abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2005 @ 18:38:44 #201
112118 ijsklont
Ice Cold Robot
pi_32458643
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:33 schreef thabit het volgende:

Als de rij x_1, x_2, ... gegeven is, kun je denk ik kijken naar de rij S_1, S_2, ..., waarbij
S_i = afsl({x_i, x_{i+1}, ...})
en gebruiken dat de doorsnede van de S_i niet leeg is. Een punt in de doorsnede is dan een limietpunt van de rij.
Ah ja hier zat ik ook aan te denken, maar dat van dat limietpunt had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.
Life sucks, but not when you're a robot.
discogs collection - Fotoboek - Ik luister..
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:52:46 #202
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_32476008
Ik heb de volgende functie:

D(p) = 1000 ( 1 - 0,5p + (1/16)p^2 )

Daar moet ik de afgeleide van gaan maken... Ik ging 'm dus eerst herschrijven. Ik heb het zo gedaan, maar ik denk dat het fout is...

D(p) = 1000 - 500p + 62,5p^2

Iemand?
pi_32476275
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:52 schreef BrauN het volgende:
Ik heb de volgende functie:

D(p) = 1000 ( 1 - 0,5p + (1/16)p^2 )

Daar moet ik de afgeleide van gaan maken... Ik ging 'm dus eerst herschrijven. Ik heb het zo gedaan, maar ik denk dat het fout is...

D(p) = 1000 - 500p + 62,5p^2

Iemand?
Volgens mij klopt dit wel zo. Nu moet je alleen nog D(p) gaan differentiëren.
Dan wordt dat dus D'(p)= -500 +125p = 125(p-4)
pi_32485049
Stoot een auto tijdens een stille rustige tocht( bijvoorbeeld in den file) minder uit dan als hij op een flink tempo rijd, ( zonder file, dus kunnen doorrijden ). Of verbruikt een auto vooral tijdens het opstarten qua verhouding veel fossiele brandstof en dus veel uitstoot ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_32486076
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Stoot een auto tijdens een stille rustige tocht( bijvoorbeeld in den file) minder uit dan als hij op een flink tempo rijd, ( zonder file, dus kunnen doorrijden ). Of verbruikt een auto vooral tijdens het opstarten qua verhouding veel fossiele brandstof en dus veel uitstoot ?
Volgens mij verbruikt de auto als je langzaam rijdt veel minder dan als je snel rijdt. Lijkt me dus dat de uitstoot ook veel minder is. En vooral bij het opstarten verbruikt de auto veel brandstof, ook bij het acceleren enz.
pi_32489078
Over het algemeen verbruikt een auto in een file meer brandstof dan op "kruissnelheid" en stoot dus ook meer uit.

bron:
http://www.xs4all.nl/~duvivier/AGGdocs/files.pdf
Op zondag 4 december 2005 18:46 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Als jij bij mij alles onder schijt schiet ik je ook dood.
pi_32493517
Over het algemeen rijden auto's het zuinigst bij een km of 80/90 per uur. Uiteraard is dit afhankelijk per model. Dus echt langzaamrijden en erg snel rijden zorgen voor meer uitstoot.
  woensdag 23 november 2005 @ 15:46:52 #208
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_32509646
Als je 500mg oxaalzuur titreert met natronloog, hoe kan je dan de molariteit van het natronloog uitrekenen?
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_32511317
Ja, en als je 10mL HCl(l) titreert met Natronloog, hoe kun je dan de molariteit uitrekenen?
pi_32511433
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:46 schreef R-Mon het volgende:
Als je 500mg oxaalzuur titreert met natronloog, hoe kan je dan de molariteit van het natronloog uitrekenen?
Die 500mg omrekenen naar mol (mbv de molaire massa van oxaalzuur). Dan weet je de chemische hoeveelheid. Via de reactievergelijking weet je dus hoeveel mol OH- dat is en dus ook hoeveel NaOH, want 1:1. Je weet hoeveel je hebt toegevoegd, dus dan kun je de molariteit berekenen.

Ik kan best iets vergeten zijn, is alweer een tijdje geleden dat ik heb getitreerd. Pas wel op met pipetteren, want oxaalzuur in je mond is niet echt fijn .
pi_32511797
Hallo allemaal

Ik moet een opagev maken voor quantummechanica, maar ik blijf dit toch best een lastig vak vinden ( ) en kom dus maar even hulp vragen aan jullie. Het gaat om de volgende vraag:

Een van de eigenschappen van Hermitische operatoren is, dat de eigenfuncties van zo'n een operator de Hilbertruimte opspannen: je kunt de verzameling eigenfuncties dus gebuiken als basis voor de Hilbertruimte. Het is vaak handig als zo'n basis orthonormaal is

1) Wat betekent het als een basis orthonormaal is en waarom is dat zo handig?

2)Laat zien dat als f(x) en g(x) eigenfuncties zijn van operator Q met eigenwaarde q, dat dan ook elke lineaire combinatie van f(x) en g(x) een eigenfunctie is van Q, met eigenwaarde q

3) Laat zien dat f(x)=exp(x) en g(x)=exp(-x) eigenfuncties zijn van de operator d2/dx2, met dezelfde eigenwaarde

4) Als je een basis wil construeren van eigenfuncties van d2/dx2, waarom heb je dan zowel f(x) als g(x) bodig

5) Construeer twee lineaire combinaties van f(x) en g(x) die orthonormaal zijn op het interval [-1,1].

Zo dat is de vraag. Nu heb ik zef (uiteraard) al wat zitten puzzelen en ben tot de volgende dingen gekomen:

1) Een basis is orthonormaal als de set van functies genormalizeerd en onderling orthogonaal is. Dit vind ik ook nog wel logisch, maar ik zie zo snel niet in waarom dat nou zo handig is ???

2) Dit klinkt heel logisch, en kan het ook wel aantonen met behulp van een voorbeeld, maar een voorbeeld is geen bewijs

3) Deze lukt me wel (bijbehorende eigenaarde is dan 1, volgens mij)

4) Met één functie kan je niets opspannen, dus je hebt zowel f(x) als g(x) nodig

5) Werkelijk geen idee wat ik hier moet doen ??!!??

Alle hulp is welkom (ook eventuele bekende websites waar deze begrippen eens ff goed worden uitgelegd; het boek dat ik gebruik is niet altijd even helder )

Alvast bedankt !!!

[ Bericht 2% gewijzigd door Bioman_1 op 23-11-2005 17:20:29 ]
Theories come and theories go. The frog remains
  woensdag 23 november 2005 @ 18:32:43 #212
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_32514369
quote:
Op woensdag 23 november 2005 16:47 schreef Nuna het volgende:

[..]

Die 500mg omrekenen naar mol (mbv de molaire massa van oxaalzuur). Dan weet je de chemische hoeveelheid. Via de reactievergelijking weet je dus hoeveel mol OH- dat is en dus ook hoeveel NaOH, want 1:1. Je weet hoeveel je hebt toegevoegd, dus dan kun je de molariteit berekenen.

Ik kan best iets vergeten zijn, is alweer een tijdje geleden dat ik heb getitreerd. Pas wel op met pipetteren, want oxaalzuur in je mond is niet echt fijn .
Bedankt! Dus:

C2H2O4 + 2 OH- -> C2O4 + 2 H2O

C2H2O4 = 90.04 g / mol
500 / 90.04 = 5.553 mol

1 mol oxaalzuur reageert met 2 mol OH- dus 2 mol natronloog
5.553 mol oxaalzuur reageert met 11.106 mol natronloog

stel ik heb 20ml natronloog toegevoegd
11.106 mol in 20ml -> naar liters *5*10 -> 555.3 mol / L

Dat kan nooit, het moet rond de 0.1M zijn... Waar ga ik fout?
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_32518565
quote:
4) Als je een basis wil construeren van eigenfuncties van d2/dx2, waarom heb je dan zowel f(x) als g(x) bodig

5) Construeer twee lineaire combinaties van f(x) en g(x) die orthonormaal zijn op het interval [-1,1].[/i]
Dat zijn geen makkelijke vraagjes, ik heb dan ook nog geen QM op dit niveau gehad (komt in het tweede semester ), maar ik zal een poging wagen:

4) Ik vermoed dat de dimensie van de ruimte die je wilt opspannen 2 is en dat je daarom een basis nodig hebt met twee vectoren.

5) Orthogonaliseer de functies dmv Gram-Schmidt op het interval [-1,1] en normaliseer de functies vervolgens.

Off topic: ik neem aan dat je natuurkunde studeert, waar studeer jij?
pi_32518812
quote:
Op woensdag 23 november 2005 17:01 schreef Bioman_1 het volgende:
Zo dat is de vraag. Nu heb ik zef (uiteraard) al wat zitten puzzelen en ben tot de volgende dingen gekomen:

1) Een basis is orthonormaal als de set van functies genormalizeerd en onderling orthogonaal is. Dit vind ik ook nog wel logisch, maar ik zie zo snel niet in waarom dat nou zo handig is ???
Denk eens aan een coordinatenstelsel. Een orthonormale basis voor de 3D Euclidische ruimte zou kunnen zijn ex=(1,0,0), ey=(0,1,0) en ez=(0,0,1). Je kunt dan elk willekeurig punt (a,b,c) uitdrukken in een lineaire combinatie van ex, ey en ez.

Neem nu als basis (2,0,0), (4, 1, 3) en (5, 0, -27). En probeer nu een willekeurige coordinaat uit te drukken als lin. combinatie hiervan. (Geen idee of het überhaupt mogelijk is, ik heb wat random vectoren neergetypt, maar het gaat om het idee).
quote:
2) Dit klinkt heel logisch, en kan het ook wel aantonen met behulp van een voorbeeld, maar een voorbeeld is geen bewijs
Qf(x) = q*f(x)
Qg(x) = q*g(x)

Q[a*f(x)+b*g(x)] = Q[a*f(x)] + Q[b*g(x)] = q*a*f(x) + q*b*g(x) = q[a*f(x)+b*g(x)]

Dus als je de lin. combinatie even p(x) doopt (=a*f(x)+b*g(x) dus), dan heb je nu aangetoond dat Qp(x) = q*p(x).
quote:
Juist.
quote:
4) Met één functie kan je niets opspannen, dus je hebt zowel f(x) als g(x) nodig
Nou, met één functie kun je wel een 1D-ruimte opspannen.
quote:
5) Werkelijk geen idee wat ik hier moet doen ??!!??[/i]
Twee functies zijn orthogonaal als geldt:

In dit geval kun je van die grenzen dus -1 resp. 1 maken.
En als ik het goed begrijp maak je dus twee functies, bijv. k(x) = a*f(x)+b*g(x) en l(x)=c*f(x)+d*g(x).
De constanten a, b, c, d kies je zo dat de integraal over k*(x)*l(x) nul oplevert.
quote:
Alle hulp is welkom (ook eventuele bekende websites waar deze begrippen eens ff goed worden uitgelegd; het boek dat ik gebruik is niet altijd even helder )

Alvast bedankt !!!
Mja, googlen op dingen als orthonormality en dergelijke levert altijd wel wat op.
Maar welk boek gebruik je? Elk QM-boek zal toch wel deze stof behandelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Maethor op 23-11-2005 21:11:13 ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_32519001
quote:
Op woensdag 23 november 2005 18:32 schreef R-Mon het volgende:

[..]

Bedankt! Dus:

C2H2O4 + 2 OH- -> C2O4 + 2 H2O

C2H2O4 = 90.04 g / mol
500 / 90.04 = 5.553 mol

1 mol oxaalzuur reageert met 2 mol OH- dus 2 mol natronloog
5.553 mol oxaalzuur reageert met 11.106 mol natronloog

stel ik heb 20ml natronloog toegevoegd
11.106 mol in 20ml -> naar liters *5*10 -> 555.3 mol / L

Dat kan nooit, het moet rond de 0.1M zijn... Waar ga ik fout?
Je zit er een factor 1000 naast.
Er is 500 mg gegeven, dus 0,5 gram
geeft: 0.5/90.04=0.00555 mol

enz...
pi_32520643
quote:
Hallo allemaal

Ik moet een opagev maken voor quantummechanica, maar ik blijf dit toch best een lastig vak vinden ( ) en kom dus maar even hulp vragen aan jullie. Het gaat om de volgende vraag:

Een van de eigenschappen van Hermitische operatoren is, dat de eigenfuncties van zo'n een operator de Hilbertruimte opspannen: je kunt de verzameling eigenfuncties dus gebuiken als basis voor de Hilbertruimte. Het is vaak handig als zo'n basis orthonormaal is

1) Wat betekent het als een basis orthonormaal is en waarom is dat zo handig?

2)Laat zien dat als f(x) en g(x) eigenfuncties zijn van operator Q met eigenwaarde q, dat dan ook elke lineaire combinatie van f(x) en g(x) een eigenfunctie is van Q, met eigenwaarde q

3) Laat zien dat f(x)=exp(x) en g(x)=exp(-x) eigenfuncties zijn van de operator d2/dx2, met dezelfde eigenwaarde

5) Construeer twee lineaire combinaties van f(x) en g(x) die orthonormaal zijn op het interval [-1,1].

Je kunt makkelijk normen en inproducten uitrekenen. Bovendien heeft een hermite'se operator altijd een orthonormale basis van eigenvectoren.

Gebruik dat Q lineair is. Q(af+bg)=aQ(f)+bQ(g)=aqf+bqg=q(af+bg).

Dat lijkt me correct.
Dit is fout. Het is omdat f en g lineair onafhankelijk zijn.
5) Werkelijk geen idee wat ik hier moet doen ??!!??
Begin maar eens het inproduct <af+bg,cf+dg> uit te werken.

Alvast bedankt !!!

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 23-11-2005 21:58:24 ]
pi_32524798
hoe moet ik aantonen dat voor alle x,y uit Z geldt:
xy(x²-y²) is deelbaar door 2 en deelbaar door 3?
verlegen :)
  donderdag 24 november 2005 @ 00:07:40 #218
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32525069
quote:
Op woensdag 23 november 2005 23:55 schreef teletubbies het volgende:
ik zou alle mogelijk heden afgaan in het geval van delebaar door 2.
Dus x wel niet/y wel niet. Dat geeft slechts 4 mogleijkheden die je moet onderzoeken. Dit moet lukken

Iets soortgelijks zou je kunnen doen met deelbaar door 3. Je kan wel/niet doen, geeft 4 mogeliujkheden
Je kan ook met congruenties werken en modulo rekenen doen. Geeft 9 mogeljkheden maar volgens mij is bij elke mogleijkheid ene kort antwoord mogelijk

uiteraard (x²-y²) = (x + y)( x - y)
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32525980
quote:
Op woensdag 23 november 2005 23:55 schreef teletubbies het volgende:
Deelbaar door twee: als x of y even is, dan is het totaal even; zijn ze beiden oneven, dan moet x2-y2 even zijn.

Is dit zo? een oneven getal kan voorgesteld worden door 2n+1 waarbij n elem van Z is.
dus x2-y2=(2n+1)2-(2m+1)2=
4n2+4n+1-4m2-4m-1=4(n2+n-m2-m) wat duidelijk even is.

Voor deelbaarheid door drie kan je een soortgelijke methode gebruiken. Als x of y deelbaar zijn door drie is het produkt dit ook. Als geen van beide veelvouden van 3 zijn, dan kunnen ze geschreven worden als 3n+1 (rest bij deling is 1) of 3n+2 (rest bij deling is 2).
Dit geeft 4 combinaties die je kan uitwerken:

(3n+1)2-(3m+1)2=9n2+6n+1-9m2-6m-1
=3(3n2-3m2+2n-2m)
is deelbaar door drie. idem voor ..+2...+2..
(3n+2)2-(3m+1)2=9n2+12n+4-9m2-6m-1=
3(3n2-3m2+4n-2m+1)
is deelbaar door drie
  donderdag 24 november 2005 @ 08:58:52 #220
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_32529470
quote:
Op woensdag 23 november 2005 21:03 schreef Doderok het volgende:

[..]

Je zit er een factor 1000 naast.
Er is 500 mg gegeven, dus 0,5 gram
geeft: 0.5/90.04=0.00555 mol

enz...
Auw, bedankt.
&lt;tsjsieb&gt; maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_32531653
@Maethor: Ontzettend bedankt, en ik gebruik "Introduction to QM" van Griffiths. Op zich wel een goed boek en alles staat er ook wel in, maar niet altijd even duidelijk

@thabit: Ook heel erg bedankt

@SHArky: studeer natuurkunde in Utrecht
  donderdag 24 november 2005 @ 11:12:07 #222
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32531697
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:10 schreef Bioman_1 het volgende:
@Maethor: Ontzettend bedankt, en ik gebruik "Introduction to QM" van Griffiths. Op zich wel een goed boek en alles staat er ook wel in, maar niet altijd even duidelijk

@thabit: Ook heel erg bedankt

@SHArky: studeer natuurkunde in Utrecht
Hey studiegenoot... heb je ook zo'n moeite met Quantum

edit - Ik zie al wie jij bent Leoooooooooooooooo!!!!!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32532185
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:12 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Hey studiegenoot... heb je ook zo'n moeite met Quantum

edit - Ik zie al wie jij bent Leoooooooooooooooo!!!!!
Hallo Joralf
  donderdag 24 november 2005 @ 11:32:39 #224
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32532263
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:29 schreef Bioman_1 het volgende:

[..]

Hallo Joralf
Heb je 5 nou al af? Ik heb hem in mathmematica opgelost Straks krijgen we de toets terug... kan weer leuk worden Fourier was ook al niet best, integraalstellingen een 4, dit zal wel een 3 worden dan
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32532638
quote:
Op donderdag 24 november 2005 11:32 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Heb je 5 nou al af? Ik heb hem in mathmematica opgelost Straks krijgen we de toets terug... kan weer leuk worden Fourier was ook al niet best, integraalstellingen een 4, dit zal wel een 3 worden dan
Had voor int.stellingen een 6 Voor QM ietsje lager (minstens drie punten lager) En vraag 5 heb ik ook maar in Mathematica gedaan, met de hand lukte t nie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')