quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Keromane het volgende:Er is wel iets over te zeggen. Kansen. Daar gaat het om.
Meteorologie is naast emperische wetenschap een heel stuk kansberekenen. Supercomputers op de instituten doen niet anders. En er zijn wel degelijk globale patronen en verbanden. Een weerbericht op 3 november met "op 7 januari in de ochtend nog nevelig en koud, in de middag kans op sneeuwbuien' zul je niet horen. Maar er is best te zeggen of de
kans groter dan normaal is dat we een koudere winter krijgen in Europa. En ook dan kan het zijn dat het bij een paar weken diepvries blijft (target gehaald) terwijl we de rest van de tijd bijna in T-shirt buitenlopen.
Ik studeer zelf meteo
![]()
Er zijn misschien globale verbanden, maar zolang wij maar een korte meetreeks hebben (200 jaar), nog steeds niet op alle plekken kunnen meten en de winterverwachting bij werkelijk iedere site iedere maand veranderd van +2.0 graden boven normaal naar -3.0 graden beneden normaal, geloof ik niet dat er aan seizoensverwachtingen gedaan kan worden. De kansen m.b.t de winter in Europa zijn moeilijk, zeker voor Nederland. In jaren met een El Nino is er een duidelijk verband tussen de El Nino en de winter in Scandinavië en in Zuid-Europa, over Nederland is echter niks te zeggen (Zie artikelen klimaatonderzoeker Geert Jan Oldenburgh van het KNMI).
quote:
Bij een opbouw van een standvastige hogedruk boven Skandinavie-Rusland is de kans groot dat ie nog wel even zal blijven hangen, de kans is kleiner dat zo'n ding in een klap van de kaart wordt geveegd. Dat weten we uit het verleden. En zo zijn er tal van zaken die welliswaar geen uitsluitsel geven, maar wel iets zeggen over de kansen. Vervolgens heb je de meest uiteenlopende methoden om de kans plus een marge vast te stellen.
Niet waar, we hebben in 2003 dacht ik, zeer veel hogedrukopbouw gehad op die plek.... de trend zat er goed in... en hoe verliep die winter? Juist ja... hogedruk op dit moment zegt niks over hogedruk over 2 maanden. Er is een zeker trend tot 2 a 3 weken vooruit waar te nemen, echter kan het daarna zo omslaan.
quote:
De Easton cyclus bestaat, tenzij het een ongelofelijk toeval is. En ja, het kan zomaar toeval wezen. Er is een verband tussen zonnevlekken en weerbeeld. Ook dat kan toeval wezen. Er is geen verband aangetoond tussen Easton en zonnevlekken. Het is namelijk niet duidelijk wat er achter de Eastoncyclus zit. Als het uberhaupt bestaat.
Hierover is veel discussie geweest op weerwoord.be Zie site van Ruben:
http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm en kijk bij wintergerelateerde weerwoordtopics... daar zie je dat het statisch gezien niet juist is (lees even verder dan je neus lang is, want Wouter heeft verder naar beneden ook oudere gegevens uit de Buismanreeks gebruikt.
quote:
Wat oktobers betreft, van de tien warmste oktobers werden er drie gevolgd door barre winters. De meeste overige winters mochten er ook wezen. In tegenstelling tot de tien koudste Oktobers waar vrijwel alleen zachte winters op volgden. Ook dat kan toeval wezen. Je hoort mij geen verband leggen tussen Oktobertemperatuur en winterverloop. De kans dat je sterke afwijkingen krijgt in zo'n eeuwtabel is vele malen groter dan bijv. dat winters zich eeuwenlang houden aan een Eastoncyclus.
Hier even een linkje naar een onderzoekje van Alwin (medewerker KNMI en afgestudeerd in de Meteorologie):
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=341475&tid=341475&exp=1Oktober zegt niks over de winter dus, je onthoudt alleen de goeie verbanden maar vergeet de jaren waarin het niet uitkwam.
quote:
Ik ben sowieso meer geinteresseerd in wat meteorologen te zeggen hebben. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en jarenlange ervaring hebben opgebouwd. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal onzin is is wel heel gemakkelijk. Seizoensvewachtingen zijn het nattevingerwerk ontgroeid en de uitkomsten kloppen de laatste jaren heel aardig. Kan ook niet anders wanneer je weerpatronen uit gaat zetten tegen kansen. Helemaal als je nagaat dat verschillende instituten nog wel eens met verschillende prognoses willen komen. 'Het kan vriezen, het..' Maar de hoofdmoot van de mainstream blijkt aardig te kloppen. Vorige winter, afgelopen zomer, het orkaanseizoen.
Ik wil niet zeggen dat ik een meteoroloog ben (wel in opleiding
![]()
), maar dit is al bijna 10 jaar mijn hobby en het lijkt me dat ik toch wel het recht heb om te zeggen dat het niet klopt. Ik ben zelf ook razendnieuwsgierig naar dit soort verwachtingen, echter er klopt gewoon geen bal van. Voor sommige gebieden is er wel een afwijking te constateren (droogte Peru met El Nino, meer neerslag boven Gulfcoast bij El Nino enz.) alleen voor Nederland ligt het gewoon moeilijk en is er geen enkel verband aangetoond over wat de winter/zomer enz. gaat doen.
quote:
En kortere termijnverwachtingen? Die gaan wel iets verder dan 3 dagen, het is geen 1970 meer. Maar het blijven kansen. Woon je op de speldenknop Nederland dan kan het weer totaal anders dan verwacht uitpakken terwijl het een paar kilometer over de grens wel klopt. Zelfs in ons land kunnen enorme verschillen optreden. Kijk naar afgelopen winter. Sneeuwstorm bij Enkhuizen, in Eindhoven slechts anderhalve vlok.
Ik maak zelf verwachtingen voor de radio en ik kan je met een gerust hart meededelen, de uitkomst van de weermodellen is vaak 3 dagen vooruit niet betrouwbaar. Fronten komen eerder/later met alle gevolgen vandien, neerslag kan zomaar 5 gridpunten naar het oosten vallen, 100km lijkt veel maar dat maakt wel het veschil tussen droog en nat. De modellen zijn bij lange na niet perfect, de resolutie is te laag (nieuwe MM5 model draait wel aardig overigens) en er is te weinig input. Veel modellen hebben een afwijking (GFS berekend bijv. altijd teveel neerslag vanwege de hoge dauwpunten).
quote:
Het kan vriezen, het kan dooien. Maar er is best wat te zeggen over de kans. Zeker weten doe je pas achteraf Maar dat maakt het m.i. niet minder interessant.
Ik heb niet gezegd dat het niet interessant is. Ik ben alleen van mening dat er geen donder over te zeggen is. Allerlei loze berichten in de media, mensen worden ieder jaar weer blij gemaakt met een witte kerst/koude winter/warme zomer enz. enz. en keer op keer komt het niet uit.
quote:
Intussen ook tegengeluiden van het meteorologische front:
Wolfgang Roeder in Berlijn verwacht een normale tot zachte winter. Roeder heeft in het verleden laten zien dat ie het redelijk vaak bij het rechte eind heeft. Roeder voorspelt overheersende luchtdrukafwijkingen t.o.v. normaal over langere periodes.
Ik heb de verwachtingen van Roeder nauwlettend gevolgd en ik kan je vertellen, er klopt geen drol van! Hij heeft er in het verleden vaak flink naast gezeten. En tuurlijk een paar keer heb je het wel goed, als ik een paar keer gok wat ik met de dobbelsteen gooi heb ik het ook wel een keer goed.
quote:
Is al een paar weken sprake van Britse instituten die dat voorspellen, wordt ook weer lekker dik in de krant gemeld...
![]()
quote:
En tot slot toch nog een paar dooie winterkoninkjes: de poolzeeen zijn twee weken eerder dan vorig jaar dezelfde tijd weer gaan bevriezen. Verder is het zeewater bij IJsland veel kouder dan normaal. Dit kan theoretisch beter een hogedruk in het gebied in stand houden. Weer verder naar het noorden is het water veel 'warmer' dan normaal, hetgeen tot het ontstaan van 'poolstoringen' kan leiden. Dat alles zou weer goed kunnen zijn voor winterweer hier: polar lows die naar onze streken gestuurd worden. (Een polar low veroorzaakte de extreme sneeuwval begin Maart en jaren geleden in 1978) Doe er een mooi H-tje bij die schommelt tussen Rusland en Skandinavie en we hebben een aardige winter te pakken. Roet in het eten zou een hogedruk boven/vlakbij de UK zijn, net als vorig jaar. Of natuurlijk een trein aan diepe oceaandepressies en een verdomde Azoren-H.
Alle feiten die je hier vermeld kloppen, maar waarom vergeet je dan te melden dat we al weken een Azorenhoog hebben, die hier mooi weer brengt en zorgt voor zuidelijke winden? Als dat de trend is, krijgen we een saaie winter.
Bovendien kan de situatie van dat zeewater zomaar veranderen, is al eerder gebeurd. De ene maand was er een flinke afwijking t.o.v. het gemiddelde en de volgende maand was het koude water zomaar weer verdwenen. Zegt dus niks over de winter die pas in december gaat beginnen.
quote:
PS, ook van Metcheck: Een kaartje dat de zomersneeuwbedekking laat zien op het continent. De sneeuw die er in Juli en Augustus ligt. Het loopt terug door de globale opwarming, maar kijk eens naar de jaartallen met pieken. 1978 - 1987 - 1996 - .... ? ;-)
[
afbeelding]
[/quote]
We zullen zien.... als er dit jaar weer een goeie winter is, dan maakt Easton nog een kleine kans... echter kan het nog steeds toeval zijn. Bovendien vind ik de marge die in de Eastoncyclus wordt gehanteerd (ja het kan ook de winter na het minimum zijn... of net voor het minimum) een beetje slecht.
Al met al blijf ik bij mijn standpunt: Het kan vriezen, het kan dooien!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.