abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31802513
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 09:20 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Hindoeisme synoniem voor vrede? Hoe kom je daarbij? Het hindoeisme, zeker in India, is alles behalve fijn hoor.
Geboren voor een dubbeltje, blijf je een dubbeltje. De allerarmsten (en dat zijn er veel) leven met z'n tienen op een kamer van 2 bij 2 meter en worden uitgekotst door de hogere kasten.
Denk je dat vrouwen daar iets te vertellen hebben? Vergeet dat maar. M'n oma, een Surinaamse, zei me: 'Trouw nooit een Moslim of en Hindoe, die zijn het ergste!'
Misschien verwar je het met het boedhisme, wat inderdaad wel redelijk vreedzaam is.
Dat is denk ik inderdaad waar. In India speelt de kaste nog steeds een enorme rol. Hindoeisme is eigenlijk een geloof waarbij er bij je geboorte al vaststaat tot welke kaste je behoort

Het klinkt misschien raar, maar het is zo. We weten niet zoveel van het Hindoeisme omdat wij vooral te maken hebben met Surinaamse Hindoe's. En die zijn heeeeeeel anders dan de Indiase. Bij hen heb je ook kasten. Ze doen ook mee aan het kastenstelsel, maar echt serieus nemen ze het niet.
Leuk detail om te vermelden lijkt me dat van alle Hindoeistische Surinamers die ik ken (dat zijn er veel), 99% zegt dat hij Brahmaan is (de hoogste kaste) als je het hem vraagt.

Hindoeisme staat voor vrede? En het uitmoorden van de Sikhs dan Dat waren dus ook Hindoe's. De hele Indiase media bestempelt die Sikhs als extremisten, maar dat zeggen ze bij iedereen die vermoord wordt
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:47:08 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_31820103
Die Kashmiri maken het je ook wel kut moeilijk heh ! Na de tsunami werkten de Tamil Tijgers zelfs samen met de regering om noodhulp te leveren. Twee dagen na de aardbeving blaast de eerste vrouw zich weer op bij een militaire post die net hulp aan het bieden waren...

Zet je je er eindelijk overheen en besluit je toch maar geld te gaan doneren voor de slachtoffers, krijg je dit... Het lijkt wel of ze gewoon willen dat niemand ze helpt..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_31847767
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 14:48 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
Zucht............. er leven daar ook vijandige Sikhs en andere geweldadige groeperingen. Wereledvreemde zielenpoten , sla toch eens een boek open.

pff
Sikhs zullen het niet zijn, hun religie heeft nauwe banden met het Hinduisme zo was Guru Nanak hindu en hebben verschillende guru's zich opgeofferd voor het Hinduisme. De sikhs zijn de beschermers van de hindu dharma en niet de vijanden. Er zijn sikh militanten maar die richten zich op de staat en hebben politieke redenen.
tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
pi_31847841
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 03:50 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Nu zou je nog eens je eigen mening moeten geven, misschien dat mensen je dan serieus nemen.

De meesten hier vinden het hindoeisme namelijk een synoniem voor vrede en de islam een synoniem voor oorlog, zie je. Zeg dan eens voor welk van de twee je kiest???
Ik ben mijn hele leven al hindu dus bij deze is de keuze al gemaakt toch!
pi_31847936
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 09:20 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Hindoeisme synoniem voor vrede? Hoe kom je daarbij? Het hindoeisme, zeker in India, is alles behalve fijn hoor.
Geboren voor een dubbeltje, blijf je een dubbeltje. De allerarmsten (en dat zijn er veel) leven met z'n tienen op een kamer van 2 bij 2 meter en worden uitgekotst door de hogere kasten.
Denk je dat vrouwen daar iets te vertellen hebben? Vergeet dat maar. M'n oma, een Surinaamse, zei me: 'Trouw nooit een Moslim of en Hindoe, die zijn het ergste!'
Misschien verwar je het met het boedhisme, wat inderdaad wel redelijk vreedzaam is.
Sorry hoor maar in de Bhagavad Gita wordt duidelijk vermeld dat karmische kastestelsen niet kan. Dat mensen een andere interpretatie erop na houden heeft niks met het geloof te maken maar meer met de mensen in kwestie. Verdiep je eerst in een religie voordat je het kwakkeloos gaat beoordelen. En gezien je oma een surinaamse is verbaast het me niks dat ze zich zo negatief uitlaat gezien de verhoudingen in suriname!
pi_31848170
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 10:00 schreef mrfox het volgende:

[..]

Dat is denk ik inderdaad waar. In India speelt de kaste nog steeds een enorme rol. Hindoeisme is eigenlijk een geloof waarbij er bij je geboorte al vaststaat tot welke kaste je behoort

Het klinkt misschien raar, maar het is zo. We weten niet zoveel van het Hindoeisme omdat wij vooral te maken hebben met Surinaamse Hindoe's. En die zijn heeeeeeel anders dan de Indiase. Bij hen heb je ook kasten. Ze doen ook mee aan het kastenstelsel, maar echt serieus nemen ze het niet.
Leuk detail om te vermelden lijkt me dat van alle Hindoeistische Surinamers die ik ken (dat zijn er veel), 99% zegt dat hij Brahmaan is (de hoogste kaste) als je het hem vraagt.

Hindoeisme staat voor vrede? En het uitmoorden van de Sikhs dan Dat waren dus ook Hindoe's. De hele Indiase media bestempelt die Sikhs als extremisten, maar dat zeggen ze bij iedereen die vermoord wordt
Het valt wel mee dat die anders zijn, dat heeft met streek te maken. De meeste Indiers in NL komen uit Punjab en de Surinaamse Hindoestanen uit UP of Bihar en qua cultuur verschillen ze veel van elkaar ook qua beleving en uiting in hun religie.

Het kastestel is trouwens ook niet iets vanuit het Hinduisme maar heeft meer te maken met de Indiaase samenleving opzich, gezien ze in het Sikhisme en de Indiaase islam ook kastestelsel kennen. De geschriften zijn duidelijk er wordt gesproken over een karmavedische kastestelsel, dus niet je bent een dubbeltje en je blijft een dubbeltje MAAR je daden bepalen wie je bent.

1984 was meer een politieke kwestie (Indra Gandhi was vermoord) dan een religieuze kwestie. En het was niet in naam van religie gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')