Ik ben ook chronisch ziek (CVS, Fybromyalgie en hidradenitus) en ik werk. Helaas ben ik niet meer in staat om fulltime te werken. Ik zal nooit mijn ziekte als excuus gebruiken. Maar ik zal er ook nooit om liegen als ik ziek ben/word en een of meer dagen niet kan komen. Ik weet inmiddels wat ik wel en niet (aan) kan en pas de rest van mn leven grotendeels aan op mn werk. De avond voor mijn werkdag ga ik bijv extra vroeg slapen en doe ik niks hooguit wat tv kijken. Dan weet ik dat ik een redelijke kans maak om mn werkdag een beetje door te komen.
Ik weet dat ik niet de hele dag fatsoenlijk kan presteren, daarom deel ik mn dagen in met minder zwaar en zwaarder werk. En schuif ik regelmatig wel eens iets door naar een andere dag of een collega. Maar altijd in overleg. En als ik dan een goeie dag heb, neem ik werk van mn collega over.
We helpen mekaar hier. Ze weten ook dat ze me niet om 8u hier hoeven te verwachten, ik rijd 1,5 uur naar mn werk en ik kom niet echt goed uit mn bed. Dus ik begin meestal rond 9u. Ik houd dan gewoon wat korter pauze of werk iets langer door. Of ik doe thuis nog iets op de dagen dat ik niet werk.
Ik ben ook aangenomen terwijl mijn baas wist van mijn gezondheidsproblemen. Hij zag dat ik genoeg in huis had om mn werk goed te doen en dat ik gewoon de pech heb om ziek te zijn. Ik maak mn eigen planning (in overleg met mn baas uiteraard) en houd dus rekening met de rest van mijn leven, zodat ik toch nog een sociaal leven kan hebben. Wat ook erg moeilijk is als je chronisch ziek bent.
Ikzelf heb nooit problemen gehad met mensen die ziek waren in mn werkomgeving toen ik wel nog fulltime werkte (ook toen ikzelf nog niet wist wat er met mij aan de hand was, dat ikzelf ook ziek was/ben). De ene keer help jij hun en de andere keer helpen zij jou.
Ik heb wel problemen met die "ik heb teveel gefeest en nu voel ik me beroerd"- collega's. Of mensen die hun afspraken niet nakomen. Ook al ben ik ziek, dan nog kan ik mn afspraken nakomen. Desnoods telefonisch of per mail bepaalde zaken doorgeven.
Dus ik kan die hele discussie niet volgen. Ik vraag er niet om om niet te kunnen werken of om ziek te zijn. Ik denk dat ze beter ipv "Chronisch zieken" hadden kunnen schrijven: "Chronisch geen zin hebben om te werken". Want dat kost de werkgever en de collega's meer (ofwel ergernis of wel geld).
En die hele bullshit over sterke en zwakke genen.... Breek me de bek niet open. Dat je chronisch ziek bent houd echt niet in dat je de zwakkere bent. Door ergens over te praten waar je geen verstand van hebt, laat je pas zien dat jíj de zwakkere bent.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert