Wie kan hier iets over zeggen? Waar kan ze eventueel terecht voor een goed advies (ze gaat maandag bellen met het TIP)?quote:Graag wil ik meer informatie (liefst van mensen die zoiets hebben laten doen) over het bleken van een melk (voor) tand.
Wat zijn de voor- en nadelen? Waar bestaat de behandeling uit, is deze belastend voor het kind? En wat kost het?
Een antwoord dat het slechts een melktand is en hij dus toch nog uitvalt, daar heb ik niets aan. Ik vind het te armoedig staan om er niets aan te laten doen (tenzij iemand met steekhoudende argumenten komt kwa behandeling uiteraard).
Ik vind het zelfs onzinquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 19:19 schreef E.T. het volgende:
Persoonlijk zou ik in dit geval (het jochie is al 5) het wisselen afwachten. Meer dan genoeg kinderen van 5 die al aan 't wisselen zijn.
Nou weet ik helemaal niet wat de opties zijn mbt bleken, maar het lijkt me dat het een 'hoop gedoe' is voor een (zeer) korte tijd.
Ik heb het ook gehad, 1 van de eerste keren alleen fietsen (zonder zijwieltjes) *bats* recht op mijn gezicht. Mijn voortand is toen ook vanzelf weer bijgekleurd. Duurde idd wel een tijdje eer het weer normaal was.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:02 schreef Icaä het volgende:
Voor je iets doet: het zoontje van een vriendin van me heeft dit al twee keer gehad. Ja, je leest het goed: gehad.
Na een paar maanden werd de tand weer bijna net zo wit als hij was.
Voorlopig niks aan doen zou ik denken dus.
Gek he . als mensen met zulke rare ideeen rondlopen dat men er wat van zegt. een normaal denkend mens komt niet eens op het idee om een melktand te gaan bleken , of die nu geel grijs of zwart is.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:21 schreef Rewimo het volgende:
Nounou, (ver)oordelen kunnen jullie erg goed...![]()
Het is dan ook te belachelijk voor woorden..quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:21 schreef Rewimo het volgende:
Nounou, (ver)oordelen kunnen jullie erg goed...![]()
Jij vindt het een raar idee, dat betekent nog niet dat mijn vriendin geen normaal denkend mens is. Ze geeft zelf al aan dat ze niet zit te wachten op reacties als de jouwe. Geef die dan ook niet...quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:44 schreef Bep het volgende:
Gek he . als mensen met zulke rare ideeen rondlopen dat men er wat van zegt. een normaal denkend mens komt niet eens op het idee om een melktand te gaan bleken , of die nu geel grijs of zwart is.
Juist omdat we het beiden niet weten vragen we om infoquote:Op zondag 30 oktober 2005 12:41 schreef livelink het volgende:
Die reacties worden natuurlijk een beetje opgeroepen door het feit dat ze schrijft dat ze het armoedig vind staan, zo'n grijs tandje. Misschien wordt dat door sommigen nogal letterlijk opgevat.
Ik wist niet hoe het bleken van zo'n tand gaat, maar het lijkt me een vrij belastende ingreep als ik het zo lees. En het lijkt er ook op dat hij een goede kans heeft dat het tandje vanzelf weer wit wordt. Ik ben benieuwd wat voor een advies je vriendin maandag krijgt.
Ja echt hoor, die prikken, brrrrrr....quote:Op zondag 30 oktober 2005 13:00 schreef Rewimo het volgende:
Tnx MUUS. Als de behandeling te zwaar is, is dat een steekhoudend argument om niets aan de tand te laten doen. Verschillende mensen schrijven dit nu al, zeker iets om rekening mee te houden dus.
Dus we mogen iemand niet wijzen op het belachelijke van haar id ee omdat ze dat zelf niet wilt???quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Jij vindt het een raar idee, dat betekent nog niet dat mijn vriendin geen normaal denkend mens is. Ze geeft zelf al aan dat ze niet zit te wachten op reacties als de jouwe. Geef die dan ook niet...
Die maken als ik het goed heb niets uit bij verdovingen bij de voortanden. Dat zijn echt de gruwelijkste die er zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:32 schreef moussy het volgende:
Jezus Muus, en dat terwijl er van die mooie (goed werkende!!) verdovingszalfjes zijn![]()
Ik zal je vertellen dat ik niet eens wist dat dat soort zalfjes bestonden. Pas nadat dit met die kleine was gebeurd vertelde iemand het me en toen was ik flink pissig dat dat me niet was verteld door de tandarts.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:32 schreef moussy het volgende:
Jezus Muus, en dat terwijl er van die mooie (goed werkende!!) verdovingszalfjes zijn![]()
Ik kan het me ook niet voorstellen eigenlijk, want die naald ging er érg diep in.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:51 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Die maken als ik het goed heb niets uit bij verdovingen bij de voortanden. Dat zijn echt de gruwelijkste die er zijn.
Godzijdank bij mij dus wel de laatste keer!! Maar nou verdoofd onze tandarts ook niet met vand ie dartpijlen ("ouderwetse spuiten") maar met een naaldje wat zo dun is als een haar.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:51 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Die maken als ik het goed heb niets uit bij verdovingen bij de voortanden. Dat zijn echt de gruwelijkste die er zijn.
quote:Nou, vanmorgen het TIP gebeld. Goed gesprek gehad. Inderdaad zijn die schildjes (ze heten officieel seales) de beste oplossing. Hier hoeft nauwelijks voor geboord te worden (alleen opgeruwd) en ze kosten 21 euro, daar komen nog wel behandelkosten bij. Maar dat is goed te doen.
Wel gaf ze aan dat het belangrijk is de tandjes aan een tandarts te laten zien, die kan dan evt een foto maken om te zien of er schade aan de wortel is. Is dat het geval dan moeten ze namelijk getrokken ivm ontstekingsgevaar. Hoewel zij wel aangaf dat je daar terughoudend mee moet zijn en zeker om een second opinion moet vragen. Tandartsen schijnen dat nogal snel te beslissen...
Anderzijds kreeg ze van een tandarts (per mail om advies gevraagd) weer een andere mening:quote:Verder gaf die mevrouw nog aan dat ik waarschijnlijk morgen geen zekerheid krijg over het wel of niet dood zijn van de tanden. Ze kunnen wel een foto maken om te kijken of er afwijkingen in de kaak zijn, maar die geven daarover geen uitsluitsel. Dus meestal wordt gewoon niets gedaan en afgewacht.
Morgen gaat ze met haar zoontje naar haar eigen tandarts. Kijken wat deze ervan zegt. Al met al is het nog erg onduidelijk wat er gedaan kan worden en wat de beste oplossing is.quote:Daarnet belde *** van Tandartsen aan de Herengracht, die ik van de week had gemaild. Ben een beetje in verwarring, want hij vindt zo'n schildje dus wel een belasting voor een 5 jarige. Je moet happen, wordt verdoofd voor het aanbrengen etc.
Hij stelt voor een laagje composiet aan te brengen (witte vulling) over de tand. Hij wil het wel doen, ondanks dat hij het eigenlijk onzin vindt voor een melkgebit.
Volgens hem duurt deze behandeling maar een half uurtje, maar hij zou er zelf met zijn eigen 5 jarige dochter niet aan beginnen.
(Toch een gedoe met slijpen, laten drogen van de vulling etc). Het resultaat is dat het voor 95 procent dekkend is.
[...]
oh ja, weet je wat hij ook nog zei. Dat de voortanden absoluut niet getrokken moeten worden, ook niet in geval van ontsteking.
Is volgens hem een hele ouderwetse opvatting.
Ja, dat is een argument dat zeker meeweegt voor mijn vriendin. Hij moet tenslotte zijn hele leven nog naar de tandarts.quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:34 schreef ChrisJX het volgende:
Ik zit niet eens aan de ergte van de behandeling zelf te denken, maar wat daarna komt. De meeste volwassenen vinden verdovingen, boren en ander gedoe aan de tanden al geen fijn idee. Hoe zit dat dan met een kleuter? Stel dat je een behandeling doet waarbij een pijnlijke verdoving aan te pas komt. Gaat het kind dan een half jaar later vrolijk weer naar de tandarts of is het huilen geblazen omdat tandarts geassocieerd wordt met pijn?
Soms moeten pijnlijke behandelingen, maar als het niet noodzakelijk is, kun je het beter niet doen. Er zijn wel meer kinderen met grijze tanden en deze valt binnen een jaar of twee toch uit.
Watjequote:Op woensdag 2 november 2005 00:57 schreef Ireth het volgende:
Even een tipje misschien voor de verdovingsellende bij kindjes: Mijn tandarts spuit altijd zo'n tamponwattending in met een soort van stikstof (verkoelend, bevriezend) en die plaatst hij eerst op de plek waar de verdoving gezet zal worden. Op die manier bevriest hij het stukje tandvlees en voel je veel minder van de naald/verdovingsvloeistof. Mijn tandarts noemt het een 'kindertoverwatje'
(en ik krijg altijd 2 van die watjes als ik verdoofd moet worden)
Hier ookw atjes met bittersmakend verdovingsspulquote:Op woensdag 2 november 2005 00:57 schreef Ireth het volgende:
(en ik krijg altijd 2 van die watjes als ik verdoofd moet worden)
Inderdaad Phileine, dat is de manier waarop ze het bedoelt, dat woordje armoedig is uiteraard niet letterlijk bedoeld.quote:Op woensdag 2 november 2005 09:59 schreef phileine het volgende:
Over dat wel of niet armoedig, het is misschien een beetje ongelukkig geformuleerd maar ik begrijp wel wat ze bedoelt. In deze tijd van goede tandzorg, wordt een slecht gebit nou eenmaal bijna automatisch geassocieerd met verwaarlozing en achterstand. Als je op een hele simpele manier zo'n tand dus wit kan maken, waarom zou je dat dan niet doen? Daarom informeert ze ook of die manier er is. Tenminste, zo heb ik het opgevat. Als je kind een kapotte broek heeft, trek je ook een andere aan, als het haar van je kind er niet meer uit ziet ga je het ook wassen en/of knippen, iets dat veel kindjes ook heel erg naar vinden. Natuurlijk, als blijkt dat het enorme martelingen voor je kind gaat inhouden dan laat je het zitten, maar dat ze de mogelijkheden onderzoekt vind ik niet raar.
Ik vind dat dan weer eerder zielig voor die kinderen.quote:Op woensdag 2 november 2005 10:23 schreef lady-wrb het volgende:
. wat ik wel (excusez le mot) ranzig vind zijn kinderen met een half verrot gebit. ze zullen er misschien niet allemaal wat aan kunnen doen, maar dat vind ik zoooo goor om te zien
Je hoort er tegenwoordig niet eens meer bij als je géén beugel hebtquote:Op woensdag 2 november 2005 21:22 schreef Leah het volgende:
Maar goed, vlak het hebben van een beugel ook niet uit, dat doet soms hartstikke zeer, en er wordt tegenwoordig toch wel errug snel een beugeltje aangemeten.
Maar dan hebben ze de leeftijd dat je ze graag wat aandoetquote:Op woensdag 2 november 2005 21:22 schreef Leah het volgende:
Maar goed, vlak het hebben van een beugel ook niet uit, dat doet soms hartstikke zeer, en er wordt tegenwoordig toch wel errug snel een beugeltje aangemeten.
Ik zou een beugel overwegen als de tandarts het aan mij vroeg!quote:
Ik vroeger ook. Was ook blij toen ik er eindelijk een kreeg, maar toen uiteraard teleurgesteld dat ik geen slotjes kreeg maar een 'gewone'.quote:
Ik vond mijn plaatjesbeugel altijd wel handig om centendropjes tegenaan te plakken. Dan merkte niemand dat je stiekem zat te snoepen in de klasquote:Op woensdag 2 november 2005 23:38 schreef Brighteyes het volgende:
Chocotoffs! Die blijven lekker lang plakken!
sorry... off topic... ik zal stoppen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |