Geschreven door Geert Mak (altijd handig dat erbij te zettenquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:23 schreef Floripas het volgende:
Dia vraag over WOII is veel te groot. Als je de geschiedenis van Amsterdam wilt bekijken dan raad ik je aan het boek 'Een kleine geschiedenis van Amsterdam' te nemen.
Oeps, inderdaad.quote:Op dinsdag 1 november 2005 19:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Geschreven door Geert Mak (altijd handig dat erbij te zetten), evenals 'De Engel van Amsterdam'
Goh, jah, dat zou best wel eens een vraag kunnen zijn. Jullie helpen mij (al) goedquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oeps, inderdaad.
Ik weet anders wel een leuke alternatieve vraag voor je: "Waarom heeft Belgie zich in 1830 afgescheiden van Nederland?"
Precies genoeg voor jouw lengte, denk ik, en een leuk verhaal. Je kunt allemaal factoren aanwijzen.
Jij hebt duidelijk je dag niet vandaagquote:Op dinsdag 1 november 2005 20:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Huh?
Mag ik trouwens hier officieel even bezwaar tegen aantekenen?
Sorryquote:Op dinsdag 1 november 2005 20:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Huh?
Mag ik trouwens hier officieel even bezwaar tegen aantekenen?
Succes er meequote:Op dinsdag 1 november 2005 20:12 schreef VrouwelijkICE het volgende:
[..]
Wordt morgen ingeleverd![]()
Nee grapje hoor Skv, bedankt![]()
Als je zoiezo moeite hebt met het formuleren van een inleidingen, hoofdvragen, deelvragen, noten etc. enz. moet je eens kijken of je het volgende boekje op de kop kan tikken/lenen bij de bieb:quote:Op woensdag 2 november 2005 20:57 schreef VrouwelijkICE het volgende:
Ja, eventjes een kleine update: ik ben helemaal niet van plan om fraude te plegen hoorIk zou hoogstens een stuk in het werkstuk lezen, als mijn onderzoeksvraag daarmee te maken zou hebben.
Ik heb trouwens de boeken van Amsterdam van Geert Mak vandaag in de bibliotheek gehaald
Ik ga vanavond 'de geschiedenis van Amsterdam' maar eens lezen. In Amsterdam ben ik zowiezo ook wel geinteresseerd, maar ik kan niet bedenken welke kwestie ik zou willen behandelen. Nou ja, misschien dat ik wel vragen krijg als ik het boek lees.
Anders vind ik die vraag over Belgie, Nederland ook nog steeds goed![]()
Morgen weer geschiedenisles![]()
![]()
Het is altijd wel leuk om het over iets te doen waar je zelf veel te maken mee hebt. Ik weet niet of, en zo ja, waar je in Amsterdam woont, maar je zou het dus over de buurt kunnen doen waar je zelf woont. Woon je in een oude buurt?quote:Op woensdag 2 november 2005 20:57 schreef VrouwelijkICE het volgende:In Amsterdam ben ik zowiezo ook wel geinteresseerd, maar ik kan niet bedenken welke kwestie ik zou willen behandelen.
He, mijn exemplaar is nog van Romein, Haas, Hazekampquote:Op donderdag 3 november 2005 00:09 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Als je zoiezo moeite hebt met het formuleren van een inleidingen, hoofdvragen, deelvragen, noten etc. enz. moet je eens kijken of je het volgende boekje op de kop kan tikken/lenen bij de bieb:
Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk, Paul de Buck e.a. (Baarn 1992, laatste druk 2003)
Dat boek is echt oud en gehaat door vele generaties historiciquote:Op donderdag 3 november 2005 07:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
He, mijn exemplaar is nog van Romein, Haas, HazekampEn aangezien ik al in 92 gestopt ben is mijn exemplaar minimaal uit 86.
Moliere heeft geen enkele historische invloed dus ik denk dat je leraar uitermate gaat fronsen als je met een Moliere werkstuk aan komt zetten.quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:25 schreef VrouwelijkICE het volgende:
Hmm zit te denken aan Molière, dat is een bekende fransman uit de geschiedenis. Moeten we toevallig ook een werkstukje voor Frans over maken, dus dat zou ik beter kunnen combineren. Maarja, wat?! :S
quote:Op woensdag 28 december 2005 23:26 schreef LiberaleMeiske het volgende:
Hallo allemaal,
In maart moet 'k een verslag inleveren voor geschiedenis (20% schoolexamen). Nu vind ik geschiedenis een boeiend vak, en vind ik het niet erg om veel tijd hier aan te besteden. Uhm, het probleem is dat 'k niet weet waarover 'k het wil doen. Kijk, 'k heb het boek van Jared Diamond gelezen... Paarden, Zwaarden en Ziektekiemen (ongelijkheid in de wereld) en De Ondergang (ondergang van beschavingen). Ook heb 'k een ander boek gelezen over de ongelijkheid in de wereld. Nu vindt mijn geschiedenis docent het niet goed als 'k het doe over de ongelijkheid in de wereld, omdat het een tè groot onderwerp is, en ook komen er te veel geografische/biologische details in voor. Tja, wat moet 'k nu? 'k vind politieke filosofie erg interessant, en dus heb 'k een onderzoeksvraag verzonnen wat daarmee te maken heeft, maar ook met de boeken die 'k gelezen heb van Jared Diamond. Mijn vraag luidt: Kun je de ongelijkheid in de wereld oplossen met het communisme? Is dit een goeie onderzoeksvraag voor mijn PO volgens jullie? Weten jullie misschien een veel betere/interessantere vraag voor geschiedenis wat te maken heeft met filosofie of ongelijkheid? Misschien een interessante onderzoeksvraag over het liberalisme?
![]()
Okay, dan post 'k het hier.
quote:Op donderdag 3 november 2005 00:09 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Als je zoiezo moeite hebt met het formuleren van een inleidingen, hoofdvragen, deelvragen, noten etc. enz. moet je eens kijken of je het volgende boekje op de kop kan tikken/lenen bij de bieb:
Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk, Paul de Buck e.a. (Baarn 1992, laatste druk 2003)
Staat alles in over het opzetten van een goede paper/essay/werkstuk.
Ik denk dat hij bedoelde dat je je stukje even moet indelen. Met alinea's en zo..quote:Op woensdag 28 december 2005 23:42 schreef LiberaleMeiske het volgende:
Mijn vraag is dus of mijn onderzoeksvraag goed te doen is.
Nou, volgens communisten worden goederen niet eerlijk verdeeld over de mensen, en dat zorgt ervoor dat er zoveel mensen in armoede leven. Zij hebben een oplossing om die ongelijkheid op te lossen, en dat is het invoeren van communistische systemen. 'k wil dan in mijn verslag uitleggen waarom hun ideeen te utopisch zijn, en praktisch gezien onmogelijk is... (voorbeelden nemen als Rusland en China). En dat de ongelijkheid (armoede) in de wereld te maken heeft met andere zaken, en niet met de oneerlijke verdeling van goederen wat communisten over het algemeen beweren. Maar als 'k de ongelijkheid ga verklaren, dan zal 'k geografische/biologische factoren gebruiken...quote:Op woensdag 28 december 2005 23:54 schreef Sjoewe het volgende:
Idd, ik wil je best een beetje helpen. Maar ten eerste snap ik amper waar je het over hebt, en ten tweede is je huidige onderzoeks vraag niet direct aan geschiedenis gebonden.
Als je jezelf meer wilt beperken en het geschiedkundig element wilt vasthouden, dan zou ik zeggen:
"In hoeverre slaagde het communisme in [voeg hier een land in] erin om de bestaande ongelijkheid op te lossen."
Tenslotte moet ik je toch meegeven dat je nu verkeerd om aan het werken bent.
Je kan beter eerst je onderzoeksvraag goed formuleren en daarna de literatuur erbij zoeken.
Als je het andersom doet, en je leest bovendien twee boeken van dezelfde schrijver, loop je het riscio dat je geen onderzoek doet maar een boekbespreking gaat maken, omdat je de keuze van je onderzoek laat afhangen van de denkwijze van de auteur.
Deelvraag 1: Wat is het de ideologie van het communisme?quote:Op donderdag 29 december 2005 00:23 schreef LiberaleMeiske het volgende:
Nou, volgens communisten worden goederen niet eerlijk verdeeld over de mensen, en dat zorgt ervoor dat er zoveel mensen in armoede leven. Zij hebben een oplossing om die ongelijkheid op te lossen, en dat is het invoeren van communistische systemen.
Deelvraag 2: Was deze ideologie utopisch van aard?quote:'k wil dan in mijn verslag uitleggen waarom hun ideeen te utopisch zijn, en praktisch gezien onmogelijk is... (voorbeelden nemen als Rusland en China). En dat de ongelijkheid (armoede) in de wereld te maken heeft met andere zaken, en niet met de oneerlijke verdeling van goederen wat communisten over het algemeen beweren.
Als je geschiedkundig zou gaan schrijven zou ik zeggen, beperk jezelf tot historsch bronnen materiaal. Anders maak je een veelste lange omweg die nergens heengaat.quote:Maar als 'k de ongelijkheid ga verklaren, dan zal 'k geografische/biologische factoren gebruiken...![]()
Dat is geen geschiedenis, dat is what-if denken. Je probeert de toekomst dan te voorspellen, in plaats van dat je kijkt in hoeverre de geschiedenis heeft aangetoont dat een klasseloze maatschappij geen bestaansrecht heeft en zodoende de armoede niet opgelost werd.quote:Dat de ongelijkheid in de wereld niet opgelost kan worden met het invoeren van een communistisch systeem? Of kan 'k beter over één land doen (dus jouw onderzoeksvraag gebruiken bijvoorbeeld)?
Rusland. Omdat dat de eerste communistische staat werd. Daar is het beste over geschreven en berust in oorsprong het meest op het marxistische ideaal.quote:Op donderdag 29 december 2005 00:52 schreef LiberaleMeiske het volgende:
Bedankt!Hier heb 'k echt wat aan
![]()
'k denk dat 'k jouw onderzoeksvraag ga gebruiken. Uhm, welke land zal 'k het best kunnen nemen? Vietnam misschien? Cuba?
Dat was ook een deelvraag.quote:Op donderdag 29 december 2005 14:30 schreef Sjoewe het volgende:
Mja ik heb het niet zo op hoofdvragen met een subjectieve term als 'onvermijdelijk' tja want wat is onvermijdelijk nou eigenlijk? Uiteindelijk maar het niet veel uit maar het is een stuk netter als je bijvoorbeeld stelt: Wat waren de belangrijkste politieke/sociale factoren die tot de afscheiding van België in 1830 hebben geleid?
quote:Op donderdag 29 december 2005 14:44 schreef Sjoewe het volgende:
Tja voor op de middelbareschool is het ook prima hoorAls geschiedenis-student kom ik daar echter niet meer mee weg
Op de uni zou je die deelvragen veel meer moeten toespitsen. "Cultureel gebied" bijvoorbeeld is veel en veels te ruim. Bedoel je daarmee stadscultuur, volkscultuur, geloofscultuur, cultuur van de hogere lagen van de bevolking? Welk gedeelte van Nederland praat je over? In het westen zal het allemaal heel anders zijn dan in Groningen.quote:Op donderdag 29 december 2005 14:56 schreef VrouwelijkICE het volgende:
[..]
Et is ook mijn eerste 'serieuze' werkstuk
Zit in de vierde klas. Vind geschiedenis nog wel et interessantste vak ..
Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Wat voor deelvraag zou jij verzonnen hebben bij mijn hoofdvraag? Dus welke deelvraag zou dan wel 'passen' bij jouw opleiding??
Idem hierquote:Op donderdag 29 december 2005 15:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Op de uni zou je die deelvragen veel meer moeten toespitsen. "Cultureel gebied" bijvoorbeeld is veel en veels te ruim. Bedoel je daarmee stadscultuur, volkscultuur, geloofscultuur, cultuur van de hogere lagen van de bevolking? Welk gedeelte van Nederland praat je over? In het westen zal het allemaal heel anders zijn dan in Groningen.
Maarja, deelvragen bedenken blijft moeilijk. Ben zelf ook geschiedenisstudent en zit er elke keer weer dagen op te ploeteren voor ik wat redelijks heb.![]()
Gelukkkig is de nieuwste druk even kut en eigelijk ook achterhaald als de eerderequote:Op donderdag 3 november 2005 14:44 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Dat boek is echt oud en gehaat door vele generaties historici, maar dit is de nieuwste druk geloof ik
Mja je moet ergens de standaard mee bepalen hequote:Op woensdag 4 januari 2006 10:38 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Gelukkkig is de nieuwste druk even kut en eigelijk ook achterhaald als de eerdere![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |