In 1994 waren we op vakantie in het Zwarte Woud in Duitsland.
Daar hebben we twee keer een wandeling met een gids gehad en we werden met de bus naar de plek van bestemming gebracht.
Daarbij moet ik even melden dat mijn vader buschauffeur is en dus weet hoe je zo'n ding moet besturen.
De eerste keer zaten we bij een restaurant te wachten op de bus terug,de bus komt eraan en draait tussen twee gebouwen een doodlopend steegje in.
Mijn vader had zoiets van :"WTF is die mafkees van plan??"
Pa heeft geleerd dat je de bus altijd achteruit in moet parkeren want anders zie je immers niks als je weer weg wilt.
Onze buschauffeur reed zachtjes achteruit en wij hoorden een licht gekraak.De achteroverbouw was aan de grond gekomen,mijn vader had inmiddels een gigantische grijns op zijn smoel,die vond dat gepruts wel lachen.
Het heeft zeker 10 minuten geduurd voor we uit het steegje kwamen.
De week daarna,zelfde buschauffeur,weer de terugreis.
Wij dachten dat de bus wel een paar honderd meter verder zou staan want anders moest hij over een heel smal bruggetje.
Maar nee hoor,onze chauffeur moest en zou moeilijk doen.
Hij heeft zeker 10 keer moeten steken om de bocht te krijgen.
Toen dat gelukt was kreeg hij applaus en trok mijn pa zijn bek open:"Goed gedaan ,collega."
De man keek heel verbaast in zijn binnenspiegel en je zag hem vloeken.
Daarna kwam hij met één of ander lulverhaal dat hij in het huisje bij de brug gewoond had.
Yeah right.
Mijn pa had zelf ook een leuk akkefietje.
Hij reed met een 15 meter bus op een drukke weg en moest een rustig plein opdraaien,hij had de bocht al ingezet toen er vanaf het plein een auto kwam en die stopt vlak voor de neus van de bus ipv een paar meter ervoor.
Deze man had overduidelijk een hekel aan buschauffeurs,want hij gebaarde dat mijn pa maar even achteruit moest.
Omdat mijn vader niet echt van plan was die 15 meter achteruit een drukke weg op te prikken,deed mijn vader de lampen uit en trok de bus op de handrem en ging rustig met zijn armen over elkaar zitten.
Dit duurde een paar minuten,die kerel werd al kwaaier en mijn pa bleef de rust zelve,pa ging even op zijn ritlijst checken waar hij nog heen mocht.
Zet die kerel zijn auto in de versnelling en rijdt hij tegen de bus aan.
Mijn pa had zoiets van:"Huh?"
Kerel stapt uit,pa stapt ook maar even uit.
De bus had een kras en die auto lag totaal in de kreukels.
Die kerel tegen mijn pa schelden:"Jullie buschauffeurs denken altijd dat jullie alle machten hebben."
Mijn pa kijkt naar zijn auto:"Ja,dat hebben we toch ook."
Omdat die kerel wel door had dat hij dit niet ging winnen is hij ingestapt en met gierende banden omgedraaid en weggereden.
Dus kon mijn pa ook weer verder.
Ook leuk.
Ben je op stap geweest,laatste bus terug,redelijk dronken.
De bus stopt,de deur gaat open.
Ik:"Ha pa."
" Zo jongen, zit je lekker in de olie?"
![]()
Kortom ,dronken bij je pa in de bus,zet hij me bij huis af(wij woonden aan de busroute) met de woorden:"Hoef je ook niet verder te kruipen."
Of kom je terug van een weekend weg.
Ja hoor, weer mijn pa achter het stuur.Mijn vrienden zaten allemaal al en ik had nog met mijn pa staan lullen.
Ik loop naar achteren,de bus rolt en staat ineens weer stil,ik lazer bijna op mijn vretert.
Ik draai me om,zie ik mijn pa met een grote grijns in de spiegel:"Even kijken of je nog nuchter bent."
Twee vrienden van mij moesten er als laatste uit,ze zaten in de aanhangwagen(harmonicabus),ze lopen naar de deur,die ging niet open,ze kijken naar mijn pa.
En pa over de intercom:"Hé jongens,welterusten hè.",waarna hij de deuren open deed.
En zo zijn er wel meer busverhalen(maar die heb ik zelf dan niet mee gemaakt)