abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31728415
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:58 schreef roobje het volgende:
Verdedig eens het verhaal uit de bijbel dat de farao van Egypte gestraft wordt door van alle gezinnen in Egypte alle eerstgeboren jongens te doden. Hoe kan je hem dan genadig en liefdevol noemen? Ben benieuwd.. Mijns inzien ben je dan net zo gestoord als die moslimleiders die roepen dat de tsunami een straf was van god.
Ik, en vele andere christenen met mij, zijn heus niet oostindisch blind voor dergelijke zaken, zoals iemand anders beweerde.

Maar waarom kijk jij niet eerst naar de voorgeschiedenis van dit verhaal? Gods volk was 430 jaar daarvoor naar Egypte gegaan, en hadden van de farao een stuk land gekregen en werden met respect behandeld. Maar de farao van zo'n 300 jaar later had daar lak aan... Het volk werd verdrukt, alle kinderen die bij de Israelieten geboren werden moesten worden gedood (ook vriendelijk he??), de vroedvrouwen (mensen die normaliter toch juist leven willen schenken), moesten dat uitvoeren of daar soldaten de opdracht toe geven. Het volk werd verdrukt, als slaaf ingezet om stenen te bakken voor de farao, met zweepslagen opgejut.

Toen heeft God gezegd... Nu is het genoeg!!! Mozes werd geboren, en doordag zijn moeder een rieten mandje voor hem had gemaakt liet ze hem wegdrijven op de Nijl, in de hoop dat hij het er levend vanaf zou brengen. Denk je dan maar eens in hoe erg het moet zijn, voordat je als moeder zoiets gaat doen!!!
...
Heb je er even over nagedacht? Ingeleefd in de situatie? Mozes werd gevonden door de dochter van de farao, die hem wilde houden.. Zo kreeg hij een uitstekende opleiding aan het hof, en werd op die manier ook voorbereid om later een volk te kunnen leiden. Maar Mozes kwam er later ook achter dat hij eigenlijk helemaal geen Egyptenaar was, maar een Israeliet... Dus toen hij een Egyptenaar een Israeliet af zag tuigen wilde hij dat verhinderen... iets te rigoreus, want hij doodde de Egyptenaar.. Daarom vluchtte hij weg de woestijn in.

Jaren later werd hij door God geroepen om het volk uit de macht van Egypte te bevrijden. Hij is toen naar de farao gegaan en heeft gevraagd of hij het volk wilde laten gaan... Nee, was het antwoord... Toen kwam de eerst plaag, als teken dat God het meende en als een eerste waarschuwing... Nee, was weer het antwoord... De farao heeft in totaal 10(!!) kansen gekregen om te luisteren, maar elke keer was het Nee... Dus als de farao nu eens de eerste keer... 2e, of 3e keer had geluisterd, dan waren die doden ook niet nodig geweest....

En hoe vaak zeg JIJ nog NEE tegen God??
  donderdag 27 oktober 2005 @ 16:41:49 #102
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31728490
Keur je terrorisme ook goed op die manier? Als we de eerste keer ze hun zin hadden gegeven, hadden ze niets opgeblazen?

donderdag 27 oktober 2005 @ 16:43:35 #103
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31728537
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:39 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:
Toen kwam de eerst plaag, als teken dat God het meende en als een eerste waarschuwing... Nee, was weer het antwoord... De farao heeft in totaal 10(!!) kansen gekregen om te luisteren, maar elke keer was het Nee... Dus als de farao nu eens de eerste keer... 2e, of 3e keer had geluisterd, dan waren die doden ook niet nodig geweest....

En hoe vaak zeg JIJ nog NEE tegen God??
God is almachtig, hij had dit ook zonder maar 1 slachtoffer kunnen oplossen. In plaats daarvan kiest hij ervoor om de eerstgeborenen van alle egyptenaren te straffen, ook de mensen die hier helemaal niets mee van doen hebben gehad. Het was de farao zijn beslissing, waarom moest een ander daarvoor gestraft worden ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_31728871
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:41 schreef Alicey het volgende:
Keur je terrorisme ook goed op die manier? Als we de eerste keer ze hun zin hadden gegeven, hadden ze niets opgeblazen?

Vergelijk jij ook altijd appels met peren als je bij de groenteboer staat??
Of ben je gewoon altijd erg makkelijk met andere personen beschuldigen?

Natuurlijk keur ik terrorisme niet goed, maar dat is volledig buiten deze discussie, en nog veel meer buiten bedoeling van de TS.....
pi_31728939
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:43 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

God is almachtig, hij had dit ook zonder maar 1 slachtoffer kunnen oplossen. In plaats daarvan kiest hij ervoor om de eerstgeborenen van alle egyptenaren te straffen, ook de mensen die hier helemaal niets mee van doen hebben gehad. Het was de farao zijn beslissing, waarom moest een ander daarvoor gestraft worden ?
Had het volk niks in te brengen dan?? Dacht jij dat de farao als een idioot rondrende op de werkplaats om alle Israelieten zweepslagen toe te dienen? Het volk had daarin dus evengoed schuld!

Of vindt jij de duitse soldaten uit WO2 ook onschuldig??
  donderdag 27 oktober 2005 @ 16:59:32 #106
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31728988
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:55 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

[..]

Natuurlijk keur ik terrorisme niet goed, maar dat is volledig buiten deze discussie, en nog veel meer buiten bedoeling van de TS.....
Hangt het er bij jou van af om wel doel terrorisme wordt toegepast (Door de samenleving te ontwrichten je doel trachten te bereiken, wat dit dus is), of gaat het jou er om wie het doet, en heeft God een excemption ?
pi_31729194
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:55 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

En jij beschuldigt de farao niet van fout gedrag?

het probleem bij de TS is, dat hij het op een forum neerzet waar overwegend overtuigde christenen en overtuide atheisten rondwaren. Dus een goed beeld zal de TS nooit krijgen, hooguit een vertekend beeld... ik blijf er bij dat ie het gewoon zelf moet zoeken.. mensen zijn al te vaak in staat gebleken andere mensen te overtuigen.. terwijl de waarheid zich in jezelf bevindt TS!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:21:02 #108
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31729598
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:57 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

[..]

Had het volk niks in te brengen dan?? Dacht jij dat de farao als een idioot rondrende op de werkplaats om alle Israelieten zweepslagen toe te dienen? Het volk had daarin dus evengoed schuld!
Klopt, je hebt helemaal gelijk, het is algemeen bekend dat daar babies rondliepen met zweepjes in de hand om de israelieten te slaan.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:27:21 #109
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31729808
Ander voorbeeldje van god die de Grote Vriendelijke Reus aan het uithangen is:
osea 13:16
quote:
Samaria shall become desolate; for she hath rebelled against her God: they shall fall by the sword: their infants shall be dashed in pieces, and their women with child shall be ripped up.
Ja, echt een aardige kerel dat.
pi_31729968
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 16:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hangt het er bij jou van af om wel doel terrorisme wordt toegepast (Door de samenleving te ontwrichten je doel trachten te bereiken, wat dit dus is), of gaat het jou er om wie het doet, en heeft God een excemption ?
Terrorisme is voor geen enkel doel te rechtvaardigen, dat weet jij net zo goed als ik! Maar dit heeft helemaal niks met terrorisme te maken!
Want stel nou eens... en ik vraag je niet om te belijden dat God bestaat, maar wel om die aanname te doen, dan vallen alle puzzelstukjes ineens op hun plek:
God bestaat (en nogmaals, niet gelijk gaan steigeren) en heeft deze hele wereld geschapen. 6 dagen is hij bezig geweest en op de laatste dag heeft hij de mens erop gezet. Hij wil geen robotten, maar hij wil vrijheid aan de mensen geven, en vrijheid houdt, zoals al eerder gezegd, ook in dat er voor het kwaad gekozen kan worden.
De mens die kiest dus voor het kwaad, iedereen is neem ik aan toch wel bekend met de zondeval?? God had gezegd dat wanneer je voor Hem zou kiezen, je altijd zou leven, en als je tegen Hem kiest, je dan ook eeuwig zonder Hem moet leven (en dat is dus de dood).

Dus... per definitie is dan iedereen eigenlijk al dood, omdat het in onze natuur zit (en dat blijkt hier op Fok ook regelmatig...) om tegen God te kiezen! Dat er dus ook nog een andere mogelijkheid is, is dus alleen maar genada, liefde! Niemand verplicht God er namelijk toe om mensen te redden, Hij had ook kunnen zeggen...'Bekijk het allemaal maar lekker, en zak in de stront!' En ergens anders iets nieuws kunnen gaan beginnen, met mensen die er misschien wel plezier in zouden hebben om voor Hem te kiezen.

Maar goed.. ik dwaal af van jouw vraag.. De mensen hebben die keuze om tegen God in te gaan dus zelf gemaakt, en dat doen we elke dag opnieuw, ik evengoed! En die Egyptenaren deden dat ook! Is het dan wreed van God dat hij de mensen ook de gevolgen van hun keuze laat dragen?

En om dan nog even op die genade terug te komen... Dat is nou juist het mooie van het Christendom, en dat maakt het Christen UNIEK ten opzichte van elke andere godsdienst in deze wereld.... God is het die ervoor gezorgd heeft dat je toch eeuwig kan Leven, hij heeft zijn Zoon gegeven voor onze zonden, zodat wij altijd bij Hem mogen zijn. In alle andere religie's, Islam, Jodendom, noem maar op... Ben jij het die die vrijheid moet verdienen, bij de Islam met 5 keer per dag bidden en 1x in je leven naar Mekka gaan enzo.. En een iets extremere tak die vindt dat andere mensen opblazen daar ook bijhoort, dat je dan ook nog een beloning van 70 maagden krijgt, etc (niet dat ik daar nou iets van snap, want na 70x zijn die ook geen... ach ja, je snapt het wel )

Kortom, het enige wat je hoeft te doen, en wat het verschil maakt tussen Leven en Dood... Is geloven dat Jezus God's zoon is... Dat is het enige!! Echt! Jezus heeft het zelf gezegd: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven... Niemand komt tot de vader dan door Mij" en "Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven".

Het valt mij de laatste tijd veel meer op dat het geloof een soort vicieuze cirkel is... Ik heb ook heus wel mijn twijfels gehad... Maar elk 'feitje' uit mijn geloof bevestigd de andere weer, en die andere een volgende, etc... en de volgende de eerste...!

Bijv... Alles wat in de bijbel staat klopt (eerst een aanname voor het gemak dit keer), dan heeft God de hele aarde gemaakt (vandaar dus die mooie en ingewikkelde natuur!), dan is Jezus dus ook echt God's Zoon, dan heeft hij echt geleefd (zijn ook meerdere bronnen van btw), dan is hij dus ook écht gekruisigd voor mijn Zonden, dan moet God mij dus écht lief hebben, dan zíjn mijn zonden dus ook echt vergeven, dan mag ik eeuwig leven, dan is wat de bijbel daarover zegt dus waar, dan is de hele bijbel dus ook echt waar, dan heeft God de hele aarde gemaakt (ooh... we zijn er alweer)

Ik heb natuurlijk heel wat stappen uit deze cirkel gelaten, maar het idee zal duidelijk zijn... toch?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:35:19 #111
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31730044
Mijn probleem is eerder dat wanneer ik aanneem dat de God uit de bijbel bestaat, ik er met het totaal wat ik daaruit verneem, slechts kan concluderen dat God een arabier met ietje teveel geldingsdrang is. Eigenlijk precies zoals een gemiddelde man uit een woestijnvolk enkele duizenden jaren geleden..
pi_31730171
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:27 schreef Aaargh! het volgende:
Ander voorbeeldje van god die de Grote Vriendelijke Reus aan het uithangen is:
Hosea 13:16
Samaria shall become desolate; for she hath rebelled against her God: they shall fall by the sword: their infants shall be dashed in pieces, and their women with child shall be ripped up.

Ja, echt een aardige kerel dat.
Of in het Nederlands (ik heb geen idee waarom je een engelse vertaling wil gebruiken op een Nederlands forum??), Nieuwe bijbelvertaling, Hosea 14:1:
quote:
Samaria is schuldig, omdat het in opstand is gekomen tegen zijn God.
Hebben ze het niet over zichzelf uitgeroepen??
pi_31730466
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:35 schreef Alicey het volgende:
Mijn probleem is eerder dat wanneer ik aanneem dat de God uit de bijbel bestaat, ik er met het totaal wat ik daaruit verneem, slechts kan concluderen dat God een arabier met ietje teveel geldingsdrang is. Eigenlijk precies zoals een gemiddelde man uit een woestijnvolk enkele duizenden jaren geleden..
Ik kan me daar best wel iets bij voorstellen, maar je moet niet vergeten dat dat de God uit het oude testament was. Israel was toen zijn volk, en er zijn ook zeker flink wat oorlogen gevoerd in die tijd! Maar voornamelijk, net zoals in de quote hierboven, omdat de mensen tégen God kozen.
En daarbij moet je ook die tijd niet wegschrijven... de cultuur van toen!

Maar sinds het nieuwe testament is dat ook niet meer voorgekomen. Daarom ligt er ook zo'n scheiding tussen die twee, Christus is die scheiding! En je kan ze niet van elkaar loskoppelen... zaken uit het Oude testament, profetieën, worden waarheid in het nieuwe testament!
Er staan honderden profetieen in het Oude Testament, niet 1 ervan is anders uitgekomen dan voorspeld!

En eerlijk waar... als je begint met het nieuwe testament, dan zal je een hele liefdevolle God vinden, en tegelijk zullen er ook een hoop vragen over het oude testament verklaard worden!
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:51:29 #114
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31730470
Ten eerste: bedankt voor je heerlijke bericht, je bent echt een stereotype christen en je posting zit zo vol met gaten dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:32 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

[..]

Terrorisme is voor geen enkel doel te rechtvaardigen, dat weet jij net zo goed als ik! Maar dit heeft helemaal niks met terrorisme te maken!
Dit is per definitie terrorisme, angst zaaien met behulp van geweld om zo je zin te krijgen.
quote:
Want stel nou eens... en ik vraag je niet om te belijden dat God bestaat, maar wel om die aanname te doen, dan vallen alle puzzelstukjes ineens op hun plek:
God bestaat (en nogmaals, niet gelijk gaan steigeren) en heeft deze hele wereld geschapen. 6 dagen is hij bezig geweest en op de laatste dag heeft hij de mens erop gezet.
W00h00, volgens mij hebben we een jonge-aarde creationist te pakken .
God heeft in 6 dagen de aarde gemaakt, inclusief ruim meer dan 6000 jaar aan ijslaagjes op de polen ? Inclusief ruim meer dan 6000 jaar aan sedimentlaagjes op de bodem van bepaalde meren ?
quote:
Hij wil geen robotten, maar hij wil vrijheid aan de mensen geven, en vrijheid houdt, zoals al eerder gezegd, ook in dat er voor het kwaad gekozen kan worden.
De mens die kiest dus voor het kwaad, iedereen is neem ik aan toch wel bekend met de zondeval??
Ja, ben jij ook bekend met de logische problemen hiervan ? (Volgens je profiel ben je software engineer, je zou toch iets van logica moeten weten).
quote:
- knip blabla, we spoelen even door naar het echte pareltje van jouw posting -

Het valt mij de laatste tijd veel meer op dat het geloof een soort vicieuze cirkel is... Ik heb ook heus wel mijn twijfels gehad... Maar elk 'feitje' uit mijn geloof bevestigd de andere weer, en die andere een volgende, etc... en de volgende de eerste...!

Bijv... Alles wat in de bijbel staat klopt (eerst een aanname voor het gemak dit keer), dan heeft God de hele aarde gemaakt (vandaar dus die mooie en ingewikkelde natuur!), dan is Jezus dus ook echt God's Zoon, dan heeft hij echt geleefd (zijn ook meerdere bronnen van btw), dan is hij dus ook écht gekruisigd voor mijn Zonden, dan moet God mij dus écht lief hebben, dan zíjn mijn zonden dus ook echt vergeven, dan mag ik eeuwig leven, dan is wat de bijbel daarover zegt dus waar, dan is de hele bijbel dus ook echt waar, dan heeft God de hele aarde gemaakt (ooh... we zijn er alweer)

Ik heb natuurlijk heel wat stappen uit deze cirkel gelaten, maar het idee zal duidelijk zijn... toch?
Het idee is glashelder, dit is wat we noemen een cirkel redenatie, en het is ech prachtig dat je dat al inziet, wat nog veel mooier is is dat jij het probeert te gebruiken als het bewijs VOOR het christendom, terwijl juist een van DE argumenten is waarmee je als atheist in zo'n discussie de christenen om de oren slaat

Om even terug te komen op logica, wat jij hier zegt is:

A en B zijn stellingen.

A -> B
B -> A

dus zowel A als B zijn waar

Als jij het probleem hiermee niet ziet dan zou ik als ik jou was bij m'n logica docent m'n collegegeld terugeisen.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:54:16 #115
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31730538
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:40 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

[..]

Of in het Nederlands (ik heb geen idee waarom je een engelse vertaling wil gebruiken op een Nederlands forum??)
Dit is de King James versie, de op het moment meest gebruikte bijbel.
quote:
Hebben ze het niet over zichzelf uitgeroepen??
God is zo goed en rechtvaardig, dat hij bij een meningsverschilletje aan het moorden slaat, en die man aanbid jij ?

Ga eens kijken hoe Ghandi met zo'n situatie omging, dat is hoe een beschaafd en verlicht iemand zoiets aanpakt.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:55:42 #116
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_31730573
Even ontopic:

TS , heb je christelijke vrienden en/of kenissen? Zo jah. Ga eens met hen mee als ze naar een of andere bijeenkomst gaan. Veel christenen komen eenmaal per week bij elkaar om over het christendom te discusieren. Een soort bijbelstudie zeg maar. Probeer eens in zo'n groepje te komen.
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_31730585
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:21 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Klopt, je hebt helemaal gelijk, het is algemeen bekend dat daar babies rondliepen met zweepjes in de hand om de israelieten te slaan.
Als God al die mensen daar en hier gemaakt heeft... Van jong tot oud, van dik tot dun, van baby tot soldaat, wie ben JIJ dan om Hem ter verantwoording te roepen over zijn daden??

Jij kijkt hier tegen een paar draadjes aan de achterkant van een borduurwerkje en je probeert de hele geschiedenis en de Schepper te verklaren?? God kijkt vanaf de voorkant en ziet het hele schilderij....
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:56:42 #118
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31730594
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:51 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:
Er staan honderden profetieen in het Oude Testament, niet 1 ervan is anders uitgekomen dan voorspeld!
Ik kan je anders een lijstje geven van 111 voorspellingen uit het oude testament die niet uitgekomen zijn of 190 in de totale bijbel.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 17:57:23 #119
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_31730616
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:56 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

[..]

Als God al die mensen daar en hier gemaakt heeft... Van jong tot oud, van dik tot dun, van baby tot soldaat, wie ben JIJ dan om Hem ter verantwoording te roepen over zijn daden??
IK ben een beter mens dan de god die in de bijbel beschreven staat.
pi_31730631
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:51 schreef Aaargh! het volgende:
Ten eerste: bedankt voor je heerlijke bericht, je bent echt een stereotype christen en je posting zit zo vol met gaten dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
[..]

Dit is per definitie terrorisme, angst zaaien met behulp van geweld om zo je zin te krijgen.
[..]

W00h00, volgens mij hebben we een jonge-aarde creationist te pakken .
God heeft in 6 dagen de aarde gemaakt, inclusief ruim meer dan 6000 jaar aan ijslaagjes op de polen ? Inclusief ruim meer dan 6000 jaar aan sedimentlaagjes op de bodem van bepaalde meren ?
[..]

Ja, ben jij ook bekend met de logische problemen hiervan ? (Volgens je profiel ben je software engineer, je zou toch iets van logica moeten weten).
[..]

Het idee is glashelder, dit is wat we noemen een cirkel redenatie, en het is ech prachtig dat je dat al inziet, wat nog veel mooier is is dat jij het probeert te gebruiken als het bewijs VOOR het christendom, terwijl juist een van DE argumenten is waarmee je als atheist in zo'n discussie de christenen om de oren slaat

Om even terug te komen op logica, wat jij hier zegt is:

A en B zijn stellingen.

A -> B
B -> A

dus zowel A als B zijn waar

Als jij het probleem hiermee niet ziet dan zou ik als ik jou was bij m'n logica docent m'n collegegeld terugeisen.
Aargh.. bedankt!! je hebt me zojuist toch weer 10 minuten van mijn "dode" leven anders doen invullen, aangezien ik alleen maar je reactie hoef te lezen en te zeggen: ik sluit me er bij aan..

Nogmaals dank
pi_31730652
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:55 schreef Zombine het volgende:
Even ontopic:

TS , heb je christelijke vrienden en/of kenissen? Zo jah. Ga eens met hen mee als ze naar een of andere bijeenkomst gaan. Veel christenen komen eenmaal per week bij elkaar om over het christendom te discusieren. Een soort bijbelstudie zeg maar. Probeer eens in zo'n groepje te komen.
1 vraag: Waarom alleen het christelijk geloof?
pi_31730728
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 17:56 schreef Hobby_Aquariaan het volgende:

Ik ben een moreel wezen, met een geweten. En als mijn zogenaamde schepper dingen uitspookt die moreel verwerpelijk zijn, dan heb ik voldoende reden om geen respect voor hem te hebben, en hem af te wijzen.
quote:
Jij kijkt hier tegen een paar draadjes aan de achterkant van een borduurwerkje en je probeert de hele geschiedenis en de Schepper te verklaren?? God kijkt vanaf de voorkant en ziet het hele schilderij....
Dit de standaard uitvlucht: "Het is nu eenmaal voor ons mensen niet te snappen."
Neem dan gewoon niét deel aan een discussie...
pi_31730873
De god uit het Oude Testament is een ouderwetse barbaarse god uit een primitieve stammencultuur. Een god van een woestijnvolk. Bloedwraak, collectieve schuld, moordpartijen etc etc.

Omdat (helaas?) het Christendom voortborduurt op de Joodse religie, en op het Oude Testament, moeten 'moderne' Christenen een hele rare kronkel forceren..: Met het leven en sterven van Jezus Christus zou alles ineens anders geworden zijn. Nieuwe verbond, niet meer onder de wet, God is ineens liefdevol, etc etc. Omdat de meeste Christenen jarenlang zo doordrenkt zijn hiermee, en de Bijbel als één samenhangend boek zijn gaan zien, zijn ze alle objectiviteit verloren. Ze zien niet hoe raar de sprong is van OT naar NT, en hoe krampachtig hun pogingen zijn om OT aan NT te lijmen.

Nee, TS, als je een God wil zoeken, zoek dan niet naar zo'n primitieve sprookjesgod van een woestijnvolk. Er is wel wat beters...
  donderdag 27 oktober 2005 @ 18:13:10 #124
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_31730962
Om mee te beginnen, God heeft nergens in de bijbel mensen laten doden, of zelf direct gedood, die niet of zelf schuldig waren aan ernstige zaken of geen een deel waren van een volk of groep die zich tegen God of zijn dienstknechten opstelde. Verder zijn alle mensen zondig en alles en iedereen is in principe alleen tot bestaan gekomen door God en dus is het Zijn onvoorwaardelijke recht om leven te geven en te nemen, doch altijd volgens de hoogste morele maatstaven. Daarbij kan hij ook dmv de opstanding het leven teruggeven aan de dode personen.

Verder is het totaal niet raar of principieel onrechtvaardig dat er mensen zijn omgekomen door direct of indirect toedoen van God want door je vrije wil te misbruiken en anderen het leven ernstig zuur te maken stel je je ook tegen God en het is niet rechtvaardig van Gods kant om de goeden altijd te laten lijden onder de slechten.
Als er met slechten niet te praten valt, is er maar 1 oplossing. Helaas, maar waar. Vergeet niet dat een ieder zelf die keuze kan maken.

Zo heeft God zijn eigen verbondsvolk in oude tijden ook beschermd en kwaadwillenden die hen tegenzaten inderdaad vernietigd. De bijbel laat zien dat dat weer zal gebeuren, net als met de vloed.
God doodt nooit zomaar. Ook Hij baalt ervan, want er staat ook dat God liever ziet dat iedereen in leven blijft, maar Hij zal de goeden niet eeuwig laten lijden onder de slechten. Alleen dan is geweld, Goddelijk geweld, gerechtvaardigd.
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 15:30 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
Uiteraard had ik zelf de Bijbel kunnen pakken en gaan beginnen, maar wil niet gelijk in het diepe springen (dat gevoel heb ik bij de Bijbel (zelfs al heb ik er amper een regel uit gelezen)) Ik wil beginnen wat meer duidleijkheid/inzicht te krijgen in wat basis"dingen". Ik heb me daarom aangemeld voor een 4 weekse cursus "Waarom Jezus? via de site van de EO. In gangbare taal wordt ingegaan op devolgende vragen (gratis via Internet te volgen)
Natuurlijk zijn er veel diepe dingen in de bijbel, maar ook veel minder diepe dingen en daar is goed mee te beginnen.
Het eerste deel van Genesis tot Hooglied is vrij goed te begrijpen voor de eerste keer en van het NT (Nieuwe Testament) is het meeste wel vrij eenvoudig te volgen (Op Openbaringen na dan, de 1e keer, wel een fascinerend boek overigens!)
quote:
- Waar gaat het eigenlijk om in het leven?
- Wat is er misgegaan?
- Waarom is Jezus gekomen?
- Wat betekent het voor mij?
- Wat moet je eigenlijk doen om gelovig te worden?

Wanneer bovenstaande helder(der) voor me is, ben ik al erg tevreden. Een goed begin is het halve werk.
Een goed begin is zeker belangrijk! Het is mooi dat je het meteen grondig aanpakt.

Misschien kun je je zelfs nog meer vragen stellen:

Wie is God?
– Wat is Zijn Naam?
– Wat heeft hij gedaan?
– Wat gaat hij nog doen?

Waarom laat God lijden toe?

Wat was zijn plan met de aarde en wat zal dat plan inhouden in de toekomst?

Ik ben overigens altijd bereid mensen van meer kennis omtrent de bijbel en Gods voornemen te voorzien. Als je wilt mag je me altijd vragen stellen. Het hoeft niet natuurlijk, zie maar.

Er zal wel een hoop informatie op je af komen wellicht. Tip: maak duidelijke schema’s van je vragen en van je antwoorden en probeer zaken aan elkaar te verbinden. Hou het overzichtelijk. Succes in ieder geval.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_31731017
Ik heb trouwens nog een vraag voor gelovigen hier:
Betekend niet geloven in God automatisch dat je tegen hem bent?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')