abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:54:45 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_31785438
Het zoontje van mijn vriendin is gevallen, op zijn mond, op een plavuizen vloer. Na enkele dagen werd een van zijn tandjes grijs Dat is dus dood helaas.

Zij wil nu het liefst dat de tand gebleekt wordt, ze wil hem liever niet met zo'n grijze tand laten lopen. Vandaar haar vragen:
quote:
Graag wil ik meer informatie (liefst van mensen die zoiets hebben laten doen) over het bleken van een melk (voor) tand.
Wat zijn de voor- en nadelen? Waar bestaat de behandeling uit, is deze belastend voor het kind? En wat kost het?

Een antwoord dat het slechts een melktand is en hij dus toch nog uitvalt, daar heb ik niets aan. Ik vind het te armoedig staan om er niets aan te laten doen (tenzij iemand met steekhoudende argumenten komt kwa behandeling uiteraard).
Wie kan hier iets over zeggen? Waar kan ze eventueel terecht voor een goed advies (ze gaat maandag bellen met het TIP)?

Alvast bedankt voor de reacties.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:50:03 #2
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31786943
na mijn idee lukt dit niet
want de tand word grijs omdat er oud bloed inzit
dit is mij vertelt door de tandarts omdat mijn zoontje dus ook een grijze voortand heeft door het vallen
daarbij zit hij ook los maar valt er gelukkig nog niet uit
pi_31787093
Misschien wit verven?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:19:17 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_31787922
Persoonlijk zou ik in dit geval (het jochie is al 5) het wisselen afwachten. Meer dan genoeg kinderen van 5 die al aan 't wisselen zijn.
Nou weet ik helemaal niet wat de opties zijn mbt bleken, maar het lijkt me dat het een 'hoop gedoe' is voor een (zeer) korte tijd.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_31788190
ik denk dat bleken niet kan, maar je kan er wel een "schildje" voor laten plaatsen, gewoon een wit laagje eroverheen. Dan ziet het er mooi wit uit. Ik heb op die manier mijn voortanden laten doen die door antibiotica op jonge leeftijd erg verkleurd waren. De behandeling is wel vrij lang, het is een zogenaamde "drievlaksvulling". Er wordt dus verdoofd, dan geboord en dan het nieuwe spul op geplakt en bijgeschuurd. Dat duurt bij elkaar zeker wel een uur. Maar ze kan het beste gewoon bij een goede kosmetische tandarts advies vragen.
(overigens is dat bleken nog veel vervelender, want dan moet je eerst gipshappen, dan nachten achter elkaar met zo'n bitje in slapen waar spul in zit dat heel vies smaakt en een beetje brandt)
mooi he, alles
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:10:55 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_31789572
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 19:19 schreef E.T. het volgende:
Persoonlijk zou ik in dit geval (het jochie is al 5) het wisselen afwachten. Meer dan genoeg kinderen van 5 die al aan 't wisselen zijn.
Nou weet ik helemaal niet wat de opties zijn mbt bleken, maar het lijkt me dat het een 'hoop gedoe' is voor een (zeer) korte tijd.
Ik vind het zelfs onzin als ze 6 zijn lazeren die dingene r stuk voor stuk uit.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:14:30 #7
13151 crew  Rewimo
pi_31789698
Ik snap dat jullie zo reageren, dames Maar de vraag is dus wat de mogelijkheden zijn om de tand te behouden en zo mogelijk weer wit te maken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:02:54 #8
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31791416
Voor je iets doet: het zoontje van een vriendin van me heeft dit al twee keer gehad. Ja, je leest het goed: gehad.
Na een paar maanden werd de tand weer bijna net zo wit als hij was.

Voorlopig niks aan doen zou ik denken dus.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:06:05 #9
119319 Crazy_Train
Call me Paranoid.
pi_31791515
Hoe fucking decadent kun je zijn...

Ondertussen maar zeiken dat het ziekenfonds niets meer vergoedt.

