quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:37 schreef poohy het volgende:Eigenlijk eet ik niets anders dan dit. Soms eet ik fruit of brood (100 % volkoren) maar dat doe ik liever niet. Let wel, ik heb nooit meer honger, ik vul mijn maagje goed
En ik wil er ook naar toe werken dat ik soms iets lekkers neem, maar waar ligt de grens? Hoe kom ik erachter dat het fout gaat? Ik baal ervan dat ik zoveel met eten bezig ben, maar ja dat zal altijd zo blijven
Ohw ja ook al herkenbaar, poohy je bent toch geen vergeten kloon van mij hè?!
![]()
Misschien kan ik je wel een beetje uitleggen hoe dit bij mij heeft gewerkt. Die eenzijdigheid
in je keuze's komt simpelweg voort uit onzekerheid en angst om verkeerde keuze's te maken.
Je weet inmiddels dat bovenstaand dagmenu werkt voor jou, dat je er je dag mee door kunt
komen zonder al te veel honger én dat de hoeveelheid calorieën dusdanig laag is dat je afvalt.
Wellicht dat je gebaat bent bij het bijhouden van je calorie-inname. Mocht je echt ontzettend zin
hebben in een grote bonbons bijvoorbeeld die gewoon bijtellen. Als je dan uitrekent dat je boven
de (door jou vastgestelde!!) dagelijkse hoeveelheid calorieën uitkomt kun je dit bijvoorbeeld
compenseren door iets anders weg te laten. Bijvoorbeeld een bonbon ipv je gekookte ei.
Natuurlijk niet de meest verstandige keuze als het gaat om gezond eten, maar voor af en toe
kun je zo toch wel lekkere dingen nemen zonder de calorie inname zwaar te overschrijden.
Het vergt wel wat rekenwerk, maar tegenwoordig heb je genoeg sites die het voor je kunnen
berekenen. En veel informatie haal je gewoon van de verpakkingen uit de supermarkt enzo.
Zo op het eerste oog gezien is je calorie inname redelijk aan de lage kant, ik zal eens proberen
of ik het voor je uit kan rekenen. Tis een beetje gissen, omdat ik de juiste hoeveelheden niet weet:
Ontbijt * all bran met magere melk - schatting -/- 150 kcal
Tussendoor* avocado of nootjes (onbewerkt) - schatting -/- 150 kcal
Lunch* sla met vis, augurk, feta kaas enz. - schatting -/- 500 kcal (afhankelijk v/d hoeveelheid vis en kaas)
Namiddagtussendoortje* gekookt ei - 75 kcal
Avondeten* groentes met vlees - schatting -/- -/- 200 kcal (afhankelijk v/h soort vlees)
Als ik dit zo optel kom je op 1075 kcal per dag. Je zou met jezelf kunnen afspreken dat je bijv.
rond de 1250 kcal per dag wil uitkomen. Dan heb je wat speling en kun je wat gaan afwisselen.
Een appel is 50 kcal, aan de ene kant hoef je met fruit niet zo heel erg op te letten, aan de andere
kant kun je natuurlijk ook geen 20 appels op een dag gaan eten en roepen dat dat niets uitmaakt,
want dan heb je het wel over 1000 caloriën extra
![]()
Ik ben zelf helemaal van het caloriën tellen
afgestapt, omdat ik stapelgek werd als ik iets ging eten wat ik niet kon berekenen en het me teveel
moeite ging kosten om alles af te wegen enzo, maar het kan natuurlijk wel zijn dat het voor jou of
anderen misschien wel weer helpt omdat het je enig houvast geeft over wat je nu feitelijk binnenkrijgt.