Niks nieuws of spectaculairs dus. Gewoon ongeveer het rendement van een verbrandingsmotorquote:As Dr. Schreiber says “For 1000 HP propulsion power, the system demands approximately 2000 HP to be additionally generated as heat energy during combustion. Half in each case is dissipated in the exhaust gas and cooling water”.
Dus nogmaals: van de 2238 KiloJoule aan benzine die jer er per seconde ingooit levert de motor 746 kilowatt aan mechanisch vermogen en 1492 kilowatt aan warmte.quote:Try it. At that speed the fuel being consumed has the potential energy of 3,000bhp, almost 1000bhp to push the car along, 1,000 thrown out of the back as exhaust heat and another 1,000 dissipated by the three separate cooling systems with six separate radiators.
quote:It’s also sobering to discover that the Veyron’s 987bhp power output is just one third of the engine’s raw combustion energy. Apparently, as much as 1,000bhp is boiling off in the cooling system with another 1,000bhp absorbed by the exhaust. For sure, cooling and exhaust systems sap power on all engines, but it’s a sobering set of statistics, nonetheless.
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Sommige mensen snappen er echt dus echt geen zak van. Op zich heb ik met zulke mensen nooit zo'n moeite mits ze hun bek houden en bereid zijn nederig aan te horen hoe het wél zit.
Als je niks normaals te melden heb kan je ook opdonderen?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
sommige mensen zijn te kansloosquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:00 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dus nogmaals: van de 2238 KiloJoule aan benzine die jer er per seconde ingooit levert de motor 746 kilowatt aan mechanisch vermogen en 1492 kilowatt aan warmte.
Van die warmte waait de helft vanzelf weg via de uitlaat en de andere helft wordt door het koelsysteem afgevoerd. That's all.
Hoe dingen uit hun verband gerukt kunnen worden zeg
in tegenstelling tot jou heeft hij wel verstand van auto's....quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
quote:
Ik lees slechtsquote:As Dr. Schreiber says “For 1000 HP propulsion power, the system demands approximately 2000 HP to be additionally generated as heat energy during combustion. Half in each case is dissipated in the exhaust gas and cooling water”.
ja nee dat weet ik, dat klopt... maar om dan te beweren dat die motor 3000pk genereert...quote:
Oh ja kut,nee nu heb je me te pakken hoor! Goeie opmerking!quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 18:29 schreef Youp het volgende:
[..]
in tegenstelling tot jou heeft hij wel verstand van auto's....
Ja met dit soort opmerkingen bewijs je je volwassenheid.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:09 schreef Youp het volgende:
[..]
ja nee dat weet ik, dat klopt... maar om dan te beweren dat die motor 3000pk genereert...hij genereert 1000pk en niks meer.. ja nog wat Kw's aan verloren energie...
maar dat kan je absoluut geen pk's noemen.....
Klopt, maar is er ook een maatstaf/som hoe je daarmee kunt berekenen hoeveel vermogen auto's verliezen aan warmte?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.
ik doelde ook niet op jouquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.
nee idd voor een 8 liter 16cilinder met 4 turbo's valt het smerig tegen wat hij presteert.... het antieke 8 liter 10cilinder blok van de viper kan met 2 turbo's al tot 1200 en binnenkort 1700pk gebracht wordenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 21:39 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Nou, rendement van een gewone viertaktmotor is zo'n 33% dus tel maar na
Qua rendement is die Bugatti dus ook helemaal niet bijzonder, het enige bijzondere is dat hij dik 10 x zoveel vermogen levert als een gemiddelde personenauto en dus ook dik 10x zoveel warmte
Denk gewoon dat voor VW 1001 pk genoeg was (duizend en een pk, welke andere auto heeft dat ?). Serieus denk dat 1800 pk ook wel mogelijk moet zijn hoor met een 16 liter motorquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 21:49 schreef Youp het volgende:
[..]
nee idd voor een 8 liter 16cilinder met 4 turbo's valt het smerig tegen wat hij presteert.... het antieke 8 liter 10cilinder blok van de viper kan met 2 turbo's al tot 1200 en binnenkort 1700pk gebracht worden
t is een 8 liter... maar die 1001 pk's hadden ze er met wat moeite bijna ook atmosferisch uit kunnen halen... zeker omdat t en 16 cilinder isquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 22:17 schreef yup het volgende:
[..]
Denk gewoon dat voor VW 1001 pk genoeg was (duizend en een pk, welke andere auto heeft dat ?). Serieus denk dat 1800 pk ook wel mogelijk moet zijn hoor met een 16 liter motor
Een 73 AMG heeft 750 Nm, in de Pagani (zelfde blok) 760 Nm. De 65 AMG heeft 1000 Nm.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 08:17 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah, moet sowieso zeggen dat ook het koppel me een beetje tegenvalt... 1250 nm... Dacht dat een 73amg daar ook erg hard naar op weg was?
gasturbine? porblemen? oververhitting, geluid, en afvoer van uitlaatgassen, emissie eisen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:21 schreef MrSkyline het volgende:
tuurlijk kan je er meer uithalen, maar hoeveel kilometer gaat zo'n ding dan mee? kijk naar opgefokte autos, ja die komen soms aan de 1000 pk, maar hebben na 200 km flink onderhoud nodig, deze auto moet toch zeker een paar duizend kilometer kunnen rijden voor hij onderhoud nodig heeft...
als je m nog eens op zou gaan voeren kom je vast wel tot 1500 of 1600 pk, maar verwacht dan wel dat je na iedere rit iets mag vervangen
een stel italianen en ex f1 engeneers zijn met een 1500 pk gasturbine sportwagen bezig die 450 km/h zou moeten kunnen, ben benieuwd wat dat op gaat leveren...
Eindelijk iemand die het begrijptquote:Op woensdag 26 oktober 2005 00:04 schreef PNG het volgende:
Ze hadden nu al gi-gantische problemen met koeling. M5 doet wel wijsneuzerig dat het geen 4 cylinder is (goh, echt) maar daar doelde ik niet voor niets op. Gaat 55 liter koelvloeistof in. Tis nogal wat. Daar heb je ook allemaal weer pompen, slangen voor nodig etc etc. Hitte hitte hitte.
Pcies wat MrSkyline zegt, tmoet ook heel blijven. Leuk die 1000 Pk auto's op sprinttracks, maar ken het van de boys met 380 Pk uit een LET, en maar vlakken en compressie opvoeren, en dan zegt er weer eens een slangetje of wat anders poef.
Verder gaat het niet alleen om bij wijze van 1000 Pk, maar zoiets moet ook nog normaal rijden, fatsoenlijke koppelkrommen en vermogenskrommen hebben, leuk 600 Pk uit een Nissan, maar zoiets hoeft niet normaal te rijden, dat mag een bezopen dreun en turbogat hebben, dit niet, vandaar dat die dingen vaak sequentiele turbo's hebben, zodat die krommen relatief recht zijn, en dus de auto "ook nog gewoon" kan rijden. En als je een auto maakt met 1000 Pk die over hele gebied ook nog eens normaal rijdt. Is dat sowieso een knappe prestatie.
My 2 cents.
Het koppel wordt bepaald door de aandrijflijn, niet de bepering van de motor.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 08:17 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah, moet sowieso zeggen dat ook het koppel me een beetje tegenvalt... 1250 nm... Dacht dat een 73amg daar ook erg hard naar op weg was?
of op de aangedreven wielenquote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Het koppel wordt gemeten aan de krukas
quote:
Word toch echt op de krukas gemeten.quote:
wat ik bedoelde is dat je koppel ook op de aangedreven wielen kunt meten. dat je dan niet het koppel aan de krukas hebt snap ik ook wel.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:55 schreef yup het volgende:
[..]
Word toch echt op de krukas gemeten.
Verder weet ik bijna zeker dat ze bij de Vetron het gedaan hebben om de transmissie te behouden, ik weet vrijwel zeker dat veel meer met gemak mogelijk moeten zijn, want ten eerste 16 cylinder, ten tweede een dikke 8 liter, ten derde 4 FUCKING TURBO's GODDAMN![]()
![]()
koppel en draaimoment zijn hetzelfde, deze formule slaat nergens op.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:45 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Koppel = wat anders dan vermogen![]()
Vermogen = moment ('koppel' / 'draaimoment' ) in Nm x hoeksnelheid (in rad/s)
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 07:35 schreef FunnyName het volgende:
[..]
koppel en draaimoment zijn hetzelfde, sorry, dat bedoelde ik ook, die / was mss wat verwarrend, die gebruikte ik jusit om aan te geven dat dat 2 dezelfde termen waren deze formule slaat nergens op.
Koppel is simpel gezegd de kracht van de motor, of de kracht die de wielen op het asfalt loslaten (is maar net waar je het meet..)
Vermogen is simpel gezegd de hoeveelheid koppel per tijdseenheid. (formule weet ik ff niet..) Read Newton again please
Nou, als je zijn werk goed had bestudeerd had je gelezen dat dit:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:33 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Wat heeft Isaac hier nu weer mee te maken?
Niet juist isquote:Vermogen is simpel gezegd de hoeveelheid koppel per tijdseenheid. (formule weet ik ff niet..)
Simpel gezegd:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 11:27 schreef Taxi het volgende:
50 pagina's info...
Een stuk Engineering voor het VWO. Duidelijk uitgeled hoe een en ander werkt plus vragen en opdrachten die aan het eind van het stuk nog worden beantwoord. Voor de liefhebberts!
Vanaf pagina 12 wordt een en ander duidelijk...
P = W / delta t = (F * s) / delta t
Bij constante kracht in het tijdsinterval dan is
P = F * v -> (Vermogen in W = is Kracht in N * snelheid in m/s)
Een roterend systeem met constant moment levert
P=T*w -> (Vermogen in W = Koppel in Nm * hoeksnelheid in rad/s)
Kunnen jullie weer een tijdje verder bakkeleien.![]()
Overbrengingen vanaf pagina 23.
versnellingsbakken vanaf pagina 39.
Vanaf pagina 47 een lijst met antwoorden op de vragen.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |