abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31767308
o.a. in de sterrenkunde leer je dat bij een bepaalde minimale massa, een zon uiteindelijk in een zwart gat kan veranderen. Die minimale massa komt overeen met ongeveer drie keer de zonsmassa.
Maar er is ook nog een andere manier om daar te komen.

Volgens de relativiteitstheorie is er een lengtecontractie als twee objecten tov elkaar bewegen. Als men elkaars lengte meet terwijl er een snelheid tov elkaar is, dan zal blijken dat die lengte in de bewegingsrichting kleiner is dan in rusttoestand: Lorentzcontractie.

Als je in staat bent om aan een object steeds meer energie toe te voegen, dan zal de snelheid toenemen, maar ook de massa.
Voor zeer grote energieën zal zodoende een grote massa ontstaan, omdat een steeds groter deel van de energie gebruikt wordt om de massa toe te laten nemen (energie wordt omgezet in massa) en de rest om de snelheid toe te laten nemen.

Echter doordat het object steeds sneller gaat zal er een steeds grotere contractie te meten zijn.
En er zal op een gegeven moment voldoende massa gevormd zijn door de toegevoegde energie die via energie => massa omzetting binnen de Schwarzschild-straal te vinden is zodat er een zwart gat gemeten wordt.

De Schwarzschild-straal is die straal van het object waarbij de massa zo groot geworden is dat de zwaartekracht voldoende is om het licht niet meer te laten ontsnappen.

Ik denk dat dit een verklaring zou kunnen zijn voor alle zwarte gaten die wij meten.
Echter wanneer we in de "buurt" van een zwart gat zullen zijn, ook qua snelheid, zal blijken dat het geen zwart gat is. Een zwart gat is dus eigenlijk een relativistisch fenomeen, een combinatie van Lorentzcontractie op een massa met een hoge relatieve snelheid.

Vb wij draaien met een enorme snelheid om het centrum van ons melkwestelsel, of andersom: het centrum van het melkwegstelsel draait met een enorme snelheid om ons heen. Wij zien die grote massa in het centrum daardoor met een enorme contractie waardoor wij het als een zwart gat zien.

Wat denken jullie daarvan?
pi_31767419
Succes ermee
Maak je ook foto's?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:53:25 #3
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31767624
Voordat je begint: WAAROM zou je er 1 willen maken!?!

Ze schijnen namelijk *nogal* gevaarlijk te zijn!
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_31767661
Succes, en steek je hand er niet in.

Je bent een rund als je met zwarte gaten stunt.
Ik post om het posten.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:56:00 #5
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31767693
(Heb je trouwen een blik met topicideeën opengetrokken ofzo? Het gaat maar door! )
pi_31767701
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:45 schreef SlimShady het volgende:
Succes ermee
Maak je ook foto's?
oh nee, kan niet. de flash heeft dan geen invloed.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:57:44 #7
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_31767736
*meld*
pi_31767746
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
Voordat je begint: WAAROM zou je er 1 willen maken!?!

Ze schijnen namelijk *nogal* gevaarlijk te zijn!
- zien of de theorie klopt
- in Cern worden de deeltjes opgezweept tot enorme snelheden voordat ze tegen elkaar botsen en uit elkaar spatten. Daar kan de theorie getest worden.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:02:58 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31767890
Ik ga in maart naar CERN, ik zal eens vragen of ze zelf een zwart gat kunnen maken
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:14:29 #10
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31768181
In dat geval: Make us proud!
pi_31768182
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ga in maart naar CERN, ik zal eens vragen of ze zelf een zwart gat kunnen maken
Oh pas op, voordat je het weet ben je verslingerd aan de snarentheorie.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:19:06 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31768297
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:14 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Oh pas op, voordat je het weet ben je verslingerd aan de snarentheorie.
Is dat erg dan? Ik weet eigenlijk nog niet zoveel van die theorie af...
pi_31768590
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Is dat erg dan? Ik weet eigenlijk nog niet zoveel van die theorie af...
College aantekeningen Supersnaren, God's kosmisch instrument om een globaal idee te krijgen.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:51:23 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31769186
Ik zal me er eens over inlezen. Maar wat heeft het CERN met de snaartheorie te maken? Ik dacht dat ze daar onderzochten hoe deeltje (vooral atomen) met elkaar reageren op hoge snelheid>
pi_31769275
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:51 schreef Fir3fly het volgende:
Ik zal me er eens over inlezen. Maar wat heeft het CERN met de snaartheorie te maken? Ik dacht dat ze daar onderzochten hoe deeltje (vooral atomen) met elkaar reageren op hoge snelheid>
Bij hele hoge energie ontstaan toestanden zoals in het begin van het universum.
Er is een theorie die denkt deze toestand te kunnen beschrijven, en dat is o.a. de snaartheorie.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:05:07 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31769679
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 23:54 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Bij hele hoge energie ontstaan toestanden zoals in het begin van het universum.
Er is een theorie die denkt deze toestand te kunnen beschrijven, en dat is o.a. de snaartheorie.
Ach so. In ieder geval zijn ze daar nu aan het proberen om uit pure energie protonen te verkrijgen. Als ze dat lukt kan dat als een groot bewijs voor de big-bang theorie gezien worden. Misschien kunnen ze op eenzelfde manier wel het bestaan van zwarte gaten aantonen.
pi_31773230
Ontzettend interessant onderzoek! Als het je lukt, wil ik er wel instappen
Lijkt me wel vet, om de eerste mens in een zwart gat te zijn! Het kan namelijk op 2 manieren gaan:
1) Ik word naar binnen gezogen en verdwijn in het niets;
2) Ik ben in staat door meerdere dimensies te reizen en weet veilig terug te komen.

In beide gevallen ben je een held (dat hoeft van mij niet zo ) en iig ben je het onderwerp van het tot dan toe meest interessante wetenschappelijke onderzoek ooit

Kortom, hou ons op de hoogte

En zoals Stormseeker al terecht opmerkte, lijkt er maar geen einde te komen aan de nieuwe topics van YoZo.. Ik zou zeggen: ga er mee door, het houd mij al een aantal dagen van de straat!! Thnx for that by the way
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 03:16:51 #18
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_31773676
Je hebt toch best een paar dingetjes fout TS
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_31774369
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 03:16 schreef ATuin-hek het volgende:
Je hebt toch best een paar dingetjes fout TS
Vertel vertel
(Trouwens als jullie alles klakkeloos en kritiekloos zouden accepteren wat ik hier allemaal schrijf, zonder jezelf af te vragen of het eigenlijk wel allemaal kan, zou ik jullie misschien met scheldwoorden gaan aansporen. Ik maak ook fouten. Maar soms ook bewust, om de waarom-vraag: waarom wel of waarom niet, duidelijk te krijgen.)
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 08:54:20 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31774441
Volgens mij een kwestie van heel hard in de lucht roeren met een pollepel
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_31775970
quote:
Je zit toch toevallig niet bij de FMF ej
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:20:14 #22
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_31778427
Nou er komt bij hoge snelheden geen massa maar impulse bij om maar es wat te noemen
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_31778993
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:42 schreef Yosomite het volgende:

Als je in staat bent om aan een object steeds meer energie toe te voegen, dan zal de snelheid toenemen, maar ook de massa.
Voor zeer grote energieën zal zodoende een grote massa ontstaan, omdat een steeds groter deel van de energie gebruikt wordt om de massa toe te laten nemen (energie wordt omgezet in massa) en de rest om de snelheid toe te laten nemen.

Wat denken jullie daarvan?
Dit is al een erg dubieuze uitspraak. "Energie wordt omgezet in massa"?

Verder vergeet je een erg belangrijk punt naar mijn idee: Het idee van een zwart gat is juist dat de Ricciscalar divergeert, en dat ligt niet aan je gekozen coordinatenstelsel ( moet zeggen dat ik dat nooit handmatig heb nagerekend ). En wat is de eigenschap van een scalar?
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:03:35 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31779577
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 11:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je zit toch toevallig niet bij de FMF ej
FMF, was dat?

Nee dus
pi_31783049
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 14:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

FMF, was dat?

Nee dus
Studievereniging.

Die gingen geloof ik ook naar het CERN, vandaar. Nou ja,offtopic.
pi_31803821
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 13:39 schreef Haushofer het volgende:

Dit is al een erg dubieuze uitspraak. "Energie wordt omgezet in massa"?
"Energie wordt toegevoegd aan de impuls" dekt de lading volgens de nieuwste ideeën wat beter.
(Ik kreeg de colleges nog waarbij gezegd werd dat de gemeten massa groter wordt. En ik verval nog wel eens in oude gewoontes.)
pi_31803911
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:13 schreef Yosomite het volgende:

[..]

"Energie wordt toegevoegd aan de impuls" dekt de lading volgens de nieuwste ideeën wat beter.
(Ik kreeg de colleges nog waarbij gezegd werd dat de gemeten massa groter wordt. En ik verval nog wel eens in oude gewoontes.)
Ouwe rot
pi_31804485
quote:
Op zaterdag 29 oktober 2005 13:39 schreef Haushofer het volgende:

Verder vergeet je een erg belangrijk punt naar mijn idee: Het idee van een zwart gat is juist dat de Ricciscalar divergeert, en dat ligt niet aan je gekozen coordinatenstelsel ( moet zeggen dat ik dat nooit handmatig heb nagerekend ). En wat is de eigenschap van een scalar?
Maar je gaat niet de hele weg naar R= 0.
Typische componenten vd Rriemanntensor gaan als 1/R2, en nog een numerieke factor.
Als je met schaling gaat werken, kun je die divergentie wel kwijt raken, denk ik (en hoop ik).
pi_31804898
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 11:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ouwe rot
* Yosomite toen hij nog jong was

pi_31812131
quote:
Geplukt van de Physical Review Letters site, de samenvatting waar het in het NRC van 22.10.2005 over gaat.:
quote:
Phys. Rev. Lett. 95, 161302
(issue of 14 October 2005)

1Yukawa Institute for Theoretical Physics, Kyoto University, Kyoto 606-8502, Japan 2Department of Physics, Kyoto University, Kyoto 606-8502, Japan
(Received 17 June 2005; published 13 October 2005)

TeV-scale gravity theories allow the possibility of producing small black holes at energies that soon will be explored at the CERN LHC or at the Auger observatory.
One of the expected signatures is the detection of Hawking radiation that might eventually terminate if the black hole, once perturbed, leaves the brane.
Here, we study how the "black hole plus brane" system evolves once the black hole is given an initial velocity that mimics, for instance, the recoil due to the emission of a graviton.
The results of our dynamical analysis show that the brane bends around the black hole, suggesting that the black hole eventually escapes into the extra dimensions once two portions of the brane come in contact and reconnect.
This gives a dynamical mechanism for the creation of baby branes.
De LHC, de Large Hadron Collider begint pas in 2007 met botsingen. Dus daar ben je te vroeg voor.
Je kunt natuurlijk altijd proberen om er in 2007 een onderzoek te gaan doen.
En ons dan hier zo af en toe op de hoogte houden.
(En ons ook uitleggen wat in deze samenvatting bedoeld wordt )
  zondag 30 oktober 2005 @ 21:19:20 #31
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_31821273
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:20 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Geplukt van de Physical Review Letters site, de samenvatting waar het in het NRC van 22.10.2005 over gaat.:
[..]

De LHC, de Large Hadron Collider begint pas in 2007 met botsingen. Dus daar ben je te vroeg voor.
Je kunt natuurlijk altijd proberen om er in 2007 een onderzoek te gaan doen.
En ons dan hier zo af en toe op de hoogte houden.
(En ons ook uitleggen wat in deze samenvatting bedoeld wordt )
Jammer. Ik had me er wel op verheugd om een zwart gat te kunnen zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')