abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31821853
De handgranaat die vorig jaar in het Laakkwartier twee leden van een arrestatieteam zeer ernstig verwondde, is geleverd door een zekere B., een vermeende AIVD-informant en een 28-jarige Rotterdammer van Marokkaanse afkomst, zo blijkt uit de uitzending van Netwerk.
B. kwam veelvuldig over de vloer bij de twee Hofstadverdachten in het Laakkwartier en zou hen de granaten in september vorig jaar hebben geleverd. Samir A. beweert dat B. hem verraden heeft.

Ben benieuwd wat hier waar van is. Volgens Netwerk hebben ze B. inmiddels ontmaskerd. Als je leest hoe het verhaal gelopen is, is het hoogst vreemd dat een informant op een dergelijke manier zijn brood probeert te verdienen. Beetje meehelpen aan het terrorisme....en aan de andere kant heilig boontje spelen en het bij de AIVD aangeven
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:36:28 #2
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_31821985
Een informant is nooit iemand die er helemaal niets mee te maken heeft.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_31822166
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:36 schreef NJ het volgende:
Een informant is nooit iemand die er helemaal niets mee te maken heeft.
Hoe bedoel je? dat ie undercover werkt ofzo?
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:41:36 #4
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_31822210
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:40 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? dat ie undercover werkt ofzo?
Jij vindt het vreemd dat hij met de AIVD en de terroristen werkt. Maar is een informant niet altijd bij beide partijen betrokken? Anders is het geen informant.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_31822884
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:41 schreef NJ het volgende:

[..]

Jij vindt het vreemd dat hij met de AIVD en de terroristen werkt. Maar is een informant niet altijd bij beide partijen betrokken? Anders is het geen informant.
Daarom is het ook vreemd dat hij een handgranaat geeft terwijl hij mogelijk van het plan & doelwit op de hoogte is.
pi_31823608
Ach, een handgranaat is erg goedkoop en makkelijk te krijgen, vooral de Joegoslavische... ik meende dat ze 10 euro per stuk waren (heb een cursus bommeling gevolgd voor mijn werk). Iedereen die diep in dit soort wereldjes zit kan het zo regelen.
  Moderator zondag 30 oktober 2005 @ 23:42:33 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31826464
volgens netwerk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 30 oktober 2005 @ 23:52:55 #8
129751 FlowKey
Living Receiver
pi_31826718
ik gooi er meteen maar even een compôte-theorie tegenaan:

Bij de AIVD zat men zich het hoofd te breken over hoe ze 'Nederland wakker zouden kunnen schudden', want men wilde maar niet inzien dat islamitisch terrorisme toch echt wel een groot gevaar is. Toen bedacht iemand: er zijn wel een paar radicale idioten, maar die missen een beetje sturing; als wij ze nou een duwtje in de juiste richting geven kunnen we ze met veel poeha oppakken, het wordt het gesprek van de dag en BINGO: verdubbeling van de omvang van de AIVD.

en aldus geschiedde ...
I am a firm believer in the philosophy of a ruling class ... especially since I rule
  Moderator maandag 31 oktober 2005 @ 12:35:47 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31834770
whehehehe die is wel sterk

besides, zolang die AIVD infiltrant/informant de handgranaat niet zelf heeft gesmeten zit ik er neit zo mee
  maandag 31 oktober 2005 @ 14:31:06 #10
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_31837458
zou me niks verbazen als het hele spul incl. samir A. op de payroll van Balkenende staat.
Klaar?
Ik niet!
  Moderator maandag 31 oktober 2005 @ 14:39:38 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31837690
die is dan weer van het niveau 'bush heeft de Tsunami veroorzaakt'
pi_31846795
mja, ik had dit vandaag dus besproken met een collega omdat ik de aflevering zelf niet gezien had. Maar het is me nu duidelijker, als dat tenminste de gedachte erachter is geweest:

Informant hoort op een gegeven moment van Samir's plannen en verteld dit aan de AIVD. Om de schade te beperken en iets om handen te hebben(bewijs) als men de terroristen arresteert, komt de AIVD op het plan om 2 nep-granaten via de Informant mee te geven.
Bij gebruik van de granaten,
1. is het bewijs geleverd dat ze de plannen hadden en ook daadwerkelijk uitgevoerd hebben
2. raakt niemand gewond
  vrijdag 4 november 2005 @ 14:13:47 #13
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_31959975
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:31 schreef Foo_niks het volgende:
zou me niks verbazen als het hele spul incl. samir A. op de payroll van Balkenende staat.
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:39 schreef sp3c het volgende:
'Hofstadleden als AIVD-medewerkers gevraagd'

Als je er nog eens over wil praten
Klaar?
Ik niet!
pi_31960122
Och als je de Aivd met zoveel mensen uitbreidt als na 11 september, dan zullen er hier en daar wel wat rotte appelen tussen zitten denk ik.
pi_31960530
quote:
Samir A. beweert
quote:
Dat beweren Ismael A. en Jason W., de twee Hofstadverdachten ...
quote:
... aldus Jan Vlucht, voormalig advocaat van Hofstadverdachte Zakaria T ...
Volgens mij is de AIVD niet al te populair bij de leden van de hofstadgroep, dus moet je al die beweringen wel geloven?
  Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 18:38:43 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31967662
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 14:13 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

[..]

pi_31971124
quote:
Op vrijdag 4 november 2005 18:38 schreef sp3c het volgende:

[..]

En ineens ontbreekt het je aan een nuttige inhoudelijke reactie

Wat er aan vooraf ging...
quote:
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:31 schreef Foo_niks het volgende:

quote:
Op maandag 31 oktober 2005 14:39 schreef sp3c het volgende:

Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 20:44:11 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31971648
ik snap je reactie niet zo eerlijk gezegd

dat de hele hofstadgroep bij de AIVD zou werken is wel zo vergezocht dat je er bij TRU over kunt beginnen, dat de leden zijn benaderd door de AIVD veranderd daar weinig aan
  Moderator vrijdag 4 november 2005 @ 20:48:59 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31971770
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 19:56 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
mja, ik had dit vandaag dus besproken met een collega omdat ik de aflevering zelf niet gezien had. Maar het is me nu duidelijker, als dat tenminste de gedachte erachter is geweest:
aflevering kun je online bekijken (de link staat ook in de op )
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=197554

en nova heeft ook wat
quote:
AIVD onthield arrestatieteam Laakkwartier informatie
Leden van het arrestatieteam dat vorig jaar in het Haagse Laakkwartier moslimradicalen moest arresteren, blijkt onvoldoende ingelicht te zijn over het gevaar dat hen te wachten stond.

Ze werden door de van terrorisme verdachten opgewacht met een vuurwapen en een handgranaat. Die informatie lag bij de AIVD, maar bereikte niet het arrestatieteam. Die conclusie trekt een verontwaardigde politiebond ACP na het bekijken van de afgeluisterde gesprekken die NOVA in handen kreeg. Gesprekken waaruit blijkt dat de verdachten Jason W. en Ismail A. herhaaldelijk zinspeelden op het gebruik van handgranaten tegen de politie, zoals ze later ook inderdaad deden.
http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=410930&cftoken=98989173&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3822
ik kan me de politiebond zijn verontwaardigheid best voorstellen eerlijk gezegd
quote:
Informant hoort op een gegeven moment van Samir's plannen en verteld dit aan de AIVD. Om de schade te beperken en iets om handen te hebben(bewijs) als men de terroristen arresteert, komt de AIVD op het plan om 2 nep-granaten via de Informant mee te geven.
Bij gebruik van de granaten,
1. is het bewijs geleverd dat ze de plannen hadden en ook daadwerkelijk uitgevoerd hebben
2. raakt niemand gewond
1. mwah er is alleen bewijs dat ze politieagenten hebben willen doden, dat is op zich nog geen terroristische aanslag, zeker niet gezien die agenten bij hun in kwamen breken.
wel poging tot moord natuurlijk
2. er zijn 3 agenten gewond geraakt, die hadden wel dood kunnen zijn
  woensdag 30 november 2005 @ 23:27:52 #20
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_32713603
*Kick*
Mooie aflevering van reporter/profiel (KRO) over deze zaak die 5 dec gaat voorkomen.
In alle voorvallen speelde Salah B een geheimzinnige sleutelrol.
Mocht je hem gemist hebben, zou ik deze aflevering toch eens opzoeken bij uitzending gemist.
Of morgen nogmaals bekijken om 15:20 (H)

Het zou mij inderdaad niet verbazen dat de AIVD iemand een "Carte Blanche" hebben gegeven om er uiteindelijk zelf beter van te worden. Lees meer steun van overheid en bevolking om te strijden tegen het terrorisme wat ze zelf in gang hebben gezet.

Nadeel is wel, dat nu deze informatie weer op straat ligt. De leden van de Hofstadtgroep. (wellicht) vrijgesproken kunnen worden. Omdat hier sprake is van uitlokking door de overheid.

Minister Remkes zal het nog heel moeilijk krijgen. Want deze zaak stinkt uren in de wind.
quote:
De ongrijpbare Saleh B.

Wel of geen AIVD-informant?

Op 28 oktober 2005 berichtten KRO's Netwerk en NRC Handelsblad over Saleh B., een 28-jarige man van Marokkaanse afkomst uit Rotterdam, die volgens verschillende leden van de Hofstadgroep door de geheime dienst (AIVD) als informant is ingezet in tenminste zes terreuronderzoeken.

