Hier heb je natuurlijk een heel goed punt. Dan zou je kunnen zeggen: je hebt één vak voor NG, één vak voor NT, en voor em of cm heb je de vakken nog wel apart. Dit alles maakt het natuurlijk wel erg ingewikkeld.quote:Op maandag 24 oktober 2005 17:46 schreef Maugrim het volgende:
Lijkt me niet echt handig in de praktijk. Waarom zijn vakken gescheiden? Sowieso omdat leerlingen verschillende delen stof volgen. N&G leerlingen doen bv alleen de hoofdzaken van wis,schei,natuurkunde en wel biologie. N&T leerlingen gaan dieper in op wis, schei en natuurkunde maar volgen weer geen Biologie. Hoe wou je dat scheiden als het allemaal op 1 hoop gegooid word? Bovendien als bv een C&M'er nu bijvoorbeeld alleen wiskunde B erbij wil volgen, omdat hij/zij dit interessant vind, dan moet deze leerling ineens een enorm beta vak gaan volgen van tig studieuren wat een enorme belasting zou zijn. Kortom, het handige van scheiden is juist dat er kleine delen gevolgd kunnen worden waar de interesse ligt. Natuurlijk hebben beta vakken raakvlakken, maar het grootste gedeelte kan prima 'los' gevolgd worden.
Hier ben ik het echt 100% mee oneens. Natuurlijk gooi je Frans, Duits en Engels niet bij elkaar, omdat ze gewoon nauwelijk tot geen raakvlakken hebben. Als ik iets bij Frans leer, dan zie ik dat nooit bij Engels weer terug, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:48 schreef LedZep het volgende:
Zullen we Frans, Duits en Engels dan ook maar tot 1 vak bombarderen? Nee natuurlijk niet, want het zijn compleet verschillende talen. Wiskunde is de basis en moet sowieso apart blijven. Natuurkunde en scheikunde zouden eventueel samen kunnen, maar het is net zo goed wanneer ze apart zijn. Biologie is een groot deel scheikunde (in de Tweede Fase), maar dan nog zou het absurd zijn ze te combineren. Scheikunde is tenslotte "dood", biologie "levend".
Schitterend betoogquote:Op maandag 24 oktober 2005 23:47 schreef tudoros het volgende:
ik ben er tegen.
Volgens mij is het juist goed dat die vakgroepen gescheiden blijven en alleen in opdrachten elkaar tegenkomen en overlappen. Communicatie tussen de beta-vakken is dus wel belangrijk, zodat elkaars niveau met elkaar overeenkomt.
Vroeger, heeel vroeger, waren vakgroepen nog meer gescheiden - je had warmteleer, licht, mechanica, algebra, functieanalyse, besliskunde, numerieke wiskunde, statistiek, differentiaalkunde, biochemie, elektrochemie, organische chemie, polymeerchemie, akoestiek, astronomie en zo kan ik nog veeeel langer doorgaan. Toch ging je naar school en niet met het idee dat je al die verschillende vakken op je bordje kreeg. De ene week hield je je met het ene bezig en de andere week met andere dingen. Je was intensief met school bezig - en niet zozeer met vakken. Desbetreffende docent bepaalde wel wat er op welk moment behandeld diende te worden.
Maar de tijden zijn anders en nu hebben we aparte vakken. Minder snuggere leerlingen zien 14 totaal onboeiende vakken zonder enig verband, maar om de alwijze Hans Teeuwen te citeren: Rode draad! Die is er wel degelijk, maar in aparte vakken niet echt noodzakelijk om ook door de leerling zelf opgemerkt te worden. De met vakkundige precisie gedosseerde inhoud verspreid over de vakken maakt integraal leren overbodig in één vak. Echter, ook al zou het één groot vak zijn, dan nog zou het verband tussen zwemmen en water niet doordringen tot de vertroepte brein van ons dichtgecommuniceerde jeugd, maar dat terzijde.
Een reden die te meer pleit voor behoudt van het vakkensysteem is het geheel verziekte maatschappelijke systeem op dit gebied op zich. Tieners hebben vanalles te doen en torsen de loodzware verantwoordelijkheden en overspannen agenda's die daarbij horen. School is nog het enige dat in de weg lijkt te liggen van een drukbezet leven, gevuld met geld verdienen, vriend(in) neuken en alcohol consumeren. De steeds lastiger, moeilijker en dubbelzinniger wordende gezinssituaties helpen ook niet echt om de aandacht op school erbij te houden.
Punt is dat de tijd van de jongere beperkt is en hun bekken scherp geslepen zijn als scheermessen. Geïntegreerde vakken verliezen de aandacht veel sneller en het is niet meer duidelijk wat er nu precies wordt behandeld. De leerstof is vandaag de dag zo smal op alle vakgebieden dat één groot vak een grote brij wordt van kleine stofjes door elkaar. De chemische reactie die daar uit vrijkomt, is bij lange na niet knap genoeg om mijn AOW bij elkaar te verdienen.
De laatste hamvraag is: waar haal je gediplomeerde docenten vandaan die alle vakken met voldoende kennis en inzicht kunnen behandelen en voor hun leergierige volkje kunnen neerleggen? Of moeten leraren (net als vroeger) van klas naar klas lopen, zodat alle klassen hun stof krijgen in één vak, maar wel van verschillende leraren die de kennis niet ontberen?
Nee, slecht idee, vind ik. Geef de onrustige tieners de komende decennia nog even de kans om in aparte, duidelijke vakken de ons zo aan het hart liggende stof door hun strot te duwen. Daar steken ze volgens mij nog het meest van op.
Volgens mij ben ik er ook niet echt voor om alles op één hoop te gooien bedenk ik me nu. Hoogstens misschien natuurkunde en wiskunde bij elkaar, maar verder gaan heeft voor mij geen zin.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 16:17 schreef LedZep het volgende:
Tuurlijk, maar beperk je de wiskundige kennis niet door leerlingen alleen de toepassingen te leren? Daarnaast vraag ik me af hoe je dan orde wilde scheppen. Gaan we steeds switchen tussen skeletbouw en ionen?[..]
Het probleem is dus (zoals al eerder genoend) dat leerlingen bij wiskunde het idee hebben dat ze er niks mee kunnen en het dus vaak een stom vak gevonden wordt, omdat het gewoon te droog is. Dit is bij natuurkunde niet het geval, terwijl het eigenlijk - voor een groot gedeelte - toegepaste wiskunde is.quote:Ik zie niet in wat er mis is met de huidige stand van zaken.
Bij ons op school gaat het écht niet alleen om de breezers. Stél dat je het wel doet en het werpt zijn vruchten af, wat maakt het dan nog uit wie/waarom er eerst probleme mee hadde/waren?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:19 schreef LedZep het volgende:
Tja, ik denk dat het probleem waar je op doelt meer iets te maken heeft met de instelling van leerlingen dan het vak opzich. En zeg nou zelf, gaan we nu wiskunde samenvoegen met natuurkunde omdat de breezahs het willen? Een beetje leerling kan de toepassingen van wiskunde wel bedenken.
Mij wordt geleerd op de universiteit (jaja):quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Hij weet het inderdaad erg pakkend te verwoorden.![]()
Als het werkt,werkt het. We proberen ook de 2e fase uit en dat werkt wat minder, maar wel steeds beter. Nu gaan er stemmen op om veel (nog meer) verantwoordelijkheid bij de leerling te leggen, zodat ze gemotiveerder worden. Mooi klinkende theorie - ligt goed in het gehoor.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:47 schreef Valid het volgende:
[..]
Bij ons op school gaat het écht niet alleen om de breezers. Stél dat je het wel doet en het werpt zijn vruchten af, wat maakt het dan nog uit wie/waarom er eerst probleme mee hadde/waren?
Ik zat al te wachten tot jij kwam kijken in dit topic.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:41 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me niet goed om bij wiskunde allerlei toepassingen in de natuurkunde te onderwijzen. In plaats daarvan lijkt het me beter om het niveau van natuurkunde zodanig op te hogen dat je de wiskunde die je krijgt ook echt moet beheersen om natuurkunde nog te kunnen begrijpen.
Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:04 schreef Valid het volgende:
[..]
Er zijn nou al zat mensen die moeite hebben met natuurkunde.
Zelfde verhaal als natuurkunde. Er zijn zat mensen die nou al veel moeite hebben met wiskunde.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:06 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.
Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:08 schreef Valid het volgende:
[..]
Zelfde verhaal als natuurkunde. Er zijn zat mensen die nou al veel moeite hebben met wiskunde.
Volgens mij doel je op verhaaltjes sommen met warrige verhaaltjes? Die sommen zijn er volgens mij juist om de leerlingen toch nog iets van toebasbaar materiaal te verschaffen, zou je die sommen ook nog schrappen dan wordt het nóg droger.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.
Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:17 schreef Valid het volgende:
[..]
Volgens mij doel je op verhaaltjes sommen met warrige verhaaltjes? Die sommen zijn er volgens mij juist om de leerlingen toch nog iets van toebasbaar materiaal te verschaffen, zou je die sommen ook nog schrappen dan wordt het nóg droger.
Hoe zou je dat willen doen?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:30 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.quote:
Ik moet zeggen: Het is waar. Op een gegeven moment wordt dat ook noodzaak, omdat je anders omkomt in de stellingen. Het bewijzen dwingt je de stof te beheersen. Als ik het met talen zou vergelijken is het bewijzen in de wiskunde ongeveer gelijk aan het vertalen ín een taal. Dan moet je de grammatica en de woordenschat en alles beheersen. Het vertalen uit een taal en een bewijs volgen is zo veel gemakkelijker, en dan kun je wel wat lacunes in je kennis hebben. Andersom niet. En een goed fundament is onontbeerlijk, want mensen gaan nu alles uit hun hoofd leren. Ze hebben geen enkel benul bij een differentiaal.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 16:42 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.quote:Het lijkt me niet goed om bij wiskunde allerlei toepassingen in de natuurkunde te onderwijzen. In plaats daarvan lijkt het me beter om het niveau van natuurkunde zodanig op te hogen dat je de wiskunde die je krijgt ook echt moet beheersen om natuurkunde nog te kunnen begrijpen.
Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.quote:Dat komt natuurlijk omdat de wiskunde op een te laag niveau wordt onderwezen. Het gevolg is dat mensen slecht zijn in alles waar wiskunde voor nodig is.
En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.quote:Ook dat komt omdat een goede fundering ontbreekt in het onderwijs. Er wordt te veel gefocust op het ontrafelen van warrige verhaaltjes in plaats van logica en begrip.
Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.quote:Je kunt het ook wel spectaculair maken door leerlingen te laten inzien waarom de stof zelf interessant is in plaats van er een soort tekstverklaringsvak van te maken.
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.quote:Door stellingen te bewijzen en ze niet alleen uit een hoge hoed te toveren.
HE-LE-MAAL mee eens!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Vertel dan ook even waarom je dat vindt. Ik ben niet overtuigd. Jouw instelling is meestal dat vakken in het voortgezet onderwijs een hoger niveau moeten krijgen omdat het voor jouw anders geen uitdaging is of omdat je vindt dat scholieren het makkelijk hebben. Een degelijke onderbouwing ontbreekt echter.
[..]
Geef eens een bron voor deze bewering dan? Er wordt in deze topic juist gesteld dat vakken losse onderdelen zijn en apart gevolgd kunnen worden. Hoe kan dan het vak wiskunde in extreme mate de andere vakken beïnvloeden? Aan de ene kant geef je aan het probleem uit deze topic te erkennen ("Dat komt ..."), maar aan de andere kant beweer je iets dat in tegenspraak is met de stelling.
[..]
En ook hier: toon aan. In de hedendaagse wiskundeboeken zijn er nog zat sommen waar gewoon die-hard boven staat "Differentiëer". De "verhaaltjes" waar jij op doelt zijn met name onderdeel van de wiskunde A en dat is echt niet iets van de laatste jaren. O wacht, jij bent natuurlijk iemand van de generatie "stamp formule en voor het kunstje uit". Tegenwoordig heeft de wiskunde het niveau bereikt dat je een specifieke situatie moet kunnen begrijpen uit de praktijk en het probleem moet kunnen herkennen om vervolgens te bepalen hoe je de wiskunde gaat inzetten voor de oplossing. En ja, het komt dus voor dat we je niet meer vertellen DAT je moet differentiëren, maar dat je zelf mag uitzoeken of dat "kunstje" gerechtvaardigd is.
[..]
Gelukkig weet jij het beter. Ik zou zeggen: maak je plannen openbaar, want we snakken er op school allemaal naar. Talloze knappe koppen en deskundigen zijn al jaren bezig om een manier te verzinnen om de wiskunde minder droog en "leuk" of spectaculair te maken. Diverse onderzoekers hebben al dissertaties over dit onderwerp volgeschreven. Je moet wel een hele knappe professor zijn als je hier claimt te weten hoe het dan wel moet. Ik ben benieuwd.
[..]
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 21:29 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk voor op de universiteit, maar probeer dat maar eens op het voortgezet onderwijs. Je moet ergens beginnen en veelal kan je pas iets bewijzen als je al kennis hebt van andere zaken. Die je vervolgens weer moet uitleggen en weer moet laten bewijzen. Dat gaat niet werken. Ter vergelijking: stel dat ik iemand PHP wil leren en ik ga eerst een hele theoretische verhandeling houden over hoe parsers werken. Dan streef ik mijn doel voorbij.
Het is natuurlijk zeer goed om leerlingen te laten ontdekken wat de werking van wiskundige stellingen/formules zijn. Hierdoor is de kans groot dat ze de formules beter doorgronden en dus beter/makkelijker toe kunnen passen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 11:27 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
De stelling van Pythagoras en de abc-formule zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig te bewijzen. Het heeft vrij weinig zin om ze alleen uit de hoge hoed te toveren, en dan alleen maar een paar invul sommetjes te doen. De leerlingen hoeven het bewijs wat mij betreft niet zelf te verzinnen ofzo, als ze maar weten dat de stelling bewijsbaar is en dus geen onzin is. Nu zou de vergelijking eerder zijn: Stel dat ik iemand PHP wil leren geef ik hem dan voor elke aparte mogelijke toepassingen een standaardprogramma waar je alleen een paar variabelen hoeft te wijzigen, of vertel ik hoe hij dat zelf kan bouwen.
Nee, niet in mijn boeken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:11 schreef Neuralnet het volgende:
Overigens staan de bewijzen voor die stelling en de ABC-formule gewoon in het 4 VWO boek. Dus het gebeurt al.
Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.quote:Nog een aantal voorbeelden buiten de school:
[..]
Nogal kortzichtig om op basis van je eigen ervaring te concluderen dat het in het hele voortgezet onderwijs niet voorkomt. Ik heb hier een 3 VWO boek van de onderwijsmethode Getal en Ruimte liggen en daar staat wel degelijk een bewijs van de ABC-formule in. En laat die methode nu net op de meeste scholen gebruikt worden. Ik hoor mensen regelmatig kritiek hebben over de stof van het voortgezet onderwijs, maar zij weten duidelijk niet wat er echt onderwezen wordt.quote:Nee, niet in mijn boeken.
Je moet ergens beginnen als je iemand iets wilt leren. Je kan niet starten met bewijzen als je het punt dat je wilt bewijzen nog niet hebt overgebracht. Een veel gemaakte fout. Voor de expert is alles nuttig en noodzakelijk, maar het gaat erom dat je leerlingen iets bijbrengt op een manier dat zij dat aankunnen.quote:Bij wiskunde bouwen die stelling voort op andere leerstof. Als mensen niet weten wat een driehoek is, is een bewijs van de stelling van Pythagoras uiteraard nutteloos. En over je voorbeelden: Daar kan je allemaal zien wat de volgende stap in het proces is, dat is bij de wiskunde niet het geval. Er vallen wat stellingen uit de lucht en hoe die zijn onstaan of wat je er mee kan is niet duidelijk.
Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.quote:Het leren toepassen is voor elk niveau heel belangrijk, het laten zien.
Die invulsommetjes zijn geestdodend en je onthoud het nog nét voor een tentamen, maar daarna onthoud je ze niet omdat (mijn leraar) ze niet echt vertellen waar je het voor nodig zou KUNNEN hebben.
Het mooie van natuurkunde: Ze vertellen het je wél!
Nou, zit wat in misschien, maar als je dat al 4 jaar hebt en je vraagt die man waarom we ook al weer de ABC formule voor de 10e keer (opnieuw) leren en (nogsteeds) niet weten waarom en er (alweer) geen antwoord op krijgen; behalve omdat je dan A wilt uitrekenen door middel van B en C ofzo, ben je er wel flauw van op den duur.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 19:35 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Het leerproces kent duizenden stapjes. Als jij bij elk stapje een uitgebreide rechtvaardiging of motivatie nodig hebt waarom je het zou moeten leren, dan kom je nooit meer aan leren toe. Bovendien kan je dan beter een iederwijs-school opzoeken of 1 van de andere type scholen die beter aansluiten op je wensen.
Heel leuk allemaal, en ergens ben ik het ook wel met je eens. Maar nu nog even: wáárom zou het slechter zijn om wiskunde en natuurkunde samen te voegen? Het voordeel is dat mensen die het nodig hebben om te zien wat ze er mee kunnen, bevredigd worden. Ik zie niet zozeer een nadeel, omdat het niet afdoet aan het abstract denken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 22:35 schreef Neuralnet het volgende:
Ik denk dat dat probleem met name ligt in de mentaliteit van veel mensen dat ze nauwelijks in staat zijn om informatie gewoon te accepteren. Ze moeten altijd tot in het extreme aan zichzelf een "waarom"-vraag stellen. Feit is: je kan altijd weer een waarom-vraag stellen op het antwoord en als je een type bent die dat blijft doen in de hoop ooit het naadje van de kous te weten dan zal je merken dat elk antwoord weer nieuwe waarom-vragen oproepen en je dus nooit een bevredigend gevoel krijgt.
Dat is een van de redenen waarom een leraar er vrijwel nooit op in gaat (even aangenomen dat hij het wel kan). In het voortgezet onderwijs moet je duizenden dingen leren waarvan je tot in het oneindige kan betwisten of het nut heeft of niet. Uit ervaring weet de leraar dat iemand die de waarom-vraag stelt over bepaalde onderdelen niet te overtuigen is. De leraar zit echter wel met 29 andere leerlingen die verder willen met de basisstof.
Dergelijke discussies ontaarden meestal in een situatie waarin iemand een waarom-vraag stelt en nooit tevreden kan zijn met het gegeven antwoord. Geef je een situatie waarin iemand het kan toepassen, dan zal hij claimen nooit in die situatie terecht te komen. Leg je het bewijs uit, dan zal hij zeggen dat het heel mooi is allemaal, maar dat hij dat in zijn leven nooit zal doen. Waarna hij concludeert dat het dus niet nodig is en het ook niet noodzakelijk is om er energie in te steken. Zo werkt het niet. Er zit geen een op een relatie tussen wat je op school leert en wat je nuttig vindt.
Het werkelijke antwoord voor het nut van schoolstof is een nogal vage: we weten dat als leerlingen jarenlang oefenen met abstracte zaken als variabelen en andere onderdelen van de wiskunde, zij een beter abstract denkvermogen ontwikkelen. Waarmee ze een heleboel vaardigheden op het gebied van probleemoplossen en inlevingsvermogen beter gaan beheersen dan leerlingen die dat niet hebben gedaan. Concreet zal het niet uitmaken of je de ABC-formule nu wel of niet beheerst. Je mag desnoods andere formules nemen en dat soort bewerkingen uitvoeren. Aangetoond is echter dat ALS je je daar jaren mee bezighoudt, je daar profijt van hebt.
Een beetje zoals met lezen: lezen sterkt de intellectuele ontwikkeling, maar je kan niet het nut van 1 specifiek boek koppelen aan die hele ontwikkeling. Je kan dat boek net zo goed links laten liggen en een ander lezen. Als je maar leest. Dat geldt voor de wiskunde precies hetzelfde. Het is een verklaring die voor veel mensen niet bevredigend zal zijn, maar eigenlijk zal je er gewoon mee moeten leren leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |