’Ik ga in het veld wel eens te ver’ De dilemma’s van
Hij werd groot in Rotterdam bij Feyenoord en Excelsior, maar bikkelaar Danny Buijs brak pas echt door als prof bij FC Groningen. Toch gaat er voor de 23-jarige middenvelder niets boven Alblasserdam. ,,Ik keer daar ooit terug.’’
1. Oosterpark of Euroborg?
,,Euroborg. Van de buitenkant vind ik er niet veel aan, maar van binnen is het een topstadion. Het Engels aandoende Oosterpark vond ik ook mooi, maar Euroborg is meer van deze tijd.’’
2. De Alblas of De Zwerver?
,,Absoluut De Alblas. Beide clubs zijn concurrent van Alblasserdam, maar de rivaliteit met De Alblas is minder. Ik hoop trouwens dat ook De Zwerver in dezelfde klasse als Alblasserdam komt, want derby’s zijn voor spelers en het publiek de leukste wedstrijden.’’
3. Muntendam of Alblasserdam?
,,Ik heb bijna mijn hele leven in Alblasserdam gewoond en zal daar ooit terugkeren, vanwege mijn vrienden, familie en de VV Alblasserdam. Muntendam is maar een klein dorp. Er wonen aardige mensen, maar ik heb er niet veel mee.’’
4. Henk van Stee of Ron Jans?
,,Onder Henk van Stee heb ik bij Feyenoord A1 en Excelsior in totaal drie topjaren gehad. De band die ik met hem heb, zal ik nooit met een andere trainer krijgen. Hij is bepalend geweest voor mijn carrière.’’
5. Middenvelder of verdediger?
,,Op het middenveld kan ik beter mijn ei kwijt. Als rechtsback heb ik ook goede jaren gehad, maar tegen echte linksbuitens kan ik in moeilijkheden komen. Ik ben voor die positie niet wendbaar genoeg om de top te halen.’’
6. Irritant of fanatiek?
,,Irritant-fanatiek, haha. Ik wil ten koste van alles winnen. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen me irritant vinden. Ik ga in het veld wel eens te ver. Als ik dan de tv-beelden terugzie, denk ik soms ’dat had ik niet moeten doen’. Maar het gebeurt altijd in het heetst van de strijd.’’
7. Randstad of Hoge Noorden?
,,De Randstad, want daar ben ik opgegroeid. Ik zal nooit in een grote stad gaan wonen, maar wil er wel in de buurt zitten. Het Noorden is me té rustig.’’
8. Play-offs of oude opzet?
,,Wie de play-offs heeft verzonnen, is niet goed bij zijn hoofd. Stel dat wij vijfde worden en ons toch plaatsen voor de Champions League. Dat is voor ons dan fantastisch, maar voor het Nederlandse voetbal zou het een slechte zaak zijn.’’
9. Ponk of Pieckenhagen?
,,Ik heb met beiden geen probleem. Dat Pieckenhagen zaterdag rood kreeg nadat hij een slaande beweging naar mij maakte, had voor mij niet gehoeven. Wat mij betreft is die zaak uit de wereld.’’
10. FC Groningen of Excelsior?
,,Ik heb bij Excelsior een mooie tijd gehad, maar FC Groningen is een grotere club met een hele grote achterban en een superstadion dat altijd vol zit.’’
11. Feyenoord of PSV?
,,Feyenoord. Ik hoop natuurlijk ook dat ze kampioen worden. PSV zit nog in de beker en de Champions League en zal in de competitie nog wel wat puntjes morsen.’’
12. Winter- of Zomerspelen?
,,Doe maar de Zomerspelen. Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Ik kijk wel naar tennis en de Tour, maar ik heb niets met schaatsen en ook niet met atletiek.’’
13. Wel of niet naar Afghanistan?
,,Ik heb daar niet echt een mening over. Af en toe zie ik er wat over op tv, maar dat is voor mij onvoldoende om een oordeel te vellen.’’
14. Bos of Balkenende?
,,Balkenende. Het liefst kies ik ze allebei niet. Bos vind ik helemaal niets. Bij de PvdA zitten vooral nagemaakten. En Balkenende heeft natuurlijk ook nul uitstraling. Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen.’’
15. Kalou of Van Hooijdonk?
,,Kalou, al was ik het niet eens met zijn reactie op zijn wissel tegen Ajax. Van Hooijdonk moet toch zijn minuten pakken.’’
16. Wout of Woutje?
,,Wout. Maar omdat hij zo klein is, hebben we onze zoon Woutje genoemd. We zien wel wat er gebeurt als hij later groot is. Ik heb een oom die Jan heet en nog altijd Jantje wordt genoemd.’’
17. Strand- of doevakantie?
,,Strand. Daar kun je af en toe ook een beetje voetballen of tennissen. Ik ga tijdens mijn vakantie niet wandelen of bergen beklimmen.’’
18. Bier of Spa rood?
,,Seven Up. Ik vind Spa rood niet te drinken en bier helemaal niet te pruimen. Daarvan ga ik bijna over mijn nek. Ik drink bijna nooit alcohol.’’
19. Boek of film?
,,Film.Ik ben geen boekenlezer. Ik lees op vakantie hoogstens iets van Peter R. de Vries of een boek over Johan Cruijff ofzo.’’
20. Kroeg of disco?
,,Kroeg. Mijn oom heeft een kroeg in Alblasserdam, waar ik vroeger vaak zat. Het lijkt me zelf wel leuk om in de toekomst een eetcafeetje te hebben.’’
21. Zuidbroek of Varkenoord?
,,Varkenoord. Daar heb ik bijna tien jaar gespeeld. Over het trainingscomplex in Zuidbroek gaan ze binnenkort pas een beslissing nemen. Qua accommodatie is dat top, maar de supporrters zijn er niet zo blij mee dat het zo ver van de stad Groningen ligt.’’
22. Langeleegte of Woudestein?
,,Ik ga op zijn tijd wel eens kijken bij Veendam. Trainer Joop Gall woont bij mij in de buurt en het stadion is maar vijf minuten rijden van mijn huis. De Langeleegte is een hartstikke leuk stadion, maar doe mij toch maar Woudestein want ik vind dat mooier en gezelliger. Jammer alleen dat het er nooit vol zit.’’
23. Z-Side of Vak S?
,,Da’s een moeilijke. Ik kies voor Vak S, omdat ik bij Feyenoord jarenlang als supporter achter het doel heb gezeten. Dat was echt een geweldige tijd. De fans van de Z-Side vind ik trouwens ook geweldig. Ze steunen me altijd door dik en dun.’’
24. Henk Fräser of John de Wolf?
,,Henk Fräser, omdat ik hem ook als trainer heb meegemaakt. Als speler was hij echt een beest, vooral als je aan zijn medespelers kwam. De pit van John de Wolf vond ik ook mooi. Prachtig om te zien hoe hij de duels aanging. Ik was van beide spelers fan. Feyenoord had in die tijd een geweldig team met ook karakterjongens als Van Gobbel, Heus en Scholten.’’
25. Sex voor de wedstrijd, ja of nee?
,,Ja, waarom niet? Volgens mij heeft het geen invloed op je prestaties, al denk ik niet dat het handig is om het een uur voor de wedstrijd te doen.’’
WIETSE DIJKSTRA
Interview uit het AD van vandaag!
Hell To The Liars