Goed bezig mensen...
  † In Memoriam † zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:36:37 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_31792513
Kan me niet voorstellen dat dit (nog) in het pakket zit.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:46:26 #11
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_31792734
Volgens mij doen tandartsen dit soort dingen niet meer bij een melkgebit. Een nichtje van mij is toen ze 5 jaar was vreselijk gevallen. Haar voortanden lagen eruit en wat er niet uit lag was grijs, maar de tandarts heeft er niks meer aan gedaan. Totdat ze ging wisselen heeft ze zo rond gelopen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_31792814
Ja, je kind van 5 moet natuurlijk wel een perfect gebitje hebben. Wat zullen de mensen anders wel niet denken ?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:50:17 #13
13151 crew  Rewimo
pi_31792833
Bij een vriendinnetje van Christan op de crèche hebben ze ook twee voortandjes moeten trekken. Vreemd gezicht een driejarige die eruit ziet alsof ze aan het wisselen is
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:54:19 #14
119319 Crazy_Train
Call me Paranoid.
pi_31792939

[ Bericht 100% gewijzigd door Lois op 29-10-2005 22:02:54 (niet doen) ]
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:54:27 #15
37150 livelink
pi_31792947
Misschien een beetje offtopic, maar Job heeft nog steeds zijn ondertanden niet. Zijn boventanden en kiezen heeft hij nu allemaal, maar zijn ondertanden niet.
Heel raar, want dat zijn juist de tanden die een kind meestal als eerste krijgt. Ik heb dus ook het idee dat hij ze niet meer gaat krijgen en dan zou hij dus ook zijn hele melkgebittijd zonder die tanden moeten doorbrengen. Het valt gelukkig niet zo heel erg op en hij heeft er volgens mij ook helemaal geen last van met eten, maar ik had er nog nooit van gehoord.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 21:56:19 #16
119319 Crazy_Train
Call me Paranoid.
pi_31793008

[ Bericht 100% gewijzigd door Lois op 29-10-2005 22:03:31 (Ophouden, nu!) ]
pi_31801629
hier ook gehad, inderdaag ook gehad want bij mijn zoon is het grijze totaal weggetrokken.
Hij is nu 6 en begon al met zijn 5e met wisselen, nu tand 5 eruit.

Mijn andere van 4 heeft ook al een wiebeltand t gaat veel te rap hier zo
  zondag 30 oktober 2005 @ 09:12:52 #18
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31802055
Livelink, is het een idee om de tandarts te vragen een foto te maken?
Om te kijken of de ondertanden er überhaupt zitten.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zondag 30 oktober 2005 @ 09:50:14 #19
37150 livelink
pi_31802407
Ja, ik moet binnenkort naar het cb met Job voor zijn 2-jarige check-up en dan vraag ik eerst wat zij ervan denken en misschien is een foto maken inderdaad de volgende stap.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 10:22:00 #20
13151 crew  Rewimo
pi_31802801
Dat is goed nieuws dat het ook weer weg kan trekken
  zondag 30 oktober 2005 @ 10:46:26 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31803219
Als je die "dode/blauwe/grijze" tanden wilt bleken moet de tandarts eerst een wortelkanaalbehandeling doen.
-kid is 5 jaar dus behandeling zal wel moeizaam/niet gaan
-wortel is al gedeeltelijk verdwenen/geresorbeerd omdat de vervanger al in aantocht is.
-over 1-2 jaar komt er een nieuwe tand

gewoon afwachten dus.

tanden bleken bij kinderen
Starks mogen ze ook geen blauwe plekken en schrammen meer hebben
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_31803446
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 21:02 schreef Icaä het volgende:
Voor je iets doet: het zoontje van een vriendin van me heeft dit al twee keer gehad. Ja, je leest het goed: gehad.
Na een paar maanden werd de tand weer bijna net zo wit als hij was.

Voorlopig niks aan doen zou ik denken dus.
Ik heb het ook gehad, 1 van de eerste keren alleen fietsen (zonder zijwieltjes) *bats* recht op mijn gezicht. Mijn voortand is toen ook vanzelf weer bijgekleurd. Duurde idd wel een tijdje eer het weer normaal was.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zondag 30 oktober 2005 @ 11:14:14 #23
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_31803830
Goed idee , dat bleken , misschien houdt het kind er wel een trauma voor het leven aan over . maar dat maakt niet uit als het maar mooie witte melktandjes heeft.
pi_31803960
Als je weet wat het bleken eigenlijk is zou je dit niet eens voorstellen voor een kind met een melkgebit.
Als ze zo zuinig is op het gebit van haar kinderen haalt ze de plavuizen weg en doet er zachtr tapijt voor in de plaats, maar dat is natuurlik geen Bling Bling met haar spullen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 12:21:29 #25
13151 crew  Rewimo
pi_31805425
Nounou, (ver)oordelen kunnen jullie erg goed...
  zondag 30 oktober 2005 @ 12:41:40 #26
37150 livelink
pi_31805932
Die reacties worden natuurlijk een beetje opgeroepen door het feit dat ze schrijft dat ze het armoedig vind staan, zo'n grijs tandje. Misschien wordt dat door sommigen nogal letterlijk opgevat.

Ik wist niet hoe het bleken van zo'n tand gaat, maar het lijkt me een vrij belastende ingreep als ik het zo lees. En het lijkt er ook op dat hij een goede kans heeft dat het tandje vanzelf weer wit wordt. Ik ben benieuwd wat voor een advies je vriendin maandag krijgt.
  zondag 30 oktober 2005 @ 12:44:13 #27
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_31805995
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:21 schreef Rewimo het volgende:
Gek he . als mensen met zulke rare ideeen rondlopen dat men er wat van zegt. een normaal denkend mens komt niet eens op het idee om een melktand te gaan bleken , of die nu geel grijs of zwart is.
  zondag 30 oktober 2005 @ 12:48:09 #28
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_31806095
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:21 schreef Rewimo het volgende:
Het is dan ook te belachelijk voor woorden..
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 12:52:02 #29
13151 crew  Rewimo
pi_31806192
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:44 schreef Bep het volgende:
Gek he . als mensen met zulke rare ideeen rondlopen dat men er wat van zegt. een normaal denkend mens komt niet eens op het idee om een melktand te gaan bleken , of die nu geel grijs of zwart is.
Jij vindt het een raar idee, dat betekent nog niet dat mijn vriendin geen normaal denkend mens is. Ze geeft zelf al aan dat ze niet zit te wachten op reacties als de jouwe. Geef die dan ook niet...
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 12:54:15 #30
13151 crew  Rewimo
pi_31806247
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:41 schreef livelink het volgende:
Die reacties worden natuurlijk een beetje opgeroepen door het feit dat ze schrijft dat ze het armoedig vind staan, zo'n grijs tandje. Misschien wordt dat door sommigen nogal letterlijk opgevat.

Ik wist niet hoe het bleken van zo'n tand gaat, maar het lijkt me een vrij belastende ingreep als ik het zo lees. En het lijkt er ook op dat hij een goede kans heeft dat het tandje vanzelf weer wit wordt. Ik ben benieuwd wat voor een advies je vriendin maandag krijgt.
Juist omdat we het beiden niet weten vragen we om info Zoals ik het nu lees lijkt het inderdaad een vrij zware behandeling. En zoals ze zelf al schrijft kan dat een reden zijn om het helemaal niet te laten behandelen. Het is niet zo dat ze het koste wat kost wil laten doen, maar ze wil wel de mogelijkheden onderzoeken.
pi_31806286
Ik ben als kind één keer gevallen en heb één keer een schop in mijn gezicht gehad waardoor allebei mijn voortanden grijs waren. Mijn moeder vond het ook heel naar, ("Dadelijk denken ze dat haar tanden niet gepoetst worden") maar ik heb er niks aan overgehouden hoor.

Nu is mijn eigen dochter een maand terug gevallen in de gang op school en toen ik haar ging ophalen, leek alles wel schots en scheef te staan. Uiteraard meteen aar de tandarts gegaan en er moesten twee tanden getrokken worden, omdat ze zo scheef stonden en ze daardoor niet kon eten. De derde losgevallen tand is er een dag later uitgevallen.

Ik raad aan om de tand NIET te laten bleken, want de verdoving die mijn dochter kreeg voor het trekken (en die dus ook wordt gegeven voor het bleken) deed haar zo ontzettend veel pijn. Ik heb het kind nog nooit zo horen gillen en ik ben er drie dagen naar van geweest....

Verdovingsprikken in je bovenkaak. . *ril* Dan maar een grijs tandje en wachten tot het wisselen zeer binnenkort begint...
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 13:00:11 #32
13151 crew  Rewimo
pi_31806374
Tnx MUUS. Als de behandeling te zwaar is, is dat een steekhoudend argument om niets aan de tand te laten doen. Verschillende mensen schrijven dit nu al, zeker iets om rekening mee te houden dus.
pi_31806481
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 13:00 schreef Rewimo het volgende:
Tnx MUUS. Als de behandeling te zwaar is, is dat een steekhoudend argument om niets aan de tand te laten doen. Verschillende mensen schrijven dit nu al, zeker iets om rekening mee te houden dus.
Ja echt hoor, die prikken, brrrrrr.... .

Ik snap wel dat ze er mee zit, omdat mijn moeder er ook zo mee zat. Maar geloof me, niemand denkt dat ze de tandjes van haar kindje niet poetst. . Liever even een grijs tandje dan een trauma voor het leven. En.... *oude wijvenstem opzet*.... de tijd gaat al zo hard met die kinderen en dat wisselen zal ook binnen no time gaan beginnen.
Oi!
  zondag 30 oktober 2005 @ 13:41:37 #34
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_31807485
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 12:52 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Jij vindt het een raar idee, dat betekent nog niet dat mijn vriendin geen normaal denkend mens is. Ze geeft zelf al aan dat ze niet zit te wachten op reacties als de jouwe. Geef die dan ook niet...
Dus we mogen iemand niet wijzen op het belachelijke van haar id ee omdat ze dat zelf niet wilt???
Stel je vragn dan ook niet op een openbaar forum
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 17:32:42 #35
7074 moussy
kuttekop
pi_31814243
Jezus Muus, en dat terwijl er van die mooie (goed werkende!!) verdovingszalfjes zijn
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 18:09:49 #36
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31815278
luca heeft het ook gehad (drie jaar geleden) en nu zie je dr ook bijna niks meer van. (ik wel, want ik weet het, maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord)
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 21:14:46 #37
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31821096
Deze methode is met name geschikt voor dode tanden. De tandarts bleekt de tand van binnenuit. In de verkleurde tand wordt een bleekmiddel in de zenuwholte aangebracht. Deze behandeling moet één of meerdere keren worde herhaald, afhankelijk van het behaalde resultaat.
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:51:00 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31822581
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:32 schreef moussy het volgende:
Jezus Muus, en dat terwijl er van die mooie (goed werkende!!) verdovingszalfjes zijn
Die maken als ik het goed heb niets uit bij verdovingen bij de voortanden. Dat zijn echt de gruwelijkste die er zijn.
pi_31822690
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:32 schreef moussy het volgende:
Ik zal je vertellen dat ik niet eens wist dat dat soort zalfjes bestonden. Pas nadat dit met die kleine was gebeurd vertelde iemand het me en toen was ik flink pissig dat dat me niet was verteld door de tandarts.
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:51 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Die maken als ik het goed heb niets uit bij verdovingen bij de voortanden. Dat zijn echt de gruwelijkste die er zijn.
Ik kan het me ook niet voorstellen eigenlijk, want die naald ging er érg diep in. . En het duurde heel erg lang.... . .
Oi!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 oktober 2005 @ 21:57:11 #40
13151 crew  Rewimo
pi_31822819
Verdovingsspuiten kunnen èrg pijnlijk zijn ja
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 22:11:01 #41
7074 moussy
kuttekop
pi_31823377
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 21:51 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Godzijdank bij mij dus wel de laatste keer!! Maar nou verdoofd onze tandarts ook niet met vand ie dartpijlen ("ouderwetse spuiten") maar met een naaldje wat zo dun is als een haar.
  zondag 30 oktober 2005 @ 22:17:07 #42
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31823597
zo'n toverpen moussy
zo noemt mijn tandarts het dat is een heeel klein naaldje en dat voelt gewoon fijn veel beter als een spuit
pi_31828399
Van melktanden heb ik geen verstand, maar mijn eigen voortand was ook dood na een trap van een paard.
Toen heb ik een zenuwbehandeling gehad, de zenuw hebben ze er uit gehaald aan de achterkant van mijn tand en daar is een medicijntje in gespoten om te zorgen dat het wit blijft.
Vulling er op en er was niks van te zien.
Nu 8 jaar later gaat het pas weer verkleuren en nu moet dat spul er weer in gespoten worden en moet het weer wat witter worden.
Er zijn tegenwoordig ook narcosetandartsen, die geven een lichte narcose, volgens mij is de site www.narcosetandarts.nl
Daar staat mooi uitgelegd hoe die narcose werkt.

Als je vriendin er zo graag iets aan wil doen, dan zou ze denk ik beter het tandje er uit laten halen.
Kost iig al veel minder en ik denk dat dat bete rte doen is bij een melktand, want die hebben niet zo'n stevige wortel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 31 oktober 2005 @ 07:33:11 #44
13151 crew  Rewimo
pi_31829697
Dank je Troeta Als er inderdaad een zenuwbehandeling voor nodig is om zo'n tand te behandelen is behandeling geen optie denk ik zo Ben erg benieuwd wat het TIP adviseert vandaag.
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:45:02 #45
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31877448
En weet je al wat meer rewimo wat ze nu wilt of wat ze gezegt hebben?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 1 november 2005 @ 22:04:38 #46
13151 crew  Rewimo
pi_31880458
Ja, even een paar stukjes gekopieerd:
quote:
Nou, vanmorgen het TIP gebeld. Goed gesprek gehad. Inderdaad zijn die schildjes (ze heten officieel seales) de beste oplossing. Hier hoeft nauwelijks voor geboord te worden (alleen opgeruwd) en ze kosten 21 euro, daar komen nog wel behandelkosten bij. Maar dat is goed te doen.
Wel gaf ze aan dat het belangrijk is de tandjes aan een tandarts te laten zien, die kan dan evt een foto maken om te zien of er schade aan de wortel is. Is dat het geval dan moeten ze namelijk getrokken ivm ontstekingsgevaar. Hoewel zij wel aangaf dat je daar terughoudend mee moet zijn en zeker om een second opinion moet vragen. Tandartsen schijnen dat nogal snel te beslissen...
quote:
Verder gaf die mevrouw nog aan dat ik waarschijnlijk morgen geen zekerheid krijg over het wel of niet dood zijn van de tanden. Ze kunnen wel een foto maken om te kijken of er afwijkingen in de kaak zijn, maar die geven daarover geen uitsluitsel. Dus meestal wordt gewoon niets gedaan en afgewacht.
Anderzijds kreeg ze van een tandarts (per mail om advies gevraagd) weer een andere mening:
quote:
Daarnet belde *** van Tandartsen aan de Herengracht, die ik van de week had gemaild. Ben een beetje in verwarring, want hij vindt zo'n schildje dus wel een belasting voor een 5 jarige. Je moet happen, wordt verdoofd voor het aanbrengen etc.
Hij stelt voor een laagje composiet aan te brengen (witte vulling) over de tand. Hij wil het wel doen, ondanks dat hij het eigenlijk onzin vindt voor een melkgebit.
Volgens hem duurt deze behandeling maar een half uurtje, maar hij zou er zelf met zijn eigen 5 jarige dochter niet aan beginnen.
(Toch een gedoe met slijpen, laten drogen van de vulling etc). Het resultaat is dat het voor 95 procent dekkend is.

[...]
oh ja, weet je wat hij ook nog zei. Dat de voortanden absoluut niet getrokken moeten worden, ook niet in geval van ontsteking.
Is volgens hem een hele ouderwetse opvatting.
Morgen gaat ze met haar zoontje naar haar eigen tandarts. Kijken wat deze ervan zegt. Al met al is het nog erg onduidelijk wat er gedaan kan worden en wat de beste oplossing is.
  dinsdag 1 november 2005 @ 23:08:37 #47
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_31882900
ben heel benieuwt dan.
ik was met kyllian zelf ook naar de tandarts geweest en die zei ook dat ik het in de gaten moest houden ivm ontstekingen als er een witte bult op het tandvlees komt moet ik gelijk komen .
wat hij er dan aan gaat doen weet ik niet want daar ben ik eigenlijk niet verder op ingegaan..
pi_31883436
"armoedig" jezus mens.. zet je voetjes eens weer op de grond.. ook al wil je het niet horen: paar maanden lazeren ze er achter elkaar uit.. lekker laten gaan, kind zal meer last van het bleken hebben dan van het kleurverschil en het is nogal duur
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_31883720
Ik zit niet eens aan de ergte van de behandeling zelf te denken, maar wat daarna komt. De meeste volwassenen vinden verdovingen, boren en ander gedoe aan de tanden al geen fijn idee. Hoe zit dat dan met een kleuter? Stel dat je een behandeling doet waarbij een pijnlijke verdoving aan te pas komt. Gaat het kind dan een half jaar later vrolijk weer naar de tandarts of is het huilen geblazen omdat tandarts geassocieerd wordt met pijn?

Soms moeten pijnlijke behandelingen, maar als het niet noodzakelijk is, kun je het beter niet doen. Er zijn wel meer kinderen met grijze tanden en deze valt binnen een jaar of twee toch uit.
pi_31883954
Rewimo, of een tand dood is kan makkelijk getest worden met een soort vriesspul op een watje.
Dan spuit de tandarts dat op een wattenstokje en legt dat op de dode tand, als je dan niks voelt is het dood.
Hij vergelijkt dit dan ook met de andere voortand.
Voelt niet fijn trouwens

En Bij een ontsteking moet er antibiotica ingenomen worden, gaat het dan nog niet over is het zeker wel verstandig om zo'n tand er uit te laten halen.
  woensdag 2 november 2005 @ 00:57:28 #51
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_31885920
Even een tipje misschien voor de verdovingsellende bij kindjes: Mijn tandarts spuit altijd zo'n tamponwattending in met een soort van stikstof (verkoelend, bevriezend) en die plaatst hij eerst op de plek waar de verdoving gezet zal worden. Op die manier bevriest hij het stukje tandvlees en voel je veel minder van de naald/verdovingsvloeistof. Mijn tandarts noemt het een 'kindertoverwatje'

(en ik krijg altijd 2 van die watjes als ik verdoofd moet worden )
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 november 2005 @ 07:30:21 #52
13151 crew  Rewimo
pi_31887885
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:34 schreef ChrisJX het volgende:
Ik zit niet eens aan de ergte van de behandeling zelf te denken, maar wat daarna komt. De meeste volwassenen vinden verdovingen, boren en ander gedoe aan de tanden al geen fijn idee. Hoe zit dat dan met een kleuter? Stel dat je een behandeling doet waarbij een pijnlijke verdoving aan te pas komt. Gaat het kind dan een half jaar later vrolijk weer naar de tandarts of is het huilen geblazen omdat tandarts geassocieerd wordt met pijn?

Soms moeten pijnlijke behandelingen, maar als het niet noodzakelijk is, kun je het beter niet doen. Er zijn wel meer kinderen met grijze tanden en deze valt binnen een jaar of twee toch uit.
Ja, dat is een argument dat zeker meeweegt voor mijn vriendin. Hij moet tenslotte zijn hele leven nog naar de tandarts.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 november 2005 @ 07:31:04 #53
13151 crew  Rewimo
pi_31887888
quote:
Op woensdag 2 november 2005 00:57 schreef Ireth het volgende:
Even een tipje misschien voor de verdovingsellende bij kindjes: Mijn tandarts spuit altijd zo'n tamponwattending in met een soort van stikstof (verkoelend, bevriezend) en die plaatst hij eerst op de plek waar de verdoving gezet zal worden. Op die manier bevriest hij het stukje tandvlees en voel je veel minder van de naald/verdovingsvloeistof. Mijn tandarts noemt het een 'kindertoverwatje'

Watje

Goeie tip, ik zal het doorgeven
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 08:00:57 #54
7074 moussy
kuttekop
pi_31888030
quote:
Op woensdag 2 november 2005 00:57 schreef Ireth het volgende:

Hier ookw atjes met bittersmakend verdovingsspul maar waarom pijn als het niet nodig is?! Dan ook maar een watje
pi_31889625
Rewimo, dat composietlaagje hebben ze bij mij als kind ook gedaan (die schildjes heb ik pas veel later laten doen). Volgens mij werd dat toen niet verdoofd, was zeker niet pijnlijk maar ik vond het wel erg lang duren. Ik had toen al gewisseld, dus ik was al een stuk ouder maar vond het nog steeds behoorlijk belastend.

Over dat wel of niet armoedig, het is misschien een beetje ongelukkig geformuleerd maar ik begrijp wel wat ze bedoelt. In deze tijd van goede tandzorg, wordt een slecht gebit nou eenmaal bijna automatisch geassocieerd met verwaarlozing en achterstand. Als je op een hele simpele manier zo'n tand dus wit kan maken, waarom zou je dat dan niet doen? Daarom informeert ze ook of die manier er is. Tenminste, zo heb ik het opgevat. Als je kind een kapotte broek heeft, trek je ook een andere aan, als het haar van je kind er niet meer uit ziet ga je het ook wassen en/of knippen, iets dat veel kindjes ook heel erg naar vinden. Natuurlijk, als blijkt dat het enorme martelingen voor je kind gaat inhouden dan laat je het zitten, maar dat ze de mogelijkheden onderzoekt vind ik niet raar.
mooi he, alles
pi_31889678
o ja, als ze besluit het toch te laten doen, dan zou ik naar zo'n (iets duurdere) cosmetische tandarts gaan. Die werken namelijk echt supersnel, en dat is voor zo'n kleintje natuurlijk heel fijn. Een gewone tandarts heeft veel minder ervaring met dit soort behandelingen, dus doet er logischerwijs veel langer over. (en die cosmetische lui verdoven altijd met hele kleine dunne naaldjes waar je niets van voelt, de klant is koning immers)
mooi he, alles
  woensdag 2 november 2005 @ 10:03:04 #57
37150 livelink
pi_31889705
Ik vind het ook zeker niet raar dat ze de mogelijkheden onderzoekt. Volgens mij belt iedereen de tandarts in zo'n geval om te vragen of er iets kan of moet gebeuren.

Wel zou ik inmiddels allang besloten hebben dat ik het te belastend zou vinden. Eigenlijk op het moment dat een tandarts mij zegt dat hij de behandeling niet zou doen bij zijn eigen 5-jarige dochtertje. Dat is voor mij wel een behoorlijke indicatie, moet ik zeggen.
pi_31889753
ben ik met je eens hoor livelink, ik zou het ook niet doen.
mooi he, alles
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 10:23:48 #59
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31890150
ik heb er bij luca destijds niet eens aan gedacht om er iets aan te laten doen. en die was 3.
zoals ik al zei, het is gewoon bijgekleurd.
ik vind een grijze tand niet zo storend. wat ik wel (excusez le mot) ranzig vind zijn kinderen met een half verrot gebit. ze zullen er misschien niet allemaal wat aan kunnen doen, maar dat vind ik zoooo goor om te zien
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 10:26:44 #60
7074 moussy
kuttekop
pi_31890218
Tja, dat zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar erger worden met die ziekenfondstoestanden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 november 2005 @ 10:46:28 #61
13151 crew  Rewimo
pi_31890670
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:59 schreef phileine het volgende:
Over dat wel of niet armoedig, het is misschien een beetje ongelukkig geformuleerd maar ik begrijp wel wat ze bedoelt. In deze tijd van goede tandzorg, wordt een slecht gebit nou eenmaal bijna automatisch geassocieerd met verwaarlozing en achterstand. Als je op een hele simpele manier zo'n tand dus wit kan maken, waarom zou je dat dan niet doen? Daarom informeert ze ook of die manier er is. Tenminste, zo heb ik het opgevat. Als je kind een kapotte broek heeft, trek je ook een andere aan, als het haar van je kind er niet meer uit ziet ga je het ook wassen en/of knippen, iets dat veel kindjes ook heel erg naar vinden. Natuurlijk, als blijkt dat het enorme martelingen voor je kind gaat inhouden dan laat je het zitten, maar dat ze de mogelijkheden onderzoekt vind ik niet raar.
Inderdaad Phileine, dat is de manier waarop ze het bedoelt, dat woordje armoedig is uiteraard niet letterlijk bedoeld.
pi_31907610
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:23 schreef lady-wrb het volgende:
. wat ik wel (excusez le mot) ranzig vind zijn kinderen met een half verrot gebit. ze zullen er misschien niet allemaal wat aan kunnen doen, maar dat vind ik zoooo goor om te zien
Ik vind dat dan weer eerder zielig voor die kinderen.
Net zoals ik het zielig vind dat een ouder zoiets met een melktandje overweegt. Ik kan me daar ook niet zo goed in inleven.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator woensdag 2 november 2005 @ 20:52:21 #63
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_31908852
Ik denk er precies zo over als Jessie. En over dat verrot gebit.... sommige tandartsen behandelen kinderen gewoonweg niet als ze nog moeten wisselen. Er zijn ook sommige kinderen die zich niet laten behandelen als het niet onder narcose gebeurd. Narcose lijkt me ook niet al te wenselijk iedere keer als je kindje iets heeft aan zijn/haar tandjes.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 2 november 2005 @ 21:13:45 #64
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_31909619
Ik zou het wel overwegen . Stel dat het nou op een hele makkelijke (lees; niet pijnlijk en niet traumatische) manier zou kunnen? De vriendin van Rewimo informeert toch alleen maar?
Ik zou het uiteraard ook niet laten doen als het voor het kind vervelend zou zijn, maar voor hetzelfde geld was het makkelijk op te lossen.

Ik ken iemand die in het zwembad op zijn gezicht ging, en aldus twee "blijvende" tanden afbrak. De kindertandarts heeft daar toen twee stukken aangeplakt, totdat hij op zijn 18e daar kronen op kon laten zetten. Ik was erbij en volgens mij was het niet traumatisch
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 21:18:07 #65
7074 moussy
kuttekop
pi_31909777
Als het om een laklaagje zou gaan zou ik het meteen doen. Kinderen zijn zo alle jezus hard tegen elkaar. Maar boren vullen en weet ik veel watten niet.
  woensdag 2 november 2005 @ 21:22:47 #66
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_31909941
Dat bedoel ik, het had misschien ook makkelijk op te lossen geweest. Uiteraard zou ik mijn kind ook niet martelen om een mooi gebitje te verkrijgen .

Maar goed, vlak het hebben van een beugel ook niet uit, dat doet soms hartstikke zeer, en er wordt tegenwoordig toch wel errug snel een beugeltje aangemeten.
pi_31912084
quote:
Op woensdag 2 november 2005 21:22 schreef Leah het volgende:
Maar goed, vlak het hebben van een beugel ook niet uit, dat doet soms hartstikke zeer, en er wordt tegenwoordig toch wel errug snel een beugeltje aangemeten.
Je hoort er tegenwoordig niet eens meer bij als je géén beugel hebt
pi_31912140
Dus nog ff en een zwarte tand is hartstikke hip
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 november 2005 @ 22:26:17 #69
13151 crew  Rewimo
pi_31912382
Hm, ik zal mijn vriendin eens vragen hoe ze over een beugel denkt

Maar ik ben blij dat nu in elk geval duidelijk is hoe de vraag bedoeld was
  woensdag 2 november 2005 @ 22:26:22 #70
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31912388
quote:
Op woensdag 2 november 2005 21:22 schreef Leah het volgende:

Maar dan hebben ze de leeftijd dat je ze graag wat aandoet
pi_31912439
pi_31912464
Ah, dat verklaart dat de tandarts mij pas een beugel wilde aanpraten
hij vroeg zelfs of ik al wel 18 ben
  woensdag 2 november 2005 @ 23:22:46 #73
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_31914624
quote:
Op woensdag 2 november 2005 22:27 schreef poemojn het volgende:

hij vroeg zelfs of ik al wel 18 ben
Ik zou een beugel overwegen als de tandarts het aan mij vroeg!
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 23:26:01 #74
7074 moussy
kuttekop
pi_31914746
René wil juist een beugel
  woensdag 2 november 2005 @ 23:34:02 #75
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31915027
quote:
Op woensdag 2 november 2005 23:26 schreef moussy het volgende:
René wil juist een beugel
Ik vroeger ook. Was ook blij toen ik er eindelijk een kreeg, maar toen uiteraard teleurgesteld dat ik geen slotjes kreeg maar een 'gewone'.
En ik had ook al geen bril, en ik heb ook nog nooit op krukken gelopen.
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 23:35:44 #76
7074 moussy
kuttekop
pi_31915094
René fröbelt mijn oude slotjesbeugel wel eens in dr mond of maakt met een sliert kauwgom, of een touwtje een beugel
  woensdag 2 november 2005 @ 23:38:42 #77
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_31915214
Ik moest eigenlijk wel een beugel (let wel, ik spreek over 25 jaar geleden, dus hij was denk ik wel nodig), maar ik had al een jampotbril dus mijn moeder had medelijden...

Ik heb er later wel wat aan laten doen, omdat ik een grijze tand kreeg na een zenuwbehandeling kreeg ik een facing, en toen hebben ze rest meteen meegepakt. Met hoesjes kun je de boel nog aardig recht krijgen .
Overigens heb ik wat tegen beugels, ik vind hier een daar een onregelmatigheid in het gebit best kunnen (schots en scheef is iets anders!), kan best charmant zijn .
  woensdag 2 november 2005 @ 23:38:55 #78
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31915222
Chocotoffs! Die blijven lekker lang plakken!
sorry... off topic... ik zal stoppen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 november 2005 @ 07:31:26 #79
13151 crew  Rewimo
pi_31919231
quote:
Op woensdag 2 november 2005 23:38 schreef Brighteyes het volgende:
Chocotoffs! Die blijven lekker lang plakken!
sorry... off topic... ik zal stoppen.
Ik vond mijn plaatjesbeugel altijd wel handig om centendropjes tegenaan te plakken. Dan merkte niemand dat je stiekem zat te snoepen in de klas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')