Op zich niets bijzonders, want elke inlichtingendienst werkt met "mollen" om door te kunnen dringen tot de kern van (staats)gevaarlijke organisaties, zoals vermeende tereurnetwerken. Maar volgens leden van de Hofstadgroep en hun advocaten zou deze Saleh B. zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige strafbare feiten en uitlokking.

Saleh B. zou onder meer vier handgranaten hebben geleverd aan de Hofstadgroep. Eén van die granaten werd eind 2004 naar een arrestatieteam van de politie gegooid bij de inval in een woning in de Antheunisstraat in Den Haag. De explosie, die vier agenten verwondde, leidde tot een urenlange belegering van het Laakkwartier.

Uit onderzoek van de redactie van Profiel/Reporter blijkt dat Saleh B. inderdaad een rol speelt in tenminste zes terreuronderzoeken. Opvallend is dat hij nooit werd aangehouden, terwijl iedereen om hem heen wel werd opgepakt. Pas naar aanleiding van de berichten in Netwerk en NRC Handelsblad besloot het Openbaar Ministerie de man alsnog te arresteren. Sindsdien zit hij in voorlopige hechtenis.

De AIVD wil "uit oogpunt van bronbescherming" bevestigen noch ontkennen dat Saleh B. als informant actief was. Wèl zegt de geheime dienst dat ze niet betrokken is geweest bij de levering van vier handgranaten aan de Hofstadgroep. Het Openbaar Ministerie beschouwt Saleh B. als een "gewone" terreurverdachte die strafbare feiten heeft gepleegd, waarbij het voor justitie niet uitmaakt of hij nu wel of niet voor de geheime dienst werkt.
Saleh B. zelf ontkent in alle toonaarden. Hij zegt nooit voor de inlichtingendienst te hebben gewerkt en zegt niets te maken te hebben met de levering van handgranaten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 01-12-2005 00:06:21 ]
  woensdag 30 november 2005 @ 23:32:44 #21
89730 Drugshond
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 23:46:57 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32714287
de reden van de feedback is je ontschoten zeker?
maar goed, nee ik vind de titel wel goed zo
  woensdag 30 november 2005 @ 23:55:05 #23
89730 Drugshond
pi_32714529
Ik heb met open-jaw naar die afleving zitten kijken.
Ik ben er nog niet uit wie Saleh B is.
  • Een wannabee terrorist
  • Een informant (AIVD)
    Ik weet wel 1 ding.... die gast gaat nooit de bak in. Die krijgt een andere identiteit en gaat in Amerika wonen. Die heeft allang een escape clausule bij zijn aanhouding afgedwongen.
    Als ik down-ga ... gaan jullie ook down.

Ik vermoed dat hij eerst informant was... maar later toch terrorist is geworden

De moord op TvG komt daarmee wel in een ander daglicht te staan. Wellicht zocht de AIVD bewust een zondebok om hun eigen geldingsdrang / bestaansrecht te kunnen profileren. En hoe kun je dat beter doen door op het juiste moment je ogen te sluiten (bij een moord op een bekende Nederlander) om later hard te kunnen uithalen.
  •   donderdag 1 december 2005 @ 00:11:52 #24
    89730 Drugshond
    pi_32715003
    Kent er iemand nog de Comissie van Traa (de bekende IRT-affaire). Waarin het politieapparaat bewust drugstransporten doorliet om daarmee grote vissen te vangen.

Welnu, dezelfde handswijze kun je nu aanhangen voor de AIVD. Ze laten kleine terroristjes lopen om daarmee grotere vissen te kunnen vangen.

De kostprijs op dit moment staat op.
  • De moord op Theo van Gogh
  • En een paar serieus gewonde agenten van het Laakkwartier.

Zal de politiek er zich mee gaan bemoeien ? (denk het eerlijk gezegd van wel). En dit zou Remkes (publiekelijk) zijn kop wel eens kunnen kosten.
  • pi_32715087
    quote:
    Op donderdag 1 december 2005 00:11 schreef Drugshond het volgende:
    Kent er iemand nog de Comissie van Traa (de bekende IRT-affaire). Waarin het politieapparaat bewust drugstransporten doorliet om daarmee grote vissen te vangen.

Welnu, dezelfde handswijze kun je nu aanhangen voor de AIVD. Ze laten kleine terroristjes lopen om daarmee grotere vissen te kunnen vangen.

De kostprijs op dit moment staat op.
  • De moord op Theo van Gogh
  • En een paar serieus gewonde agenten van het Laakkwartier.

Zal de politiek er zich mee gaan bemoeien ? (denk het eerlijk gezegd van wel). En dit zou Remkes (publiekelijk) zijn kop wel eens kunnen kosten.
  • En je weet ook nog dat van Traa in de vangrail werd gereden wat 'm uiteindelijk fataal werd...

We hebben onze eigen CIA
    Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
    Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
    journalist: niet scheel?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')