:46 #33
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_32486477
MM, twee zeer goede columns!

Vooral die van Luinge is zeer leuk!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_32486544
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:59 schreef -Vaduz- het volgende:
Erg mooie column, ik ben het er wel mee eens ook, hij heeft te vaak onterecht de schijn tegen gehad.

Misschien had je nog wat van zijn bourgondische levensstijl kunnen zeggen, had wel in het stuk gepast. Maar zo heb je het ook prima gedaan.
Ja, hij had toch ooit ook veel gezopen bij Roda? Wist niet meer exact hoe dat in elkaar zat.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_32486569
Dat verhaal ken ik niet, maar ik weet wel dat hij het niet erg vindt om ergens te blijven hangen en een echte levensgenieter is.
That's all folks!
  woensdag 23 november 2005 @ 13:30:49 #36
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_32505847
Geachte heer Roks, beste Dolf,

“C’est le ton qui fait la musique”, leerde mijn vader me.

Na de apathische vertoning van 20 november (Heracles-RBC 3-0) maakte de supportersgroep van RBC een statement. Het werd de spelersbus onmogelijk gemaakt de parkeerplaats op te rijden. Er werden enkele ludieke liederen gezongen, waarvan die ene limerick het leukste was. Ook het onvermijdelijke “Dolf rot op” werd ingezet. Hier bleef het bij. Vrij beschaafd bleef het, ondanks de geseling die wij als supporters dit seizoen al hebben moeten ondergaan, met 3 punten uit 10 wedstrijden en een armzalig spel. Ik ben benieuwd hoe dit bij andere clubs was gegaan. Den Haag, of Utrecht, ofzo.

Spelers gaven geen sjoege. Met een blik die ergens het midden hield tussen arrogantie, desinteresse en minachting schuifelden de spelers in colonne richting de lease-auto. Van de heren broodvoetballers was ook niet beter te verwachten, van U echter wél. Toch koos ook U vrijwel onmiddellijk het hazenpad, na eerst vakkundig de brand in een rokertje te hebben gezet. Goed voorbeeld doet immers goed volgen.

Uw enige wapenfeit in de strijd tegen de zure oprisping bij de fans tegen te gaan, was van een kinderachtigheid die zelfs clown Bassie niet tentoon durft te spreiden. Op de mededeling van een supporter dat het spel toch wel erg beroerd was, repliceerde U als namaakpersoonlijkheid: “zei je dat vorig jaar ook, toen we erin bleven nadat ik trainer werd?”, ondertussen de sigarettenrook via de neusgaten uitblazend.

Nee, dan Rob Meppelink. Hij maakte wél tijd vrij, vroeg niet of die ene supporter vorig jaar “hetzelfde zei”, stond netjes de fans te woord, en toonde begrip voor hun onvrede. Concreet zei hij uiteraard niks, maar hij nam zeker de tijd om verhalen aan te horen en antwoorden te ventileren. C´est le ton qui fait la musique. Supporters vinden je nu naast een beroerde trainer ook een mietje, Meppelink is de held. Jullie zeiden in wezen allebei niets. Zie je het verschil? Meppelink onderging de oorwassing professioneel, U was snel weg. Hij zei terloops nog wel dat het niet slim is terug te kijken naar vorig seizoen.

Of hij in de hoedanigheid van assistent-trainer of die van technisch manager tot ons sprak weet ik niet. Ik vermoed het laatste. Ik hoop het, is misschien beter gezegd. Het lijkt me niet dat een hoofdtrainer van een BVO zijn kastanjes door zijn assistent uit het vuur laat halen. Dan toch eerder door zijn baas.

Ook Pollemans kwam nog even interessant doen. Toen ik hem erop wees dat er binnenkort in Tilburg een trainer vrij kwam, liep hij lachend weg. Maar laat ik niet teveel op het einde van de brief vooruit lopen.

Bij uw ‘kordate’ optreden wil ik even wat kanttekeningen plaatsen.
- Ten eerste waag ik te betwijfelen of er sprake is van causaliteit tussen het feit dat u trainer werd en het lijfsbehoud. Een terugblik op de behaalde resultaten leert ons immers dat van de vijf resterende eredivisieduels er drie gewonnen werden, tegen op dat moment uitgevoetbalde ploegen als NAC (1-2), AZ (1-3) en Roda JC (3-1). Tegen ploegen die nog wél ergens voor speelden, Ajax en Heerenveen, waren we net iets minder succesvol (respectievelijk 4-1 en 7-1 verlies). De nacompetitie was diarree. De eerste wedstrijd, thuis tegen VVV (2-0), werd gewonnen, o.a. doordat de tegenstanders erg veel kansen lieten liggen. Uit tegen Volendam kregen we twee kansen, waarvan één na een blunder in de Volendammer defensie. Het veldspel was niet om aan te gluren, en het punt (0-0) was zwaarbevochten. Als het vizier van Johan Pater, uit tegen Telstar (0-0) op scherp had staan, en twee keer gescoord had in plaats van het aluminium te teisteren, hadden we niks mogen zeggen. Zelf creëerden we nul uitgespeelde kansen tegen de Velsense semi-profs. Een dramatische vertoning, die zeer deed aan de ogen, een schandalige wanprestatie. Ik kan me nog een wedstrijd herinneren dat we met 5-0 wonnen daar. Toen speelde RBC ook met semi-profs. De terugwedstrijd (2-1) kwamen we zelfs nog achter, in eigen huis, door een kopbal van Galata. Galata. Na een goede individuele actie van Ikedia werd het 1-1 door Hammond. De 2-1, van dezelfde speler, kwam tot stand nadat een verdediger van Telstar uitgleed. Was hij blijven staan, was die tweede goal nooit gevallen. De derde thuiswedstrijd werd eindelijk overtuigend gewonnen (4-0), waarna het karwei in Venlo in stijl werd afgemaakt (2-1 nederlaag).

- Ten tweede wordt dat beetje krediet dat U heeft opgebouwd eind vorig seizoen tenietgedaan door de treurmars van dit seizoen. Met kwalitatief een betere spelersgroep dan de directe concurrenten Heracles, Sparta en ADO Den Haag presteert U het om maar liefst drie volle punten uit een dozijn wedstrijden te halen, met een doelsaldo van 6 voor en 30 tegen. Bovendien is het veldspel om te janken. Het lijkt werkelijk helemaal nergens op, en daar bent U verantwoordelijk voor. U ziet al weken vooruitgang op de training, waar wij in de wedstrijd vervolgens niks van terugzien.

- Enkele jaren geleden was Melvin Fleur een toplinksback in wording. Nu is het een bang schaap, en wordt hij eruit gelopen door Mika Nurmela (38). Paul Kpaka is een België een gevierd doelpuntenmaker, Elkhattabi is dat in Nederland. Beiden renderen ze niet. De enige middenvelder die een steekbal kan geven, en de spitsen van goede aanvoer kan voorzien, Smolders, krijgt weinig speeltijd, en weinig vertrouwen. Tyrone Loran levert meer ballen in dan dat hij er afpakt. Vorig jaar speelde hij nog een betrouwbare pot voetbal. Paul de Lange is geen schim van de terriër op het middenveld die hij kan zijn. Daelemans krijgt meer speeltijd dan Smolders, terwijl die man gewoon het niveau niet aankan. Chileens international Acuna verliest zichzelf in geouwehoer, en laat niks zien. Over Fortes Rodriguez is genoeg bekend. Al deze spelers presteren onder hun niveau. Het is uw taak om het optimale uit een spelersgroep te halen, en hierin faalt U jammerlijk en opzichtig. Slechts Volders en Molenaar presteren constant, maar dit zijn dan ook ervaren spelers. Die zal het wel hoor, wat die demagoog die voor de groep staat allemaal voor prietpraat uitslaat. Die doen hun werk.

- Uw optreden in de media is belachelijk. Fortes Rodriguez heeft de naam van de club in diskrediet gebracht, maar U evenzo. Een terugblik op een verzameling quotes levert een panorama op aan
ongeloofwaardige clichés en inhoudelijk belachelijke statements, die worden uitgebraakt met een ongeëvenaarde zelfingenomenheid en een schrijnend gebrek aan realiteitszin. Een selectie:

o Na de 7-0 nederlaag in Alkmaar: “Ik heb genoten van het spel van AZ”. Een klap in het gezicht van supporters die tijd en kapitaal in een busreis naar Alkmaar hebben gestoken. En zeg nu zelf: een trainer die ervan geniet hoe de tegenstander zijn ploeg oprolt… Deze uitspraak wekt de verkeerde suggestie. U bent helemaal niet groots door toe te geven dat AZ RBC inderdaad oprolde, U bent een narcist die op deze wijze de aandacht probeert af te leiden van eigen falen en onkunde.

Ander voorbeeld:
o Uit bij Utrecht verliezen we met 4-1. Op Talpa werden Roumani én Daelemans publiekelijk afgevallen, nadat uit hun persoonlijke fouten goals waren gevallen. Een trainer hoort voor zijn spelers te staan, ze in bescherming te nemen. En bovendien: wie stelt deze spelers eigenlijk op? Jan Pollemans? De stadionspeaker? U toch? U bent verantwoordelijk voor de 4-1 nederlaag, niemand anders. Ten eerste stelt U de spelers op die falen, ten tweede werd de nederlaag niet veroorzaakt door twee persoonlijke fouten, maar werden we door Utrecht gewoon van het kastje naar de muur gespeeld.

o “Zonder RBC stelt Roosendaal niks voor”. Zegt wie? Roosendaal bestaat 700 jaar. Het is nogal wat dat de identiteit van de voormalige spoorstad, Tullepetaonestad, met de gezellige Oude Markt, in twijfel wordt getrokken door de eerste de beste Zeeuwse amateur-psycholoog die een statement wil maken. Waar haalt U eigenlijk het lef vandaan? Het gore lef? Op de tribune zitten mensen die nog in de Ligafabriek gewerkt hebben, slimmerd! Die schoffeer je zo! De Horeca Oude Markt die jaarlijks vele evenementen organiseert wordt aan de kant geschoven als een stel hobbyisten. De 75000 inwoners die onze stad heeft wordt te kennen gegeven dat hun woonplaats alleen bestaansrecht heeft bij de gratie van RBC. Door wie? Door Dolf Roks, ex-trainer van Kloetinge, die nog niet gewonnen heeft dit seizoen! Wel eens van het Vrouwenhof gehoord, van Hap Stap, van Tapage, de BVR-rally? Je presteert niks man, helemaal niks! Hou je lippen gewoon op elkaar! Waar haal je het gore lef vandaan? Bovendien, als er al iemand een dergelijke uitspraak moet doen, dan toch zeker niet U, maar iemand van het management of het bestuur!

Bovenstaande uitspraken zijn m.i. enkel bedoeld om te aandacht af te leiden van de hete brij, namelijk dat het spel van onze club het glazuur van onze tanden doet springen, en dat we in recordtempo op degradatie afstevenen, ondanks het feit dat we over de beste selectie van de laatste 4 seizoenen beschikken.

Ik ga nog even verder.
o “Hoe vaker je verliest, hoe dichter je statistisch gezien bij de overwinning komt”. Met deze volslagen idiote, stupide bewering heeft U definitief afscheid genomen van elke schijn van kunde die U over zich had. Bij kansberekening, zo weet iedereen die de brugklas heeft voltooid, is er een onderscheid tussen mét en zonder teruglegging. De kans dat RBC de volgende wedstrijd wint wordt op statistisch gezien op nul en generlei wijze beïnvloed door het resultaat van de laatstgespeelde wedstrijd. Er is immers geen sprake van teruglegging. Zou er wél sprake zijn van teruglegging, zou U gelijk hebben gehad. Nu maakt U zich alleen maar belachelijk. Doen ze in Zeeland niet aan kansberekening bij wiskunde?

o “Positieve trainers leveren moedige spelers”. Deze psychologie van de koude grond is op U in ieder geval niét van toepassing: het gros van de spelers verstopt zich, laat zich afbluffen in duels, nemen geen initiatieven. Of bent U geen positieve trainer, misschien? Kan natuurlijk ook… Een trainer die zijn spelers publiekelijk afvalt noem ik geen positieve trainer. Bovendien, bij Gemert-RBC stond ik achter
jullie dug-out, en het enige wat U deed was Lammens afzeiken. Gemert-RBC, weet U nog. 2-1. Positieve trainers leveren moedige spelers.

o “Akram Roumani is voor RBC-begrippen een topper. Qua aanvallende intenties heeft hij veel weg van Roberto Carlos”. De beste man is dit seizoen denk ik drie keer over de middellijn geweest.

o Ook een leuk bericht: U wilde uw contract verlengen? Kan ik me voorstellen ja. Hoe dom ben je wanneer je zoiets laat vallen wanneer je laatste staat. Ik kan me ook niet voorstellen dat RBC hetzelfde wil. Sterker, ik heb het idee dat wanneer er een hoofdsponsor zou komen, U op straat staat. Maar dat is gissen. En hopen.

o “Ik zou best in de top kunnen werken”, en “ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik heel veel verstand heb van het spelletje”. Wat heb ik me voor de dijen geslagen bij deze uitspraak. Hoe bestaat het! We staan laatste, heb je het ook door?

Bovenstaande voorbeelden brengen mij ertoe te concluderen dat U er niks van kan. Niks, nergens van. Het spel is niet om aan te zien, de resultaten zijn om te huilen, presteren doet de club niet. We worden op alle fronten voorbijgestreefd door clubs met minder kwaliteit. Wekelijks vomeert U de grootste onzin uit in de media, parasiterend op een grandeur en een uitstraling die U niet heeft. Alles wat met RBC 1 te maken heeft doet pijn aan de ogen. De RBC-supporter in den lande moet zich spot en leedvermaak over zijn club laten welgevallen, terwijl deze nog niet zo lang geleden na 10 wedstrijden 5e stond, en 12e en 13e is geëindigd. En U? U beweert in VI dat U veel verstand heeft van het spelletje.

We hebben als supporters te maken met een trainer die zijn vak niet verstaat. Werkelijk geen ruk presteert, supporters niet serieus neemt wanneer ze opheldering vragen, het potentieel van zijn elftal vakkundig verborgen weet te houden, de stad en zijn bewoners schoffeert, voor zijn beurt spreekt, en zich in de media profileert als een volslagen wereldvreemde narcist, die nauwelijks serieus te nemen is. Een nobody in de voetbalwereld die zijn plek niet kent. Stuitend.

Ik hoop dat U binnenkort geen trainer van RBC meer bent.

En hoe die ene limerick luidde?
Er was eens een trainer uit Zeeland
Die trainde een clubje uit Brabant
Hij pakte geen punt
Dat was best een stunt
Toen werd hij vervangen door Maaskant

Hopende op een reactie, tekent,

Omnifacer (in brief is echte naam geberuikt)
  woensdag 23 november 2005 @ 13:33:00 #37
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_32505904
*haakt in en zingt mee....jaaah-la-la-la-la-la...........

goede column, minder leuk voor Dolf zelf natuurlijk !
maar omdat alles op waarheden is gebasseerd, zal het lastig te ontkennen zijn, heb ik het idee !

Vergeet niet dat Meppelink het als trainer ook niet onwijs goed heeft gedaan bij ADO !

Hij werd 11e in de 1e divisie !

[ Bericht 54% gewijzigd door Bjoro op 23-11-2005 14:05:02 ]
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_32515596
Hij is alleen een beetje erg lang....
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 24 november 2005 @ 11:12:22 #39
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_32531706
quote:
Op woensdag 23 november 2005 19:16 schreef methodmich het volgende:
Hij is alleen een beetje erg lang....
tis ook geen column maar een protest/klaag-brief !
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_32628344
Ik was niet echt in vorm

http://frontpage.fok.nl/column/3483
  zondag 27 november 2005 @ 21:41:34 #41
23186 FrankyMcG
I'd rather have the scar
pi_32628706
Omnifacer, je geeft iig een duidelijk statement af!
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]
pi_32651822
De column van Cruoninga ook op de FP terechtgekomen!
www.thuisuiteten.nl
pi_32697433
quote:
EVEN STILTE AUB

Eigenlijk had ik op deze plaats best iets willen zeggen over Salomon Kalou, misschien wel de eerste Afrikaan in Nederland die we bijna smeken om te blijven. Over het feit dat bondscoach Marco van Basten hem al min of meer een plaats in de selectie voor het wereldkampioenschap heeft beloofd en of dat wel zo logisch is. Maar de zin en de noodzaak ontbreekt me even.

Wellicht had ik kunnen verhalen over de vreemde situatie in Roosendaal, waar trainer Dolf Roks in de ochtenduren werd ontslagen. In de loop van de dag stond hij echter nog weer als oefenmeester op het veld, omdat de spelers de voorzitter hier om gevraagd hadden en deze overstag ging. Merkwaardig, maar eigenlijk kan ik er momenteel alleen mijn schouders maar over ophalen.

Hoe verdiend het ook was geweest als Vitesse, dat ook het vertrouwen in de trainer uitsprak na een tegenvallende start van het seizoen en nu ineens weer hoog geklasseerd is, onderwerp was geweest van een column; ik voel de behoefte even niet. Zoals ik ook geen heil zie in schrijven over de teloorgang van Ajax. Het zal wel.

Hier had misschien ook een lyrisch verhaal over Zoro moeten staan. Zoro, een Ivoriaanse verdediger van Messina, die te maken kreeg met racistische bejegeningen van fans van Internazionale. Hij stapte met bal en al van het veld en stelde zo eindelijk eens een daad. Dat er uiteindelijk verder werd gevoetbald was bijzaak, maar er werd tenminste eens lef getoond door een speler. Hoe mooi en belangrijk ook, zou het zinnig zijn?

Want de noodzaak van een mooi verhaal over voetbal ontgaat me op dit moment even. Dat heeft te maken met het overlijden van David Di Tommaso, verdediger van FC Utrecht. Di Tommaso werd geboren in Frankrijk en had een achternaam die een bepaalde kunstzinnigheid verraadt. Die zat ook in hem, in zijn linkerbeen. Gezegend met een fraaie trap, jeugdinternational geweest voor Frankrijk en neergestreken in Utrecht. Daar speelde hij wel wat onder zijn niveau, maar dat was aan zijn spel nooit zichtbaar. Nooit maakte hij misbaar over onvolkomenheden van teammaats. Hij ging voorop in de strijd en werd in razend tempo populair in Utrecht.

Hij is nu niet meer. Een jonge man van zesentwintig, net een jaar ouder dan ikzelf. Ging ’s morgens naar zijn werk, zoals altijd. Hij trainde bij Utrecht, was vast nog opgetogen over de knappe zege op Ajax van een dag eerder. In de avonduren bezocht hij nog een restaurant en dacht bij thuiskomst dat hij iets verkeerds had gegeten. Ging vroeger slapen, om nooit meer wakker te worden. Gewoon, zomaar, van het ene op het andere moment.

Natuurlijk, ik begrijp heel goed dat dit nooit het nieuws gehaald had, was hij geen voetballer geweest. Was hij een stratenmaker of een buschauffeur, dan had niemand iets geweten. Maar maakt dat het minder erg? Of de andere gevallen erger? Bovenal was Di Tommaso namelijk echtgenoot en vader. Hij laat een jong kind achter en een jonge vrouw, in een vreemd land. Diep tragisch.

Want, zoiets komt bij mij altijd hard aan. Zeker omdat ik, en velen met mij, van al die voetbalzaken nog wel eens een hoofdzaak wil maken. Bij een gebeurtenis als deze besef je dan ineens weer hoe betrekkelijk dat allemaal is. Wat maakt het al dan niet behalen van Europees voetbal dan uit? Zal men er in Utrecht om malen of ze negende of tiende worden op moment, om maar wat te noemen? Nee, natuurlijk niet.

Desondanks draait de voetbalwereld gewoon door. Niet onlogisch, zo gaan die dingen. Maar vreemd is het wel. Ik weet dat ik me dit weekend ook wel weer druk zal gaan maken over de bijzaken op de groene mat, maar neem me wel voor om een momentje stil te staan bij David Di Tommaso. Bij de man die ik op 19 november nog zag voetballen in Breda, toen zijn club bij NAC op bezoek was. Tien dagen later was hij er niet meer. Gewoon even stilte, heel even maar. Opdat we hem nooit vergeten. David, rust zacht.
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 30 november 2005 @ 15:14:57 #44
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32697564
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_32697577
Mooi verteld....
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_32697669
Heel mooi MM. Ik zou het mooi vinden als je hem vandaag al plaatst!!!
pi_32697705
Ik zal even met Seborik overleggen dan.
www.thuisuiteten.nl
pi_32697755
Ja, erg mooi geschreven.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_32697765
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:20 schreef methodmich het volgende:
Ik zal even met Seborik overleggen dan.
Die daar atlijd wel voor in
pi_32697846
Klasse!
pi_32697911
Mooi geschreven MM
Wij doen, wij doen wat zij niet zien..
pi_32697936
Klasse Erg mooi!
pi_32698119
Erg goed gedaan, mijn complimenten.
That's all folks!
  woensdag 30 november 2005 @ 15:33:58 #54
67174 Dos37
Come on Twente
pi_32698134
Heel erg mooie collum
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  woensdag 30 november 2005 @ 15:39:30 #55
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_32698295
Mooie column MM. Heel mooi.
pi_32698584
Mooie column.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 30 november 2005 @ 15:50:55 #57
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_32698651
Mooie column mm!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  Trouwste user 2022 woensdag 30 november 2005 @ 16:03:30 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_32699011
Goed gedaan jochie.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 30 november 2005 @ 16:14:02 #59
17103 PyTh
The Few, The Proud
pi_32699316
Mooi Column mm
For those involved, No explanation is necessary
For those who are not, No explanation is possible
pi_32699863
Dank! Er wordt aan gewerkt om hem vandaag al online te krijgen, zal dan vanavond eventueel worden.
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')