Pfff Elisa, wel spannend hoor, zo allemaal. Gelukkig worden er in het najaar minder poezen bezwangerd omdat ze nu minder snel krols worden, dat is ook wel fijn tijdens het nadenken. Ik hoop ook maar dat je nog lang kunt genieten van je kater met FIV.
Over de harlekijntjes; harlekijn kan bij praktisch alle katten voorkomen, alleen bij die rassen als Pers en Brit wordt er natuurlijk bewust op gefokt en kunnen ze het soms precies zo krijgen zoals ze het willen hebben volgens een standaard.
Wat Xena betreft ben ik al een tijdje aan het nadenken hoe het nu zit met haar mooie gestreepte vlekken, is ze nu een tortie (schildpad/lapjeskat) met ghostmarkings en wit of een torbie (combinatie tussen tortie en tabby) met wit ? Weet je hoe één of beide ouders van Xena eruitzien, Bluezz ?
Ik vind de genetica van katten echt super interessant, dus ik ben dat helemaal aan het uitpluizen nu, als ik genoeg kaas heb gegeten van html enzo ben ik van plan een pagina te maken met mijn katten, een genetica pagina, een kleuren/aftekeningenpagina en vertaalde artikelen over kattenvoeding. Ik heb er nu al vrij veel lol in om iedere kat die ik tegenkom te benoemen qua kleur en eventueel de kleuren van de ouders, dat doe ik automatisch. Ik zit echt op de fiets van "wow, een redtabby spotted met wit, die heb ik nog nooit gezien !"
Ik had een handtekening gemaakt voor een ander forum en ik vind 'em wel leuk geworden:
![]()
Vlnr: sealtabbypoint, sealpoint met wit, wildkleur tabby ticked en blacktabby blotched met wit.
![]()
En om het even ingewikkeld te maken, genetisch gezien zijn het allevier zwarte katten