Kijk das goed nieuws. Ayaan en Femke zullen wel van geluk in tranen uitbarsten.quote:In Somalië is door prominente islamitische geestelijken een fatwa uitgevaardigd tegen het besnijden van meisjes. In het religieuze decreet worden dergelijke praktijken, die in delen van Afrika gewoon zijn, scherp veroordeeld. ''Besnijdenis bij meisjes is een misdaad, te vergelijken met moord. De praktijk is in de islam absoluut verboden'', zo stelt de fatwa onder meer.
Wanneer meisjes worden besneden, worden de clitoris en de schaamlippen deels of geheel weggesneden. Bij de meest ingrijpende operatie worden de clitoris, kleine schaamlippen en een deel van de grote schaamlippen weggesneden. Soms wordt ook de vagina deels dichtgenaaid. Meestal wordt het bloederige en pijnlijke tafereel tussen het vierde en achtste levensjaar uitgevoerd.
-
Zie voor meer info: MeisjesBesnijdenis.nl
Als er op meer van dit soort vlakken hervormd gaat worden, dan is er een hoop reden minder idd mi.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:42 schreef Zemi77 het volgende:
Van de Frontpage
[..]
Kijk das goed nieuws. Ayaan en Femke zullen wel van geluk in tranen uitbarsten.
Wat ik me afvroeg, nu dus blijkt dat de Islam wel degelijk met de tijd meegaat, zij het wat langzamer dan sommigen hier zouden willen, en dat ze in staat zijn tot zelfreflectie. Vervalt dan niet de reden die een aantal hier bezigen dat de Islam en het christendom niet naast elkaar kunnen leven, omdat ze te verschillend zijn?
Niet echt.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:42 schreef Zemi77 het volgende:
Van de Frontpage
[..]
Vervalt dan niet de reden die een aantal hier bezigen dat de Islam en het christendom niet naast elkaar kunnen leven, omdat ze te verschillend zijn?
Het prille begin is er dus. Maar er is nog véél meer te hervormen: gelijkheid tussen mannen en vrouwen, het accepteren van homoseksualiteit, het "moderniseren" (hoe??) van de "traditionele" moslimkleding (hoofddoeken, burka's en wat dies meer zij), de ramadan + het slachtfeest, het ritueel slachten, het "onreine" eten, acceptatie van prostituees, alcohol en soft drugs, het "luchtiger" omgaan met de koran (zoals wij omgaan met "onze" bijbel), het 5 x per dag "moeten" bidden naar Mekka; dit zijn maar een páár voorbeelden. En voordat de islam eindelijk geen "achterlijke" (lees: 200 jaar achterlopend op de westerse wereld) godsdienst meer is, áls dat er überhaupt ooit van komt, zijn we hele generaties verder, en zullen er best nog tienduizenden mensen in naam van allah zijn vermoord of hebben er een misschien evenzo groot aantal zelfmoord gepleegd uit naam van allah. Dus deze Somalische opleving is een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Als er op meer van dit soort vlakken hervormd gaat worden, dan is er een hoop reden minder idd mi.
Net zoals een voorganger/dominee bij een protestantse kerk. In nederland hebben ze meestal hebben ze wel een opleiding, maar niet altijd. En het hoeft zeker niet. Iedereen die voorgaat in gebed heet een voorganger. Opleiding of niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet echt.
De islam kent naderend tot geen structuur.
Niet alleen heeft dat tot gevolg dat elke debiel zich imam mag noemen, immers geen hierarchie die het bevestigd,
Zoals de gereformeerden dat vinden en de katholieken en de Baptisten en de Luhtreianen en de Russisch Orthodoxen en de Grieks Orthodoxen etc. etc. etc.quote:Het maakt ook dat elke fractie vind dat de ze 'de ware islam' aanhangt.
Volgens mij was Khomeini zo een ubertuup voor de Sji-ieten, en zijn opvolger, ik ben zijn naam kwijt, is dat ook. En alle protestante christenen hebben ook geen uber tuup. Dus dat hoeft blijkbaar niet.quote:Goed nieuws idd dat ze in somalie wakker worden, maar ik heb nog niet gehoord dat een uber-imam qua statuur gelijk aan de paus (die bestaat simpelweg niet) dit als 'de norm' stelt.
Zomer niet, maar het blijkt dus dat de Islam niet zo statisch is zoals sommigen wel beweren. En dat is het vermelden waard.quote:Dus nogal kortzichting om met deze ene zwaluw maar de zomer uit te roepen.
Met een aantal dingen ben ik het met je eens. Als handvest vind ik dat men de rechten van de mens moet accepteren. Dat houdt inderdaad in dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat homosexualiteit op zijn minst getolereerd moet worden (dat laatst is ook in christelijke hoek nog steeds erg moeilijk).quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:24 schreef progrock het volgende:
[..]
Het prille begin is er dus. Maar er is nog véél meer te hervormen: gelijkheid tussen mannen en vrouwen, het accepteren van homoseksualiteit, het "moderniseren" (hoe??) van de "traditionele" moslimkleding (hoofddoeken, burka's en wat dies meer zij), de ramadan + het slachtfeest, het ritueel slachten, het "onreine" eten, acceptatie van prostituees, alcohol en soft drugs, het "luchtiger" omgaan met de koran (zoals wij omgaan met "onze" bijbel), het 5 x per dag "moeten" bidden naar Mekka; dit zijn maar een páár voorbeelden. En voordat de islam eindelijk geen "achterlijke" (lees: 200 jaar achterlopend op de westerse wereld) godsdienst meer is, áls dat er überhaupt ooit van komt, zijn we hele generaties verder, en zullen er best nog tienduizenden mensen in naam van allah zijn vermoord of hebben er een misschien evenzo groot aantal zelfmoord gepleegd uit naam van allah. Dus deze Somalische opleving is een druppel op een gloeiende plaat.
Dat de islam geen cultuur heeft is natuurlijk volstrekte onzin. Ze hebben een zeer rjke cultuur en gescheidenis. Waarvan zelfs binnen Europa de sporen van zijn terug te vinden. Ga eens naar de bieb en lees er eens wat over.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet echt.
Niet alleen heeft dat tot gevolg dat elke debiel zich imam mag noemen, immers geen hierarchie die het bevestigd,
Het maakt ook dat elke fractie vind dat de ze 'de ware islam' aanhangt.
Goed nieuws idd dat ze in somalie wakker worden, maar ik heb nog niet gehoord dat een uber-imam qua statuur gelijk aan de paus (die bestaat simpelweg niet) dit als 'de norm' stelt.
Dus nogal kortzichting om met deze ene zwaluw maar de zomer uit te roepen.
Hij had het over structuurquote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:52 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat de islam geen cultuur heeft is natuurlijk volstrekte onzin. Ze hebben een zeer rjke cultuur en gescheidenis. Waarvan zelfs binnen Europa de sporen van zijn terug te vinden. Ga eens naar de bieb en lees er eens wat over.
Dat de Islam niet statisch is blijkt wel uit haar geschiedenis en haar vele vormen natuurlijk. Afgezien daarvan zijn hervormingen allang bezig. Kijk bijvoorbeeld naar Marokko de afgelopen 5 jaar.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:42 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Met een aantal dingen ben ik het met je eens. Als handvest vind ik dat men de rechten van de mens moet accepteren. Dat houdt inderdaad in dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat homosexualiteit op zijn minst getolereerd moet worden (dat laatst is ook in christelijke hoek nog steeds erg moeilijk).
Wat daar niet ondervalt zijn hoofdoekjes, ritueel slachten van vee, het gebruik van alcohol drugs en prostituees, Ramadan, het "luchtig" omgaan met de Koran?, of het moeten bidden tot Mekka. Als mensen zo hun geloof willen invullen. Prima, niemand die er last van heeft, alhoewel het niet mijn pakkie an is.
Ja, maar et christelijke geloof (of die specifieke subtak, weetik veel) erkent wel dat een voorganger maar een 'goedbedoelende' hobbyist is.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:37 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Net zoals een voorganger/dominee bij een protestantse kerk. In nederland hebben ze meestal hebben ze wel een opleiding, maar niet altijd. En het hoeft zeker niet. Iedereen die voorgaat in gebed heet een voorganger. Opleiding of niet.
Is idd wel enigzins vergellijkbaar.quote:Zoals de gereformeerden dat vinden en de katholieken en de Baptisten en de Luhtreianen en de Russisch Orthodoxen en de Grieks Orthodoxen etc. etc. etc.
Wist je dat in het MO menig land Iran niet eens als een arabisch land beschouwd? Ze spreken er immers geen arabisch.quote:Volgens mij was Khomeini zo een ubertuup voor de Sji-ieten, en zijn opvolger, ik ben zijn naam kwijt, is dat ook. En alle protestante christenen hebben ook geen uber tuup. Dus dat hoeft blijkbaar niet.
Beetje wishful thinking, vind je zelf ook nie?quote:Zomer niet, maar het blijkt dus dat de Islam niet zo statisch is zoals sommigen wel beweren. En dat is het vermelden waard.
quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:58 schreef Jett het volgende:
het is niet de Islam niet hervormt maar de Somalische CULTUUR.
Afgezien dat religie deel uitmaakt van het begrip cultuur, is het duidelijk dat vanuit geestelijke/islamitische hoek de verandering komt. Het is dus zeker de Islam in Somalie die hervormt.quote:In Somalië is door prominente islamitische geestelijken een fatwa uitgevaardigd tegen het besnijden van meisjes.
Een reden waarom landen als Turkije dan ook staatsimams hebben en alleen hen laten preken. Omdat ze zelf ook doorhebben dat een radicale bergimam gevaarlijk is. Nederland heeft het aanbod van zowel Marokko en Turkije om staatsimams te krijgen geweigerd omdat ze het niet vonden kunnen dat kerk en staat zo verweven waren. Go figure huh?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet echt.
Nee, al bestaan er wel meer of minder invloedrijke dus als zodanig heb je wel een beetje uberimams.quote:Goed nieuws idd dat ze in somalie wakker worden, maar ik heb nog niet gehoord dat een uber-imam qua statuur gelijk aan de paus (die bestaat simpelweg niet) dit als 'de norm' stelt.
Ho, dat is heilig. Wilsonbekwame kinderen mag je gerust met een mes bewerken als ze van het mannelijke geslacht zijn. Dat heeft ZKH Donner zelf gezegd, het recht van volwassenen gaat boven de lichamelijke integriteit van wilsonbekwamen, en Donner heeft beloofd dat er niet aan die vrijheid getornd mag worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 18:31 schreef Oblivion het volgende:
Mooi!
Nu nog de afschaffing van besnijdenis bij de mannen!
Precies wat ik dacht.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:58 schreef Jett het volgende:
het is niet de Islam niet hervormt maar de Somalische CULTUUR.
Dat ligt er maar net aan hoe je een religie opvat. Als je de Islam ziet als een overkoepelend geheel dat vaststaat voor iedereen ongeacht individu, dan misschien niet. (En ik zeg misschien).quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:27 schreef Mirage het volgende:
[..]
Precies wat ik dacht.
De vrouwenbesnijdenis heeft niets met de Islam op zich te maken.
Het is een ritueel behorende tot de Somalische stroming/cultuur.... noem maar op.
De "Islam" is dus helemaal niet hervormt in deze context.
De stelling/topictitel klopt dus eigenlijk niet.
Omdat ze inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:47 schreef Ulx het volgende:
Kunnen we Hirsi Ali dan eindelijk terugsturen?
Waarom laten alle moslimmannen zich dan besnijden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:57 schreef stukovich het volgende:
. Er wordt in de Islam met geen woord gerept over besnijdenis.
Kan wel, maar het is toch echt gerelateerd aan de islam.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:57 schreef stukovich het volgende:
Hier word ik nou zo moe van. Er wordt in de Islam met geen woord gerept over besnijdenis. Het is puur en alleen cultureel verbonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |