Maar ik heb wel al de hoofvordering betaald, ziet men dat niet als een schuldbekentenis dan?quote:Op woensdag 2 november 2005 10:36 schreef _-rally-_ het volgende:
Op een dagvaarding reageer je beter niet door naar een zitting te gaan, maar schriftelijk. En ja, dan kun je ook een tegenvordering indienen.
Nou ik ben voor de rechtbank gedaagd voor 10 november door de gerechtsdeurwaarder.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:00 schreef mistraldk het volgende:
incassokosten hoef je NIET te betalen.
Onzin. Zie o.a. BW 6:95 Jo 6:96quote:Op woensdag 2 november 2005 11:00 schreef mistraldk het volgende:
incassokosten hoef je NIET te betalen.
Heeft het ook niet.quote:Op woensdag 2 november 2005 10:57 schreef cinnamongirl het volgende:
Maar dan heeft verweer tegen de incassokosten ook geen zin...
* _-rally-_ is het met argento in het geheel niet eens. Door naar de rechter te stappen, heeft de tegenpartij juist de weg geopend om het hele conflict te beoordeling aan de rechter voor te leggen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:07 schreef Argento het volgende:
[..]
Heeft het ook niet.
Maar goed, voor de volgende keer:
vorderingen waar je het niet mee eens bent moet je betwisten, niet betalen.
Mag jij mij uitleggen op welke grondslag TS haar geld terug kan zien.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:05 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Onzin. Zie o.a. BW 6:95 Jo 6:96
Voor de rest: je kunt, ondanks dat je betaald hebt, wel degelijk tegen de oorspronkelijke vordering opkomen. Dat is juist het mooie van een rechtzaak, daar wordt niet alleen aspect van het conflict beoordeeld, maar alle aspecten die door één van de partijen aangedragen wordt.
edit: ik lees 'rechtbank' ? Is het niet 'sector kanton van de rechtbank' ? In het eerste geval ben je namelijk verplicht een advocaat (eigenlijk procureur, archaïsch geneuzel) in te schakelen, in het laatste geval mag je ook zonder advocaat procederen.
Op de grondslag die TS heeft om het niet met de hoofdvordering eens te zijn. Ik zie in het andere topic dat het om een bedrag onder de kantonrechtergrens gaat en dan is het nog makkelijker, omdat de kantonrechter zich in dit soort situaties (leek tegenover professionele partij) weinig aantrekt van de juiste juridische bewoordingen en gewoon datgene beoordeelt wat aangedragen wordt.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:11 schreef Argento het volgende:
[..]
Mag jij mij uitleggen op welke grondslag TS haar geld terug kan zien.
Ja maar ik heb de hoofdvordering (uit angst) al betaald....en ik ben bang dat ik daarmee mijn kans op beoordeling door een rechter heb verspeeld. Had ik maar relevante jurisprudentie!quote:Op woensdag 2 november 2005 11:09 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
* _-rally-_ is het met argento in het geheel niet eens. Door naar de rechter te stappen, heeft de tegenpartij juist de weg geopend om het hele conflict te beoordeling aan de rechter voor te leggen.
Nee, totale onzin.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:09 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
* _-rally-_ is het met argento in het geheel niet eens. Door naar de rechter te stappen, heeft de tegenpartij juist de weg geopend om het hele conflict te beoordeling aan de rechter voor te leggen.
Ze heeft al betaald en nog zonder voorbehoud ook. De verbintenis is daarmee nagekomen en teniet gegaan. Van onverschuldigde betaling is, zoals uitgelegd, geen sprake. Daarmee is de vraag of de verbintenis voor nakoming in aanmerking kwam, door partijen reeds beantwoord. Daar mag de rechter niet meer in treden.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:12 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Op de grondslag die TS heeft om het niet met de hoofdvordering eens te zijn.
En met de reconventionele vordering wordt de grens bepaald op het hele geschil. Het zou knap beroerd zijn wanneer de eisende partij de grens van het conflict zou kunnen en mogen bepalen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:13 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, totale onzin.
Juist in een burgelijk rechterlijke kwestie zijn het partijen die de grenzen van het geschil bepalen.
Ik ben inderdaad bang dat je gelijk hebt.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:15 schreef Argento het volgende:
[..]
Ze heeft al betaald en nog zonder voorbehoud ook. De verbintenis is daarmee nagekomen en teniet gegaan. Van onverschuldigde betaling is, zoals uitgelegd, geen sprake. Daarmee is de vraag of de verbintenis voor nakoming in aanmerking kwam, door partijen reeds beantwoord. Daar mag de rechter niet meer in treden.
Essentie van het concept dat partijen de reikwijdte van de beoordeling bepalen is dat *beide* partijen vorderingen in mogen dienen. En of anderen het daar nu mee eens zijn of niet, je doet er sowieso onverstandig aan wanneer je niet zowel tegen de hoofdvordering als tegen de incassokosten opkomt, want doordat je gedagvaard bent, heb je van de tegenpartij juist gelegenheid daartoe gekregen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:17 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad bang dat je gelijk hebt.
Ik had niet moeten betalen, dan was de hoofdsom tevens onderwerp van het geschil geweest en had de rechter ook inhoudelijk op mijn bezwaren t.a.v. dat bedrag in kunnen gaan.
Da's interessant, ik zou dit doen als het kon. Misschien moet ik een advocaat inschakelen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:16 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En met de reconventionele vordering wordt de grens bepaald op het hele geschil. Het zou knap beroerd zijn wanneer de eisende partij de grens van het conflict zou kunnen en mogen bepalen.
Juist dit soort situaties, waar de ene partij dacht de boel afgekocht te hebben, maar de andere dan toch doorprocedeert leent zich uitstekend voor beoordeling van het hele conflict.
Ben ik met je eens rellie, maar de vordering in reconventie komt in deze zaak niet aan de orde, omdat TS juist die vordering reeds, zonder enig voorbehoud, voldaan heeft. Het is niet aan de rechter om achteraf te toetsen of TS daar wel goed aan gedaan heeft. TS betaalt onder eigen verantwoordelijkheid en betaling heeft het tenietgaan van de verbintenis tot gevolg. In de gegeven omstandigheden zal een vordering in reconventie die verbintenis niet doen herleven, noch een nieuwe in het leven roepen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:16 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
En met de reconventionele vordering wordt de grens bepaald op het hele geschil. Het zou knap beroerd zijn wanneer de eisende partij de grens van het conflict zou kunnen en mogen bepalen.
Juist dit soort situaties, waar de ene partij dacht de boel afgekocht te hebben, maar de andere dan toch doorprocedeert leent zich uitstekend voor beoordeling van het hele conflict.
Kijk eerst even of je voor de 'sector kanton' bent gedagvaard, want dan kun je ook een (veel goedkopere) juridisch adviseur inschakelen.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:20 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Da's interessant, ik zou dit doen als het kon. Misschien moet ik een advocaat inschakelen.
Zelfs dit is niet juist: volgens de wet heeft de betaling eerst gevolgen voor rente en kosten, en pas daarna voor de hoofdsom, dus TS kan zelfs met succes argumenteren dat nu tegenpartij beweert dat er nog een vordering is, die weliswaar ter grootte van de incassokosten is, maar feitelijk een deel van de hoofdsom betreft, waarmee derhalve wel degelijk nog steeds de discussie over de hoofdsom open staat.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:23 schreef Argento het volgende:
[..]
Ben ik met je eens rellie, maar de vordering in reconventie komt in deze zaak niet aan de orde, omdat TS juist die vordering reeds, zonder enig voorbehoud, voldaan heeft.
Ja, ik ben vrij goedkoop, maar aan mij heb je in deze niet zo veel.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:24 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Kijk eerst even of je voor de 'sector kanton' bent gedagvaard, want dan kun je ook een (veel goedkopere) juridisch adviseur inschakelen.
Dit is onzin. Als Y een spooknota van X betaalt (of een te hoge nota voor mijn part, dus deels terecht), er later achter komt dat geen rechtsgrond bestaat dan wel dat er fouten zijn gemaakt, dan zou Y, daar hij "zonder enig voorbehoud" de nota voldaan heeft, geen vordering meer hebben jegens X?quote:Op woensdag 2 november 2005 11:23 schreef Argento het volgende:
omdat TS juist die vordering reeds, zonder enig voorbehoud, voldaan heeft. Het is niet aan de rechter om achteraf te toetsen of TS daar wel goed aan gedaan heeft. TS betaalt onder eigen verantwoordelijkheid en betaling heeft het tenietgaan van de verbintenis tot gevolg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |