abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31984627
Ik zou bijna vragen wat er zo fout is aan Pat Buchanan. Zijn kijk op foreign policy is inderdaad haast briljant..
pi_31985015
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 10:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik vind het jammer en ondoordacht dat er tegenwoordig vaak wordt uitgegaan van Huntington. Des te meer omdat culturen helemaal niet meer op zichzelf staan; elke cultuur is al in niet te onderschatten mate geaffecteerd door globalisering. Fundamentalisme is niet meer dan een paniekreactie hierop; en alhoewel veel mensen door dergelijke anti-globaliseringsretoriek worden aangetrokken, is het een zinloos gevecht. Het is dus meer een zinloos en oneindig gevecht tussen het pre-moderne geisoleerde denken en de laat-moderne globalisering. In die zin vechten verfscheidene culturen tegen een abstracte vijand, en dat gevecht zullen ze nooit winnen. De fundamentalisten richten hun pijlen op het Westen, omdat het Westen wordt gezien als de cultuur van globalisering, maar tegelijkertijd heeft het Westen zelf ook haar nodige problemen met globalisering.

Daarom is het terugtrekken van militaire en humanitaire belangen uit het Midden-oosten ook geen garantie van werkelijke afname van Westerse invloed; de Westerse cultuur wordt vi ade onvermijdelijke globalisering toch wel de wereld rondgepompt.
Ik vind het überhaupt onfortuinlijk dat het begrip ''cultuur'' een rol is gaan spelen. Het is zo vaag en slecht te definiëren. Wat betreft de islam zie ik een ideologie dat een alternatief maatschappelijk model biedt. Het bezit een blauwdruk van een samenleving, inclusief de bijbehorende wetten. In feite een alternatief voor de liberale democratie waarin wij leven. Vervolgens echter vertroebelt deze ideologische strijd door het aanroepen van ''God'' door één van de partijen.
Hoe kun je een model, een theorie, nu beoordelen op zijn merites als velen deze theorie beschouwen als het onfeilbare woord van God en ondiscutabel en onveranderlijk. Daar ligt denk ik het dilemma van de islamitische wereld. De Westerse wereld heeft een scheiding kunnen aanbrengen tussen staat en godsdienst, mede omdat het christendom, nadat de katholieke kerk z'n greep verloor, wat minder letterlijk genomen werd. En daarmee werd vrij baan gemaakt voor het moderniseren van samenlevingen. De inrichting van een maatschappij kon bediscussieerd worden zonder al te veel godsdienstige ruis en censuur.
En hoe men dat nu in de islamitische wereld denkt te gaan oplossen? Het is voor hen buigen of barsten, tenzij de islam drastisch hervormd wordt.

En wat is globalisering anders dan modernisering. dat is ook het Westen ''overkomen''. Met de nodige ongelukken.
Ik denk dat het verstandig zou zijn om de leer van een liberale democratie los te koppelen van het begrip ''cultuur'' en ''het Westen''. In feite heb je het over organisatie-theorieën die niet wezenlijk verschillen van de theorieën uit de organisatie-leer in de economie. De risico's zijn natuurlijk groter. Wordt een bedrijf verkeerd geleidt, een verkeerde structuur, dan gaat het failliet. Niet echt een ramp. Gaat het met een samenleving mis dan héb je een ramp.
Gek genoeg komt het bij vrijwel niemand op om ook bij de bedrijfskunde religie te betrekken, het zou ook een belachelijk idee zijn. Waarom dan wel bij de inrichting van een samenleving? Religie is wat dat betreft zo storend, zo schadelijk, zo contra-productief.
Stel je wilt een bedrijf managen en inrichten naar een model uit de 17e eeuw, of zoals fanatieke moslims, uit de 7e eeuw. Een belachelijk concept, en volstrekt onwerkbaar, faillissement gegarandeerd. En wat geld voor een bedrijf geld ook in zekere zin voor een samenleving. Geen wonder dat het Midden Oosten zo arm is. en in feite alleen kan bestaan door de toevallige en onverdiende aanwezigheid van het zwarte goud waarmee het in de moderne wereld welvaart kan kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 05-11-2005 11:49:14 ]
pi_44012734
tijd voor een kik
quote:
More Troops—or Less Empire

by Patrick J. Buchanan

“[W]e are stretched too thin and need a larger military,” argued The Weekly Standard in a recent editorial entitled “More Troops.”

“Researchers at conservative think tanks like the American Enterprise Institute and the Heritage Foundation call for larger ground forces, as do thinkers at centrist and liberal organizations like Brookings, CSIS, and even the Center for American Progress.”

And why do we need more troops?

Because the wars in Afghanistan and Iraq are going badly for lack of U.S. troops, and because, says the Standard, President Bush needs to have the strategic option to put ground forces into “Iran, North Korea, Somalia, Lebanon, or wherever the next crisis erupts.” The Standard wants the U.S. Army increased by 250,000.

Post-election, this issue will be debated in Congress and should provide the occasion for a larger debate on the issue: do we truly need more troops, or do we rather need fewer U.S. commitments to fight in places where no vital interests are imperiled? Is it not time, 15 years after the Cold War’s end, to begin dissolving old alliances and shedding commitments dating to a time when a Soviet Empire bestrode Europe and Asia like a colossus?

Case in point: South Korea. Why are 30,000 U.S. troops tied down on that peninsula half a century after the Chinese left North Korea and 15 years after the Soviet Union expired? If the 60 million Koreans, North and South, were raptured up to heaven, how would America be imperiled?

In the Korean War of 1950-53, the United States sent an army of a third of a million men. One thousand U.S. soldiers died every month in Korea, compared to the 1,000 who die each year in Afghanistan and Iraq. Americans are not going to send another army to fight for South Korea. Nor should we.

The Cold War is over and South Korea, with an economy 40 times the size of the North’s, with twice the population and the latest in U.S. weapons, should undertake its own ground defense.

Before plunging into Vietnam, LBJ said, “American boys ought not to be doing the fighting that Asian boys ought to be doing for themselves.” That was a valid argument then. Why not now?

If the United States gave Seoul notice that all U.S. troops would be off the peninsula in a year and we were exercising our right to withdraw from the 1950s mutual security treaty, those U.S. troops could be returned home, and we would find Seoul suddenly far more receptive to Bush’s diplomacy than it has heretofore been.

Case in point: NATO, Ukraine, and Georgia. Until the Orange Revolution went sour, these two ex-republics of the USSR were advancing toward membership in NATO. Once in, any conflict between either nation and Russia would bring us in militarily. For the NATO charter reads that an attack against one is an attack against all. Is there a more insane idea floating about right now?

Kiev and Moscow have clashed over the pro-Western orientation of the new government and the Crimean peninsula that is home to the Russian Black Sea Fleet. Khrushchev ceded the peninsula to Ukraine. But eastern Ukraine is Russified in language, culture, and ethnicity, and different from the Orthodox center and Catholic west.

How is the United States strengthened by a commitment to go to war with the world’s second nuclear power, should a Russian-Ukrainian collision deteriorate into a shooting war?

Alliances are the transmission belts of war. While alliances can strengthen nations, they carry the risk of dragging their members into unnecessary wars. How would an alliance with Georgia, now in a nasty brawl with Moscow over Russian spies and the breakaway Georgian provinces of Abkhazia and South Ossetia, strengthen America? Fifty years ago, Ike refused to risk war with Russia to save the Hungarian Revolution. Now we are going to fight Russia over Georgia?

When the debate over expanding the U.S. Army begins in 2007, there need to be voices raised calling for withdrawal of U.S. ground forces from Korea and Central Asia, where they do not belong, and a bottom-up review of all U.S. war guarantees.

This will be denounced as isolationism. But was it isolationism for the Russians to go home from Cuba? Just as we wanted the French, British, Spanish, and, finally, Russians out of our hemisphere, other nations bristle at U.S. troops stationed just over their border.

We have more than enough soldiers to defend the United States and our vital interests and allies. If we will pull up the old trip wires we put down in the Cold War and bring home the troops manning those trip wires, we will also find that, suddenly, we have fewer quarrels and fewer enemies than the administration has managed to make for us.

November 6, 2006 Issue

More Troops—or Less Empire
pi_44013169
Ik behoor zelf waarschijnlijk tot de meest conservatieve hap uit de Fok taart, maar ik heb zeer weinig met Pat Buchanan. Niet dat hij nooit iets verstandigs zegt (hij blijft een conservatief ); zijn kijk op Noord- en Zuid-Korea deel ik, maar zijn isolationisme is niet meer van deze tijd.
quote:
Pat Buchanan
Fifty years ago, Ike refused to risk war with Russia to save the Hungarian Revolution. Now we are going to fight Russia over Georgia?
Er zijn in Rusland dingen gaande waar ik het niet zo op heb. Journalisten worden vermoord, in Londen wordt een spionnenjager vergiftigd en Chodorvsky zit nog altijd onder erbarmelijke omstandigheden vast in Siberie. Shell en Sachalin: de tentakels van de Russische overheid zitten overal. Het land glijdt langzaam terug in de USSR tijd. Tel daarbij op dat de Russen aan het uitsterven zijn (geboortecijfer < 2, dicht tegen de 1 aan, per jaar verliezen ze 1 miljoen mensen) en je weet dat Rusland een zeer onstabiele toekomst tegemoet gaat.

Zo'n onstabiele toekomst gaat gepaard met wapengekletter en ruzie's met buren. Je kunt dan Pat Buchanan's strategie overnemen en de zaak op zijn beloop laten, of je kunt al je economische, politieke en militaire macht gebruiken om een situatie in je voordeel te beslechten. Ik ben van mening dat er dringend veranderingen in Rusland nodig zijn en dat het niet helpt om Poetin stroop rondom den mond te smeren. Het medicijn dat Rusland nodig heeft is een combinatie van democratie en kapitalisme.

De Amerikanen hadden de Koude Oorlog ook in Buchanan stijl kunnen uitvoeren. Er waren dan waarschijnlijk minder onschuldige slachtoffers gevallen in - ik noem maar iets - El Salvador, Vietnam, Zuid-Korea en het Midden-Oosten. Maar hoe ver zouden de Sovjets naar het Westen zijn opgeschoven als de VS haar invloed niet had laten gelden? Zouden ze echt bij de Oost/West-Duitse grens zijn gestopt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_44014284
Ik denk dat "wij",het vrije westen niet weg kunnen uit het Midden Oosten, omdat:
- De olie belangen idd erg groot zijn. Bij terugtrekking is het niet zeker dat de productie op het peil zal blijven zoals die nu is.
- Er machtspolitieke overwegingen een rol spelen. Als het westen zich terugtrekt, dan wordt het machtsvacuum dat dan ontstaat door anderen opgevuld: China, Rusland en andere opkomende economiën.

Bovendien is er nog zoiets als vrije wereldhandel. Heel veel bedrijven doen zaken in het MO en er vinden veel mensen werk in het MO van elders: van Philpino's tot Nederlanders.
Voor een groot deel zijn de oliestaten qua producten, technologie, kennis en arbeidskracht afhankelijk van derden.
Als het al mogelijk zou zijn om deze inbreng van derden te stopen, dan zou dit zeker onwenselijk zijn.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_44027425
I'll be back

(dit vergt inzet, die ik nu nodig heb voor Sinterklaasgedichten Overigens is bij de familie Godslasteraar Piet zo zwart als Zijn ziel )
pi_44032147
quote:
Op donderdag 30 november 2006 16:42 schreef Godslasteraar het volgende:
I'll be back

(dit vergt inzet, die ik nu nodig heb voor Sinterklaasgedichten Overigens is bij de familie Godslasteraar Piet zo zwart als Zijn ziel )
ik ook
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_44032643
Wat Het Westen vaak in de weg staat, op jouw voor mij onderkende analyse, is dat de Westerse normen en waarden als universeel wordt beschouwd.
Dat is niet zo, dus deel ik de analyse het nut van minimale betrokkenheid van het Westen in het Midden-Oosten.
Als onderbouwing van mijn mening geef ik het vorbeeld van de Palestijnse Autoriteit en de Palestijnse samenleving (lees: concurrerende facties) die liever in een burgeroorlog afglijden dan met hulp van het Westen (en een genuanceerde stellingname ten aanzien van Israël) een betere toekomst voor de Palestijnse bevolking willen bewerkstelligen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')