Hier heb je natuurlijk een heel goed punt. Dan zou je kunnen zeggen: je hebt één vak voor NG, één vak voor NT, en voor em of cm heb je de vakken nog wel apart. Dit alles maakt het natuurlijk wel erg ingewikkeld.quote:Op maandag 24 oktober 2005 17:46 schreef Maugrim het volgende:
Lijkt me niet echt handig in de praktijk. Waarom zijn vakken gescheiden? Sowieso omdat leerlingen verschillende delen stof volgen. N&G leerlingen doen bv alleen de hoofdzaken van wis,schei,natuurkunde en wel biologie. N&T leerlingen gaan dieper in op wis, schei en natuurkunde maar volgen weer geen Biologie. Hoe wou je dat scheiden als het allemaal op 1 hoop gegooid word? Bovendien als bv een C&M'er nu bijvoorbeeld alleen wiskunde B erbij wil volgen, omdat hij/zij dit interessant vind, dan moet deze leerling ineens een enorm beta vak gaan volgen van tig studieuren wat een enorme belasting zou zijn. Kortom, het handige van scheiden is juist dat er kleine delen gevolgd kunnen worden waar de interesse ligt. Natuurlijk hebben beta vakken raakvlakken, maar het grootste gedeelte kan prima 'los' gevolgd worden.
Hier ben ik het echt 100% mee oneens. Natuurlijk gooi je Frans, Duits en Engels niet bij elkaar, omdat ze gewoon nauwelijk tot geen raakvlakken hebben. Als ik iets bij Frans leer, dan zie ik dat nooit bij Engels weer terug, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:48 schreef LedZep het volgende:
Zullen we Frans, Duits en Engels dan ook maar tot 1 vak bombarderen? Nee natuurlijk niet, want het zijn compleet verschillende talen. Wiskunde is de basis en moet sowieso apart blijven. Natuurkunde en scheikunde zouden eventueel samen kunnen, maar het is net zo goed wanneer ze apart zijn. Biologie is een groot deel scheikunde (in de Tweede Fase), maar dan nog zou het absurd zijn ze te combineren. Scheikunde is tenslotte "dood", biologie "levend".
Schitterend betoogquote:Op maandag 24 oktober 2005 23:47 schreef tudoros het volgende:
ik ben er tegen.
Volgens mij is het juist goed dat die vakgroepen gescheiden blijven en alleen in opdrachten elkaar tegenkomen en overlappen. Communicatie tussen de beta-vakken is dus wel belangrijk, zodat elkaars niveau met elkaar overeenkomt.
Vroeger, heeel vroeger, waren vakgroepen nog meer gescheiden - je had warmteleer, licht, mechanica, algebra, functieanalyse, besliskunde, numerieke wiskunde, statistiek, differentiaalkunde, biochemie, elektrochemie, organische chemie, polymeerchemie, akoestiek, astronomie en zo kan ik nog veeeel langer doorgaan. Toch ging je naar school en niet met het idee dat je al die verschillende vakken op je bordje kreeg. De ene week hield je je met het ene bezig en de andere week met andere dingen. Je was intensief met school bezig - en niet zozeer met vakken. Desbetreffende docent bepaalde wel wat er op welk moment behandeld diende te worden.
Maar de tijden zijn anders en nu hebben we aparte vakken. Minder snuggere leerlingen zien 14 totaal onboeiende vakken zonder enig verband, maar om de alwijze Hans Teeuwen te citeren: Rode draad! Die is er wel degelijk, maar in aparte vakken niet echt noodzakelijk om ook door de leerling zelf opgemerkt te worden. De met vakkundige precisie gedosseerde inhoud verspreid over de vakken maakt integraal leren overbodig in één vak. Echter, ook al zou het één groot vak zijn, dan nog zou het verband tussen zwemmen en water niet doordringen tot de vertroepte brein van ons dichtgecommuniceerde jeugd, maar dat terzijde.
Een reden die te meer pleit voor behoudt van het vakkensysteem is het geheel verziekte maatschappelijke systeem op dit gebied op zich. Tieners hebben vanalles te doen en torsen de loodzware verantwoordelijkheden en overspannen agenda's die daarbij horen. School is nog het enige dat in de weg lijkt te liggen van een drukbezet leven, gevuld met geld verdienen, vriend(in) neuken en alcohol consumeren. De steeds lastiger, moeilijker en dubbelzinniger wordende gezinssituaties helpen ook niet echt om de aandacht op school erbij te houden.
Punt is dat de tijd van de jongere beperkt is en hun bekken scherp geslepen zijn als scheermessen. Geïntegreerde vakken verliezen de aandacht veel sneller en het is niet meer duidelijk wat er nu precies wordt behandeld. De leerstof is vandaag de dag zo smal op alle vakgebieden dat één groot vak een grote brij wordt van kleine stofjes door elkaar. De chemische reactie die daar uit vrijkomt, is bij lange na niet knap genoeg om mijn AOW bij elkaar te verdienen.
De laatste hamvraag is: waar haal je gediplomeerde docenten vandaan die alle vakken met voldoende kennis en inzicht kunnen behandelen en voor hun leergierige volkje kunnen neerleggen? Of moeten leraren (net als vroeger) van klas naar klas lopen, zodat alle klassen hun stof krijgen in één vak, maar wel van verschillende leraren die de kennis niet ontberen?
Nee, slecht idee, vind ik. Geef de onrustige tieners de komende decennia nog even de kans om in aparte, duidelijke vakken de ons zo aan het hart liggende stof door hun strot te duwen. Daar steken ze volgens mij nog het meest van op.
Volgens mij ben ik er ook niet echt voor om alles op één hoop te gooien bedenk ik me nu. Hoogstens misschien natuurkunde en wiskunde bij elkaar, maar verder gaan heeft voor mij geen zin.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 16:17 schreef LedZep het volgende:
Tuurlijk, maar beperk je de wiskundige kennis niet door leerlingen alleen de toepassingen te leren? Daarnaast vraag ik me af hoe je dan orde wilde scheppen. Gaan we steeds switchen tussen skeletbouw en ionen?[..]
Het probleem is dus (zoals al eerder genoend) dat leerlingen bij wiskunde het idee hebben dat ze er niks mee kunnen en het dus vaak een stom vak gevonden wordt, omdat het gewoon te droog is. Dit is bij natuurkunde niet het geval, terwijl het eigenlijk - voor een groot gedeelte - toegepaste wiskunde is.quote:Ik zie niet in wat er mis is met de huidige stand van zaken.
Bij ons op school gaat het écht niet alleen om de breezers. Stél dat je het wel doet en het werpt zijn vruchten af, wat maakt het dan nog uit wie/waarom er eerst probleme mee hadde/waren?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:19 schreef LedZep het volgende:
Tja, ik denk dat het probleem waar je op doelt meer iets te maken heeft met de instelling van leerlingen dan het vak opzich. En zeg nou zelf, gaan we nu wiskunde samenvoegen met natuurkunde omdat de breezahs het willen? Een beetje leerling kan de toepassingen van wiskunde wel bedenken.
Mij wordt geleerd op de universiteit (jaja):quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Hij weet het inderdaad erg pakkend te verwoorden.![]()
Als het werkt,werkt het. We proberen ook de 2e fase uit en dat werkt wat minder, maar wel steeds beter. Nu gaan er stemmen op om veel (nog meer) verantwoordelijkheid bij de leerling te leggen, zodat ze gemotiveerder worden. Mooi klinkende theorie - ligt goed in het gehoor.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Bij ons op school gaat het écht niet alleen om de breezers. Stél dat je het wel doet en het werpt zijn vruchten af, wat maakt het dan nog uit wie/waarom er eerst probleme mee hadde/waren?
Ik zat al te wachten tot jij kwam kijken in dit topic.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:41 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niet goed om bij wiskunde allerlei toepassingen in de natuurkunde te onderwijzen. In plaats daarvan lijkt het me beter om het niveau van natuurkunde zodanig op te hogen dat je de wiskunde die je krijgt ook echt moet beheersen om natuurkunde nog te kunnen begrijpen.
Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:04 schreef Valid het volgende:
[..]
Er zijn nou al zat mensen die moeite hebben met natuurkunde.
Zelfde verhaal als natuurkunde. Er zijn zat mensen die nou al veel moeite hebben met wiskunde.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:06 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.
Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:08 schreef Valid het volgende:
[..]
Zelfde verhaal als natuurkunde. Er zijn zat mensen die nou al veel moeite hebben met wiskunde.
Volgens mij doel je op verhaaltjes sommen met warrige verhaaltjes? Die sommen zijn er volgens mij juist om de leerlingen toch nog iets van toebasbaar materiaal te verschaffen, zou je die sommen ook nog schrappen dan wordt het nóg droger.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |