abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31889949
Familieleden Hofstadgroep radicaliseren

Ze verwerpen de rechtsstaat beschouwen de jihad als een volgend stadium. Jonge familieleden van vrienden van Mohammed B. zijn geradicaliseerd, zeggen ze zelf.

AMSTERDAM, 1 NOV. Op zondagavond 7 november 2004 stond Redouan (1980) naast zijn broer Fahmi B. in de deuropening van hun flat in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Het was vijf dagen na de moord op Theo van Gogh en Fahmi vertelde over zijn ware geloof en zijn vriendschap met Mohammed B., op dat moment nog de verdachte van de moord. Redouan droeg een bruinleren jack met een bontkraag en gel in zijn haar en hij schudde zijn hoofd. ,,Hij heeft de verkeerde vrienden'', zei hij lachend en hij knikte met zijn voorhoofd in de richting van zijn broer. ,,Ik begrijp niet alles van hem.''

Redouan was net begonnen aan het tweede jaar van zijn studie sociaal- juridische dienstverlening aan de Hogeschool van Amsterdam. Drie dagen na de ontmoeting met de twee broers, werd Fahmi gearresteerd op verdenking van lidmaatschap van het mogelijk terroristische netwerk Hofstadgroep. Redouan troostte zijn ouders, bracht Fahmi schone kleren en nieuwe boeken en onderhield contact met de politie en de advocaat.

Op 27 juli 2005 bezoekt Redouan de rechtbank in Rotterdam om een pro formazitting tegen de leden van de Hofstadgroep bij te wonen. Die dag ontmoet hij Mohammed T. die hij uit Al Hoceima in Marokko kent. Mohammed is de broer van Zakaria, een vriend van Mohammed B. die ook na 2 november is gearresteerd. Mohammed T. is sinds kort mimoun, praktiserend moslim, vertelt hij Redouan op de terugweg in de auto naar Amsterdam. Vroeger voetbalde hij op straat met zijn vrienden, nu komen dezelfde jongens bij elkaar om te praten over de islam. Ze zijn allemaal mimoun geworden. Mohammed vertelt Redouan hoe anders hij leeft sinds hij alleen nog de koran leest.

Sinds 2 november 2004 zijn jonge familieleden van de vrienden van Mohammed B. die door de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) tot de Hofstadgroep worden gerekend - aan het radicaliseren. Dat blijkt uit gesprekken met acht neven en nichten. De gesprekken zijn gevoerd voor het boek In Godsnaam; Het jaar van Theo van Gogh. De betrokken jongeren bekeren elkaar op straat of via MSN en zoeken elkaar op in de moskee Al Nasr of Al Tawheed of bij een van hen thuis. De jongens verwerpen de rechtsstaat en beschouwen de jihad als een volgend stadium in hun ontwikkeling. Volgens henzelf bestaat hun groep uit ongeveer dertig leden. Ze vermoeden dat ze door de AIVD in de gaten worden gehouden.

Redouan vertelt dat zijn studie sinds de arrestatie van Fahmi in het slop is geraakt. ,,Ik probeer de achterstand in te halen'', zegt Redouan, ,,maar het lukt me niet.'' ,,Jongen!'', roept Mohammed uit. ,,Waar ben je nou mee bezig? Wat heb je aan die school? De wetten van de mensen zijn in strijd met die van de islam, de sharia. Alle antwoorden kun je vinden in de koran.''

Redouan is in de war als hij uit de auto stapt. Thuis bekijkt hij de islamitische boeken van Fahmi. Van de Turkse geleerde Harun Yahya Vergane volkeren. Hij surft op advies van Mohammed over de website islamway.com. De dagen daarna kijkt hij naar de programma's over jihad al Akbar, het grote sterven voor Allah, op het Arabische televisiekanaal Iqra'a.

Op 21 augustus laat Redouan zich op school uitschrijven. Geloof en school zijn niet te combineren. ,,Wat heb je aan studeren? Mensen moeten niet hun eigen regels creëren. Mensen die dat doen, zijn ziek. Ik geloof niet meer in de vrijheid van meningsuiting of de gelijkheid van mannen en vrouwen.'' Hij heeft zijn haar in een 'profeet Mohammed-coupe' laten knippen: kort bovenop en lang in de nek. Sinds kort brengt hij post rond via het uitzendbureau. ,,Maar dat is eigenlijk ook haram'', zegt hij. Zonde. ,,Er zitten soms vieze blaadjes bij, de Penthouse of reclamefolders met halfnaakte vrouwen. Zolang het tijdelijk is, mag ik dit werk wel doen.''

Behalve Redouan en Mohammed T. heeft ook een neef van een van de leden van de Hofstadgroep zich bekeerd tot de 'ware islam'. Hij noemt zich bij zijn islamitische naam, Abu Abaidallah (1986). Ook een broer van Mohammed El M. heeft zich het afgelopen jaar tot 'ware moslims' bekeerd. Uit gesprekken met de broers en neven blijkt dat zij veel vooral Marokkaanse jongens en meisjes in Amsterdam-West kennen die radicaliseren. ,,Als je iemand bekeert'', zegt Mohammed T., ,,krijg je daarvoor later in het hiernamaals een beloning. Ik heb een paar jongens bekeerd, ze zijn ware moslim geworden. Ik noem geen aantallen, ik wil niet opscheppen.''

Abu Abaidallah probeert bij de bekeerling ,,zoveel mogelijk op zijn schuldgevoel in te spelen''. ,,Je maakt kennis met iemand. Dan peil je het niveau van zijn kennis en dan probeer je hem stap voor stap te interesseren. Je geeft hem steeds een brokje nieuwe informatie over de ware islam.'' Mohammed T. probeert de koran 'rustig uit te leggen, niet schreeuwerig'.

,,Ik verkondig de islam en het werkt'', zegt Redouan. ,,Laatst belde een klasgenoot van me, een Marokkaanse jongen. Ik vroeg of hij overging. Hij zei 'Ja'. Ik zei: 'Waar ben je mee bezig man?' 'Hoezo?', vroeg hij verbaasd. 'Je weet toch dat die studie haram is', zei ik. 'Dat is waar', antwoordde de jongen. 'Ik weet het, alleen ben ik nog niet zover in mijn religie.'.''

Mohammed T. draagt een donkerblauwe gebedsmuts en een spijkerjack over zijn djellaba. Zijn baard is wild, zijn haar lang in zijn nek. Drie jaar geleden is hij zich samen met zijn broer in de islam gaan verdiepen. Ze keken naar Arabische schotelzenders en lazen boeken van de ideoloog Ibn Taymiyya. Via Zakaria leerde Mohammed T. Mohammed B. en zijn geestelijk leider Abu Khaled kennen. ,,Je moet aan de islam vasthouden'', drukte Abu Khaled hem op het hart.

Mohammed T. woont in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Hij is tweedejaars mbo-leerling informatietechnologie. ,,Ik denk dat ik minstens tien jongens in mijn directe omgeving ken die zouden willen doen wat Mohammed B. heeft gedaan'', zegt Mohammed T. ,,Als Nederlanders de islam blijven beledigen, kan het weer gebeuren.'' Mohammed is ervan overtuigd dat de AIVD hem volgt. Waar hij komt, staat een blauwe auto met geblindeerde ramen geparkeerd.

Abu Abaidallah draagt een wollen muts en heeft net zijn havo-diploma gehaald. ,,2 November was voor mij de fathullah, de ommekeer. Toen ben ik me gaan verdiepen in de islam en in de gedachten van Mohammed B. Ik krijg van alle kanten e-mails over de koran toegestuurd. Het kan zijn dat Nederlanders die documenten als radicaal beschouwen, maar wat weten zij nou van de islam af?'' Vroeger keek Abu Abaidallah naar tv-shows met mooie vrouwen. Dat doet hij niet meer, het is zondig. ,,Je gaat op een bepaalde manier aan vrouwen denken en dan kun je opgewonden van ze raken. Dat mag niet.''

Kom je aan Allah, zegt Redouan nu, dan word je vermoord. Dat is de consequentie. ,,Wat Mohammed B. deed, vind ik nu goed, zeker weten. Wie Hirsi Ali doodt, wordt martelaar. Zeker weten.'' Hij kent een mooi verhaal over Ali, de schoonzoon van de profeet. Ali staat op het punt om zijn vijand te doden. Hij heft het zwaard om het hoofd van de man af te hakken. Op datzelfde moment spuugt de vijand Ali in het gezicht. Ali laat zijn zwaard zakken. ,,Als ik hem nu dood'', zegt hij, ,,zal Allah misschien wel denken dat ik hem gedood heb uit haat en niet in zijn naam.'' Daarop laat Ali zijn vijand vrij. Als de vijand niet Ali maar Allah had beledigd, had Ali hem onthoofd.

,,Als er een oorlog komt, een heilige oorlog, dan mag je iedere kafir doden, behalve kinderen en vrouwen'', zegt Redouan. ,,Nederland is in oorlog met de moslims. Nu het Nederlandse leger in Irak of Afghanistan verblijft, is het logische gevolg: aanslagen in Nederland. Nederlanders zijn zulke naïeve mensen, zo eenvoudig.''

Redouan staat nog niet stevig genoeg in zijn schoenen om 'jihad te doen', zegt hij. Hij is er nog niet klaar voor. Tot die tijd doet hij 'kleine jihad'. Hij leest en leest en bidt en stampt soera's (hoofdstukken uit de koran) in zijn hoofd. Hij kan inmiddels de kleine soera's reciteren.

Redouan heeft een baard. Hij heeft zijn broekspijpen opgevouwen tot boven zijn enkels. Redouan kijkt hemels. ,,In de ogen van Nederlanders ben ik een radicaal'', zegt hij. ,,In de metro kijken mensen me verschrikt aan als ik met mijn rugzak binnenstap. Op mijn werk noemen ze me Taliban. Maar ik ben nu veel gelukkiger. Ik ben rustiger geworden.''

Over zijn ouders haalt Redouan zijn schouders op. Wat weten zij nou van de islam? ,,Ze zijn alleen maar in geld geïnteresseerd. Ze hebben hard gewerkt, gespaard en huizen gebouwd in Marokko. Ze zetten hun geld op de bank en ontvangen rente, terwijl dat haram is! Ze bidden wel, maar uit gewoonte.'' Redouan zal er nooit naar streven de islam te laten integreren in de Nederlandse samenleving. ,,Er bestaat geen Nederlandse islam of een nieuwe islam. Er is één islam. Ik ga Gods wetten niet vervangen door die van Balkenende.''

Hij heeft er spijt van dat hij zijn vrome broer Fahmi ooit heeft uitgelachen. ,,Zo dom van me'', zegt hij. Als zijn moeder Fahmi in het Huis van Bewaring bezoekt, vertelt ze hem over Redouans bekering. ,,Fahmi zei er niets over toen ik hem daarna kwam bezoeken'', zegt Redouan. ,,Maar de ontvangst was deze keer wel anders. Normaal gesproken heeft hij me een hand. Nu omhelsde hij me stevig. Ik voelde dat hij er blij om was.''

Door Jutta Chorus en Ahmet Olgun © NRC
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1130824859138.html
=== ==

,,Als er een oorlog komt, een heilige oorlog, dan mag je iedere kafir doden, behalve kinderen en vrouwen'', zegt Redouan. ,,Nederland is in oorlog met de moslims. Nu het Nederlandse leger in Irak of Afghanistan verblijft, is het logische gevolg: aanslagen in Nederland. Nederlanders zijn zulke naïeve mensen, zo eenvoudig.''

Kom je aan Allah, zegt Redouan nu, dan word je vermoord. Dat is de consequentie. ,,Wat Mohammed B. deed, vind ik nu goed, zeker weten. Wie Hirsi Ali doodt, wordt martelaar. Zeker weten.''

Zou zoiets niet vallen onder aanzetten tot haat en geweld? Of is goedpraten van terreur, wat valt onder vrijheid van meningsuiting en die een meerderheid van de Tweede Kamer - incluis de VVD - wil verdedigen?
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_31890153
en Nederland doet er niks mee

ze sluiten deze zulke jongens niet op of ze worden niet uitgezet
Nederland slaapt lekker door
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31890178
Wat een boefjes.

Kopje thee, iemand?
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_31890201
Pat Buchanan:
quote:
...................
So will Islamism, for, like Communism, it does not work. It cannot give people what they want. Given time it will fail. These people can bomb and destroy, but we do that better than they—and, unlike us, they cannot build anything. In power, they always fail and ever will.

As we saw with Farouk in ’52, Feisal in ’58, Idris in ’68, Haile Selassie in ’74, and the Shah in ’79, monarchy failed in the Islamic world. Nasser proved socialism doesn’t work. Syria and Saddam proved Baathism doesn’t work. Afghanistan, Sudan, and the Ayatollah’s Iran prove Islamism doesn’t work. Before Bush and our cakewalk crowd invaded Iraq, the Islamists in Iran had lost successive elections, 70-30, to moderates who wanted to rejoin the world...............
Wegwezen uit het Midden-Oosten
Vergeet niet dat dit soort figuren de islam zwaarder beschadigen dan 1001 Theo's.
En net als de christelijke kerken lopen, of zijn, ook de moskeeën leeg. De Arabist Jansen schreef er een interessant stuk over.
quote:
“HOEVEEL”, in: HOE NU VERDER: 42 visies op de toekomst van Nederland na de moord op Theo van Gogh, Utrecht: Spectrum, 2005, pp. 70-76.


Betrouwbare getallen over de aantallen moslims in Nederland bestaan niet. Rond de jaarwisseling 2004/2005 werd algemeen uitgegaan van een miljoen, maar daar moet er in ieder geval één van worden afgetrokken: Ayaan Hirsi Ali. Dan zijn het er nog steeds 999.999, maar ik heb heel wat vrienden en vriendinnen die formeel moslim zijn, maar die er desalniettemin niets (meer) van geloven. Ze zouden zich doodschrikken als ik hun naam hier noemde. Tegenover hun ouders en tegenover hun vriendenkring willen ze onder geen enkele voorwaarde als ex-moslim bekend komen te staan. Zelfs tegenover elkaar willen ex-moslims niet als ex-moslim bekend staan. Het spreekt voor zich dat dit tot heel wat gewetensnood leidt, en mogelijk ook tot huichelarij. Maar het belangrijkste is dat deze omstandigheid ernstige en gegronde twijfel oproept aan het getal 999.999. Er zijn zeker minder moslims in Nederland dan 999.999, maar hoeveel minder?
Het getal van 999.999 is niet door telling tot stand gekomen, maar door schattingen en extrapolatie. De Nederlandse overheid rekent iedereen als moslim die als moslim uit een moslims land Nederland binnenkomt, plus zijn gehele nageslacht. Volgens dezelfde methode moet je dan ook zeggen dat de rest van het Nederlandse volk nog steeds katholiek, gereformeerd of hervormd is, en dat er zo’n 13 tot 14 miljoen christenen in Nederland zijn. Maar dat wordt niet gezegd, want de Nederlandse kerkgenootschappen houden zelf bij hoeveel leden ze hebben, en geven daar jaarverslagen over uit. Daarbij zullen ze best af en toe iemand die al jaren niet meer komt, nog laten meetellen, maar in principe, volgens hun eigen verklaringen, willen de kerkgenootschappen hun ledenadministraties zo schoon mogelijk houden. Iemand die niet meer mee wil doen, en opzegt, wordt vriendelijk bedankt voor zijn moeite.
Dat ligt bij de islam anders. De theorie van de islam heeft bepaald dat uittreden uit de islam een misdaad is, en dat die misdaad met de doodstraf hoort te worden bestraft. In de praktijk komt dit er op neer dat "uittreden niet kan". In streng-islamitische landen als Iran en Saoedi-Arabië zit de vork natuurlijk anders in de steel, maar we hebben het nu even over het vrije Westen waar wie uit zijn godsdienst uittreedt door de wetten des lands beschermd wordt, en als hij of zij in de Tweede Kamer zit, ook daadwerkelijk beveiligd.
Natuurlijk staat het de leiders van de moslims in Nederland vrij om te bepalen dat uittreden niet kan, maar er is geen enkele reden waarom ook de Nederlandse overheid dit religieus bepaalde standpunt zou moeten onderschrijven en er bij haar beleid rekening mee zou moeten houden. De regels van de islamitische godsdienst kunnen toch voor de overheid van een modern Westers land niet bindend worden verklaard? De regels van andere godsdiensten trouwens ook niet. En dan, wie bepaalt welke van de regels van de islam voor de Nederlandse overheid bindend zijn en hoe die regels luiden? Hoe ver wil de overheid hier gaan? Heeft het Nederlands parlement ooit goedgekeurd dat de Nederlandse overheid een aantal regels van de sharia, bijvoorbeeld die over uittreding, heeft te gehoorzamen? (De sharia is de traditionele islamitische wet).
Door de islamitische opvattingen over uittreding uit de islam stilzwijgend te accepteren, handelt de Nederlandse overheid, buiten het parlement om, op een wijze die in strijd is met de bepalingen over godsdienstvrijheid van de Nederlandse grondwet. Eigenlijk maakt de Nederlandse overheid zich hier naar de eigen normen ook nog schuldig aan iets anders, te weten een subtiele vorm van discriminatie, door de moslims niet in staat te achten zichzelf te tellen, en de katholieken wel. Er is ook geen reden te bedenken waarom zelftelling door moslims niet mogelijk zou zijn. Er zijn duizenden islamitische liefdadige stichtingen en verenigingen in Nederland. De lijsten bij de Kamers van Koophandel zijn onoverzichtelijk lang. Daaruit blijkt zonneklaar dat wat betreft kennis van het Nederlandse systeem van organiseren en dingen regelen de Nederlandse moslims, althans hun elite, beslist niet meer in een achterstandssituatie verkeren. Van de katholieken eisen dat ze zelf tellen, en van de moslims niet, dat is het meten met twee maten – wat zoals bekend volgens bijbel en koran de Heer een gruwel is.
Een andere manier om het aantal moslims te tellen dan het bewerken en doorrekenen van migratie- en geboortecijfers, is te kijken naar het aantal moskeeën. Rond de jaarwisseling 2004/2005 zouden er ongeveer 500 moskeeën in Nederland geweest zijn. Als er een miljoen moslims zouden zijn, betekent dat tweeduizend moslims per moskee. Het volstrekt duidelijk dat haast geen enkele van deze 500 Nederlandse moskeeën groot genoeg is voor tweeduizend gelovigen. Zelfs al moeten vrouwen en meisjes maar liever thuisblijven, wat vaak zo is, dan nog is duizend mannen per moskee ook te veel. Zo groot is in Nederland bijna geen enkele moskee. Het gemiddelde aantal gelovigen dat een Nederlandse moskee kan bevatten ligt eerder rond de vierhonderd, of (veel) minder. Maar zelfs met vierhonderd moslims in vijfhonderd moskeeën komen we niet verder dan 200.000 moslims. Met de vrouwen, meisjes en kinderen meegerekend die niet naar de moskee mogen, willen, of kunnen komen, komen we dan toch nog op zijn allerhoogst tot een half miljoen moslims, waarschijnlijk heel veel minder.
Maar de enig juiste manier om moslims te tellen is om uit te gaan van cijfers, die door moskeeverenigingen en hun koepelorganisaties zelf ter beschikking gesteld worden, van leden die daadwerkelijk een bijdrage betalen voor de instandhouding van die moskee. Er zijn allerlei koepelorganisaties waarvan niemand begrijpt waarom ze dat niet allang gedaan hebben. Met iemand die geen lid is van een moskeevereniging, kunnen dan maar twee dingen aan de hand zijn: hij is geen moslim (meer), of hij zou zijn eigen moskeevereniging met bijbehorende koepel moeten gaan oprichten. Maar in beide gevallen hoort hij (nog) niet bij het "miljoen moslims" in Nederland waar de huidige, vaak gesubsidieerde organisaties en hun woordvoerders zo trots mee schermen, en waar allerlei naïeve en bange Nederlanders zich door laten intimideren.
Wie de integratie van de vaak moslimse migranten naar Nederland een goed hart toedraagt, kan alleen maar hopen dat de moslims in Nederland snel zullen overgaan tot een reële vorm van zelftelling. Alleen een groep die ergens bang voor is, vermijdt het om tot zo’n telling te komen. Zo lang er geen betrouwbare tellingen zijn, die de vergelijking met de tellingen van katholieken en protestanten kunnen doorstaan, dienen de Nederlandse overheid, media en maatschappij er van uit te gaan dat er op zijn allerhoogst twee- tot driehonderd duizend moslims in Nederland zijn. Daar van uit gaan is trouwens al extreem welwillend tegenover deze groep. Tegenover andere kleine religieuze groepen als de Lutheranen of Oud-Katholieken zou niemand bij de media of in ambtelijk Nederland zo welwillend zijn.
Wie in de grote steden rondloopt, krijgt de indruk dat er inderdaad heel veel moslims zijn. Maar we moeten er dan ook rekening mee houden dat de meeste Nederlandse moslims in die grote steden wonen, wat het beeld voor wie daar rondloopt, vertekent. Verder dragen vooral moslimse vrouwen en meisjes kleding die duidelijk laat zien dat ze moslim zijn. Ook de bewegingen van de Bagwan en de Hare Krishna hebben met succes het middel van afwijkende en opvallende kleding gebruikt – zowel om elkaar te kunnen herkennen als om buitenstaanders te imponeren met hun alomtegenwoordigheid (en dus schijnbaar overweldigend grote aanhang). Dat is geheel toegestaan, het is vaak zelfs wel charmant, maar het leidt niet tot betrouwbare statistieken over hoeveel aanhang zulke godsdienstige bewegingen in werkelijkheid hebben. Wie met tien Remonstranten in de tram zit, zal daar niets van merken, wie met drie moslima’s in de tram zit, merkt dat heel goed.
Terwijl het aantal "gewone" moslims in Nederland officieel schromelijk overschat wordt, wordt het aantal radicale moslims systematisch onderschat. De AIVD heeft vroeg in 2004 nog gemeld aan honderd tot tweehonderd radicale moslims te denken, en te trachten deze groep 24 uur per dag 7 dagen per week in de gaten te houden. Van "honderd tot tweehonderd" hebben de rekenmeesters van de media 150 gemaakt. Dat leek wel een overzichtelijk aantal, en nadat Samir A. wegens voorbereidingen van aanslagen opgepakt was, waren het er gelukkig nog maar 149. Na de moord op Theo van Gogh werd het getal van 149 niet meer geloofd, vooral omdat de moordenaar van Theo van Gogh daar duidelijk niet bij had gezeten. In een rapport dat vlak voor Kerstmis 2004 is verschenen, houdt de AIVD rekening met mogelijk een tienduizend.
Het probleem ligt hem grotendeels in de vraag wat je onder een radicale moslim moet verstaan. Het is duidelijk dat er geen tienduizend moordaanslagen zijn gepleegd, en dat als het getal van tienduizend klopt, het dan voor een groot deel om dromers moet gaan die graag eens een klap zouden willen uitdelen aan al diegenen die zij als vijanden van de islam beschouwen, zoals burgemeester Job Cohen, wethouder Ahmed Aboutaleb, kamerlid Geert Wilders, en natuurlijk iedereen die met Theo van Gogh geassocieerd was zoals Ayaan Hirsi Ali. Deze vier worden zoals bekend dan ook zwaar bewaakt. De vijfde is vermoord.
Radicalen zijn onder andere te herkennen aan hun opvatting dat de regeringen in het Midden-Oosten niet islamitisch zijn. Nu zijn er wel meer niet-islamitische regeringen in Amerika en Europa, maar de leden van die regeringen zijn zelf nooit moslim geweest. De leden van de regeringen in het Midden-Oosten beschouwen zichzelf daarentegen wel degelijk als moslim. Hun vijanden denken daar evenwel anders over. Door de islam en de wetten van de islam niet ingevoerd te hebben, menen de radicalen, hebben de leden van de regeringen in de hoofdsteden van het Midden-Oosten zichzelf ontmaskerd als uittreders uit de islam, als afvalligen. Die vermeende uittreding van een politicus hoort volgens de regels van de radicale islam met de dood bestraft te worden. Sadat was in oktober 1981 een van de eerste slachtoffers van deze theorie, zoals uit de getuigenissen van zijn moordenaars en uit allerlei onderzoek ondubbelzinnig is gebleken.
De meeste Westerse waarnemers zijn net als de islamitische radicalen van oordeel dat er uit het oogpunt van behoorlijk bestuur inderdaad heel wat af te dingen is op de regeringen van het Midden-Oosten. Maar Westerse waarnemers en beleidsmakers willen in het algemeen niet de oorlog verklaren aan de regimes die het Midden-Oosten in hun greep hebben. De moslimse radicalen daarentegen willen dat wel. Ze beroepen zich daarbij vooral op wat zij als een direct goddelijk gebod beschouwen, te vinden in Koran 5:44 (slot) waar zoals moslims geloven God zelf zegt: Wie niet oordelen (=regeren) volgens wat God heeft neergezonden (=de sharia), dat zijn de ongelovigen (=afvalligen die de doodstraf hebben verdiend). Er is bijna geen verslag over de radicale activiteiten te vinden waar geen toespeling op dit vers in voorkomt, zij het dat de tekst soms door vertaling of verslaglegging is verminkt.
Er zijn genoeg toonaangevende gezaghebbende moslimse geleerden die dit fragment uit de Koran niet als license to kill beschouwen, bijvoorbeeld de Egyptische vroegere rijksmoefti Gad al-Haqq. Maar de traditie om dat wel te doen is oud, gaat terug op de middeleeuwse moslimse theologen Ibn Taymiyya en Ibn Kathir (rond 1300 AD), en is nieuw leven ingeblazen door de Pakistaanse invloedrijke activist Aboe al-Alaa al-Mawdoedi (1903-79). Het is vooral aan het werk van de Egyptische schrijver Sayyid Qutb (1906-66) te danken dat deze opvattingen in de Arabisch-islamitische wereld meer en meer gemeengoed zijn geworden. Er zijn heel wat moslims in het Midden-Oosten die door het lezen van Sayyid Qutb, zonder dat daar een imam aan te pas hoefde te komen, een proces van zelfradicalisering hebben doorgemaakt. Het spreekt van zelf, dat nu zulke teksten en opvattingen ook op het voor iedereen toegankelijke internet te vinden zijn, zulke zelfradicalisering nog veel vaker voorkomt, vooral in het Westen waar de toegang tot internet ruimer is dan in het Midden-Oosten
Zowel de Brits-Tsjechische geleerde Ernest Gellner (o. 1995) als Sayyid Qutb zelf beschrijven situaties waarin er binnen een verder gematigde moslimse gemeenschap een steeds radicalere voorhoede oprijst. Die voorhoede is bereid en in staat geweld te gebruiken. "Gewone mensen" ontbreekt het aan de lust deze voorhoede voor de voeten te gaan lopen. Al snel spreekt deze voorhoede namens de hele gemeenschap, en legt deze voorhoede de hele gemeenschap zijn wil op. Deze voorhoede droomt hardop van overwinningen van de islam, begeert dat de islam gevreesd wordt, en voegt zo nu en dan (zoals op 11 september 2001 en 2 november 2004) de daad bij het woord.
Omdat in het Westen percentages belangrijk zijn (een groep die bij verkiezingen een hoog percentage van de stemmen weet te behalen, zal immers veel macht kunnen gaan uitoefenen), hebben Westerse waarnemers van een en ander altijd een grote belangstelling voor hoeveel procent van de moslims zich bij deze voorhoede aansluit. Maar uit het hier geschetste beeld blijkt al wel dat dat er niet zo veel toe doet. Een kleine gedisciplineerde gewapende voorhoede van vijfhonderd man kan immers veel ellende aanrichten als er geen eveneens bewapende tegenpartij aanwezig is die eveneens van harte bereid is zo nodig contra-geweld te gebruiken.
Maar hier stuiten we op een voor Nederland haast onoplosbaar probleem. De Nederlandse politieke elite lost al ongeveer vier eeuwen conflicten vreedzaam op, door te boel bij elkaar te houden, en door nieuwe machtsbeluste groepen zo snel mogelijk tot de elite te laten toetreden, denk aan het lot van D66. Het valt volstrekt buiten het bevattingsvermogen van de Nederlandse politieke elite dat er groepen bestaan, zoals deze voorhoedes die zich binnen de islamitische gemeenschappen verschuilen, die daar niet gevoelig voor zijn. In Nederland kunnen we ons eigenlijk niet meer voorstellen dat het mogelijk is vijanden te hebben die je naar het leven staan. Elke groep die zich in Nederland aandient mag, als hij het bij de verkiezingen dragelijk doet, meedelen in de macht. Maar nu staan we tegenover een groep die in zijn verwatenheid niet in de macht wil delen, maar die zich van de macht wil meester maken, en die zo lang dat niet gelukt is, zich tevreden zal stellen met zinloze kleine daden van terreur die voor de slachtoffers daarentegen helemaal niet klein maar fataal zijn..
Er is een leeftijd waarop de maatschappij er voor een jeugdig aanstormend talent uitziet als een onneembare vesting waarbinnen ook nog eens nare regels gelden die hoognodig veranderd moeten worden. Het is een leeftijd waarop ook de productie van een menigte aan geheimzinnige hormonen voor allerlei verwarring en gêne kan zorgen. Er zijn allerlei verschillende reacties op die situatie denkbaar. Het radicaal afwijzen van de maatschappij is in die situatie niet direct een bewijs van geestesziekte. Wanneer die afwijzing bijvoorbeeld in de termen van de marxistische ideologie wordt gegoten, komt het allemaal in den regel nog wel op z’n pootjes terecht. Na de revolutie van het vinden van de eerste baan en het kopen van het eerste huis ziet de maatschappij er ineens heel wat minder dreigend uit. Maar wanneer die afwijzing plaatsvindt op grond van een islamitische ideologie kan dat tot ernstige en gewelddadige ontsporingen leiden, zie, voor Nederland, Samir A., Mohammed B., en de boys uit de Anteunisstraat in het Haagse Laakkwartier.
Er zijn waarnemers, bijvoorbeeld de Amerikaan Dr Robert Spencer, die denken dat in principe alle jonge moslims tot zo’n gewelddadige voorhoede zouden kunnen toetreden, en dat alle moslims die voorhoedes heimelijk steunen. Dat is wel heel erg somber. Er zijn ook waarnemers die eerder aan tien, vijftien, twintig of vijfentwintig procent denken. Uiteraard is elke keuze hier een slag in de lucht die alleen iets zegt over de kennissenkring van degene die de gok doet: heeft hij of zij veel of weinig radicalen ontmoet? Het is extreem onwaarschijnlijk dat we hier niet te doen hebben met een normaalverdeling: omstreeks twintig procent radicalen, een middengroep van zestig procent, en omstreeks twintig procent afvalligen. Zelf denk ik, maar ik heb geen sociologisch verantwoord statistisch onderzoek kunnen doen, aan 20+50+30. Ik geef het graag voor beter. Bovendien ontwikkelen mensen zich, en kan een radicaal vier maanden later gematigd of zelfs atheïst zijn, of omgekeerd.
Het is dan ook van het grootste belang dat er zo snel mogelijk islamitische politieke partijen in Nederland komen die door aan de verkiezingen deel te nemen het mogelijk maken op ordelijke wijze de neuzen te tellen. Er wonen nu eenmaal moslims in Nederland, en het zou goed zijn wanneer die op normale wijze aan het politieke proces deelnamen, niet via voorhoedes van radicalen en evenmin via voorhoedes van subsidieallochtonen. Het is soms eigenlijk de vraag welke voorhoede de Nederlandse democratie meer bedreigt. Het is, bij verkiezingen, denkbaar dat er dan naar buiten komt dat veel moslims de voorkeur geven aan de bestaande linkse en rechtse partijen. Maar wat er ook gebeurt, het blijkt dan vanzelf wie wie, en wie wat is. Het zou veel onrust voorkomen als we dat nu al wisten.
http://www.arabistjansen.nl/
pi_31891144
en dat terwijl die mafkees niet eens bestaat
ik ga toch ook geen mensen vermoorden die nare dingen zeggen over harry potter of draken..
Life sucks
pi_31891517
quote:
'' ,,Jongen!'', roept Mohammed uit. ,,Waar ben je nou mee bezig? Wat heb je aan die school? De wetten van de mensen zijn in strijd met die van de islam, de sharia. Alle antwoorden kun je vinden in de koran.''
Ik ben benieuwd:
quote:
Van een antaal mensen kiest 17 procent profiel CM, 35 procent EM, 25 procent NG en 23 procent NT. Er worden er 19 uitgekozen, wat is de kans dat er precies 7 leerlingen met EM bijzitten?
IS er iemand die de koran leest en het antwoord op deze vraag daaruit kan halen?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 2 november 2005 @ 11:25:55 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_31891693
quote:
,Maar dat is eigenlijk ook haram'', zegt hij. Zonde. ,,Er zitten soms vieze blaadjes bij, de Penthouse of reclamefolders met halfnaakte vrouwen. Zolang het tijdelijk is, mag ik dit werk wel doen.''
Mooi, dat pragmatisme. Toch een goede hollandsche eigenschap die ze hebben overgenomen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_31892093
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:15 schreef R@b het volgende:
Familieleden Hofstadgroep radicaliseren

Ze verwerpen de rechtsstaat beschouwen de jihad als een volgend stadium. Jonge familieleden van vrienden van Mohammed B. zijn geradicaliseerd, zeggen ze zelf.
Wat heb je aan die school? De wetten van de mensen zijn in strijd met die van de islam, de sharia. Alle antwoorden kun je vinden in de koran.''
Op 21 augustus laat Redouan zich op school uitschrijven. Geloof en school zijn niet te combineren. ,,Wat heb je aan studeren? Mensen moeten niet hun eigen regels creëren. Mensen die dat doen, zijn ziek. Ik geloof niet meer in de vrijheid van meningsuiting of de gelijkheid van mannen en vrouwen.


gel
in de auto
voetbalde
via MSN
Hij surft op advies van Mohammed over de website islamway.com.
Arabische televisiekanaal Iqra'a.
e-mails over de koran
tv-shows met mooie vrouwen
mijn rugzak
Sinds kort brengt hij post rond via het uitzendbureau. ,,Maar dat is eigenlijk ook haram'', zegt hij. Zonde. ,,Er zitten soms vieze blaadjes bij, de Penthouse of reclamefolders met halfnaakte vrouwen. Zolang het tijdelijk is, mag ik dit werk wel doen.''
dus studie en koran gaan niet samen en nederland is de vijand. wil dat smerige tuig dan wel van de uitvindingen van de westerse wereld afblijven! zijn toch ook uitgevonden door de ongelovigen!

hypocriet tuig, laat ze terug gaan de bergen in marokko
Islam=facisme
  woensdag 2 november 2005 @ 11:40:57 #9
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_31892097
Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
pi_31892699
quote:
Op woensdag 2 november 2005 11:40 schreef DarkDancer het volgende:

[..]

dus studie en koran gaan niet samen en nederland is de vijand. wil dat smerige tuig dan wel van de uitvindingen van de westerse wereld afblijven! zijn toch ook uitgevonden door de ongelovigen!

hypocriet tuig, laat ze terug gaan de bergen in marokko
Haha, van onze uitvindingen afblijven dan moeten ze ons weer gaan bestrijden met zwaardjes

Noem jij eens een revolutionare uitvinding gedaan door een niet westers of aziatish iemand ??

En nee de islam telt niet mee....
  woensdag 2 november 2005 @ 12:05:17 #11
108312 stijgende_ster
Yeah Kællingebyvej!!!!
pi_31892731
Sneeuwschoenen!
Lijstje: Daryll Ann - Weeps, Daryll Ann - Happy Traum, Maxïmo Park - Our Earthly Pleasures, The Fratellis - Costello Music, Moss - The Long Way Back, Kaiser Chiefs - Yours Truly, Angry Mob, Bette Serveert - Bare Stripped Naked
  woensdag 2 november 2005 @ 12:30:01 #12
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31893279
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:03 schreef Gargoylesla het volgende:

[..]

Noem jij eens een revolutionare uitvinding gedaan door een niet westers of aziatish iemand ??
Buskruit (in functionaliteit verbeterd door de Westerlingen overigens).

[ Bericht 2% gewijzigd door Finder_elf_towns op 02-11-2005 13:01:21 (geen geweren.) ]
pi_31893403
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:03 schreef Gargoylesla het volgende:

[..]

Haha, van onze uitvindingen afblijven dan moeten ze ons weer gaan bestrijden met zwaardjes

Noem jij eens een revolutionare uitvinding gedaan door een niet westers of aziatish iemand ??

En nee de islam telt niet mee....
buskruit??
en de "vader van algebra"was Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
pi_31893953
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:35 schreef attila het volgende:

[..]

buskruit??
en de "vader van algebra"was Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
He made major contributions to the fields of algebra, trigonometry, astronomy/astrology, geography and cartography by translating important works from Sanskrit and other languages.
....
His book On the Calculation with Hindu Numerals written about 825, was principally responsible for the diffusion of the Indian system of numeration in the Middle-East and then Europe. The book was translated into Latin in the 12th century as Algoritmi de numero Indorum. From the name of the author, rendered in Latin as algoritmi, originated the term algorithm.

Much of his contributions were based on the original research of the Hindus in Astronomy and Greek, and other sources. He appropriated the place-marker symbol of zero, which originated in India.

Copycats

China is natuurlijk een bijzonder land. Uitvinders van papier, buskruit en de zelfs de drukpers.
Wat niet wil zeggen dat die uitvindingen persé via China in Europa zijn terechtgekomen, het wiel is vermoedelijk ook vele malen uitgevonden. Sterker, men weet bv. dat het schrift driemaal is uitgevonden, onafhankelijk van elkaar. En wel in China, Mesopotamië (huidige Irak) en Mexico.
pi_31894099
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:35 schreef attila het volgende:

[..]

buskruit??
en de "vader van algebra"was Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi
Ik dacht meneer Al-Jabr (waar het woord algebra vandaan komt)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_31894200
Sterrenkunde was natuurlijk ook iets wat in het Midden-Oosten erg veel gepraktiseerd werd.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 2 november 2005 @ 13:13:31 #17
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31894318
quote:
Mohammed T. woont in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Hij is tweedejaars mbo-leerling informatietechnologie.
De gratis reclame voor IT-opleidingen kan ik enkel positief noemen. [14.gif]

/ontopic:
Ik denk dat het valse hoop is dat Nederlanders ooit ophouden de Islam te beledigen, tenzij GroenLinks aan de macht komt en onverdraagzaamheid (lees: ongewenste meningen) verbied.
pi_31894418
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:13 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

De gratis reclame voor IT-opleidingen kan ik enkel positief noemen. [14.gif]

/ontopic:
Ik denk dat het valse hoop is dat Nederlanders ooit ophouden de Islam te beledigen, tenzij GroenLinks aan de macht komt en onverdraagzaamheid (lees: ongewenste meningen) verbied.
Zolang we maar het Christendom kunnen beledigen en zwartmaken is het goed.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31894434
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:08 schreef Mutant01 het volgende:
Sterrenkunde was natuurlijk ook iets wat in het Midden-Oosten erg veel gepraktiseerd werd.
Was ja.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_31894484
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:18 schreef Demophon het volgende:

[..]

Was ja.
En dus, your point?
Allah Al Watan Al Malik
pi_31894527
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:25 schreef kippenek het volgende:
Wat een boefjes.

Kopje thee, iemand?


Hoewel het natuurlijk een triest onderwerp is moest ik hier toch wel even smakelijk om lachen!

Maar wat doe je in hemelsnaam tegen zulke gasten?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31894565
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]



Hoewel het natuurlijk een triest onderwerp is moest ik hier toch wel even smakelijk om lachen!

Maar wat doe je in hemelsnaam tegen zulke gasten?
In een cel stoppen met een gigantisch groot TV-scherm waar de teletubbies 24/7 op geshowt worden.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 2 november 2005 @ 13:24:49 #23
272 R@b
No-nonsens
pi_31894609
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zolang we maar het Christendom kunnen beledigen en zwartmaken is het goed.
De dag dat je in Nederland geen kritiek meer mag uitoefenen op religies (want kritiek is zwartmaken/beledigen volgens velen), is de dag dat een islamitische partij samen met een christelijk georiënteerde partij de macht heeft veroverd in Nederland.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 2 november 2005 @ 13:25:19 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31894627
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:23 schreef Meki het volgende:
en Nederland doet er niks mee

ze sluiten deze zulke jongens niet op of ze worden niet uitgezet
Nederland slaapt lekker door
Ik zeg het volgende een volk wat zijn kinderen opblaast heeft bij voorbaat al verloren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31894668
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

In een cel stoppen met een gigantisch groot TV-scherm waar de teletubbies 24/7 op geshowt worden.
Dude... Ik ga er eigenlijk prat op dat we hier in Nederland onze gevangenen beschaafd behandelen, wat jij hier voorstelt is pure marteling....
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')