Hmm. Ik moest even reageren hier. Mijn vader heeft ongeveer 2 maanden geleden gehoord dat hij kanker heeft. In een notendop: Begonnen in de alvleesklier, en uitgezaaid naar de lever. Alle andere lichaamsdelen/organen zijn niet aangetast. Eerste bericht was maximaal nog 3 maanden, maar omdat hij een extreem zeldzame vorm heeft kunnen ze nu niets zeggen over een termijn.
De wereld is keihard. Ik dacht dat ik er dichtbij stond, maar hier betreft het jezelf...Moeilijk. Voor mijn vader is geen behandeling mogelijk. Tenminste, niet via de normale kanalen. 16 Januari zal er contact geweest zijn met de Daniel den Hoedt kliniek in R'dam. Misschien hebben zij een experimenteel iets, misschien ook niet. Geef de moed nooit op. Mijn vader gaat nu ook naar een accupuncturist in Duitsland.
Ik zelf geloof daar niet echt in maar ik zal je een verhaal vertellen. Bij die accupuncturist komt een leraar. Die leraar geeft les op het Valuas college in Horst, wat niet zover hier vandaan is. Die leraar hebben we daar dus getroffen, en mijn ouders zijn daar mee aan de praat geraakt. Ik ben zelf de 2e en 3e x mee geweest en heb ook met die leraar gepraat.
Tegen hem hebben ze gezegd dat hij nog een half jaar had. Dat is nu....13 jaar geleden. DIt is geen geintje, ik zit hier geen bullshit te vertellen. Hij heeft veel chemo gehad, maar het sloeg niet aan. Hij is gestopt en naar duitsland gegaan naar die accupuncturist. Die heeft hem behandeld, en na een paar weken is hij terug gegaan naar het ziekenhuis. Op foto's was te zien dat de tumor kleiner was geworden. Hij is toen opnieuw begonnen met chemo en die sloeg toen aan, wat betekent dat de tumor verdwenen was. Dat is later weer uitgebroken, en het zit nu overal bij hem, maar toch...13 jaar terwijl 6 maanden gegeven was.
Begrijp me goed, ik vind het zelf ook moeilijk te geloven dat dit door die accupunctuur komt, maar de man is het levende bewijs daarvoor. Natuurlijk, ik kan dat onmogelijk nagaan of dit ECHT zo is, maar ik neem aan dat de beste man daar geen verhalen uit zijn duim zit te zugen. Hij komt daar 2x per week, mijn pa komt 1x per week. Een behandeling kost 40 euro, maar voor kankerpatienten rekent hij 10 euro of zelfs helemaal niets. De vrouw van die accupuncturist is arts in een ziekenhuis in Duitsland, we praten hier dus niet over een kwakzalver in een of ander achterafkamertje. Hij heeft een volledige praktijk, waar ook nog wel meer dingen worden gedaan hoor.
Baadt het niet dan schaadt het niet. Hoe gek het ook klinkt, je 'went' aan het idee dat je ziek bent. Wij zijn hier ook 'gewend' aan dat idee. Dat is misschien momenteel heel moeilijk voor te stellen, en als ze dat mij een paar weken geleden hadden gezegd had ik ook geroepen van "flikker toch op".
Gisteravond hebben we bezoek gehad van mensen waarvan de man ook kanker heeft. We kenden die mensen eerst niet, maar via via hadden we gehoord dat die man dus hetzelfde zou hebben als mijn pa. Dat bleek dan achteraf niet waar te zijn, mar die man had dus darmkanker en was overal naartoe uitgezaaid. Ook hem was 6 maanden gegeven, en 5 jaar later is hij er nog.
Natuurlijk, er zijn ook verhalen waarbij het heel snel gaat. 2 weken nadat mijn pa had gehoord dat hij kanker had, hoorde een vrouw die mijn moeder dan via via kent ook dat ze kanker had. Zij had idd de aggressieve vorm waarvan gedacht werd dat mijn pa hem eerst ook had. Vorige week is ze begraven...
Ik kan niet veel meer dan je heel veel sterkte wensen. Maak er wat moois van, en geef godverdomme de moed niet op. Blijf vechten. Niet voor je kinderen, niet voor je man, maar voor jezelf.
Breitling - Instruments for Professionals