Hé hé niet gaan scheldenquote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:03 schreef Haushofer het volgende:
Overigens, er is geen gegronde reden om de term uit je vergelijking te halen, je gaat immers uit van een manifold dat met metriek-compatibiliteit, dus de divergentie van de energie momentum tensor is 0.
Nee, het is zeker geen integratieconstante. Het is inderdaad een term om een statische oplossing te verkrijgen, maar die oplossing deugt ook niet helemaal; ze is instabiel. Een kleine afwijking van het equilibrium zorgt er al voor dat de oplossing weer niet-statisch wordt, en dat maakt het ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 18:54 schreef I_doubt het volgende:
[..]
Hé hé niet gaan schelden
Nadat ik het verhaaltje van Einstein over de introductie van kosmo gelezen had, kreeg ik het idee dat het in zijn afleiding een integratie-constante was.
En om de Friedman vergelijking statisch te laten zijn, mag kosmo geen nul zijn.
Ik heb me vergist. Ik doelde meer op het idee dat de oorspronkelijke redenen voor de Yang Mills velden niet concreet waren, en dat er " weinig steekhoudende argumenten voor waren aan te voeren", zoals 't Hooft het zelf zegt. Deze velden zouden elektrisch geladen fotonen voorspellen met spin 1, die massaloos zouden zijn. Zo als ik het nu begrijp heeft Veltman die later een massa weten te geven, de W en Z deeltjes.quote:Op donderdag 21 juli 2005 02:16 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Spontaan schrikt * Yosomite uit een hybernerende-toestand
Daar ben ik ook reuze benieuwd naar.
a. Ik verwijs naar de Nobelprijswinnaars Gerard 't Hooft en Martin Veltman
met het door hun ontwikkelde programma Schoonschip konden voldoende schijnbare oneindige limieten eindig gemaakt worden. Yang-Mills bleek toch een heel aardige modellering van de natuur. Het leverde hun een Nobelprijs op.
(Dit is allemaal Yang Mills veldentheorie)
Ik vertrek vanmiddagquote:Ik verwijs naar de pelgrimstocht op blote knieën naar Utrecht ('t Hooft) en Bilthoven (Veltman), Haus, om nederig je excuses aan te bieden voor deze zin:
"Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken voor theorieen die niet juist zijn, maar wel meer inzicht tonen, zoals de Yang Mills velden."
Blasphemie is nog een compliment met wat jij hier suggereert.![]()
Waarom wanhopig? Kun je dat es uitleggen? En waarom is het een grote puinhoop?quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:01 schreef Tybris het volgende:
Snarentheorie is gewoon een wanhopige poging om quantummechanica en relativiteit samen te voegen in één theorie, zoals wel vaker bij geïntegreerde systemen is het een grote puinhoop.
Ik had een lang verhaal in gedachten om dit te beantwoorden om de haken en ogen van de snarentheorie aan te geven, maar het werd saai en uiteindelijk komt het op het volgende neer: de snarentheorie veroorzaakt meer vragen dan dat het beantwoord. In tegenstelling tot de theoriën verzamelingen die het probeert te unificeren, de quantummechanica en relativiteit (omdat we al heel lang weten dat die niet met elkaar kloppen). Begrijp me niet verkeerd, het is de meest nauwkeurige beschrijving van het universum tot op heden, maar de oplossingen die zijn gekozen zijn weinig creatief (de wiskundige truc 'extra dimensie' is nogal vaak toegepast) en zorgen voor een lange lijst nieuwe vraagstukken.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 18:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom wanhopig? Kun je dat es uitleggen? En waarom is het een grote puinhoop?
De belangrijkste reden die leidt tot de string theorie is het 'korte afstand probleem' van de quantum zwaartekracht. Bij 1 graviton is de ordegrootte van de 1e orde storingsterm (E/M) 2. E is de karakterisitieke energie vh proces, M is de Planck mass.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 13:28 schreef Plotinus het volgende:
Ik geloof trouwens dat ze met ITER de snaartheorie willen gaan testen, zoiets had ik gehoord.
bron dat de vacuum enrgie vrijwel nul is.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 17:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euj? De kosmologische constante kun je interpreteren als een energie-dichtheid van het vacuum, en metingen wijzen uit dat deze zeker niet 0 is. Waarom deze als 1 zou moeten worden geschaald, snap ik niet helemaal. Die quote komt van Gamow, en wordt voor het eerst genoemd in zijn boek "my wordline", 15 jaar na de dood van Einstein. Dus de betrouwbaarheid staat nog wel es in discussie
Ik heb ook een beetje het idee dat string theorie leuk is voor wiskundigen diein de lage energie range aan het neuzelen zijn. Relativistisch werkt deze theorie niet. Voor zover ik het kan zien is het niet renormalizeerbaar. (Energie integralen gaan naar oneindig)quote:Op woensdag 27 juli 2005 18:21 schreef Tybris het volgende:
[..]
Ik had een lang verhaal in gedachten om dit te beantwoorden om de haken en ogen van de snarentheorie aan te geven, maar het werd saai en uiteindelijk komt het op het volgende neer: de snarentheorie veroorzaakt meer vragen dan dat het beantwoord. In tegenstelling tot de theoriën verzamelingen die het probeert te unificeren, de quantummechanica en relativiteit (omdat we al heel lang weten dat die niet met elkaar kloppen). Begrijp me niet verkeerd, het is de meest nauwkeurige beschrijving van het universum tot op heden, maar de oplossingen die zijn gekozen zijn weinig creatief (de wiskundige truc 'extra dimensie' is nogal vaak toegepast) en zorgen voor een lange lijst nieuwe vraagstukken.
Was het dan niet zo dat je makkelijk als limiet de algemene rel.theorie terug kon krijgen ?quote:Op donderdag 28 juli 2005 09:47 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ik heb ook een beetje het idee dat string theorie leuk is voor wiskundigen diein de lage energie range aan het neuzelen zijn. Relativistisch werkt deze theorie niet.
Continue functies integreren wat makkelijker.quote:Op donderdag 28 juli 2005 11:02 schreef Oud_student het volgende:
Wat ik mij ook afvraag in dit verband, waarom zijn al deze theorieën gebaseerd op reeele of complexe functies, met de gedachte van het continuum op de achtergrond, terwijl nu juist is aangetoond dat de natuur gequantiseerd is. Waarom dan ook niet discrete wiskundige modellen. De toepassing van de groepen theorie bijv. is (was) een groot succes.
Dit lost iig de problemen van oneindige dichtheden, energieen etc op.
Hij is niet renormaliseerbaar. Voor hoge energieën divergeert de theorie, voor zover mij bekend.quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Was het dan niet zo dat je makkelijk als limiet de algemene rel.theorie terug kon krijgen ?
Ik ben het niet met deze sheet eens. De schrijver beweert hier namelijk dat de enige theorie van quantum zwaartekracht string theory is. Dit is echter complete onzin! Tegenwoordig is een anderequote:
Idem, ik ga het op een helder moment wél doorlezen.quote:Op donderdag 28 juli 2005 19:00 schreef speknek het volgende:
omg wat cool. Ik snap er totaal geen reet van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |