abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31726809
Van de Frontpage
quote:
In Somalië is door prominente islamitische geestelijken een fatwa uitgevaardigd tegen het besnijden van meisjes. In het religieuze decreet worden dergelijke praktijken, die in delen van Afrika gewoon zijn, scherp veroordeeld. ''Besnijdenis bij meisjes is een misdaad, te vergelijken met moord. De praktijk is in de islam absoluut verboden'', zo stelt de fatwa onder meer.

Wanneer meisjes worden besneden, worden de clitoris en de schaamlippen deels of geheel weggesneden. Bij de meest ingrijpende operatie worden de clitoris, kleine schaamlippen en een deel van de grote schaamlippen weggesneden. Soms wordt ook de vagina deels dichtgenaaid. Meestal wordt het bloederige en pijnlijke tafereel tussen het vierde en achtste levensjaar uitgevoerd.

-
Zie voor meer info: MeisjesBesnijdenis.nl
Kijk das goed nieuws. Ayaan en Femke zullen wel van geluk in tranen uitbarsten.

Wat ik me afvroeg, nu dus blijkt dat de Islam wel degelijk met de tijd meegaat, zij het wat langzamer dan sommigen hier zouden willen, en dat ze in staat zijn tot zelfreflectie. Vervalt dan niet de reden die een aantal hier bezigen dat de Islam en het christendom niet naast elkaar kunnen leven, omdat ze te verschillend zijn?
pi_31727380
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:42 schreef Zemi77 het volgende:
Van de Frontpage
[..]

Kijk das goed nieuws. Ayaan en Femke zullen wel van geluk in tranen uitbarsten.

Wat ik me afvroeg, nu dus blijkt dat de Islam wel degelijk met de tijd meegaat, zij het wat langzamer dan sommigen hier zouden willen, en dat ze in staat zijn tot zelfreflectie. Vervalt dan niet de reden die een aantal hier bezigen dat de Islam en het christendom niet naast elkaar kunnen leven, omdat ze te verschillend zijn?
Als er op meer van dit soort vlakken hervormd gaat worden, dan is er een hoop reden minder idd mi.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 27 oktober 2005 @ 16:16:42 #3
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_31727821
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:42 schreef Zemi77 het volgende:
Van de Frontpage
[..]
Vervalt dan niet de reden die een aantal hier bezigen dat de Islam en het christendom niet naast elkaar kunnen leven, omdat ze te verschillend zijn?
Niet echt.

De islam kent naderend tot geen structuur.

Niet alleen heeft dat tot gevolg dat elke debiel zich imam mag noemen, immers geen hierarchie die het bevestigd,

Het maakt ook dat elke fractie vind dat de ze 'de ware islam' aanhangt.

Goed nieuws idd dat ze in somalie wakker worden, maar ik heb nog niet gehoord dat een uber-imam qua statuur gelijk aan de paus (die bestaat simpelweg niet) dit als 'de norm' stelt.

Dus nogal kortzichting om met deze ene zwaluw maar de zomer uit te roepen.
&lt;signature here&gt;.
pi_31728018
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:59 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Als er op meer van dit soort vlakken hervormd gaat worden, dan is er een hoop reden minder idd mi.
Het prille begin is er dus. Maar er is nog véél meer te hervormen: gelijkheid tussen mannen en vrouwen, het accepteren van homoseksualiteit, het "moderniseren" (hoe??) van de "traditionele" moslimkleding (hoofddoeken, burka's en wat dies meer zij), de ramadan + het slachtfeest, het ritueel slachten, het "onreine" eten, acceptatie van prostituees, alcohol en soft drugs, het "luchtiger" omgaan met de koran (zoals wij omgaan met "onze" bijbel), het 5 x per dag "moeten" bidden naar Mekka; dit zijn maar een páár voorbeelden. En voordat de islam eindelijk geen "achterlijke" (lees: 200 jaar achterlopend op de westerse wereld) godsdienst meer is, áls dat er überhaupt ooit van komt, zijn we hele generaties verder, en zullen er best nog tienduizenden mensen in naam van allah zijn vermoord of hebben er een misschien evenzo groot aantal zelfmoord gepleegd uit naam van allah. Dus deze Somalische opleving is een druppel op een gloeiende plaat.
  Moderator donderdag 27 oktober 2005 @ 16:36:38 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31728351
ik ben zowieso niet van mening dat de islam niet naast het christendom zou kunnen bestaan.
als je er niet tegenkunt dan ga je gewoon niet naar de kerk met die figuren

zolang de wetten maar helder en duidelijk zijn en justitie zijn werk is wat beter gaat doen zie ik weinig tot geen problemen ... ja terroristen maar daar hebben moslims geen patent op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31728369
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:16 schreef ExTec het volgende:

[..]

Niet echt.

Niet alleen heeft dat tot gevolg dat elke debiel zich imam mag noemen, immers geen hierarchie die het bevestigd,
Net zoals een voorganger/dominee bij een protestantse kerk. In nederland hebben ze meestal hebben ze wel een opleiding, maar niet altijd. En het hoeft zeker niet. Iedereen die voorgaat in gebed heet een voorganger. Opleiding of niet.
quote:
Zoals de gereformeerden dat vinden en de katholieken en de Baptisten en de Luhtreianen en de Russisch Orthodoxen en de Grieks Orthodoxen etc. etc. etc.
quote:
Goed nieuws idd dat ze in somalie wakker worden, maar ik heb nog niet gehoord dat een uber-imam qua statuur gelijk aan de paus (die bestaat simpelweg niet) dit als 'de norm' stelt.
Volgens mij was Khomeini zo een ubertuup voor de Sji-ieten, en zijn opvolger, ik ben zijn naam kwijt, is dat ook. En alle protestante christenen hebben ook geen uber tuup. Dus dat hoeft blijkbaar niet.
quote:
Zomer niet, maar het blijkt dus dat de Islam niet zo statisch is zoals sommigen wel beweren. En dat is het vermelden waard.
pi_31728502
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:24 schreef progrock het volgende:

[..]

Het prille begin is er dus. Maar er is nog véél meer te hervormen: gelijkheid tussen mannen en vrouwen, het accepteren van homoseksualiteit, het "moderniseren" (hoe??) van de "traditionele" moslimkleding (hoofddoeken, burka's en wat dies meer zij), de ramadan + het slachtfeest, het ritueel slachten, het "onreine" eten, acceptatie van prostituees, alcohol en soft drugs, het "luchtiger" omgaan met de koran (zoals wij omgaan met "onze" bijbel), het 5 x per dag "moeten" bidden naar Mekka; dit zijn maar een páár voorbeelden. En voordat de islam eindelijk geen "achterlijke" (lees: 200 jaar achterlopend op de westerse wereld) godsdienst meer is, áls dat er überhaupt ooit van komt, zijn we hele generaties verder, en zullen er best nog tienduizenden mensen in naam van allah zijn vermoord of hebben er een misschien evenzo groot aantal zelfmoord gepleegd uit naam van allah. Dus deze Somalische opleving is een druppel op een gloeiende plaat.
Met een aantal dingen ben ik het met je eens. Als handvest vind ik dat men de rechten van de mens moet accepteren. Dat houdt inderdaad in dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat homosexualiteit op zijn minst getolereerd moet worden (dat laatst is ook in christelijke hoek nog steeds erg moeilijk).

Wat daar niet ondervalt zijn hoofdoekjes, ritueel slachten van vee, het gebruik van alcohol drugs en prostituees , Ramadan, het "luchtig" omgaan met de Koran?, of het moeten bidden tot Mekka. Als mensen zo hun geloof willen invullen. Prima, niemand die er last van heeft, alhoewel het niet mijn pakkie an is.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 16:52:14 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31728780
quote:

[..]

Niet echt.

Dat de islam geen cultuur heeft is natuurlijk volstrekte onzin. Ze hebben een zeer rjke cultuur en gescheidenis. Waarvan zelfs binnen Europa de sporen van zijn terug te vinden. Ga eens naar de bieb en lees er eens wat over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31728841
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:52 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat de islam geen cultuur heeft is natuurlijk volstrekte onzin. Ze hebben een zeer rjke cultuur en gescheidenis. Waarvan zelfs binnen Europa de sporen van zijn terug te vinden. Ga eens naar de bieb en lees er eens wat over.
Hij had het over structuur
Allah Al Watan Al Malik
pi_31728894
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:42 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Met een aantal dingen ben ik het met je eens. Als handvest vind ik dat men de rechten van de mens moet accepteren. Dat houdt inderdaad in dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat homosexualiteit op zijn minst getolereerd moet worden (dat laatst is ook in christelijke hoek nog steeds erg moeilijk).

Wat daar niet ondervalt zijn hoofdoekjes, ritueel slachten van vee, het gebruik van alcohol drugs en prostituees , Ramadan, het "luchtig" omgaan met de Koran?, of het moeten bidden tot Mekka. Als mensen zo hun geloof willen invullen. Prima, niemand die er last van heeft, alhoewel het niet mijn pakkie an is.
Dat de Islam niet statisch is blijkt wel uit haar geschiedenis en haar vele vormen natuurlijk. Afgezien daarvan zijn hervormingen allang bezig. Kijk bijvoorbeeld naar Marokko de afgelopen 5 jaar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_31728957
het is niet de Islam niet hervormt maar de Somalische CULTUUR.
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_31728985
De islam is niet hervormt oid
De culturen van sommige landen gaan veranderen!

-edit-
Wat Jett zegt dus
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:23:03 #13
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_31729657
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:37 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Net zoals een voorganger/dominee bij een protestantse kerk. In nederland hebben ze meestal hebben ze wel een opleiding, maar niet altijd. En het hoeft zeker niet. Iedereen die voorgaat in gebed heet een voorganger. Opleiding of niet.
Ja, maar et christelijke geloof (of die specifieke subtak, weetik veel) erkent wel dat een voorganger maar een 'goedbedoelende' hobbyist is.

Voor pastoor/dominee/wha-evuh zul je toch echt theologie gestudeerd moeten hebben.

Dat staat in schril contrast met bv. die joker hasselhoef die zichzelf imam verklaart.

Geloof me, je hebt binnen het christendom geen zelfverklaarde functies van belang.
quote:
Zoals de gereformeerden dat vinden en de katholieken en de Baptisten en de Luhtreianen en de Russisch Orthodoxen en de Grieks Orthodoxen etc. etc. etc.
Is idd wel enigzins vergellijkbaar.
quote:
Volgens mij was Khomeini zo een ubertuup voor de Sji-ieten, en zijn opvolger, ik ben zijn naam kwijt, is dat ook. En alle protestante christenen hebben ook geen uber tuup. Dus dat hoeft blijkbaar niet.
Wist je dat in het MO menig land Iran niet eens als een arabisch land beschouwd? Ze spreken er immers geen arabisch.

Dus in dat opzicht denk ik ook niet dat de invloed van die gast erg ver in de regio uitstraalde.
quote:
Zomer niet, maar het blijkt dus dat de Islam niet zo statisch is zoals sommigen wel beweren. En dat is het vermelden waard.
Beetje wishful thinking, vind je zelf ook nie?

Wat een relatief kleine fractie uitvoert zegt echt helemaal niks over het grotere geheel.

Is vergelijkbaar met de islam gelijk stellen aan terreur, omdat een enkele gek in het MO het goedkeurt.

Iets verteld me dat je het met die redenering ook nie eens ben.

Waarom nu dan wel? Omdat het je uitkomt? Tja...
&lt;signature here&gt;.
pi_31729915
Ook in de Islam kan niet iedere zelfverklaarde imam fatwa's verkondigen, als ik het goed heb.
pi_31731417
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:58 schreef Jett het volgende:
quote:
In Somalië is door prominente islamitische geestelijken een fatwa uitgevaardigd tegen het besnijden van meisjes.
Afgezien dat religie deel uitmaakt van het begrip cultuur, is het duidelijk dat vanuit geestelijke/islamitische hoek de verandering komt. Het is dus zeker de Islam in Somalie die hervormt.

@Extec
Wat ik voornamelijk wil aansnijden is het feit dat er mensen zijn die de discussie tussen de Islam en het Christendom/Westen als gesloten beschouwen, omdat er vanuit de Islam geen veranderingen optreden. "De culturen verschillen teveel", roept men dan. Blijkbaar veranderen culturen/religies en kan er wel gediscussieerd worden tussen de religies.
pi_31731470
Mooi!
Nu nog de afschaffing van besnijdenis bij de mannen!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 27 oktober 2005 @ 18:50:25 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31731902
quote:

[..]

Niet echt.

Een reden waarom landen als Turkije dan ook staatsimams hebben en alleen hen laten preken. Omdat ze zelf ook doorhebben dat een radicale bergimam gevaarlijk is. Nederland heeft het aanbod van zowel Marokko en Turkije om staatsimams te krijgen geweigerd omdat ze het niet vonden kunnen dat kerk en staat zo verweven waren. Go figure huh?
quote:
Nee, al bestaan er wel meer of minder invloedrijke dus als zodanig heb je wel een beetje uberimams.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31732421
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 18:31 schreef Oblivion het volgende:
Mooi!
Nu nog de afschaffing van besnijdenis bij de mannen!
Ho, dat is heilig. Wilsonbekwame kinderen mag je gerust met een mes bewerken als ze van het mannelijke geslacht zijn. Dat heeft ZKH Donner zelf gezegd, het recht van volwassenen gaat boven de lichamelijke integriteit van wilsonbekwamen, en Donner heeft beloofd dat er niet aan die vrijheid getornd mag worden.

Als besnijder moet je het wel doen zonder openlijke staat van opwinding, anders valt de hele wereld over je heen natuurlijk. En terecht. De ene opwinding is de andere niet. Een geestelijke harde plasser mag best.
pi_31733034
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:58 schreef Jett het volgende:
Precies wat ik dacht.

De vrouwenbesnijdenis heeft niets met de Islam op zich te maken.
Het is een ritueel behorende tot de Somalische stroming/cultuur.... noem maar op.

De "Islam" is dus helemaal niet hervormt in deze context.

De stelling/topictitel klopt dus eigenlijk niet.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_31733485
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:27 schreef Mirage het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht.

De vrouwenbesnijdenis heeft niets met de Islam op zich te maken.
Het is een ritueel behorende tot de Somalische stroming/cultuur.... noem maar op.

De "Islam" is dus helemaal niet hervormt in deze context.

De stelling/topictitel klopt dus eigenlijk niet.
Dat ligt er maar net aan hoe je een religie opvat. Als je de Islam ziet als een overkoepelend geheel dat vaststaat voor iedereen ongeacht individu, dan misschien niet. (En ik zeg misschien).
Maar als je religie ziet als het handelen van een individu volgens richtlijnen opgesteld vanuit religieuze bronnen, EN ingepast in zijn eigen leven en omgeving dan kun je dit zeker zien als een hervorming. Immers de Somalier die vanuit religieuze gronden zijn of haar kind liet besnijden, wordt opgeroepen dit niet meer te doen.

Probeer het maar andersom te zien. Wat zou dan volgens jou wel een hervorming van de Islam zijn? Het herschrijven van de Koran? Dan is het christendom ook nog nooit hervormd. Punt is, denk ik, dat je religie lokaal moet zien. Een groep zal religie interpreteren naar zijn omgeving. En veranderingen kunnen ook alleen maar doorgang vinden als ze op dat niveau plaats vinden.
  Overall beste user 2022 donderdag 27 oktober 2005 @ 19:47:46 #21
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_31733560
Kunnen we Hirsi Ali dan eindelijk terugsturen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_31735423
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 19:47 schreef Ulx het volgende:
Kunnen we Hirsi Ali dan eindelijk terugsturen?
Omdat ze inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft?

Dan kun je de helft van de GL/SP/PvdA kiezers ook het land uitflikkeren..
Yeah baby Yeah!
  donderdag 27 oktober 2005 @ 21:57:23 #23
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_31737826
Hier word ik nou zo moe van. Er wordt in de Islam met geen woord gerept over besnijdenis. Het is puur en alleen cultureel verbonden.
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:28:23 #24
272 R@b
No-nonsens
pi_31741169
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:57 schreef stukovich het volgende:
. Er wordt in de Islam met geen woord gerept over besnijdenis.
Waarom laten alle moslimmannen zich dan besnijden.

En:

Mohammed ontmoette een vrouw, genaamd Umm-Habiba, die bekend stond als een besnijdster van vrouwelijke slaven. Toen Mohammed haar zag, vroeg hij haar of zij door zou gaan met het uitoefenen van haar beroep. Zij antwoordde bevestigend maar voegde daar aan toe: “Tenzij het verboden is en u mij gebiedt te stoppen.” Mohammed antwoordde daarop: “Ja, het is toegestaan. Kom dichterbij zodat ik je kan onderwijzen: wanneer je (be)snijdt, overdrijf dan niet / snijdt dan niet te diep, aangezien dat meer straling / schittering op haar gezicht geeft en het meer plezier geeft voor haar man."

http://www.planet.nl/plan(...)tid=447723/sc=c5e0d9
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:31:56 #25
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_31741297
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 21:57 schreef stukovich het volgende:
Hier word ik nou zo moe van. Er wordt in de Islam met geen woord gerept over besnijdenis. Het is puur en alleen cultureel verbonden.
Kan wel, maar het is toch echt gerelateerd aan de islam.
In Indonesië kwam oorspronkelijk geen vrouwenbesnijdenis voor. Maar tegenwoordig er een toename ervan daar tegelijk met het opleven van de (radicale) islam.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')