abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juli 2005 @ 12:55:23 #1
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_29006513
RvS: inburgeringsplan niet goed
DEN HAAG De inburgeringsplannen van minister Verdonk kunnen nog steeds niet door de beugel, vindt de Raad van State. Ze zijn in strijd met Europese regels. Daarin staat onder meer dat mensen uit EU-landen zijn uitgezonderd van de inburgeringsplicht.

Volgens de Raad van State worden in het voorstel Nederlanders gediscrimineerd. Van Verdonk moeten ook Nederlanders aan de inburgeringsplicht voldoen, maar de Raad van State vindt dat ze daarmee worden achtergesteld.

Verdonk wil iedereen verplicht laten inburgeren die tijdens zijn schooltijd korter dan acht jaar in Nederland was
Het word steeds gekker.Rıta en zooı moeten echt gaan oprotten

[ Bericht 1% gewijzigd door dvdfreak op 21-07-2005 13:02:48 ]
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:10:06 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29006976
quote:
Volgens de Raad van State worden in het voorstel Nederlanders gediscrimineerd.
He, eindelijk eens een argument dat de achterban van Verdonk zal begrijpen.

Ik vind de lengte van de schooltijd wel een goed criterium, en als je EU-inwoners wilt laten integreren, dan noem je het geen verplichte inburgeringscursus, maar educatieplicht ofzo.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_29007336
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:10 schreef Sidekick het volgende:

He, eindelijk eens een argument dat de achterban van Verdonk zal begrijpen.

Ik vind de lengte van de schooltijd wel een goed criterium, en als je EU-inwoners wilt laten integreren, dan noem je het geen verplichte inburgeringscursus, maar educatieplicht ofzo.
EU inwoners moeten integreren? Dus mijn Britse vriendin met een doctors titel moet naar een klasje met mensen die minder als 8 jaar school in hun leven hebben gehad om les te krijgen over de gedragsregels in Nederland?

Moet gvd niet gekker worden hier, wij gaan ons verder wel officieel in het GB vestigen, dan verblijven we wel in Nederland als 'toeristen'. Of had men zover niet nagedacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 13:22:30 ]
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:23:47 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29007415
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

EU inwoners moeten integreren? Dus mijn Britse vriendin met een doctors titel moet naar een klasje met mensen die minder als 8 jaar school in hun leven hebben gehad om les te krijgen over de gedragsregels in Nederland?
Iemand met een doctorstitel heeft volgens mij wel meer dan 8 jaar op school gezeten, dus valt dus buiten het criterium.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:26:41 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29007499
Een meer uitgebreider artikel:
quote:
Bom onder inburgeringsplan van minister Verdonk

Van onze verslaggever Michiel Kruijt

DEN HAAG - De inburgeringplannen van minister Verdonk voor Integratie stuiten weer op juridische problemen. De Raad van State heeft een ernstige onvolkomenheid ontdekt in het wetsvoorstel van Verdonk.

Daardoor kan de inburgering mogelijk niet worden opgelegd aan enkele honderdduizenden allochtonen. Dit hebben meerdere bronnen in Den Haag bevestigd. Het is de tweede keer dat Verdonk moeilijkheden heeft met haar voornemen migranten in Nederland (‘oudkomers’) tussen de 16 en 65 jaar verplicht een inburgeringsexamen te laten ondergaan. Zij worden daarbij getest op hun kennis van de Nederlandse taal en samenleving. De VVD-bewindsvrouw verzekerde Kamerleden vorig jaar dat het inburgeringsexamen verplicht kan worden gesteld aan alle oudkomers, omdat er onderscheid mag worden gemaakt tussen inwoners van Nederland die in de Europese Unie zijn geboren en inwoners die daarbuiten zijn geboren.

Maar haar belangrijkste adviesorgaan, de Adviescommissie Vreemdelingenzaken ACVZ, oordeelde dat dit juridisch niet houdbaar is. De ACVZ schoot de minister te hulp met een criterium dat wel de toets van de rechter zou kunnen doorstaan. De inburgering zou alleen verplicht worden gesteld voor inwoners die minder dan acht jaar in Nederland hebben gewoond terwijl zij leerplichtig waren. Dan wordt niet gediscrimineerd, omdat ook autochtone Nederlanders onder de inburgeringsplicht kunnen vallen.

Verdonk nam het criterium over en stuurde het wetsvoorstel naar de Raad van State voor advies. In een vertrouwelijk stuk stelt de raad vast dat er ook nu nog sprake is van discriminatie. EU-burgers zijn volgens EU-recht uitgezonderd van de inburgeringsplicht. Nederlanders zijn ook EU-burger, maar zouden volgens het wetsvoorstel wel onder de inburgeringsplicht kunnen vallen. Zij worden dus achtergesteld bij inwoners van andere lidstaten.

Adviezen van de Raad van State kunnen ter zijde worden gelegd (wat ook geregeld gebeurt), maar dat zou in dit geval tot procedures kunnen leiden. Verdonk zou ook kunnen besluiten Nederlanders uit te zonderen van de algemene inburgeringsplicht, maar dan loopt zij het risico van discriminatie. Bovendien neemt dan de groep in te burgeren inwoners – 755 duizend personen – aanzienlijk af: de helft heeft de Nederlandse nationaliteit verworven en is dus ook EU-burger.

Een woordvoerster van Verdonk laat weten dat het advies van de Raad van State nog wordt bestudeerd en met de plannen van de minister naar de Kamer wordt meegestuurd.

Bron: De Volkskrant
pi_29007517
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:23 schreef Sidekick het volgende:

Iemand met een doctorstitel heeft volgens mij wel meer dan 8 jaar op school gezeten, dus valt dus buiten het criterium.
Het criterium is 8 jaar tijdens de leerplichtige leeftijd in Nederland school gegaan.

Ok, ik heb het artikel even opgezocht, EU ingezetenen zijn daarvan uitgezonderd. Het probleem ligt in het feit dat Nederlanders ook EU ingezetenen zijn en dus ook niet verplicht kunnen worden om hier aan mee te doen.
  donderdag 21 juli 2005 @ 13:46:10 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29008123
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het criterium is 8 jaar tijdens de leerplichtige leeftijd in Nederland school gegaan.
Daar kan je gelijk in hebben, ik wist het niet zeker. Dat kan inderdaad tot vreemde situaties leiden. Er moet gewoon gekeken worden naar het opleidingsniveau van de immigrant, imho.
pi_29008215
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:46 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Daar kan je gelijk in hebben, ik wist het niet zeker. Dat kan inderdaad tot vreemde situaties leiden. Er moet gewoon gekeken worden naar het opleidingsniveau van de immigrant, imho.
Zo staat het hier: http://www.nieuws.nl/bericht/4/39444
quote:
Verdonk wil migranten tussen 16 en 65 jaar een verplichte inburgeringscursus laten afnemen. Allen die minder dan acht jaar in Nederland hebben gewoond terwijl zij leerplichtig waren, moeten worden getest op kennis van de Nederlandse taal en samenleving.
Daaruit kan ik niet anders concluderen dat het criterium is zoals ik het eerder aangaf of lees ik het nu verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2005 13:49:25 ]
pi_29032288
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

Daaruit kan ik niet anders concluderen dat het criterium is zoals ik het eerder aangaf of lees ik het nu verkeerd?
Nope, je hebt gelijk. Als je dus op je 9e naar Nederland bent gekomen en hier afgestudeerd doctorandus in de Nederlandse taal bent en je hele verdere leven hier gewoont hebt, mag je gaan "inburgeren"

Terwijl iemand die nooit naar school geweest is, maar wel zijn hele leven hier gewoont heeft, dat niet hoeft te doen. In de voorwaarde staat immers niet dat men daadwerkelijk naar school geweest heeft moeten zijn, alleen maar dat men hier 8 jaar van de leerplichtige leeftijd moet hebben gewoond.

Kan nog leuk worden
  vrijdag 22 juli 2005 @ 13:01:15 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_29037182
quote:
‘Inburgeringsplan Verdonk beperken’

Van onze verslaggever Michiel Kruijt

DEN HAAG - De linkse oppositiepartijen en regeringspartij D66 vinden dat veel minder allochtonen in Nederland een inburgeringsexamen moeten ondergaan. Nu een algemene inburgeringsplicht juridisch onhaalbaar lijkt te zijn, willen deze partijen dat minister Verdonk haar plannen fors bijstelt.

Volgens PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie en D66 moet minister Verdonk zich nog alleen maar richten op de groepen die een taalcursus het hardst nodig hebben: de allochtone werklozen en vrouwen met kinderen. De eerste groep zou contractueel een inburgeringsplicht kunnen worden opgelegd bij reïntegratie op de arbeidsmarkt. De tweede groep zou op basis van vrijwilligheid inburgering moeten worden aangeboden. Ook de LPF wil dat probleemgroepen als eerste worden aangepakt: volgens deze partij zijn dat islamitische vrouwen die thuis zitten en oud-gastarbeiders.

Een ruime meerderheid in de Kamer steunde tot voor kort de inburgeringsplannen. ‘Maar als er onoverkomelijke juridische problemen zijn, moeten wij pragmatisch zijn’, zegt het PvdA-Kamerlid Timmermans. Volgens veel oppositiepartijen leidt de drang van Verdonk om te komen tot een algemene inburgeringsplicht alleen maar tot vertraging. ‘Wij zijn ruim twee jaar bezig en er is nog geen stap vooruit gezet. De minister zou moeten zorgen voor Schwung, maar haar beleid leidt tot stagnatie en onzekerheid’, meent het Kamerlid Azough (GroenLinks).

D66 heeft al eerder gepleit voor een beperking van de inburgeringsplicht tot de prioriteitsgroepen. ‘Begin nu eens met de uitkeringsgerechtigden en de vrouwen met kinderen, daar heb je de handen al vol aan’, aldus het Kamerlid Lambrechts. De D66’ster ergert zich net als de oppositie aan de bestuursstijl van de minister. ‘De Kamer heeft haar een paar keer gevraagd: kan het juridisch wel? Steeds heeft zij ferm geantwoord: het kan. Nu komt uit een gezaghebbende hoek het bericht: het kan niet. Dat is ministeriële koppigheid waarmee het vandaag of morgen slecht afloopt.’

De regeringspartijen CDA en VVD willen de reactie van Verdonk op het advies van de Raad van State afwachten. Die constateert dat er juridische bezwaren zijn tegen de algemene inburgeringsplicht die de minister nastreeft. Daaronder kunnen ook Nederlanders vallen. Dit betekent dat zij worden achtergesteld bij de andere lidstaten van de Europese Unie, die zijn uitgezonderd van inburgering op grond van EU-recht.

Bron: De Volkskrant
pi_29037220
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 13:01 schreef Sidekick het volgende:

-snip
Ja, laat Verdonk maar schuiven want ze doet het ZO goed.

De hoeveelste keer is dat nu inmiddels?
pi_29066731
Heeft ze nou al eens iets gedaan wat in de uitvoering wel klopte?
  zaterdag 23 juli 2005 @ 17:57:08 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29066782
't Blijft wel lachen zo.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_29067762
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 17:57 schreef popolon het volgende:
't Blijft wel lachen zo.
Het is dat Verdonk te maken heeft met een bloedserieuze taak, anders zou ik inderdaad kromliggen van het lachen om zulk beleid...
pi_29089276
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_29089775
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 17:54 schreef SCH het volgende:
Heeft ze nou al eens iets gedaan wat in de uitvoering wel klopte?
Jij bent de expert, SCH, verlicht ons over dit onderwerp aub
pi_29091075
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:46 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon vrijstelling vragen als je kunt aantonen dat je dat niveau ver bent ontstegen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_29539573
Eindelijk begint zelfs de coalitie door te krijgen dat met Verdonk aan het roer er veel wordt gezegd, maar weinig wordt gedaan:

"Scherpe kritiek coalitie op Verdonk

Uitgegeven: 10 augustus 2005 08:56
Laatst gewijzigd: 10 augustus 2005 08:57

AMSTERDAM - Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk (VVD) krijgt kritiek uit de eigen coalitie omdat zij te lang heeft vastgehouden aan haar inburgeringsplannen. Daardoor is er nu nog steeds geen inburgeringsregeling, melden D66 en CDA. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.

De kritiek is ontstaan nadat ambtenaren van het ministerie van Verdonk hebben geconcludeerd dat de plannen onhaalbaar zijn. Verdonk wilde 775 duizend allochtonen verplicht laten inburgeren maar volgens haar ambtenaren is dat voor slechts 400 duizend mensen haalbaar. De ambtenaren worden in hun mening gesterkt door een uitspraak van de Raad van State. Die bepaalde dat het juridisch niet haalbaar was alle allochtonen verplicht in te laten burgeren.

Verschillende fracties hebben aangedrongen om de verplichte inburgering te beperken tot de groep die dat het hardst nodig zou hebben. Verdonk hield echter vast aan haar standpunt dat iedere allochtoon moet inburgeren. Nu blijkt dat ze alsnog moet toegeven, zijn de coalitiepartners ontevreden.

Groots plan

Als Verdonk voor een andere aanpak had gekozen, had er al een regeling kunnen zijn, zegt D66-Kamerlid Ursie Lambrechts in de krant. "We hebben meer dan een jaar verloren doordat ze koste wat kost vasthield aan een groots plan." Lambrechts vindt dat typisch voor Verdonk. "Ze is zo principieel en richt zich te weinig op wat praktisch en snel tot stand te brengen is."

Volgens het CDA is er 'keer op keer op aangedrongen dat de minister haast maakt'. "En nu loopt het proces weer vertraging op. En hoe lang zit ze er nu al? Bijna drie jaar", zegt kamerlid Mirjam Sterk. Zij wil dat begonnen wordt met groepen die een taalcursus het hardst nodig hebben. De PvdA, D66, GroenLinks en ChristenUnie willen dat Verdonk zich beperkt tot de groep die een inburgeringscursus het hardst nodig heeft. "

Bron: www.nu.nl
pi_29540926
Nee wat verdonk wil wordt tegengehouden en D66 heeft natuurlijk weer de bek vol
Zoals ik in een ander topique al opperde..kinderbijslag alleen aan gezinnen waar de voertaal Nederlands is.... Kortom blijkt op school dat Johnny, Klaus, of Mehmet thuist Engels Duits of Turks praat ...kinderbijslag terugvorderen want het gaat op de scholen genoeg kosten om taalachterstand weg te werken. (Dit moet ook gelden voor Sytske's nattuurlijk)
pi_29544994
Wie bepaald wat de voertaal thuis is? De taalpolitie zoals in Quebec?
Tweetalig opgroeien is een voordeel in plaats van een nadeel
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_29553602
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 17:21 schreef Giorra het volgende:
Nee wat verdonk wil wordt tegengehouden en D66 heeft natuurlijk weer de bek vol
Wat Verdonk wil, is wettelijk niet toegestaan en daar is ze zowel door de oppositie als de eigen coalitie al vaak op gewezen. Toch doordrammen van Verdonk heeft geleid dat er nu dus nog helemaal niets geregeld is.
quote:
Zoals ik in een ander topique al opperde..kinderbijslag alleen aan gezinnen waar de voertaal Nederlands is.... Kortom blijkt op school dat Johnny, Klaus, of Mehmet thuist Engels Duits of Turks praat ...kinderbijslag terugvorderen want het gaat op de scholen genoeg kosten om taalachterstand weg te werken. (Dit moet ook gelden voor Sytske's nattuurlijk)

Jij gaat mensen vertellen welke taal ze in prive sfeer moeten gaan spreken? What's next? Geen kinderbijslag als de kids Turks brood in hun broodtrommeltje hebben, ipv een boterham met hagelslag?
pi_29553636
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 20:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie bepaald wat de voertaal thuis is? De taalpolitie zoals in Quebec?
Nou kom ik toch geregeld in Quebec en aangezien mijn Frans belabberd is, spreek ik daar toch echt voortdurend Engels (en als ik die Quebecies een beetje wil pesten, zelfs Nederlands), maar laat ik nou nog nooit opgepakt zijn door de "taalpolitie"

De "taalpolitie" aldaar houd alleen in de gaten of alles netjes tweetalig wordt vermeld op borden, reclames, etc, waarbij het Frans bovenaan dient te staan en groter weergegeven dient te worden dan het Engels. Dit alles om de Franse achtergrond van Quebec te beschermen in een verder overwegend Engelstalig land als Canada. Dit alles heeft weer met de achtergrond van Canada en Quebec te maken. Canada was een Engelse kolonie, Quebec een door de Engelsen bezette kolonie van Frankrijk.
quote:
Tweetalig opgroeien is een voordeel in plaats van een nadeel
Helemaal mee eens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')