quote:
Ik zie ook mijn werk uit China komen. Letterlijk. Sterker nog, ik werk aan mee. Dat Oosterse bedrijven produceren over de rug van hun personeel, dat zal best. het blijft een feit dat wij die producten kopen. In plaats van onze eigen duurdere producten.
Dat het krom in elkaar zit snap ook ik. Echter zal eenieder toe moeten geven dat de manier waarop wij, mensheid, op de huidige manier doorgaan met het exploiteren van de natuur er geen prettige toekomst voor niemand zal zijn. Nergens. Die omslag doet pijn en kost geld. En wij hebben nu eenmaal het meeste geld over. Over? Ja, over. Die uitgebuite arbeiders in Azie waar jij over spreekt hebben wel iets anders aan hun kop dan het welzijn van de mussen. Die mensen eten eerst zelf. Wat China en Kyoto betreft: China heeft ondertekend. Maar dit terzijde.
40.000 euro voor koffiezetapparatenonderzoeken op een ministerie schiet ook mij in het verkeerde keelgat. Evenals alle bijstandgeld dat naar het "moederland" wordt doorgesluisd. Werkloze immigranten, die leven van een uitkering, hebben dus geld over? En dat geld gaat naar "familie" in het vaderland? Sorry, maar zijn de uitkeringen dan niet te hoog?
En ik weet hoe het is om van een minimum rond te komen. Als kind jarenlang in de bijstand gewoon met mijn moeder. Hoe krijg je het beter? Juist, niet klagen maar werken. En wat doet de gemiddelde Hollander? Juist, klagen.
Jij en ik gelukkig niet. En vuilnisman is helemaal niet verkeerd, voor een tijdje, als je op zoek bent naar leuker werk. helemaal mee eens.
Wat corruptie betreft:
http://www.transparency.o(...).pressrelease.en.pdfWat het referendum betreft: Democratie = het volk kiest een groepje wijze mensen om het land te besturen. En dus NIET "het volk bestuurt". Ik heb als lasser geen fuck verstand van financien. Dus kies ik iemand die dat wel heeft. Daarnaast geloof ik niet dat "de kiezer" werkelijk zit te wachten op veel meer kiesmomenten. Kijk maar eens naar de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen, het europees parlement, waterschap!!! etc. Welke burger verdiept zich oprecht in de standpunten van de diverse partijen en kiest bewust voor een partij/persoon? Het ontaard veelal in populistisch geschreeuw. En of daar nu verstandige dingen bij zitten...
Wat die ministers betreft: ja ze zijn veranwtoordelijk. Maar laten we ophouden om bij ieder wissewasje om ontslag te vragen. Mogen er nog fouten gemaakt worden in dit land? Mag iemand nog ergens iets van leren? Verkapte gevoelens van wraak, een schreeuw van machteloosheid. De emotie regeert, niet de ratio.
En wat die mensen betreft die bijna niet rond kunnen komen: ze komen rond. We leven verdomme in een van de meest welvarende landen ter wereld. We geven geld uit aan "dierenambulances". En dan gaat het ons slecht? Laat me niet lachen.
En zolang wij met zijn allen blijven schreeuwen om nog meer geld, nog meer welvaart graven we ons eigen graf. Geld uitgeven om de massa tevreden te stellen is niet moeilijk. maar kan je dat over 20 jaar ook nog? Als de massa grijs in een tehuis zit, op kosten van slechts een handjevol werkenden?
Mijn/onze toekomst is het onderhouden van de na-oorlogse geboortegolf. Betaalden ooit 7 werkenden het pensioen van 1, straks nog maar 2 werkenden voor 1 pensioenair. Dat een groot deel van de belasting opgaat aan staatschuld en aflossing van de rente.
Je weet dat de rente zo 8% is op de staatsschuld en dat die staatschuild zo ongeveer 2000.000.000 euro is? Dus zeg 15 Miljard euro per jaar aan rente. Kunnen we leuke dingen mee doen hoor.
En komen we aan die schuld? Wie mag dat oplossen? Wie mogen straks dit land draaiende houden, ten koste van onszelf? Juist, mijn generatie. En met die gedachte steekt de honger om meer welvaart mij onbeschrijflijk.