Wil je wat objectieve bronnen weten?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 15:45 schreef SCH het volgende:
Waarom vermeld je geen bron nikk?
Moet je voor de lol de bovenste link eens aanklikken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 21:12 schreef SCH het volgende:
Dat zijn toch wel echt wat andere verhalen dan op democrates
bron: telegraafquote:Deelraad A'dam bang voor volksgericht
Groepsverkrachting
meisje in doofpot
door Marjolein Schipper
AMSTERDAM - Het Amsterdamse Stadsdeelraad Westerpark heeft een groepsverkrachting door veertien jongens van een 13-jarig meisje in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt bewust geheim gehouden. De deelraad zette onmiddellijk na de verkrachting in januari 2000 een projectgroep op die vooral tot doel had onrust in de wijk te voorkomen. Het slachtoffertje en haar familie werden daarbij, zo blijkt nu, volledig uit het oog verloren.
Het meisje en haar familie werden na het drama niet professioneel opgevangen maar daarentegen geterroriseerd door de voornamelijk Marokkaanse daders in de leeftijd van negen tot zestien jaar. Het zwakbegaafde slachtoffer en haar ouders werden op straat bedreigd, uitgescholden en geïntimideerd. Twee maanden geleden zijn zij verhuisd.
Onderzoek van De Telegraaf leert dat Stadsdeel Westerpark het vooral belangrijk vond dat de zaak 'niet verkeerd in de pers kwam', zodat de wijk, die toch al geen goede naam heeft, niet verder zou worden gestigmatiseerd. Zo werd door de projectgroep een uitgebreid programma opgezet voor de daders en hun ouders: cursussen, bijeenkomsten compleet met Marokkaanse tolken en velerlei opvoedingsactiviteiten.
De projectgroep wordt in een rapport, opgesteld door een PvdA-deelraadslid, vernietigend omschreven als een 'waterhoofd'. Volgens het rapport is er veel misgegaan en hebben de instanties ernstig gefaald. De daders zouden nog regelmatig politiecontact hebben vanwege 'akkefietjes'.
Het zwaar getraumatiseerde slachtoffer, dat door de veertien jongens onder bedreiging van een neppistool en messen werd geslagen, geschopt, verkracht en anderszins misbruikt, staat inmiddels op het punt gedwongen opgenomen te worden in een psychiatrisch jeugd- en kinderziekenhuis, omdat er geen plaats is in de Amsterdamse dagopvang. Dit tot ontzetting van haar pleegouders: "Wij willen haar thuishouden. Dit is toch de omgekeerde wereld? Onze dochter moet naar een psychiatrische gevangenis en de daders lopen alweer vrij rond!"
Stadsdeelraadvoorzitter Annemarie Hoogland geeft toe dat er dingen zijn fout gegaan: "Maar we hebben deze zaak niet geheim willen houden. We hebben alleen geprobeerd een volksgericht te voorkomen."
za 17 november 2001
het is een trieste ondemocratische wereld die de pvda nastreeft. welke oproer zou er dan komen in amsterdam? zelfs na van gogh is er nauwelijks onrust geweest in amsterdam, en daar heeft cohen niks mee van doen. de meeste mensen zijn hier allochtoon. roep je een klein pokkeventje dat tegen je raam aan voetbalt tot de orde dan kan je rekenen op minstens een marokkaanse knokploeg, of gastjes die je anderszins intimideren. welke rust bedoelen die verkopers van amsterdam eigenlijk? ik snap er geen ruk meer van. hoogstens snap ik dat ze hun electoraat willen houden, maar wat is dan de toekomst? autochtonen die beschimpt, bespuugd en vernederd mogen worden ten faveure van een baan?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 22:14 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bron: telegraaf
jaja mensen, we zouden er eens achter komen dat de multikultirele samenleving ons niets dan ellende heeft gebrcaht. Dat mag niet want dan gaat de pvda af.
ook dat laatste zinnetje...quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 22:14 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bron: telegraaf
jaja mensen, we zouden er eens achter komen dat de multikultirele samenleving ons niets dan ellende heeft gebrcaht. Dat mag niet want dan gaat de pvda af.
luister knul. in amsterdam is er na van gogh geen volksgericht gekomen omdat men hier zelfstandig kan nadenken. en omdat de meerderheid uit allochtonen bestaat. het enige dat de pvda wil is hun electoraat behouden ten koste van burgers die niet allochtoon zijn. ze zijn walgelijker dan de cd en ss bij elkaar. je snapt het gewoon niet omdat je denkt vanaf je utrechtse zetel ook de waarheid van amsterdam in pacht te hebben. het enige dat ik wil is dat de daders gestraft worden op een manier die past bij de daad die ze gedaan hebben. en doofpotten zijn op langere termijn erger dan de kwaal. maar dat snap je wel met je voorliefde voor cohen en de meute die nu gaat morren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:02 schreef SCH het volgende:
Wat is er mis mee om een volksgericht te willen voorkomen? Jullie kicken daar wel op ofzo?
Wat een dom geneuzel in dit topic. Alsof jullie ook maar een sikkepit met dat meisje begaan zijn.
Die dadertjes moeten natuurlijk aan de schandpaal, da's lekker natuurlijk.
Gelukkig zijn er nog mensen die iets minder op rellen uit zijn.
Ze zeggen dat ze een volkgericht willen voorkomen, dat is heel wat anders dat dat ook werkelijk het doel is van hun handelen. Daarnaast raad ik je aan mij geen woorden over een onderwerp als dit in de mond te gaan leggen, trollnichtje, zij hebben juist nu die rel veroorzaakt. Hadden zij beter gehandeld was dit nooit zo in het nieuws geweest, maar dat jij koste wat kost alles wat 'links' is verdedigd en gaat steigeren wanneer het woord allochtoon/marokkaan valt zal wel wat zeggen over je persoonlijke gefrustreerde kutleven waar wij hier in het forum alleen maar last van hebben.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:02 schreef SCH het volgende:
Wat is er mis mee om een volksgericht te willen voorkomen? Jullie kicken daar wel op ofzo?
Wat een dom geneuzel in dit topic. Alsof jullie ook maar een sikkepit met dat meisje begaan zijn.
Hoezo? Het is in dit topic toch ook weer niet te omzeilen? Als het om een verkrachter gaat, is iedereen het erover eens dat die verkrachter zich voor de strafrechter moet verantwoorden en daarmee is de kous weer af. Toch is alles anders als het om een allochtone verkrachter gaat. Dan is het ineens een probleem waar de woorden 'links' en 'rechts' veelvuldig vallen. Dan is daar ineens het bewijs geleverd voor de stelling dat allochtonen in het algemeen liever stelen, moorden en verkrachten dan geldverdienen. Die sfeer is in dit onnozele topic al zo hardnekkig aanwezig, dat de vrees voor een volksgericht mij bepaald niet ongegrond lijkt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:23 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ze zeggen dat ze een volkgericht willen voorkomen, dat is heel wat anders dat dat ook werkelijk het doel is van hun handelen. Daarnaast raad ik je aan mij geen woorden over een onderwerp als dit in de mond te gaan leggen, trollnichtje, zij hebben juist nu die rel veroorzaakt. Hadden zij beter gehandeld was dit nooit zo in het nieuws geweest, maar dat jij koste wat kost alles wat 'links' is verdedigd en gaat steigeren wanneer het woord allochtoon/marokkaan valt zal wel wat zeggen over je persoonlijke gefrustreerde kutleven waar wij hier in het forum alleen maar last van hebben.
Je hebt echt teveel tijd over voor iemand van jouw leeftijd, zoek een leven.![]()
Waar staat de achtergrond van de dader in dit topic ter discussie? Waar wordt er in dit discussie gebashed op Marokkanen? Het topic onnozel noemen zegt ook al genoeg over jouw perspectief, jij vind dit soort zaken totaal niet belangrijk en hecht blijkbaar een grote waarde aan de handhaving van de sociaal-democratische status quo in de hoofdstad dan over gerechtigheid in dit soort zaken waarin het publiek erg betrokken kan raken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:30 schreef Argento het volgende:
[..]
Hoezo? Het is in dit topic toch ook weer niet te omzeilen? Als het om een verkrachter gaat, is iedereen het erover eens dat die verkrachter zich voor de strafrechter moet verantwoorden en daarmee is de kous weer af. Toch is alles anders als het om een allochtone verkrachter gaat. Dan is het ineens een probleem waar de woorden 'links' en 'rechts' veelvuldig vallen. Dan is daar ineens het bewijs geleverd voor de stelling dat allochtonen in het algemeen liever stelen, moorden en verkrachten dan geldverdienen. Die sfeer is in dit onnozele topic al zo hardnekkig aanwezig, dat de vrees voor een volksgericht mij bepaald niet ongegrond lijkt.
Ik ben blij dat je jezelf gelijk weer eens uit de doeken doet, dat jij dat dus vindt zegt gelijk genoeg over jouw bijdrage aan dit topic.quote:Zo lijkt het mij makkelijker om de redactie van de Telegraaf als criminele organisatie weg te zetten, dan de Hofstadgroep, voorzover het overduidelijk is dat het oogmerk van eerstgenoemde niets anders is dan het opruien van het lezerspubliek, desnoods met glasharde leugens. Van de Hofstadgroep weten we niet eens wie er toebehoren, of de groep uberhaupt wel (formeel) bestaat, hoe ze georganiseerd zijn, welke hierarchie er heerst en welk precies oogmerk zij hebben. Maar dat terzijde.
quote:De projectgroep wordt in een rapport, opgesteld door een PvdA-deelraadslid, vernietigend omschreven als een 'waterhoofd'. Volgens het rapport is er veel misgegaan en hebben de instanties ernstig gefaald. De daders zouden nog regelmatig politiecontact hebben vanwege 'akkefietjes'.
Nergens, want die staat niet ter discussie. Die staat vast.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:36 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Waar staat de achtergrond van de dader in dit topic ter discussie?
Nergens, maar het besluit van mevrouw Hoogland om de zaak uit de media te houden, wordt pijlsnel in verband gebracht met een poging van 'links' om allochtonen te knuffelen en te verhoeden dat de multiculturele samenleving niet werkt. Het verbaast me dat je er kennelijk overheen leest.quote:Waar wordt er in dit discussie gebashed op Marokkanen?
Ik vind inderdaad dat het publiek op zichzelf weinig te maken heeft met strafzaken. Dat is iets tussen dader en slachtoffer en in de eerste plaats dader en strafrechter. Oprecht geinteresseerden zijn vrij om in de zittingszaal plaats te nemen en het proces bij te wonen, maar ik kom altijd opvallend weinig van de mensen die om ' openheid van zaken' schreeuwen, tegen in zon zaal. Terwijl het echt niet zo ingewikkeld is om erachter te komen welke zaken zoal dienen.quote:Het topic onnozel noemen zegt ook al genoeg over jouw perspectief, jij vind dit soort zaken totaal niet belangrijk en hecht blijkbaar een grote waarde aan de handhaving van de sociaal-democratische status quo in de hoofdstad dan over gerechtigheid in dit soort zaken waarin het publiek erg betrokken kan raken.
Hoezo ' weer eens' ? Ik kan er toch ook niets aan doen dat de redactie van de Telegraaf naar formele samenstelling en materiele doelstelling dichter in de buurt komt van een criminele organisatie dan de (nogal schimmige) Hofstadgroep. Wie heeft die benaming ook al weer verzonnen? Zou het de Telegraaf kunnen zijn?quote:Ik ben blij dat je jezelf gelijk weer eens uit de doeken doet, dat jij dat dus vindt zegt gelijk genoeg over jouw bijdrage aan dit topic.
Wat moet een stadsdeelraad in vredesnaam met een slachtoffer? Daar zijn echt andere instanties voor. Het lijkt me zinvol dat de stadsdeelraad zich bezig houdt met zoiets als openbare orde, althans het bewaren ervan, en het voorkomen van een volksgericht past uitstekend binnen die doelstelling.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:38 schreef Pracissor het volgende:
En zo gaan alle linkse lieden voorbij aan het feit dat het slachtoffer gewoon door de stadsdeelraad in de steek is gelaten, dat de rechten van de daders beter worden gewaarborgd dan die van het slachtoffer.
[..]
Weet ik veel. Een stadsdeelraad kent haar pappenheimers? Die angst die was er kennelijk. Of die angst terecht was, moet je mij niet vragen. Zullen we ook nooit weten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:48 schreef zoalshetis het volgende:
wat is dan de reden van een pvda om te denken dat dit soort zaken tot een volksgericht zullen leiden en wat is de reden om er een doofpot van te maken?
ja en zo kan je alles afdoen, we zullen het nooit weten. maar het vermoeden is erg duidelijk en niet ongegrond.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:50 schreef Argento het volgende:
[..]
Weet ik veel. Een stadsdeelraad kent haar pappenheimers? Die angst die was er kennelijk. Of die angst terecht was, moet je mij niet vragen. Zullen we ook nooit weten.
quote:Westerpark geschokt na verkrachting
(Van een verslaggever)
AMSTERDAM - Het bestuur van stadsdeel Westerpark is ernstig in verlegenheid gebracht door de onthulling dit weekend dat een groepsverkrachting van een zwakbegaafd meisje in januari vorig jaar, is verzwegen. Het toen dertienjarige meisje, uit de Spaarndammerbuurt, werd door veertien jongens tussen de negen en zestien jaar mishandeld en verkracht, onder bedreiging met een mes en een neppistool.
Omdat de jongens hadden gedreigd haar pleegouders te doden en haar huis 'op te blazen' als ze over het gebeurde zou vertellen, hield het meisje aanvankelijk haar mond. Toen ze na twee maanden voor het eerst wat liet doorschemeren tegenover haar mentor op school, werd pas de politie ingeschakeld.
De betrokken jongens werden allemaal opgepakt, tien van hen kregen straffen variërend van enkele weken tot tien maanden. De dadertjes jonger dan twaalf jaar werden niet berecht.
Anders dan gebruikelijk in dit soort zaken, hield het stadsdeel de zaak stil, om een volksgericht in de buurt te voorkomen. Alleen de direct betrokkenen werden ingelicht - ook de politie stuurde geen persbericht over de zaak.
Het stadsdeel was bang dat de zaak 'verkeerd in de pers zou komen' en in de buurt 'grote onrust zou ontstaan'. Een commissie onder leiding van een projectleider moest namens het stadsdeel het slachtoffer opvangen. .
Stadsdeelvoorzitter Annemarie Hoogland (PvdA) zit in haar maag met de commotie die bijna twee jaar na het voorval alsnog is ontstaan. ''Wij hebben deze zaak niet op grote schaal in de openbaarheid gebracht omdat we de Spaarndammerbuurt en de veelal Marokkaanse daders niet wilden stigmatiseren, maar we hebben heel duidelijk wel van het begin een twintigtal sleutelfiguren in de wijk op de hoogte gebracht.''
''Helaas kwam het niet tot een goede samenwerking tussen openbaar ministerie, de raad voor de kinderbescherming en de jeugdhulpverlening. We hebben de ouders een ander huis aangeboden, maar ze hadden toen al zelf een alternatief. Het meisje is in een enorme crisis gekomen en voor negen weken in een psychiatrische inrichting beland. Ook toen hebben we ons zeer ingespannen om plaatsing in een geschikte inrichting te bewerkstelligen. Helaas wilden de ouders dat niet.''
© Het Parool, 19-11-2001
quote:Aanranden vaker verzwegen
Door onze redacteur Margriet Oostveen
AMSTERDAM, 1 DEC. Het Amsterdamse stadsdeel Westerpark heeft niet alleen een herhaalde groepsverkrachting, maar ook twee groepsaanrandingen van andere slachtoffers in de Spaarndammerbuurt stil gehouden.
Onlangs werd bekend hoe een 13-jarig slachtoffer twee jaar geleden meermalen door een groep jongens is verkracht en hoe terughoudend het stadsdeel daarmee omging. Slechts enkele 'sleutelfiguren' uit de buurt werden middels een ,,zorgvuldig geregisseerde communicatiestroom'' ingelicht. Naar nu blijkt verkoos het stadsdeel twee groepsaanrandingen in diezelfde periode helemaal te verzwijgen.
Dit staat in het Eindevaluatierapport zedenzaak Westerpark dat het stadsdeel over de affaire heeft laten opstellen. Er is te lezen dat in de periode van de verkrachtingen ,,nog twee andere misdrijven'' spelen, ,,waarbij 2 groepen van 4 jongens worden verdacht van aanranding en openlijke geweldpleging''. Toenmalig stadsdeelvoorzitter M. Voster (PvdA) bevestigde gisteren desgevraagd dat er meer speelde. ,,Klopt. Zoals er heel veel zaken zijn waarover de bewoners niet geïnformeerd zijn. Want dit komt veel vaker voor.''
Toen het stadsdeel ontdekte dat het om andere daders ging dan bij de groepsverkrachting zijn de aanrandingszaken terzijde gelegd, zegt Voster. ,,Wel waren ze weer opvallend jong, begin-tieners.'' Volgens Voster is het ,,beleid'' om de buurt over groepsaanrandingen door kinderen met een overwegend Marokkaanse achtergrond niet in te lichten. ,,Omdat het de laatste tijd zo váák voorkomt. Dat is de realiteit.'' De politie wilde gisteren niet reageren.
zaterdags bijvoegsel: pagina 27
1 december 2001
Dan moet je bij de rechter zijn en niet bij het stadsdeel. Het gaat overigens om jeugdige daders. Wat verwacht je, dat ze voor minimaal tien jaar de bak in draaien, en bij vrijlating een t-shirt moeten dragen met 'ik ben een verkrachter'? Zo werkt het niet in Amsterdam, maar zo werkt het ook niet in de rest van Nederland. Dat kun je dus moeilijk een stadsdeelbestuurder gaan verwijten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het enige dat ik wil is dat de daders gestraft worden op een manier die past bij de daad die ze gedaan hebben.
hoezo? het wordt alleen maar erger.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 01:14 schreef Kozzmic het volgende:
Uit de artikelen die McCarthy hier aanhaalt blijkt overigens goed dat de 'feiten' uit de OP behoorlijk zijn aangezet en verdraaid.
Dit even ter jouw informatie. Ik ben wel degelijk heel begaan met dat meisje. Dat jij denkt dat ik alleen op rellen uit ben zegt meer over jou dan over mij, ontzettende simpele ziel die je bent.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:02 schreef SCH het volgende:
Net of het hier gaat om een officieel standpunt van de PvdA.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het enige dat de pvda wil is hun electoraat behouden ten koste van burgers die niet allochtoon zijn.
nee, ik had gehoopt dat het een officieel standpunt was, dan was het tenminste eerlijk en overzichtelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 01:43 schreef Toad het volgende:
[..]
Net of het hier gaat om een officieel standpunt van de PvdA.
Trouwens: best ziek die ventjes van democrates.net (en co). Ze struinen het internet af naar afdelingssites van de PvdA om iedere keer af te geven op Hoogland.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |