abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 november 2005 @ 14:37:35 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31896667
quote:
Sony-cd's installeren ongevraagde software

Uitgegeven: 1 november 2005 14:43
Laatst gewijzigd: 1 november 2005 15:10
AMSTERDAM - De beveiligde cd's van fabrikant Sony installeren ongevraagde software op het moment dat deze cd's worden afgespeeld op een Windows-pc. Dit ontdekte beveiligingsexpert Mark Russinovich van Sysinternals . Het verwijderen van deze bestanden levert ook een probleem op; volgens Russinovich zal de Windows-pc na het verwijderen mogelijk kunnen crashen.

De beveiligingsexpert kwam achter deze verborgen software toen hij zijn pasgekochte cd 'Get Right with the Man' van Van Zant afspeelde op zijn computer. Deze cd is door middel van drm (Digital Rights Management) beveiligd. Na het opstarten van de cd, werd een nieuw stukje software geladen genaamd '$sys$drmserver.exe'. Deze ging echter niet weg toen de cd gestopt was met spelen.

Russinovich noemt tevens de geinstalleerde bestanden van Sony een 'rootkit'. Een rootkit is een programma dat zich onzichtbaar maakt op een systeem. Zelfs virusscanners kunnen de bestanden niet vinden. Hackers maken bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van deze rootkits om hele systemen te kunnen overnemen.

Sony heeft nog niet gereageerd op de bevindingen van Russinovich.
Dit lijkt me een duidelijk geval van computervredebreuk, of hoe heet dat. Lijkt me dat dit niet is toegestaan dat Sony dit doet zonder dat de gebruikers mee te delen of te vragen.
Wat denken jullie?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:51:10 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31897145
Karakteristiek voor de houding van de muziekindustrie, dat lijkt me een aardige omschrijving.
Vampire Romance O+
  woensdag 2 november 2005 @ 14:58:18 #3
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31897399
Sinds Sony de mp3 module in de laatste generatie Minidisc spelers expres heeft "gedowngrade", zodat ATRAC bestanden beter klinken dan MP3 bestanden, heb ik het helemaal gehad met die gasten.

Sony heeft de laatste tijd een soort minachting naar hun klanten toe die ik niet begrijp. Dit moet een keer fout gaan, maar dat zien ze waarschijnlijk niet vanwege hun arrogante houding.

Dit software verhaal zal hopelijk een flink staartje krijgen. Op een ander forum is ook al ontdekt dat ze waarschijnlijk een illegale licentie hebben gebruikt bij deze technologie.
pi_31897506
Ik zou als ik hun was een rechtzaak beginnen want het ongevraagd software installeren is volgens mij toch nog steeds een verboden zaak
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_31904651
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:58 schreef BUG80 het volgende:
Sinds Sony de mp3 module in de laatste generatie Minidisc spelers expres heeft "gedowngrade", zodat ATRAC bestanden beter klinken dan MP3 bestanden, heb ik het helemaal gehad met die gasten.
Is dit serieus?

Wat een baggerbedrijf dan!
  woensdag 2 november 2005 @ 19:34:22 #6
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31905915
Dit soort praktijken verwacht je toch eigenlijk alleen van programma's die spyware en adware op je PC installeren zoals dat 180-solutions enzo..... maar niet van een groot bedrijf als Sony.

Ik heb het ook niet zo op Sony Minidiscspelers trouwens. Ik heb er eentje in huis, en je kunt echt alleen MP3's naar dat ding sjouwen met HUN software, en die is zo brak als wat....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_31938208
Als *dit* echt waar is, is Sony wel heel erg verschrikkelijk dom bezig. Het imago van Sony zal enorme schade oplopen en dat zullen ze flink merken in de verkoop van consumentenelektronica.
pi_31938320
Lijkt mij niet dat dit waar is. Dat kan Sony zich niet veroorloven, daarbij is het niet helemaal legaal en een bedrijf als Sony kan dat niet zomaar maken lijkt mij.

Daarbij is het bullshit wat een of andere knul hier zegt, dat ze mp3 downgraden ofzo, atrac is gewoon beter dan mp3, simpel.
  Donald Duck held donderdag 3 november 2005 @ 20:39:42 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_31938467
Uitgebreid verslag van wat er geinstalleerd wordt enzo: http://www.sysinternals.c(...)-digital-rights.html
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 3 november 2005 @ 20:49:25 #10
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_31938789
Even van tweakers geplukt:
quote:
SonyBMG heeft een patch beschikbaar gesteld die een einde zou maken aan mogelijke problemen met pc's waarop tegen kopiëren beveiligde cd's van het label worden afgespeeld. De cd's laten bij het afspelen verborgen bestanden achter op de computers van argeloze muziekliefhebbers, waarvan de werking lijkt op die van een rootkit, wat niet zonder potentiële problemen is. Omdat de via de muziek-cd's geïnstalleerde DRM-software ervoor zorgt dat bestanden die met $sys$ beginnen verborgen worden, zouden kwaadwillenden er bijvoorbeeld eenvoudig misbruik van kunnen maken om bestanden te verbergen door ze simpelweg een $sys$-prefix te geven. Daarnaast meldde de ontdekker van de software, Mark Russinovich, merkwaardige problemen bij het handmatig verwijderen van de bestanden; zo werd bijvoorbeeld de cd-speler onzichtbaar voor het systeem. Sony is blijkbaar geschrokken van de golf van verontwaardiging die over het internet trok naar aanleiding van de zaak, en gaf het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het schrijven van de gewraakte software, First 4 Internet, opdracht om een patch te leveren die de antikopieersoftware zichtbaar maakt en zorgt dat de cd-speler bij verwijdering ervan blijft werken. Er komt tevens een versie van de patch voor antivirusbedrijven.
http://tweakers.net/nieuws/39666

En volgens de makers van de software waren er op 1juni, al 2 millioen CD's verkocht met deze 'shit':
http://www.xcp-aurora.com/press_article.aspx?art=jun_05_art11
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
  donderdag 3 november 2005 @ 21:15:27 #11
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_31939688
Wéér een reden erbij om te downloaden.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_31939742
Sony op de spyware blacklist
  donderdag 3 november 2005 @ 21:39:41 #13
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31940567
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:35 schreef Markster het volgende:
Daarbij is het bullshit wat een of andere knul hier zegt, dat ze mp3 downgraden ofzo, atrac is gewoon beter dan mp3, simpel.
Dat is geen bullshit, dat is allang bewezen. De frequentie respons van de MP3 decoder is expres aangepast, zodat de weergave minder hoge tonen bevat t.o.v. de ATRAC decoder. Kwalijke zaak.

Verder is het subjectief of ATRAC in het algemeen beter klinkt dan MP3. In 128 kbs range is MP3 (gecodeerd met Lame) in elk geval beter bevonden in een onafhankelijke luistertest.

Eerst vond ik ATRAC ook beter klinken dan MP3, totdat ik nieuwe oortelefoontjes kocht van een beter merk, toen bleek ATRAC LP2 een hoop artifacten te veroorzaken die ik eerst niet hoorde. Dit heb ik laten volgen door enkele blinde luistertesten van mezelf, waar ook uitkwam dat ik MP3 (en OGG Vorbis) beter vind dan ATRAC.
pi_31941035
In de nabije toekomst ga ik een mp3 speler kopen
Dus iig geen Sony
Are you nuts??
pi_31944196
En dan vinden ze het gek dat mensen blijven downloaden? Dit soort grappen die duidelijk wijzen op totale minachting voor de consument zetten mij er dus toe om vooral niks te kopen maar vrolijk verder te downloaden.

Hetzelfde geldt voor computersoftware, zodra een spel mij gaat vertellen dat ik bepaalde software niet mag gebruiken kan de uitgever mijn harige reet kussen, dan koop ik het toch gewoon niet en maak ik toch lekker gebruik van een illegale versie?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31944274
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:51 schreef MouseOver het volgende:
Karakteristiek voor de houding van de muziekindustrie, dat lijkt me een aardige omschrijving.
Yup...

Screw the bastards, download everything zeg ik altijd maar .

Warez
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31950569
Sony

Daar koop ik dus nooit van m'n leven iets meer van.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 4 november 2005 @ 06:10:36 #18
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_31950586
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:35 schreef Markster het volgende:
Lijkt mij niet dat dit waar is. Dat kan Sony zich niet veroorloven, daarbij is het niet helemaal legaal en een bedrijf als Sony kan dat niet zomaar maken lijkt mij.

Lijkt jou ja.

Die mensen van SysInternals zijn gewoon heel erg goed en melden dit zeker niet zonder een gegronde reden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_31950647
Op de Sony music site kun je ook een officieel bericht hierover vinden, met de melding dat ze door de commotie overgegaan zijn tot het leveren van een uninstaller. Die valt dan ook te downloaden.

Geen excuses of zo hoor,helemaalniets. Enkel de kille mededeling in een paar zinnen dat ze door alle 'ophef' (goh hoe zou dat nou komen ) een "patch" geleverd hebben.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_31953439
quote:
Op donderdag 3 november 2005 21:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Wéér een reden erbij om te downloaden.
Exacto
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_31954779
Wat een tuig! en ze komen er verdomme nog mee weg ook, alleen omdat ze het geld hebben.
  vrijdag 4 november 2005 @ 11:47:42 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31955197
Nou, voortaan dus geen Sony meer kopen, hoppa.

En dat begon weken geleden al met een digitale camera bij mij, daar was ik ook verre van tevreden mee. En daar leg je dan 220 euro voor neer ofzo.

Doei Sony
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 4 november 2005 @ 11:50:58 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31955295

Goh, doet ie anders noooit
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  vrijdag 4 november 2005 @ 11:59:58 #24
71333 BUG80
Stop making sense
pi_31955580
Het gedrag van Sony verbaast me al een paar jaar. Intern zijn er bijvoorbeeld wat conflicten qua belangen: één divisie wil zoveel mogelijk mp3/minidisc spelers verkopen, terwijl de andere divisie zoveel mogelijk cd's wil verkopen.

Ik zou zeggen: geen probleem. Mensen die willen downloaden doen dat toch wel, dus hou dat lekker gescheiden. Maar nee, Sony wringt zich in allerlei bochten om de mp3/minidisc spelers zoveel mogelijk dicht te timmeren. Dit heeft er o.a. toe geleid dat je geen opnames van minidisc naar je pc kon verplaatsen, uit angst voor illegaal kopiëren. Maar waar bestaat de constante markt voor Minidisc voornamelijk uit? Journalisten en muzikanten, die dus enorm geïrriteerd raakten door dit fenomeen. Intussen wordt Sony links en rechts ingehaald door fabrikanten van MP3 recorders. Vanwege luid protest kun je op de nieuwste spelers wel opnames "uploaden", maar het kwaad is al geschied.

En zo zijn er nog legio voorbeelden, zoals een limiet op het aantal keer dat je een song naar je speler mocht verplaatsen (ook te laat gefixed). En dat verhaal met die MP3 decoder was voor mij de druppel. Sindsdien koop ik voorlopig geen Sony producten meer, op een paar cd's na.

Het verhaal in dit topic bevestigt dit weer eens.
pi_31960552
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')