abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32055262
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 15:01 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Kan het niet gewoon altijd zomer zijn? Met af en toe wat sneeuw? .
Mijn idee
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  maandag 7 november 2005 @ 13:39:12 #202
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32055265
kunnen we weer schaatsen op straat enzo.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_32055492
quote:
Op maandag 7 november 2005 13:39 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
kunnen we weer schaatsen op straat enzo.
I.p.v voor de zomervakantie te sparen, kan ik beter gaan sparen voor de gasrekening
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_32057023
Wellicht eerder geplaatst, een artikel uit 2004:

Easton 2006
http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archief/2004/dec/schuurmans.pdf
  maandag 7 november 2005 @ 14:47:08 #205
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32057192
Keromane leest goed op weerwoord

Er zijn nog steeds wat dingen die niet kloppen.

- Niet alleen de winters in de cyclus waren koud, ook buiten de cyclus waren er winters koud:
- De cyclus geld pas vanaf 1700 en heeft daarom pas 13 periodes doorlopen
- De afwijking die gehanteerd wordt is 1,5 jaar, een ruim begrip als je het over een 22,5 jarige cyclus hebt. Dat is ongeveer 4% afwijking

Een mogelijk idee is, dat er wel een cyclus is, maar dat deze als het ware wordt vermenigvuldigt met een random factor tussen (bij wijze van spreken dan) -5 en 5. Waardoor ook winters buiten de cyclus koud kunnen uitvallen. Echter, we moeten denk ik nog wat jaartjes meten, totdat we kunnen concluderen of deze cyclus echt bestaat!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32057755
Ik was eerst op weeronline.com, stelletje crossposters daar. Een reactie als nieuw topic openen.

In cycli waar geen aanleiding voor lijkt te bestaan geloof ik niet zo. Even dacht ik nog aan zonnevlekkencycli, maar die wijken teveel af. Easton klinkt leuk, nog leuker als het weer een strenge winter wordt (mag wel weer sinds jaren), maar that's it. In principe is het zo dat er een extreem kleine kans bestaat dat je honderden jaren achtereen een soort patroon ziet, in een bepaalde resolutie en heerlijke marge. Kleine kans, maar hij bestaat.
pi_32059262
ergens mid jaren 90 sneeuwde het welliswaar niet, maar toen was er sprake
van het -24 gevoel, en dat heb ik aan der lijve mogen ondervinden toen ik
met bevroren diesel 30 km buiten groningen op de A50 kwam te staan.
Het vroor dat het kraakte, en stond er een behoorlijke wind die vanaf de weilanden
over de snelweg blies.
Nergens geen beschutting, dus die - 24 klopte wel, en gelukkig dat ik een caravan bij had,
want de auto liep niet meer en was binnen 2 minuten ijskoud van binnen, en moest ik er niet
aan denken dat ik daar ruim 2 uur op de anwb had moeten wachten.
Nee, ik heb toen een gevarendriehoek geplaats, ben de caravan ingegaan, de kachel
aangestoken, water voor thee en koffie op het fornuis, en de tafel gedekt, en heb ik dus
heerlijk warm 2 uur lang op de vluchtstrook zitten lunchen.
Toen de man van de anwb arriveerde, heb ik hem lekker binnen uitgenodigt voor een bak koffie
en dat ging er wel in, want hij had al flink wat uren in de kou andere gestrande auto's op weg geholpen. al met al was daar het gezegde, '' van de nood een deugt maken'' geheel op z'n plaats.
  maandag 7 november 2005 @ 16:16:32 #208
97934 ASroma
Flamboyant
  maandag 7 november 2005 @ 16:16:41 #209
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32059920
Strakke actie Retep1! Zou ik ook hebben gedaan met die temperaturen.
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 7 november 2005 @ 16:25:09 #210
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_32060143
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 21:59 schreef Keromane het volgende:
Zou het... ? Sommige prognoses komen nu met een mogelijke kouinval in de tweede heft van November. Dergelijke prognoses willen nog weinig zeggen, veel te ver vooruit. Winterkou in November wil ook niet zeggen dat het de rest van de winter koud blijft.

[afbeelding]

[afbeelding]

(850hPa is ca 1,5 km hoogte)
Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.
ZO snel veranderd het dus en zo onbetrouwbaar is het
silence can say more than thousand words
pi_32060376
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:16 schreef IkWilbert het volgende:
Strakke actie Retep1! Zou ik ook hebben gedaan met die temperaturen.
als je 2 uur lang bij -24 graden naar een tafereel als dit moet kijken, kun je dat
het beste aan een gedekte tafel met een bak koffie bij de kachel doen niet waar?

pi_32060842
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:25 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.
ZO snel veranderd het dus en zo onbetrouwbaar is het
Yep, tot hooguit een paar dagen vooruit zijn ze redelijk betrouwbaar (maar ook niet altijd), daarna zijn de kaarten vooral bedoeld om een mogelijke globale ontwikkeling weer te geven in sequentie.

Had ik er niet bijgezegd dat het een dooie mus/winterkoning was?

De winter moet nog beginnen. Vroege kouinval is geen garantie voor mooi winterweer.

Hoger Schotland heeft trouwens zware sneeuwbuien te pakken nu, de Met Office spreekt van blizzardcondities. Winterweer in Schotland is overigens niet ongewoon.
pi_32063823
als kind heb ik een paar keer meegemaakt dat er een paar dagen een pak sneeuw bleef liggen,
want alleen de hoofdstraten werden toen sneeuwvrij gemaakt, en de rest niet.

we kregen toen nog al eens vrij van school, want het was te gevaarlijk om te voet of
per fiets, of met de auto naar school gebracht te worden, en reden de bussen niet.
Maar het was dus niet te gevaarlijk om de hele dag voor je eigen deur te spelen,
en vooral tegen de avond was dat het leukst, want dan reden er af en toe stapvoets
wat autos door de straat, en gingen we stiekum aan de bumper hangen om ons over
de sneeuw te laten trekken. bij een lelijke eend trokken we de halve bumper eraf,
en dat was dan dolle pret als kind zijnde.

ja, vroegâh sneeuwdâh het dag en nach, en dat was 1e klas kwalitêts sneâuw
die tenminstâh een paa'h daguh bleef leggâh en niet van die laffe kutsneâuw
vah vadaag de dag.
  maandag 7 november 2005 @ 18:43:31 #215
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_32064096
hoe kom je erop om achter eem bumper aan te hangen geweldig
pi_32065341
Zolang het maar niet gaat ijzelen (gruwelijke kuthekel aan, dan zet ik dus geen stap meer buiten, veel te bang dat ik hard op mn gat val)

Zolang het maar niet koud EN nat tegelijk wordt (=koud, =ijzel, =bah)

Zolang er maar niet 2 dagen sneeuw valt (vervolgens niet aangevuld met verse sneeuw) die vervolgens doordat het toch steeds de helft vd dag vriest blijft liggen en een vieze gladde natte bruine smurrie wordt waar iedereen over uitglijdt en die van je schoenen, sokken en onderkant broek een natte bedoening maakt.
Om over de gang maar te zwijgen want iedereen komt met natte poten binnenlopen.

Zolang het maar niet vaak superkoud is als ik lang moet fietsen of op de bus moet gaan wachten of uit wil gaan.

Verder: is het best
pi_32065428
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
hoe kom je erop om achter eem bumper aan te hangen geweldig
toen was er nog geen nintendo, en op tv was alleen maar ned. 1 en ned. 2 en op de radio hilversum 3 met slechts 1x per week de top 40, dus moest je zelf wat leuks verzinnen.
pi_32065454
Als het glad wordt bij ons in de buurt komen al die straatracers naar buiten en gaan ze slippen in de sneeuw. Leuk om te zien, vooral als ze tegen een betonblok glijden
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32065903
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:26 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als het glad wordt bij ons in de buurt komen al die straatracers naar buiten en gaan ze slippen in de sneeuw. Leuk om te zien, vooral als ze tegen een betonblok glijden
wij hebben daarvoor een groot evenemententerrein van 110 bij 100 meter.
daar kun je dan met je ogen dicht rondslippen zonder ies te raken.
pi_32083152
Als we naar de korte termijnsverwachtingen kijken zien we dat de nacht temperaturen al flink dalen.
Maar van een echte kou aanval is vooralsnog geen sprake
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:45:42 #221
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32083713
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:25 schreef logisnack het volgende:
Als we naar de korte termijnsverwachtingen kijken zien we dat de nacht temperaturen al flink dalen.
Maar van een echte kou aanval is vooralsnog geen sprake
Tis ook nog geen winter... relax hij duurt nog tot begin maart (zie vorige winter ). Als het komt, dan komt het heus wel... gezien de kaarten is er iets op komst.. er wordt veel gehusseld, maar wat dat is de vraag
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32084031
Op dit moment is kou opbouw in het oosten en noorden belangrijk, maar uitstroom vanuit het poolgebied wordt gehinderd. Het is daar ook een stukje kouder dan normaal.

*knip prognose, was alweer veranderd*
pi_32084759
Hier weerman Jan Versteegt, vanaf 9:00 interessant.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)/weer1015/laatste.rm
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:27:06 #224
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32086407
Kun je even kort samenvatten? Mijn geluid werkt niet op het werk.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32087507
Versteegt noemde o.a. Easton en zonnevlekken en concludeerde dat de kans op een koude winter aanzienlijk is.

Misschien is dit ook nog aardig om te bekijken.

Winters

Gevoelsmatig ga je een koudere winter zien dit jaar of volgend jaar volgens de grafieken. Zo koud als in de jaren 40 en 60 hoeft beslist niet, meer in lijn met '96, '79 en die van de jaren 80.

Zomers

Duidelijk is te zien hoe zomers gemiddeld warmer zijn geworden. Zelfs nu, 8 november 2005, zitten we met ronduit voorjaarsachtig weer. Opnieuw een record trouwens. Verder hebben we al lange tijd een impasse met hogedruk boven het continent en minder actieve depressies die niet echt doordringen.

Wat moet gebeuren is dat depressies de boel in Europa eens omroeren zodat koudeopbouw kan plaatsvinden. Daarna een blokkade van een mooi hogedrukgebied tussen Groenland en Ierland op de oceaan en een mooi hoog boven Siberie-Skandinavie. Dat zou koude betekenen met periodiek stevige sneeuwval, een situatie die langere tijd aanhoudt.

Er lijkt nu voorzichtig verandering op til te zijn, maar het is beslist nog geen aanzet tot een strenge winter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')