Wat mij betreft mogen ze die informatie blijven geven als dit uitzetting mogelijk maakt, desnoods zeggen we dat knuffel verdrag op.quote:Vandaag maakte minister Verdonk van Vreemdelingenzaken bekend dat zij op basis van informatie van de IND niet kan uitsluiten dat vandaag de dag de asielachtergrond van uitgeprocedeerde Congolezen wordt doorgegeven aan de Congolese autoriteiten. Dit maakte het programma Netwerk bekend.
Het is volgens internationale regelgeving landen verboden om aan de landen waar zij asielzoekers naar uitzetten, te vertellen dat het om asielzoekers gaat. Sommige landen, waaronder Congo en Azerbeidjan, zien vluchten als een belediging van het land. Bij terugkomst in Congo lopen uitgezette asielzoekers het risico te worden ondervraagd door geheime diensten of zelfs te worden gemarteld. Dit zegt directeur Nazarski van VluchtelingenWerk Nederland.
Na een eerdere uitzending van Netwerk stelde Verdonk al de commissie Havermans in, die moet uitzoeken of vroeger deze praktijken plaatsvonden. Tot vandaag heeft minister Verdonk altijd in antwoord op vragen van leden van de Tweede Kamer ontkend dat de IND vandaag de dag de asielachtergrond van asielzoekers doorgaf aan de landen van herkomst. Nazarski verbaasd door "de draai" van Verdonk.
Nederland geeft informatie over de asielachtergrond overigens door aan sommige landen, omdat alleen dan de betreffende landen een Laissez-passer, een plaatsvervangend reisdocument dat nodig is voor het uitzetten van de asielzoekers, verstrekken aan de illegalen die Nederland wil uitzetten.
Meeste zijn toch fortuyn zoekers... boeiuhquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:50 schreef Dagonet het volgende:
Je laat mensen liever martelen dan ze hier onderdak bieden?
Op zich een interessante vraag. Stel men neemt dit risico bewust, om zo te proberen toelating af te dwingen tot het gastland.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:50 schreef Dagonet het volgende:
Ja, da's een kutsituatie voor het land, zodra je dat niet meer toestaat en daarop gaat schiften dan heb je een moreel dilemma.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:57 schreef kLowJow het volgende:
Maar, om er eens een "filosofisch" tintje aan te geven... Stel men maakt op deze manier bewust gebruik van de dramatische situatie in eigen land. Hoe dien je hier dan als potentieel gastland mee om te gaan?
die is al een tijdje dood en zullen ze toch echt naar Italie moetenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:57 schreef Vampier het volgende:
[..]
Meeste zijn toch fortuyn zoekers... boeiuh
Moeten we de deuren wagenwijd openzetten voor ieder die zijn land verlaat en daardoor gevaar kan lopen omdat die het land verlaat? Zou wel even iets te makkelijk zijn. Kun je het hele beleid weer in de prullebak gooien.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:50 schreef Dagonet het volgende:
Ik vind het ook een beetje een vreemde suggestie mensen de grens maar over te gooien. Ik bedoel maar... zelfs veroordeelde criminelen leveren we niet uit als we weten dat ze bij terugkeer gemarteld zullen worden. De enige mogelijke oplossing lijkt mij dan ook het komen tot een andere regeling met het land van herkomst.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, da's een kutsituatie voor het land, zodra je dat niet meer toestaat en daarop gaat schiften dan heb je een moreel dilemma.
De één stuur je niet terug omdat hij politiek tegenstander is en gemarteld zou worden, de ander stuur je wel terug omdat hij misbruik wil maken van de voorzieningen en wordt dan gemarteld.
Je kan moeilijk landen gaan afkeuren of sanctioneren vanwege hun martelpraktijken en dan willens en wetens iemand terugsturen terwijl je weet dat die een marteling te wachten staat.
Dus dan moet je ze al ruim voor de grens tegenhouden, maar zodra ze eenmaal het land binnengesmokkeld zijn heb je als (onvrijwillig) gastland dus een probleem.
En dat is erg moeilijk. Heel eerlijk gezegd zou een nieuwe periode van kolonialisatie waarin europa het weer voor het zeggen heeft in Afrika me niet eens zo gek lijken, ben je van die machtsgeile kutdictators af. En dan op een goede manier weer zelfstandig maken uiteindelijk.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:07 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik vind het ook een beetje een vreemde suggestie mensen de grens maar over te gooien. Ik bedoel maar... zelfs veroordeelde criminelen leveren we niet uit als we weten dat ze bij terugkeer gemarteld zullen worden. De enige mogelijke oplossing lijkt mij dan ook het komen tot een andere regeling met het land van herkomst.
Europa?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is erg moeilijk. Heel eerlijk gezegd zou een nieuwe periode van kolonialisatie waarin europa het weer voor het zeggen heeft in Afrika me niet eens zo gek lijken, ben je van die machtsgeile kutdictators af. En dan op een goede manier weer zelfstandig maken uiteindelijk.
Maar da's meer voor POL
Zou het ooit werken? Negers en zelfbestuur? Dat kunnen ze blijkbaar niet echt bolwerken. Of zie ik dat verkeerd.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En dat is erg moeilijk. Heel eerlijk gezegd zou een nieuwe periode van kolonialisatie waarin europa het weer voor het zeggen heeft in Afrika me niet eens zo gek lijken, ben je van die machtsgeile kutdictators af. En dan op een goede manier weer zelfstandig maken uiteindelijk.
Maar da's meer voor POL
Nou ja, de puinhoop die de terugtrekkende Europese landen in Afrika achter hebben gelaten is daar toch wel debet aan hoor. Maar da's dan weer meer iets voor C&Hquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:32 schreef wonko het volgende:
[..]
Zou het ooit werken? Negers en zelfbestuur? Dat kunnen ze blijkbaar niet echt bolwerken. Of zie ik dat verkeerd.
quote:
Tofquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:35 schreef Sidekick het volgende:
"26.000 asielzoekers het land uit"
Ruim 40% krijgt alsnog een verblijfsvergunning.
"Marokko wil praten over afschaffing dubbele nationaliteit"
Toch niet
"We sturen geen informatie over asielzoekers naar het land van herkomst"
"Oh wacht, dat kan ik niet met zekerheid stellen"
Of wat te denken van Verdonk licht Kamer verkeerd voor of Verdonk inburgeringsplan
Wie haar nu nog steeds daadkrachtig durft te noemen, lach ik keihard in het gezicht uit.
Is alles te verwijten aan de puinhopen die daar zijn achtergelaten? Is wel erg gemakkelijk.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:39 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nou ja, de puinhoop die de terugtrekkende Europese landen in Afrika achter hebben gelaten is daar toch wel debet aan hoor. Maar da's dan weer meer iets voor C&H
En nee, ik denk echt wel dat zelfbestuur gewoon moet kunnen maar niet door er een puinhoop van te maken en dan zeggen dat ze het zelf moeten uitzoeken.
Nederland laat niemand martelen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:50 schreef Dagonet het volgende:
Dat is een optie, maar dan moet je wel een zeer eenvoudige landbouw cultuur opzetten, en als ze meer willen mogen ze het zelf doen. Anders krijg je weer bloedige slachtingen met Europese wapens.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:15 schreef Dagonet het volgende:
Maar da's meer voor POL
quote:Verdonk over teruggezonden asielzoekers:
Congo wellicht toch informatie gegeven
ROTTERDAM, 28 OKT. Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken, VVD) sluit niet uit dat ook na 2002 vertrouwelijke gegevens over uitgezette Congolese asielzoekers zijn verstrekt aan de overheid in Congo.
Dat schrijft de minister in antwoord op schriftelijke vragen van de Kamerleden Lambrechts (D66), De Vries (PvdA), De Wit (SP), Vos (GroenLinks), Van der Staaij (SGP), Huizinga-Heringa (ChristenUnie) en Nawijn (Groep Nawijn).
Met die verklaring wijkt de minister af van eerdere stellige uitspraken dat dit niet gebeurde. Kamerleden vrezen dat door het verstrekken van dergelijke gegevens de asielzoekers bij terugkeer in gevaar komen. De Vreemdelingenwet van 2001 stelt dat dit moet worden voorkomen, evenals internationale wet- en regelgeving op asielgebied. Verdonk erkent in de brief aan de Kamer nu dat ,,op grond van eerste voorlopige informatie van de IND niet kan worden uitgesloten dat zich [..] ook ná 2002 soortgelijke zaken hebben voorgedaan''.
Tot nu toe werd aangenomen dat de Congolese autoriteiten in elk geval vanaf 2002 geen formulieren meer kregen van vluchtelingen met vingerafdrukken en de vermelding dat ze naar Nederland waren gekomen om asiel te zoeken. Congo eiste die documenten als voorwaaarde voor een laissez-passer aan uitgeprocedeerde Congolese vluchtelingen die Nederland moesten verlaten.
Tot in 2002 overlegde de IND over de procedure met de Congolese ambassade, sindsdien gebeurt dat met de autoriteiten in Congo zelf en zouden geen documenten met asielinformatie worden overlegd. Door dergelijke gevoelige informatie te verstrekken riskeerde Nederland dat afgewezen asielzoekers bij terugkeer in Congo de kans liepen te worden mishandeld, vervolgd of vermoord, omdat ze daar als landverraders worden gezien.
De Tweede Kamer had de minister om opheldering gevraagd naar aanleiding van een uitzending van het televisieprogramma Netwerk vorige week. Daarin werden elf documenten getoond die bij asielaanvragen werden gemaakt en die tussen 1999 en 2002 door Nederland aan de Congolese autoriteiten zouden zijnverstrekt. Eerder toonde Netwerk soortgelijke stukken uit 2004. De minister heeft de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers naar Congo inmiddels opgeschort tot de Commissie Feitenonderzoek Uitzettingen naar de Democratische Republiek Congo haar bevindingen rappporteert. Dat gebeurt waarschijnlijk volgende week.
Het Tweede-Kamerlid Klaas de Vries (PvdA) vindt dat Verdonk moet aftreden als mocht blijken dat asielgegevens wel degelijk door Nederland aan de Congolese autoriteiten ter beschikking worden gesteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |