Bronquote:Zwanger solliciteren
U bent niet verplicht bij een sollicitatie te melden dat u zwanger bent. De potentiele werkgever heeft niet het recht ernaar te vragen. Mondelinge of schriftelijke vragen die direct of indirect verband houden met zwangerschap, bijvoorbeeld vragen over de laatste menstruatie, hoeft u niet te beantwoorden. Ook op vragen over gezinsuitbreiding hoeft u niet in te gaan. Worden deze vragen toch gesteld dan kunt u een klacht indienen doen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze zal dan uitspreken dat de vragensteller in strijd met de wet heeft gehandeld. U kunt vervolgens een de schadevergoeding claimen.
Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:27 schreef Lienekien het volgende:
Je hoeft er niks over te zeggen. Sterker nog, eigenlijk mogen ze er niet eens naar vragen in het sollicitatiegesprek. Doen ze dat wel, dan hoef jij niet naar waarheid te antwoorden.
Nou het probleem is dat ze denk ik willen weten waarom ik gestopt ben bij mijn vorige bedrijf.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:29 schreef Jojogirl het volgende:
Als je een gat in je CV hebt van een paar maanden kan je ook de maanden weglaten, dan staat er alleen x-2005 en niet tot welke maand je ergens in dienst was of op school zat.
Je was van plan om weer naar school te gaan, maar je hebt je bedacht en nou wil je weer graag aan het werk.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef partychickie het volgende:
[..]
Nou het probleem is dat ze denk ik willen weten waarom ik gestopt ben bij mijn vorige bedrijf.
Op die vraag hoeft je toch ook niet te antwoorden?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef partychickie het volgende:
[..]
Nou het probleem is dat ze denk ik willen weten waarom ik gestopt ben bij mijn vorige bedrijf.
Dat snap ik. Ik geloof ook neit dat ieamdn me nu aanneemt, maa rik moet toch mijn ww houden en toch proberen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:31 schreef marcb1974 het volgende:
Je hoeft het idd niet te zeggen. En er mag niet gevraagd te worden.
Maar om eerlijk te zijn, ik zou je niet aannemen als ik het wist of er toch achter kwam.
Als ik een bedrijf zou hebben zou ik het wel belangrijk vinden om te weten.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:32 schreef Lucille het volgende:
[..]
Op die vraag hoeft je toch ook niet te antwoorden?
Ja, dat moet je ook zeker zien te behouden die WW, en je moet ook gewoon door solliciteren. Wat je wel kan proberen is tijdelijke banen (daar zou ik je dan wel weer voor aannemen als je geschikt bentquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:32 schreef partychickie het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik geloof ook neit dat ieamdn me nu aanneemt, maa rik moet toch mijn ww houden en toch proberen.
Niet naar waarheid antwoorden is niet per se liegen. Je kunt de vraag inderdaad ontwijken door aan te geven dat het geen onderwerp van gesprek mag zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:30 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ze mogen er misschien niet naar vragen, maar liegen over een situatie is denk ik ook niet toegestaan. Het beste is dus in zo'n situatie kenbaar te maken dat zulke vragen niet zijn toegestaan tijdens een gesprek.
JA ik ben ook al bij uitzendbureaus geweest maar daar heb ik ook weinig aan. Denk dat ze hiverig zijn voor kwaaltjesquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:34 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ja, dat moet je ook zeker zien te behouden die WW, en je moet ook gewoon door solliciteren. Wat je wel kan proberen is tijdelijke banen (daar zou ik je dan wel weer voor aannemen als je geschikt bent)
Wij hebben het hier 1 keer gehad dat er iemand aangenomen was die 3 maanden later thuis zat om te gaan bevallen (daar kon je dus niets bij zien). Het is gewoon heel moeilijk voor een bedrijf om 3 keer iemand in te gaan werken, want als je iemand aanneemt die nu al zwanger is kan die persoon nog nooit goed zijn ingewerkt voordat het zwangerschapsverlof begint.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:33 schreef partychickie het volgende:
[..]
Als ik een bedrijf zou hebben zou ik het wel belangrijk vinden om te weten.
Hangt af van het soort werk. En ik heb nog heel lang te gaan zit bijna op de helft pas hoor. MAar begfrijp het wel van een bedrijf. HEt is alleen zo moeilijk solliciteren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:37 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wij hebben het hier 1 keer gehad dat er iemand aangenomen was die 3 maanden later thuis zat om te gaan bevallen (daar kon je dus niets bij zien). Het is gewoon heel moeilijk voor een bedrijf om 3 keer iemand in te gaan werken, want als je iemand aanneemt die nu al zwanger is kan die persoon nog nooit goed zijn ingewerkt voordat het zwangerschapsverlof begint.
Let wel, mijn baas neemt wel mensen aan die zwanger zijn, dus het is zeker niet kansloos voor je.
Het zal ook niet echt motiverend werken voor jezelf om te solliciteren met in gedachte dat je toch een (onterechte dat wel) achterstand hebt ten opzichte van de andere sollicitanten in een eventueel gesprek.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 16:38 schreef partychickie het volgende:
[..]
Hangt af van het soort werk. En ik heb nog heel lang te gaan zit bijna op de helft pas hoor. MAar begfrijp het wel van een bedrijf. HEt is alleen zo moeilijk solliciteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |