abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32049459
quote:
Op maandag 7 november 2005 08:35 schreef Guitarist het volgende:
Een Spider II van Line 6, is dat wat?

(Voor metal, punk en rock?..zie vorige post)
Ik gebruik em ook, de spider 1 voor thuis en de spider 2 HD (150) voor op het podium. Ik speel er Hardcore/Metal(core) mee..... Loopt lekker dat apparaat; dus lekker laten lopen. Je moet je alleen niet teveel voorstellen van de standaard instellingen, die zijn vrij brak. Je moet met de eq je eigen geluid bouwen bij de presets, en scheuren doen ze wel. De modulaties zijn wel heel goed, die er standaard op zitten!!
In The Presence Of Enemies!
pi_32056122
quote:
Op donderdag 3 november 2005 22:19 schreef DeLieveSadist het volgende:
Ik krijg. Gratis. Een Amerikaanse Fender Telecaster in uitstekende conditie
Ons pap kent gewoon iets téveel mensen met een overschot aan gitaren..
mooi man
*jaloers is

Kan iemand me vertellen hoe de palm-muting techniek gaat? Heb al op guitar.about.com gekeken maar daar word ik niet echt veel wijzer van...

Danku!!!
  maandag 7 november 2005 @ 14:27:57 #103
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_32056648

Ik hield vroeger mn plectrum vast met een gesloten vuist en palm muten ging voor geen reet. Het bot dat dan (nagenoeg) op de E ligt heet geloof ik het pisiform.
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
  maandag 7 november 2005 @ 14:39:36 #104
91306 GF
Kingwood
pi_32056956
quote:

Ik heb 'm ook. Tevreden mee hoor
Unspoken words were understood
  maandag 7 november 2005 @ 17:50:44 #105
47781 Jorikjet
Brother from another mother
  maandag 7 november 2005 @ 18:38:46 #106
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_32063944
quote:

Ik ben er iig wel over te spreken! Heb em zelf niet, maar wel een adere amp van line6. De spider is zeker voor wat harder spul echt leuk! ook kun je met de effecten een freakym toon maken voor gekke metalriffs enzo!
  maandag 7 november 2005 @ 18:56:54 #107
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_32064512
quote:
Zonde hoor, het is een fijn pedaal...
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:27:14 #108
47781 Jorikjet
pi_32087926
tja ik gebruik hem gewoon niet, een wahwah is niet echt me ding blijkbaar. misschien binnenkort een tremelo kopen, das wel erg cool effectje
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_32091096
quote:
Is dat ding op sturen via de post? Ik ken nl. misschien wel iemand die interesse heeft, maar die woont in Zuid-Holland

En hoeveel wil je er eigenlijk voor vangen?
  dinsdag 8 november 2005 @ 17:48:18 #110
47781 Jorikjet
pi_32093276
75 euro ofzo? opsturen is mogelijk
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  dinsdag 8 november 2005 @ 17:52:26 #111
134482 Bakksteen
SHIT! ik ben geen neger!
pi_32093396
ben nieuw op dit forum, al 7 jaar spelend op mijn 6 snarige vriendin (ik heb er 3)

ik beheer:

Squier Strat (mn 1e aankoop) met 3 single coils, lekker standaard..
Ibanez JS100 (mijn held loopt rond met de naam Joe Satriani, en dit was mijn 2e gitaar die ik aanschafte, verder ook standaard, meet in dit geval met 2 humbuckers en een lekkere nek)
en last but not least, een Jackson Dinky met Reversed Headstock, humbucker on top, single coil in t midden, en weer een humbucker aan den onderkant!
you can call me Susan if it makes you happy
pi_32096226
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:48 schreef Jorikjet het volgende:
75 euro ofzo? opsturen is mogelijk
Ok ik zal eens kijken of die persoon in kwestie (mijn vader :p) nog interesse heeft .

Ik neem aan dat het pedaal in goede staat verkeert (aangezien je m weinig gebruikte)?

Oh en nog iets: op de feedback site schrijven ze dit erover:
quote:
Jimi vond de Cry Baby niet ver genoeg gaan en liet hem aanpassen. Resultaat: de meest agressieve wah ooit!
Nou denk ik bij een JH-wah niet direct aan agressieve wahs... klopt dit wel?
  dinsdag 8 november 2005 @ 20:41:48 #113
47781 Jorikjet
pi_32098095
ik heb eigenlijk geen idee omdat ik nog nooit een andere wah gebruikt heb.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_32098880
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 20:41 schreef Jorikjet het volgende:
ik heb eigenlijk geen idee omdat ik nog nooit een andere wah gebruikt heb.
Oh ok.

btw, Gibson heeft een nieuw type Les Paul op de markt gebracht, namelijk de LP Standard Faded. Een standard met zebra-pickups en faded lak:

Cherry sunburst:

Honey burst:

Tobacco burst:

Ik vind ze erg mooi, vooral die tobacco burst. En ze kosten 'slechts' ¤1999,- .
pi_32099011
Hier nog een foto:

dinsdag 8 november 2005 @ 21:29:25 #116
134482 Bakksteen
SHIT! ik ben geen neger!
pi_32099439
ziet er goed uit...ik ben alleen niet zon fan van Les Pauls...ik vind de nek te breed, maar er komt wel een dijk van een geluid uit
you can call me Susan if it makes you happy
pi_32100223
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 17:52 schreef Bakksteen het volgende:
ben nieuw op dit forum, al 7 jaar spelend op mijn 6 snarige vriendin (ik heb er 3)

ik beheer:

Squier Strat (mn 1e aankoop) met 3 single coils, lekker standaard..
Ibanez JS100 (mijn held loopt rond met de naam Joe Satriani, en dit was mijn 2e gitaar die ik aanschafte, verder ook standaard, meet in dit geval met 2 humbuckers en een lekkere nek)
en last but not least, een Jackson Dinky met Reversed Headstock, humbucker on top, single coil in t midden, en weer een humbucker aan den onderkant!
Bevalt die JS100 een beetje? Er staat me iets van bij dat die ietwat weinig output had? Maar ik kan me vergissen natuurlijk
pi_32101293
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:12 schreef Hammet het volgende:

[..]

Tobacco burst:
[afbeelding]

Ik vind ze erg mooi, vooral die tobacco burst. En ze kosten 'slechts' ¤1999,- .
Prachtige gitaar! Hopelijk wordt zon soort LP mijn volgende gitaar (als ik geslaagd ben )..

Maar heeft iemand ervaring met zijn gitaar laten verfen / costumizen? Zelf wil ik mijn KNALrode SG een mooier kleurtje geven, misschien helemaal zwart en een figuur erop.. Maar dat ga ik dus absouluut NIET zelf doen, omdat ik niet zo'n goede kunstenaar ben (zacht uitgedrukt)..
pi_32103640
Ja, die Tobacco burst wordt hoop ik ook mijn volgende . Ik heb die donkere bursts van gibson altijd al prachtig gevonden, maar helaas zie je die hier in Nederland niet veel (het zijn voornamelijk de cherry en honey bursts die je in winkels tegenkomt). En deze faded is natuurlijk ook een paar honderd euro goedkoper dan de normale Standard, dus is die ook wat bereikbaarder .
pi_32110047
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:29 schreef Bakksteen het volgende:
ziet er goed uit...ik ben alleen niet zon fan van Les Pauls...ik vind de nek te breed, maar er komt wel een dijk van een geluid uit
En daarbij lijkt het alsof je een bankstel om je nek hebt....
  woensdag 9 november 2005 @ 11:34:00 #121
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_32112274
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:13 schreef Ibanez het volgende:

[..]

En daarbij lijkt het alsof je een bankstel om je nek hebt....
Daar word je mannelijk van
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_32113857
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:34 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Daar word je mannelijk van
0 - 1!

Nou ik heb voor de flauwekul laats eens een LP uit het rek genomen en hem eens goed bekeken, met de verkoper samen. (Ibanez dealer) Toch kwamen we tot de conclusie dat het mooie gitaren zijn die veel te hoog geprijsd zijn! Waar de hals de body raakt zitten allerlei haarscheurtjes, de binding is niet overal even dik en de fretten lagen niet mooi in de hals. En dit was geen uitzondering en niet de enige die daar hing die die problemen had. Ook ligt he niet aan de manier waarop zij met de gitaren omgaan want het is een zeer gerenomeerde muziekzaak.
Als ik em qua afwerking en fretten-inleg vergelijk met mijn K7, dan duizend maal hoera voor Ibanez!
Elke Ibanez die je uit het rek trekt is gewoon goed afgewerkt, nagenoeg zonder fouten; maar als belangrijkste: de prijs!Nou hoeft Ibanez helemaal niet je ding te zijn maar qua prijs/qualiteit kun je met de Gibson LP toch niet tegen Ibanez op. Een leuke LP begint eens bij ¤ 1.999. Een leuke Ibanez is reeds te krijgen voor ¤ 800 met misschien nog wel een makkelijkere bespeelbaarheid, en zoals eerder al gezegd een betere afwerking! En afwerking heeft met smaak niets te maken.

Maargoed, das de eeuwige discussie.

heb dat trouwens niet eerder aleens opgemerkt??

--edit-- Overigens Sav: Voel je niet aangevallen, mijn explosie van uitleg vloeit voort uit hetgene dat ik ondervonden had toen we die LP beoordeeld hadden.
  woensdag 9 november 2005 @ 12:45:09 #123
47781 Jorikjet
pi_32114384
zo'n Ibanez JEM trouwens wel super fijn ja. Alleen jammer dat het niet me ding is
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  woensdag 9 november 2005 @ 12:54:39 #124
91306 GF
Kingwood
pi_32114675
Ik wil ooit nog een Telecaster
Unspoken words were understood
pi_32115368
Ibanez JEM is cool, vooral degene met die zilveren look
We'll keep on whispering our mantras.
pi_32115475
quote:
Op woensdag 9 november 2005 12:29 schreef Ibanez het volgende:

[..]

0 - 1!

Nou ik heb voor de flauwekul laats eens een LP uit het rek genomen en hem eens goed bekeken, met de verkoper samen. (Ibanez dealer) Toch kwamen we tot de conclusie dat het mooie gitaren zijn die veel te hoog geprijsd zijn! Waar de hals de body raakt zitten allerlei haarscheurtjes, de binding is niet overal even dik en de fretten lagen niet mooi in de hals. En dit was geen uitzondering en niet de enige die daar hing die die problemen had. Ook ligt he niet aan de manier waarop zij met de gitaren omgaan want het is een zeer gerenomeerde muziekzaak.
Als ik em qua afwerking en fretten-inleg vergelijk met mijn K7, dan duizend maal hoera voor Ibanez!
Elke Ibanez die je uit het rek trekt is gewoon goed afgewerkt, nagenoeg zonder fouten; maar als belangrijkste: de prijs!Nou hoeft Ibanez helemaal niet je ding te zijn maar qua prijs/qualiteit kun je met de Gibson LP toch niet tegen Ibanez op. Een leuke LP begint eens bij ¤ 1.999. Een leuke Ibanez is reeds te krijgen voor ¤ 800 met misschien nog wel een makkelijkere bespeelbaarheid, en zoals eerder al gezegd een betere afwerking! En afwerking heeft met smaak niets te maken.
Tsja, ik kan je denk ik niks anders dan gelijk geven. Met een goede (1000+ euro) Ibanez heb je zeker meer waar voor je geld. Maar wat daarin ook mee speelt zijn de loonkosten. Ibanez-gitaren worden dacht ik in Azie gebouwd, terwijl deze Gibsons uit Amerika komen.

Bovendien wordt er op het hout gesorteerd bij Gibsons, aangezien veel mensen een mooi gevlamd bovenblad willen (terwijl veel Ibanez-gitaren uberhaubt geen bovenblad hebben). Daar gaat dus ook veel geld in zitten.

En toch vraag ik me af of je ook echt voor de naam betaalt. Veel PRS gitaren zijn vergelijkbaar met de Les Pauls (mahonie body, esdoorn top, gebouwd in amerika etc.) en ook die zijn ook hoog geprijs, ook voordat ze echt naam hadden gemaakt.

Maar goed, het is idd een eeuwige discussie. Het gaat er om waar je je fijn bij voelt, en hoeveel geld je eraan wilt besteden. Voor mij blijven Les Pauls de gaafste gitaren die er zijn, maar gezien de prijs doe ik nu voorlopig nog maar met m'n Epi LP .
  woensdag 9 november 2005 @ 13:32:23 #127
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_32115799
quote:
Op woensdag 9 november 2005 12:29 schreef Ibanez het volgende:

[..]

0 - 1!

Maargoed, das de eeuwige discussie.

heb dat trouwens niet eerder aleens opgemerkt??

--edit-- Overigens Sav: Voel je niet aangevallen, mijn explosie van uitleg vloeit voort uit hetgene dat ik ondervonden had toen we die LP beoordeeld hadden.
Ik voel me zekers niet aangevallen, want ik weet wat je bedoelt. Die LP's zijn inderdaad loodzwaar (vooral de oude). Naar mijn mening betaal je bij Gibson ook heel veel voor de naam; de Les Paul heeft nou eenmaal een enorme legacy opgebouwd, maar ze worden net zo goed massaal geproduceerd.
Qua prijs/kwaliteit zit je bij Ibanez inderdaad beter, alleen...tsja, het is geen Gibson hè? En dat weten ze bij Gibson ook. Blijft gewoon een marketingtruuk om veel geld voor iets te vragen, 'want dan zal het wel goed zijn.'

Daar komt wel bij dat een Les Paul een karakteristiek en klassiek uiterlijk heeft (al weet ik het, 40 jaar?), en dat trekt mensen toch meer aan dan de scherpgepunte Ibanez. Sowieso heeft Ibanez veel fans bij hardere muziek, en zie je de Les Paul voornamelijk terug bij rock en blues.

Maar goed, volgens mij kun je met 2.000 euro beter even doorsparen en dan een mooie PRS kopen. Scheelt je sowieso rugklachten

alleen ik wilde per se een LP custom, legacy enzo...
Check mijn band Glorybox
pi_32118179
Waarom zou je voor een PRS gaan? Als je daar dan een mooie wilt, kost je dat minstens 50% meer. Dat is dus niet zomaar even doorsparen. Bovendien moet het geluid je wel bevallen
pi_32118772
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:59 schreef Hammet het volgende:
Waarom zou je voor een PRS gaan? Als je daar dan een mooie wilt, kost je dat minstens 50% meer. Dat is dus niet zomaar even doorsparen. Bovendien moet het geluid je wel bevallen
dat zou me nog bevallen! Heb ik tenminste de 'echte' Opeth-sound.
  woensdag 9 november 2005 @ 15:22:30 #130
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_32118808
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:59 schreef Hammet het volgende:
Vanwege diversiteit en speelgemak. Ik weet de prijzen niet precies hoor, maar volgens mij valt een PRS van 2.200-2.300 euro in dezelfde kwaliteitsklasse als een LP van diezelfde prijs. En je kunt naast het LP-geluid ook veel ander mooi (clean) geluid uit een PRS halen, iets waar het imo bij een LP nog wel eens aan schort, al zullen echte Gibson-buffs dat absoluut niet met me eens zijn

Maar goed, het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ben zelf toch wel een sucker voor klassieke looks, dus mij zul je niet zo snel met een Ibanez zien.
Check mijn band Glorybox
  woensdag 9 november 2005 @ 15:51:31 #131
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_32119566
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:22 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Vanwege diversiteit en speelgemak. Ik weet de prijzen niet precies hoor, maar volgens mij valt een PRS van 2.200-2.300 euro in dezelfde kwaliteitsklasse als een LP van diezelfde prijs. En je kunt naast het LP-geluid ook veel ander mooi (clean) geluid uit een PRS halen, iets waar het imo bij een LP nog wel eens aan schort, al zullen echte Gibson-buffs dat absoluut niet met me eens zijn

Maar goed, het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik ben zelf toch wel een sucker voor klassieke looks, dus mij zul je niet zo snel met een Ibanez zien.
Ik vind PRS mooie gitaren, maar moet steeds als ik er een zie aan Nickleback denken....
  woensdag 9 november 2005 @ 16:22:58 #132
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_32120318
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:51 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Ik vind PRS mooie gitaren, maar moet steeds als ik er een zie aan Nickleback denken....
Ja, of aan Di-rect of...

Linkin Park
Check mijn band Glorybox
pi_32120417
die hufter van di-rect beetje pinmpen met zn PRS.. en dan zo'n homo-geluid
  woensdag 9 november 2005 @ 16:31:16 #134
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_32120537
Haha, gelukkig denk ik bij PRS aan Santana
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_32120601
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:26 schreef Hammet het volgende:
Met dat geluid valt het toch best mee?
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_32120851
quote:
Op woensdag 9 november 2005 15:51 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Er komt acuut een spreekwoord over apen en gouden ringen bovendrijven. Nou scheelt het dat ook ik bij PRS direct aan Santana denk en ondanks dat de goede man tegenwoordig alleen maar gastoptredens mag geven op zijn eigen albums kan je niet klagen dat hij geen toon uit een gitaar kan krijgen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 9 november 2005 @ 16:54:14 #137
47781 Jorikjet
pi_32120956
die PRS gitaren zien er altijd zo bling bling uit met die gouden hardware en die extreme tops, en daar houd deze jongen niet van.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  woensdag 9 november 2005 @ 17:23:15 #138
71333 BUG80
Stop making sense
pi_32121735
quote:
Op woensdag 9 november 2005 16:26 schreef Hammet het volgende:
Die hufter speelt tegenwoordig op een Telecaster, een 52RI als ik me niet vergis. Met één of ander pedaal of een piëzo element krijgt hij er ook een degelijk akoestisch geluid uit. Spike is van PRS overgestapt op een hillabilly achtig ding (Gretch?). Niet dat ik me er verder in interesseer

Ik hou trouwens niet zo van het PRS geluid, als ik het zou moeten omschrijven is het me iets te nasaal.
pi_32122746
Ik hou er ook niet echt van, het geluid is mij te 'Amerikaans', zeker in combinatie met een Mesa. Geef mij nou maar gewoon die Gibson Les Paul met een fatsoenlijke Marshall
pi_32124629
Di-rect is echt vet goed j0h
  woensdag 9 november 2005 @ 19:16:37 #141
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_32124967
quote:
Op woensdag 9 november 2005 17:59 schreef Hammet het volgende:
Ik hou er ook niet echt van, het geluid is mij te 'Amerikaans', zeker in combinatie met een Mesa. Geef mij nou maar gewoon die Gibson Les Paul met een fatsoenlijke Marshall
Maar voor sommige nummers vind ik het wel ech leuk. Ik ben nu bezig om een projectje op te nemen in 3 doors down stijl, dan is toch een prs met een mesa niet mis!
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:05 schreef -Dries- het volgende:
Di-rect is echt vet goed j0h
Ik vind dat di-rect gebash ook wel een beetje overbodig. Ik bedoel, wat deed je toen je 17 was? Nou, ik zat iig niet in een studio leuke liedjes op te nemen
pi_32125116
zij zaten ook geen leuke liedjes op te nemen

edit: kan je iets laten horen van dat project waar je mee bezig bent HIM?
pi_32125217
Twas sarcastisch bedoeld hoor
pi_32126375
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:24 schreef -Dries- het volgende:
Twas sarcastisch bedoeld hoor
Ik geloof ook wel dat het is overgekomen hoor.
Maar ik heb niks tegen Di-rect of Kane (om maar iets te noemen). Je kan zeggen wat je wil maar qua productie zijn die platen in elk geval wel erg goed. Als ik nou verplicht werd om er naar te luisteren werd het anders, maar gelukkig wordt ik daar vrij in gelaten.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  woensdag 9 november 2005 @ 20:36:29 #145
47781 Jorikjet
pi_32127618
die gast van kane (dennis?) heeft altijd wel gave gitaren, en verzint best coole dingen... alleen dinand verprutst het nogal met zijn zang en emo hoofd
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_32140845
Gister mijn eerste gitaarles gehad, was leuk! Het belangrijkste volgens hun is je rechterhand, het ritme, dus dat gingen we eerst doen. Viel niet mee zo de eerste keer en een beetje zenuwachtig, maar thuis lukte het prima. Wel prijzig maar dan heb je wel prive les
pi_32141055
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:36 schreef Jorikjet het volgende:
die gast van kane (dennis?) heeft altijd wel gave gitaren, en verzint best coole dingen... alleen dinand verprutst het nogal met zijn zang en emo hoofd
Nou, op zijn zangkwaliteiten valt weinig aan te merken, maar idd: dat gezicht! en dat ego!!!
  donderdag 10 november 2005 @ 10:25:15 #148
71333 BUG80
Stop making sense
pi_32141218
Meest coole gitarist van dit moment is wat mij betreft Mauro:

Hij heeft nogal in wat bands gespeeld, maar momenteel zit hij in de Belgische topband dEUS. Zijn uitstraling op het podium is dat van een "coole dude" en bovendien doet hij gewoon een heel optreden met één gitaar. Niks interessant doen en voor elk nummer een nieuwe uit het rek pakken. En die gitaar is uiteraard een Telecaster
  donderdag 10 november 2005 @ 11:05:35 #149
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_32142243
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:25 schreef BUG80 het volgende:
Meest coole gitarist van dit moment is wat mij betreft Mauro:

[afbeelding]

Hij heeft nogal in wat bands gespeeld, maar momenteel zit hij in de Belgische topband dEUS. Zijn uitstraling op het podium is dat van een "coole dude" en bovendien doet hij gewoon een heel optreden met één gitaar. Niks interessant doen en voor elk nummer een nieuwe uit het rek pakken. En die gitaar is uiteraard een Telecaster
Een thinline nog wel!
Check mijn band Glorybox
  donderdag 10 november 2005 @ 11:24:41 #150
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_32142824
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:20 schreef Hammet het volgende:
zij zaten ook geen leuke liedjes op te nemen

edit: kan je iets laten horen van dat project waar je mee bezig bent HIM?

Ik ben nu nog met de gitaarpartijen bezig, allemaal layertjes aan het leggen, maar als ie een beetje in de richting van af gaat, zal ik em wel eens posten ja!
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:36 schreef Jorikjet het volgende:
Ik vind vooral die LP van hem met die bigsby erop echt supergaaf! Ik kan alleen nu niet zo snel een plaatje vinden........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')