Dit lijkt me een duidelijk geval van computervredebreuk, of hoe heet dat. Lijkt me dat dit niet is toegestaan dat Sony dit doet zonder dat de gebruikers mee te delen of te vragen.quote:Sony-cd's installeren ongevraagde software
Uitgegeven: 1 november 2005 14:43
Laatst gewijzigd: 1 november 2005 15:10
AMSTERDAM - De beveiligde cd's van fabrikant Sony installeren ongevraagde software op het moment dat deze cd's worden afgespeeld op een Windows-pc. Dit ontdekte beveiligingsexpert Mark Russinovich van Sysinternals . Het verwijderen van deze bestanden levert ook een probleem op; volgens Russinovich zal de Windows-pc na het verwijderen mogelijk kunnen crashen.
De beveiligingsexpert kwam achter deze verborgen software toen hij zijn pasgekochte cd 'Get Right with the Man' van Van Zant afspeelde op zijn computer. Deze cd is door middel van drm (Digital Rights Management) beveiligd. Na het opstarten van de cd, werd een nieuw stukje software geladen genaamd '$sys$drmserver.exe'. Deze ging echter niet weg toen de cd gestopt was met spelen.
Russinovich noemt tevens de geinstalleerde bestanden van Sony een 'rootkit'. Een rootkit is een programma dat zich onzichtbaar maakt op een systeem. Zelfs virusscanners kunnen de bestanden niet vinden. Hackers maken bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van deze rootkits om hele systemen te kunnen overnemen.
Sony heeft nog niet gereageerd op de bevindingen van Russinovich.
Is dit serieus?quote:Op woensdag 2 november 2005 14:58 schreef BUG80 het volgende:
Sinds Sony de mp3 module in de laatste generatie Minidisc spelers expres heeft "gedowngrade", zodat ATRAC bestanden beter klinken dan MP3 bestanden, heb ik het helemaal gehad met die gasten.
http://tweakers.net/nieuws/39666quote:SonyBMG heeft een patch beschikbaar gesteld die een einde zou maken aan mogelijke problemen met pc's waarop tegen kopiëren beveiligde cd's van het label worden afgespeeld. De cd's laten bij het afspelen verborgen bestanden achter op de computers van argeloze muziekliefhebbers, waarvan de werking lijkt op die van een rootkit, wat niet zonder potentiële problemen is. Omdat de via de muziek-cd's geïnstalleerde DRM-software ervoor zorgt dat bestanden die met $sys$ beginnen verborgen worden, zouden kwaadwillenden er bijvoorbeeld eenvoudig misbruik van kunnen maken om bestanden te verbergen door ze simpelweg een $sys$-prefix te geven. Daarnaast meldde de ontdekker van de software, Mark Russinovich, merkwaardige problemen bij het handmatig verwijderen van de bestanden; zo werd bijvoorbeeld de cd-speler onzichtbaar voor het systeem. Sony is blijkbaar geschrokken van de golf van verontwaardiging die over het internet trok naar aanleiding van de zaak, en gaf het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het schrijven van de gewraakte software, First 4 Internet, opdracht om een patch te leveren die de antikopieersoftware zichtbaar maakt en zorgt dat de cd-speler bij verwijdering ervan blijft werken. Er komt tevens een versie van de patch voor antivirusbedrijven.
Dat is geen bullshit, dat is allang bewezen. De frequentie respons van de MP3 decoder is expres aangepast, zodat de weergave minder hoge tonen bevat t.o.v. de ATRAC decoder. Kwalijke zaak.quote:Op donderdag 3 november 2005 20:35 schreef Markster het volgende:
Daarbij is het bullshit wat een of andere knul hier zegt, dat ze mp3 downgraden ofzo, atrac is gewoon beter dan mp3, simpel.
Yup...quote:Op woensdag 2 november 2005 14:51 schreef MouseOver het volgende:
Karakteristiek voor de houding van de muziekindustrie, dat lijkt me een aardige omschrijving.
Lijkt jou ja.quote:Op donderdag 3 november 2005 20:35 schreef Markster het volgende:
Lijkt mij niet dat dit waar is. Dat kan Sony zich niet veroorloven, daarbij is het niet helemaal legaal en een bedrijf als Sony kan dat niet zomaar maken lijkt mij.
Daarbij is het bullshit wat een of andere knul hier zegt, dat ze mp3 downgraden ofzo, atrac is gewoon beter dan mp3, simpel.
Exactoquote:Op donderdag 3 november 2005 21:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Wéér een reden erbij om te downloaden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |