Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 19:29 |
Ik zag vanavond op TV dat je met aceton het verbruik van je Benzine en Diesel met 10-35% kan verlagen. Na wat research op het web zag ik al op verschillende sites dat dit al hier en daar is getest. Voor benzine motoren geldt 0.2% en voor diesel motoren 0.15%. Voor een TDI met 60l tank, moet je dus 90ml aan een volledig gevulde tank toevoegen. De waargenomen voordelen zou zijn: - Minder verbruik (10-35% max) - Meer vermogen - Beter lopende en soepelere motor - Reiniging van motor - Minder roet Aceton zou geen nadelige gevolgen hebben voor de onderdelen, omdat de kunststof onderdelen van hoogwaardige kwaliteit zijn. Die moeten trouwens andere bijtende goedjes slikken (benzine, additieven, enz.) Laat nou net de tank van mijn knakenbak (323F '90) leeg zijn en ik morgen moet tanken. Denk dat ik maar ff bij de Trekpleister ofzo een flesje scoor. Meerdere mensen die dit ter gehoren is gekomen? [ Bericht 8% gewijzigd door Sloper op 24-10-2005 20:03:25 ] | |
Skinkie | maandag 24 oktober 2005 @ 19:59 |
Ik weet dat ze bij BNN een keer een auto op Wiskey oid. hebben laten rijden, maar hou zou methanol het doen bij benzine? Aceton is 2-propanon ben wel benieuwd naar de reactie met benzine en de verbrandings reactie. | |
Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 20:07 |
Ik zie op een aantal sites dat Aceton de oppervlaktespanning van de brandstof omlaag brengt, de diesel 'verstuift' dus beter, kleinere druppeltjes... | |
Martijn_77 | maandag 24 oktober 2005 @ 20:17 |
Ben toch benieuwd wat de lange termijn effecten op je moter zijn | |
Mr.Saboteur | maandag 24 oktober 2005 @ 20:20 |
Hoe zit het als je bijvoorbeeld BP Ulltimate tankt op Shell V-power, zou het dan aan te raden om er aceton bij te gooien? ik weet namelijk niet of ze bij Shell of BP er al zoiets bij flikkeren, want ze stunten met dezelfde voordelen ![]() | |
Byte_Me | maandag 24 oktober 2005 @ 20:30 |
aceton reageert niet met benzine het lijkt mij ook niet echt schadelijk voor je moter, al is die er natuurlijk niet voor gemaakt. in brazilie rijden veel auto's op alkohol, zouden die zijn aangepast? ik kan me voorstellen dat je problemen kunt krijgen met plastic onderdelen, maar die zitten er niet zoveel in motoren, dus dat zou dan mee moeten vallen. ik moet zeggen dat ik 35% besparing dmv. een 0.2% toevoeging met een korreltje zout neem. dan zou iedere benzine producent dit al lang doen. | |
Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 20:31 |
http://www.tdiclub.nl/link.asp?TOPIC_ID=11735 Het is inmiddlels al redelijk uitvoerig getest door het TDI forum, niets dan lof zie ik daar. Morgen toch ff naar de buwmarkt voor een flessie | |
Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 20:34 |
Waarom zouden benzineproducenten aceton toevoegen als ze als gevolg daarvan 10 to 30% minder gaan verkopen?? | |
2cv | maandag 24 oktober 2005 @ 20:39 |
Gaat de motor niet pingelen wanener er aceton door de benzine zit ? Want uit het verhaal begrijp ik dat aceton min of meer zorgt voor een betere verbranding. | |
Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 20:46 |
Diesel=Detonatie/pingelen Benzine, geen id, aan mijn knakenbak kan niet veel kapot. Voorts wordt het mengsel nauwelijks schraler, compressie hoger of verandert het onstekingstijdstip. Ik denk dus dat dat niet zal gebeuren.. | |
RemcoDelft | maandag 24 oktober 2005 @ 20:48 |
Sloper ==> Vanwege concurrentie op de benzinemarkt zou dat zeker kunnen... Iets van "1,30+ benzine" krijg je dan, zoals AMD met 2600+ processoren)... Zelfde prijs, kleinere liters, maar meer vermogen. Maar ik geloof niet dat het zo veel helpt. | |
2cv | maandag 24 oktober 2005 @ 21:03 |
Sloper: als ik euro95 in plaats van super98 in mijn Eend giet, gaat die ook pingelen. En dan blijf ik met m'n vlerken van de ontsteking e.d. af. | |
Byte_Me | maandag 24 oktober 2005 @ 21:33 |
quote:omdat, als je het zou patenteren (nu een beetje te laat), vrijwel monopolist bent. als jij voor dezelfde prijs bezine kan tanken die 35% meer opbrengst geeft zul je nooit voor de standaard benzinet kiezen. en 0.2% aceton zal de produktieprijs van benzine niet echt hoger maken. | |
CasB | maandag 24 oktober 2005 @ 21:37 |
Mn vader gebruikt het (benzinemotor), en toen ik vandaag in de auto zat leek het idd alsof hij stiller was dan eerst. En normaal schudt de pook redelijk als de airco aan staat, dat is nu ook veel minder. En hij rijdt pittiger ![]() | |
xprotagonistx | maandag 24 oktober 2005 @ 21:43 |
Het schijnt dat aceton bepaalde dingen van in je motor aantast. 't Fijne weet ik er ook niet van, ik kan amper zien wat de voorkant van een auto is, maargoed. | |
rekenwonder | maandag 24 oktober 2005 @ 21:58 |
quote:Dat is dan toch juist een reden om het wel te doen? ![]() | |
ninja-mod | maandag 24 oktober 2005 @ 22:22 |
quote:Dat zijn aangepaste kevers ![]() | |
dr.dunno | maandag 24 oktober 2005 @ 22:31 |
het aceton vreet wel degelijk door je brandstofslang heen (dus o.a. brandrisico), dat is een feit (o.a. door mensen geconstateerd die dit voor jou al hebben geprobeerd). | |
Sloper | maandag 24 oktober 2005 @ 22:46 |
link oid? Ik kan me niet voorstellen dan een concentratie van 0.2% aceton in een vloeistof die uberhaupt al erg oplossend is voor schade kan zorgen... | |
Steijn | maandag 24 oktober 2005 @ 23:57 |
Wat kost aceton? | |
Sloper | dinsdag 25 oktober 2005 @ 00:42 |
+/- ¤6/L | |
Skinkie | dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:42 |
quote:Dan kun je er beter benzine ingooien ![]() | |
CasB | dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:46 |
Je gebuikt niet een liter per keer ![]() ! | |
Henk-Wim | dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:35 |
Nou, ik weet weinig van benzine en stoffen en toevoegingen, maar dit komt op mij over als een AmazingDiscoveries-reclame. Die hadden ook een toevoegsel waarmee je zelf sloopauto's direct weer aan de praat kreeg... Ik geloof er weinig van en vooral omdat de grote oliemaatschappijen dat dan allang zelf zouden toevoegen. Overigens lijkt het mij gevaarlijk om het toe te voegen. Je tankt je tankie vol en voegt dan bijvoorbeeld 100ml aceton toe door een flesje om te kiepen boven je tank. Die 100ml aceton loopt dan dus *puur* via de leidingen naar de tank! Lekker voor de leidingen en rubbers en weetikwat. Pas na een paar drempels raakt het goed vermengd door de benzine waarna de concentratie laag wordt en niet zoveel schade meer kan aanrichten. [ Bericht 40% gewijzigd door Henk-Wim op 25-10-2005 08:54:24 ] | |
Metro2005 | dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:40 |
Ach, je plastic tank, plastic en rubberen leidingen en onderdelen zullen zo'n plastic oplosser vast erg fijn vinden ![]() Post je hier je ervaringen ermee | |
kutvent | dinsdag 25 oktober 2005 @ 09:44 |
Ga het uitproberen in mijn 1 week oude auto! Hij rijdt nu gemiddeld (3 tans à 45 liter) 9,1 liter per 100 km en dat zou dus omlaag moeten. | |
JoeKurr | dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:42 |
Klinkt wel interessant. Maar zou het ook werken in mijn 13 jaar oude Primera? Die heeft namelijk nog nooit gehoord van boordcomputers enzo. | |
Metro2005 | dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:45 |
quote:TUurlijk heeft die wel een boordcomputer. Je gaat mij niet vertellen dat een auto uit 92 nog op carburateurs loopt. | |
MegA | dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:12 |
Mijn collega heeft het in zijn oude ford escort gegoten om te proberen.. volgens hem merk je er weinig tot niks van | |
PhatRabbit | woensdag 26 oktober 2005 @ 11:30 |
Klik op http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)door/bb.20051024.asf om het programma "De wereld draait door" te zien. Spoel dan vervolgens ong. 15 minuten door voor het item "De Jakhalzen" waarin een aceton-testje wordt gedaan. | |
Tasma | woensdag 26 oktober 2005 @ 12:59 |
quote:onze fiat is uit 1990, en rijdt toch -echt- zonder boordcomputer. enige electronica is de radio, lampen ed ![]() | |
1299 | woensdag 26 oktober 2005 @ 14:04 |
quote:Heel betrouwbare test hoor ![]() De ene pomp slaat eerder af dan de andere. De ene keer heb je windje mee de andere keer niet. | |
dr.dunno | zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:31 |
quote:als je weet dat je zuiniger zou moeten rijden ga je ook zuiniger rijden, van tevoren zat er waarschijnlijk nog aceton in, enz ![]() | |
longinus | zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:15 |
Ik dacht laat ik het ook eens proberen, en ondanks mijn vragen hierover geeft mijn boardcomputer wel degelijk een lager verbruik aan bij bepaalde snelheden. Ik schat zo'n 20% minder en ik ben benieuwd hoe dit over langere tijd is, aangezien ik al een tijdje verbruik log moet dit over enkele weken al zichtbaar zijn. verbruik bij 120 KM/U was eerst 8L/100km en nu ietsje meer als 6L/100/km Ik kan het eigenlijk niet geloven en denk ook in eerste instantie aan rugwind of zo:? | |
dr.dunno | zondag 30 oktober 2005 @ 10:38 |
quote:geniet ervan voor zolang het duurt... ivm je brandstofslang... ![]() | |
Syrena | zondag 30 oktober 2005 @ 10:45 |
Teeveepee ![]() MIjn auto mankeert toch al vanalles aan, kan een brandstofslang ook nog wel bij ![]() | |
Pietverdriet | zondag 30 oktober 2005 @ 10:59 |
Het is al eerder gezegt, maar aceton tast veel kunststoffen aan, en dat zal je dus goed moeten indekken. Verder kan je een auto laten rijden op een mengsel van Aceton en water, maar niet erg lang. Dit is een klassieke oplichterstruuk, de wonderbrandstof, daar is zelfs Henri Ford een keer mee belazerd. | |
longinus | zondag 30 oktober 2005 @ 11:35 |
quote:En dat snap ik niet, waarom zou verdunde aceton de leidingen meer aantasten als benzine. | |
Pietverdriet | zondag 30 oktober 2005 @ 11:40 |
quote:Aceton is een organisch oplosmiddel, en brandstofleidingen in de auto zijn ontworpen voor benzine. | |
Youp | zondag 30 oktober 2005 @ 11:41 |
je zal dr wel meer vermogen door krijgen >> minder gas geven voor het zelfde resultaat >> minder verbruik.... voila... methanol bij de benzine kan ook goed voor het zelfde resultaat.. en methanol is niet schadelijk, tenzij je de tank afvult met methanol en ineens 10.000 toeren gaat draaien, daar is je motor natuurlijk niet op gemaakt... pure methanol verdubbelt ongeveer het vermogen ![]() | |
Sjabba | zondag 30 oktober 2005 @ 22:58 |
TVP, ben benieuwd naar schade aan slangen rubbers afdichtringen enz. de motor kan het wel hebben mijn inziens. | |
JMrules | maandag 31 oktober 2005 @ 09:34 |
quote:Ik denk dat je er niets van zal merken omdat benzine al niet echt prettig spul is voor kunststoffen. Voorbeeld: Omdat ik geen ster ben in het aanmaken van mijn open haard (en mijn vriendin me dus altijd uitlacht ![]() Ik weet dat aceton ook geen fijn spul is maar erger dan dit kan het niet denk ik..... M.a.w. Alle kunststoffen en rubbers zijn berekend op meer dan water zullen we maar zeggen. | |
Pietverdriet | maandag 31 oktober 2005 @ 09:55 |
quote:plastic bestaat niet, je hebt legio kunststoffen elk met hun eigen eigenschappen. De ene kunststof is prima bestand tegen benzine, de ander niet, de een kan tegen organische oplosmiddelen als Aceton, de ander niet. Oh, en open haard aanmaken met benzine, das nog veel dommer dan het klinkt. | |
1299 | maandag 31 oktober 2005 @ 11:25 |
quote:En dan nog: quote:En dan nog deze: quote: quote:Bekijk het topic met dezelfde vraag als hier, hier: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,1646778 | |
Pietverdriet | maandag 31 oktober 2005 @ 11:42 |
quote:Hmm, aceton heeft een Zuurstofatoom in zich, nah, zal te weinig zijn voor een zelfde effect als NOx | |
JMrules | maandag 31 oktober 2005 @ 12:19 |
quote:Kunststof bakje dan, ook goed. Wat ik aan wil geven is dat benzine op zich ook geen lekker goedje is voor de meeste kunststoffen. Daarom mag ik aannemen dat de kunststoffen die in je auto verwerkt zijn ook wel een stootje kunnen hebben. Of ze specifiek geschikt zijn voor aceton blijft dus de vraag. Open haard aanmaken met benzine doe ik ook niet als je goed gelezen hebt..... daarbij: Normale aanmaakblokjes zijn ook maar geperste pulp waar een brandbaar goedje in verstopt zit en of dat nou benzine is of iets anders maakt niet uit. | |
lipje | maandag 31 oktober 2005 @ 12:30 |
quote:Kunststof bakjes branden ook fijn in de openhaard ![]() Benzine geurt wel wat heftiger dan die aanmaakblokjes, zeker als je het verbrandt. | |
Pietverdriet | maandag 31 oktober 2005 @ 12:42 |
quote:Dat is parafine, en dat maakt wel degelijk uit of je daar kaarsvet voor gebruikt of een vluchtige brandstof. Maar dat is te ver OT | |
JMrules | maandag 31 oktober 2005 @ 14:04 |
quote:Inderdaad Offtopic maar je hebt wel gelijk, parafine. Maar zoals gezegd: Het was een doe het zelf probeerseltje. Enfin.... Over dat Aceton verhaal moet ik je ook gelijk in geven in de zin: niet iedere kunststof die tegen benzine kan kan ook tegen aceton en andersom. Er zijn wel kunststoffen die allebei prima kunnen hebben maar dan kom je uiteindelijk op het punt dat je niet weet wát voor kunststoffen in je auto (tankl/benzineleiding enz enz) verwerkt zijn.... Maaar: Ik had begrepen dat er dus een programma op TV is geweest in Nederland (woon zelf in Belgie dus geen NL tv) waar gewoon in de praktijk werd aangetoond DATAdie aceton dus een gunstig effect op het verbruik had... waarom werkt het dan in de praktijk wel en in de theorie amper ? | |
Pietverdriet | maandag 31 oktober 2005 @ 14:35 |
quote:Ik heb geen idee, ik heb dat programma niet gezien, maar er is wel meer onzin op TV | |
JMrules | maandag 31 oktober 2005 @ 16:15 |
quote:Ok je hebt dus ook geen antwoord... Jammer want ik ben wel benieuwd. | |
longinus | maandag 31 oktober 2005 @ 16:20 |
Hoe meer ik er over lees, hoe vager het wordt. Ik snap de werking niet echt en ben dan ook van plan over langere tijd te testen. | |
1299 | maandag 31 oktober 2005 @ 16:54 |
Ik heb dat programma ook gezien en dat was een test die niet bepaald betrouwbaar valt te noemen. | |
JMrules | maandag 31 oktober 2005 @ 17:54 |
quote:Vandaar dat ik er naar vraag. Ben er heel nieuwsgierig naar maar heb geen NL tv... | |
1299 | maandag 31 oktober 2005 @ 19:38 |
quote:Het was even een tijdje zoeken maar ik heb hem: http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)20051024.asf?start=0:13:32.656&end=0:16:15.674 | |
duckes | maandag 31 oktober 2005 @ 19:43 |
tvp ik kijk het ook ff aan | |
lepierre | donderdag 10 november 2005 @ 15:05 |
Ik heb reeds 1800km met aceton op de teller met een minder verbruik van 25%Niet slecht dacht ik | |
t0n | donderdag 10 november 2005 @ 15:32 |
hoeveel moet je er in tiefen op 'n tank 40ltr euro95? | |
BertV | donderdag 10 november 2005 @ 15:43 |
Volgens mij krijgen de mensen die erin geloven onbewust een zuiniger rijstijl. | |
Speed-Addicted | donderdag 10 november 2005 @ 15:45 |
Kan ik het ook in mijn TDI gooien ? | |
t0n | donderdag 10 november 2005 @ 15:45 |
quote:Ik dus niet. Dus ik wil 't wel es testen. | |
t0n | donderdag 10 november 2005 @ 15:46 |
quote:Dude. lezen. | |
lepierre | vrijdag 11 november 2005 @ 08:58 |
quote:80ml | |
TiepJoop | vrijdag 11 november 2005 @ 09:07 |
En eventjes over dat rechtstreeks in je tank dumpen ... Gewoon een jerrycan van 5 liter pakken, die bijna helemaal afvullen met de gewenste brandstof en daar dan de aceton bijgooien. Even schudden voor gebruik en voila ! Dit in je tank en die weer afvullen. Beetje werk, maar veiliger voor de leidingen naar je tank toe. | |
Sjabba | vrijdag 11 november 2005 @ 10:20 |
quote:Ik zie me al staan... Maar weet iemand al meer? Over mensen die het al langer gebruiken slijtage moter en onderdelen? Ik vind het nog te onbekend om het erin te gooien? t0n, gebruik jij het ook of anderen Civic-rijders? | |
t0n | vrijdag 11 november 2005 @ 10:23 |
Nee, ik alleen, zover ik weet. | |
Quint24 | zaterdag 12 november 2005 @ 12:45 |
Naar mijn zin is het onzin dat je auto minder brandstof gaat gebruiken. Mijn auto rijd de ene keer 1:17 en de andre keer 1:15 en ik heb een rustige rij steil en rij niet vaak in de stad. Maar ligt er ook aan wat voor weersomstandigheden er zijn als je auto rijd. Heb je wint tegen dan zal hij meer brandstof gebruiken dan als je wind mee hebt of geen wind hebt. | |
Pietverdriet | zaterdag 12 november 2005 @ 12:48 |
quote:Zo werkt dat nu eenmaal, daarom zijn er mensen die geloven dat Homeopatie werkt, ondanks alle onderzoeken die het tegendeel bewijzen, en zie je de noodzaak van dubbelblind testen. | |
2cv | dinsdag 15 november 2005 @ 17:13 |
Wat maakt het uit of het werkt door het aanpassen van je rijstijl of niet ? Je rijdt zuiniger, mooi toch ? Hetzelfde geldt voor homeopathie ![]() | |
longinus | dinsdag 15 november 2005 @ 17:52 |
Na een paar honderd kilometer weet ik het niet meer, de eerste kilometers een verbetering? in kracht maar het algemeen benzineverbruik lijkt iets lager. Het verschil kan ook zijn bereikt door bewuster rijden, ik houd het bij ![]() | |
Huizerd | donderdag 1 december 2005 @ 18:48 |
Getest met een BMW 324TD uit 1990. Verbruik ging van 1 op 13,5 naar 1 op 15. 11% minder verbruik dus. Test is niet heel representatief omdat die hele drukke vrijdag van laatst er ook bij zat. Het kan dus waarschijnlijk wel beter. Ben ook aan het testen met een 525TDS maar ik heb nog niet getankt. Ik laat het weten. | |
Huizerd | maandag 5 december 2005 @ 11:01 |
Nu ook getankt met de 525TDS. Verbruik is 1 op 14,1 met 0,15% aceton in de tank. Dat is gelijk aan het gemiddelde verbruik over een hele lange periode. Met deze auto lijkt het dus niks uit te maken. Maar ik geef de moed nog niet op. Het kan best zijn dat er andere factoren meespelen. Misschien zat er wel een restje water in de tank dat nu de aceton zit vast te houden ofzo. (Aceton en water mengen goed met elkaar.) Ik heb net weer getankt en ik heb er weer 0,15% aceton bij gegooid. Ergens begin volgend jaar zal ik weer moeten tanken, dan laat ik het weer weten. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen tot zover. | |
Sjabba | maandag 5 december 2005 @ 17:46 |
Dus je doet een maand met een volle tank? Waarom rijd je dan diesel? | |
Huizerd | dinsdag 6 december 2005 @ 07:17 |
quote:Ik tank wel vaker dan dat. Maar ik heb bijna vakantie vandaar. Overigens, je zou voor de grap eens moeten uitrekenen waar het omslagpunt ligt bij een gebruikte diesel. Erg verrassend soms, in ieder geval een heel stuk lager dan bij nieuwe diesels. Nog beter is het met LPG-G3. Maarja. Ik rijd toch liever op diesel. ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 6 december 2005 @ 07:55 |
Condenswater in de tank dat zich bind met de aceton en in de motor voor stoom zorgt waarop de auto een tijdje zuiniger lijkt te rijden, mmm dat zou een verklaring zijn, maar water neemt ook plek in in de tank.. Ik weet dat er in Duitsland iemand bezig is met een water/diesel mengsel wat het verbruik omlaag brengt. | |
Huizerd | dinsdag 6 december 2005 @ 09:01 |
quote:Wat ik eigenlijk bedoel is dat de aceton met water in de tank is gemengd en daardoor niet (op een gunstige manier) het verbruik kan beïnvloeden. Een lager verbruik door water in je diesel lijkt me wel een erg sterk verhaal. Maar goed, als de beargumentering goed is......................... ga ik het nog niet proberen. ![]() |