Was dat niet Bentley?quote:Bugatti, those universally-coveted limousines and unbeatable racing cars of the 1920s and 1930s
Hoe bedoel je in 1 keer?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:41 schreef MikeyMan het volgende:
Toch ziek dat die 406 km/u nog begrensd is... Best vlot... Maar je moet wel die snelheid in één keer halen, anders gaat ie weer maar tot 350...
Toevallig een copy/paste uit Word? Best irritant.quote:...model’s...
...16.4’s...
...car’s...
...‘parachute brake’...
...engine’s...
...‘Atelier’...
Doe het dan ook gewoon goed!quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:28 schreef jacco het volgende:
hé ik zal nog eens een fatsoenlijk topic openen. Doe het dan in het vervolg zelf.
Volgens het verhaal in de autoweek, moet dat bij het starten al...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dan dat verhaal van die tweede contactsleutel.... boven de 360 km/uur moet je een tweede sleutel omdraaien. dan 'start' hij pas echt
wel zo logisch. ff bij 360 km/h handje van het stuur halen om ergens een 2e sleutel om te draaienquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:58 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Volgens het verhaal in de autoweek, moet dat bij het starten al...
het is ook geen 4 cylinder.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:26 schreef PNG het volgende:
55 liter koelvloeistof. Ook fijn.
heeft misschien een paar krasjes van wat rondvliegend grind.. that's allquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:38 schreef alsem het volgende:
http://www.wreckedexotics(...)n_20050926_001.shtml
hier ligt de eerste al in prak![]()
http://members.home.nl/thafreak2/Bugatti Veyron 16.4 track test.mpegquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 23:03 schreef Party_P het volgende:
iemand filmpjes van de Veyron, wil um wel eens horen (de motor)
Riiiiight. @ 360 km/h beetje kloten met knopjes enzo, bellen, uit je neus vreten, lijkt me sterkquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dan dat verhaal van die tweede contactsleutel.... boven de 360 km/uur moet je een tweede sleutel omdraaien. dan 'start' hij pas echt
Nee, maar als je ook op "Bugattie" zochtquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:58 schreef jacco het volgende:
[..]
Het slaat toch nergens op dat ik dit soort topics niet kan vinden in de search.
FXX Mag juist naar mijn weten niet op straat gebruikt worden... Of was het andersom? Het is in iedergeval een test-serie voor de "F70"... De Enzo opvolger...quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:16 schreef ninja-mod het volgende:
Wat een monstermachine , heerlijk![]()
De sound van die v16 is gewoon TE lekker!
Veyron @ de ring
Ik ben zeer benieuwd of ie in topgear komt deze herfst , het moet gewoon haast wel
Koenigsegg ( supercharged V8 @ 806 pk ) is al verslagen door SSC ( supercharged V8 @ 900 pk) dus hoe lang gaat het duren voor we een V10/V12 gaan zien die nog sneller is dan dit bakbeest?
![]()
Ferrari doet z'n best met de FXX maar die is weer niet voor straatgebruik begreep ik...
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 19:58 schreef jacco het volgende:
[..]
Het slaat toch nergens op dat ik dit soort topics niet kan vinden in de search.
Hij gaat wel matig voorzichtig de bochten inquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 23:08 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
http://members.home.nl/thafreak2/Bugatti Veyron 16.4 track test.mpeg
Dat zijn allemaal algemene topics over bugatti. Een auto als deze verdient imo toch wel een eigen topic.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:09 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]![]()
http://www.google.com/search?q=bugatti&domains=forum.fok.nl&sitesearch=forum.fok.nl
Dubbel.
Mjah, zelfs als het kan, wat heb je er dan aan?quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:58 schreef Erik_Westerveld het volgende:
1 vraag, de W16 levert 3000 pk's waarvan slechts 1000 pk's voor aandrijving komt. De rest verdwijnt in koeling, etc etc.
Is er ook een tabel waarmee je kunt uitrekenen dat stel Ford 1.8i 125 pk's, hoeveel de motor dan levert?
Uhh volgens mij is dat gemeten aan de krukasquote:Op maandag 24 oktober 2005 22:58 schreef Erik_Westerveld het volgende:
1 vraag, de W16 levert 3000 pk's waarvan slechts 1000 pk's voor aandrijving komt. De rest verdwijnt in koeling, etc etc.
Is er ook een tabel waarmee je kunt uitrekenen dat stel Ford 1.8i 125 pk's, hoeveel de motor dan levert?
beter lezen, aan krukas heeft de W16 idd 1000 pk's, maar in feite levert hij dus bijna 3000 pk's.quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:04 schreef yup het volgende:
[..]
Uhh volgens mij is dat gemeten aan de krukas. Net als bij jou Fordje. Is ook 125 pk's, die worden ook gemeten aan je krukas.
HUH?quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:07 schreef Erik_Westerveld het volgende:
[..]
beter lezen, aan krukas heeft de W16 idd 1000 pk's, maar in feite levert hij dus bijna 3000 pk's.
mijn vraag is dus of er ook een tabel/maatstaf is waarmee je kunt aflezen hoeveel vermogen je auto/motor in feite levert.
idd dat wil ik ook wel eens weten...quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:35 schreef yup het volgende:
[..]
HUH?
Hoe bedoel je in feite levert hij dus bijna 3000 pk's ?
Want er zijn 2 manieren om vermogen te weergeven.
Aan de wielen (en dat is dus altijd minder dan aan de krukas)
Aan de krukas. En dat is dus het vermogen van een werkende kant en klare motorblok, zonder aandrijving etc. erop.
Autovisie bevestigt het OOK dat W16 bijna 3000 pk's (gemeten in kW's), levert in veyron, zie bijv. blz 14 van hun vertaalde Duitse test van veyron.quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:35 schreef yup het volgende:
[..]
HUH?
Hoe bedoel je in feite levert hij dus bijna 3000 pk's ?
Niks nieuws of spectaculairs dus. Gewoon ongeveer het rendement van een verbrandingsmotorquote:As Dr. Schreiber says “For 1000 HP propulsion power, the system demands approximately 2000 HP to be additionally generated as heat energy during combustion. Half in each case is dissipated in the exhaust gas and cooling water”.
Dus nogmaals: van de 2238 KiloJoule aan benzine die jer er per seconde ingooit levert de motor 746 kilowatt aan mechanisch vermogen en 1492 kilowatt aan warmte.quote:Try it. At that speed the fuel being consumed has the potential energy of 3,000bhp, almost 1000bhp to push the car along, 1,000 thrown out of the back as exhaust heat and another 1,000 dissipated by the three separate cooling systems with six separate radiators.
quote:It’s also sobering to discover that the Veyron’s 987bhp power output is just one third of the engine’s raw combustion energy. Apparently, as much as 1,000bhp is boiling off in the cooling system with another 1,000bhp absorbed by the exhaust. For sure, cooling and exhaust systems sap power on all engines, but it’s a sobering set of statistics, nonetheless.
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Sommige mensen snappen er echt dus echt geen zak van. Op zich heb ik met zulke mensen nooit zo'n moeite mits ze hun bek houden en bereid zijn nederig aan te horen hoe het wél zit.
Als je niks normaals te melden heb kan je ook opdonderen?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
sommige mensen zijn te kansloosquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:00 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dus nogmaals: van de 2238 KiloJoule aan benzine die jer er per seconde ingooit levert de motor 746 kilowatt aan mechanisch vermogen en 1492 kilowatt aan warmte.
Van die warmte waait de helft vanzelf weg via de uitlaat en de andere helft wordt door het koelsysteem afgevoerd. That's all.
Hoe dingen uit hun verband gerukt kunnen worden zeg
in tegenstelling tot jou heeft hij wel verstand van auto's....quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
quote:
Ik lees slechtsquote:As Dr. Schreiber says “For 1000 HP propulsion power, the system demands approximately 2000 HP to be additionally generated as heat energy during combustion. Half in each case is dissipated in the exhaust gas and cooling water”.
ja nee dat weet ik, dat klopt... maar om dan te beweren dat die motor 3000pk genereert...quote:
Oh ja kut,nee nu heb je me te pakken hoor! Goeie opmerking!quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 18:29 schreef Youp het volgende:
[..]
in tegenstelling tot jou heeft hij wel verstand van auto's....
Ja met dit soort opmerkingen bewijs je je volwassenheid.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
tsja, yup denkt dat ie overal verstand van heeft. Maar 't is eigenlijk gewoon een kleuter.
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:09 schreef Youp het volgende:
[..]
ja nee dat weet ik, dat klopt... maar om dan te beweren dat die motor 3000pk genereert...hij genereert 1000pk en niks meer.. ja nog wat Kw's aan verloren energie...
maar dat kan je absoluut geen pk's noemen.....
Klopt, maar is er ook een maatstaf/som hoe je daarmee kunt berekenen hoeveel vermogen auto's verliezen aan warmte?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.
ik doelde ook niet op jouquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ík zeg ook helemaal niet dat hij 'eigenlijk' 3000 pk levert. Iemand zei dat, en in sommige artikelen staat dat ook, maar ik probeer juist duidelijk te maken dat als je een mechanisch vermogen van 1000 pk wilt hebben dat het dan doodnormaal en onvermijdelijk is dat je 1500 KW verliest aan warmte.
nee idd voor een 8 liter 16cilinder met 4 turbo's valt het smerig tegen wat hij presteert.... het antieke 8 liter 10cilinder blok van de viper kan met 2 turbo's al tot 1200 en binnenkort 1700pk gebracht wordenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 21:39 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Nou, rendement van een gewone viertaktmotor is zo'n 33% dus tel maar na
Qua rendement is die Bugatti dus ook helemaal niet bijzonder, het enige bijzondere is dat hij dik 10 x zoveel vermogen levert als een gemiddelde personenauto en dus ook dik 10x zoveel warmte
Denk gewoon dat voor VW 1001 pk genoeg was (duizend en een pk, welke andere auto heeft dat ?). Serieus denk dat 1800 pk ook wel mogelijk moet zijn hoor met een 16 liter motorquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 21:49 schreef Youp het volgende:
[..]
nee idd voor een 8 liter 16cilinder met 4 turbo's valt het smerig tegen wat hij presteert.... het antieke 8 liter 10cilinder blok van de viper kan met 2 turbo's al tot 1200 en binnenkort 1700pk gebracht worden
t is een 8 liter... maar die 1001 pk's hadden ze er met wat moeite bijna ook atmosferisch uit kunnen halen... zeker omdat t en 16 cilinder isquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 22:17 schreef yup het volgende:
[..]
Denk gewoon dat voor VW 1001 pk genoeg was (duizend en een pk, welke andere auto heeft dat ?). Serieus denk dat 1800 pk ook wel mogelijk moet zijn hoor met een 16 liter motor
Een 73 AMG heeft 750 Nm, in de Pagani (zelfde blok) 760 Nm. De 65 AMG heeft 1000 Nm.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 08:17 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah, moet sowieso zeggen dat ook het koppel me een beetje tegenvalt... 1250 nm... Dacht dat een 73amg daar ook erg hard naar op weg was?
gasturbine? porblemen? oververhitting, geluid, en afvoer van uitlaatgassen, emissie eisen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:21 schreef MrSkyline het volgende:
tuurlijk kan je er meer uithalen, maar hoeveel kilometer gaat zo'n ding dan mee? kijk naar opgefokte autos, ja die komen soms aan de 1000 pk, maar hebben na 200 km flink onderhoud nodig, deze auto moet toch zeker een paar duizend kilometer kunnen rijden voor hij onderhoud nodig heeft...
als je m nog eens op zou gaan voeren kom je vast wel tot 1500 of 1600 pk, maar verwacht dan wel dat je na iedere rit iets mag vervangen
een stel italianen en ex f1 engeneers zijn met een 1500 pk gasturbine sportwagen bezig die 450 km/h zou moeten kunnen, ben benieuwd wat dat op gaat leveren...
Eindelijk iemand die het begrijptquote:Op woensdag 26 oktober 2005 00:04 schreef PNG het volgende:
Ze hadden nu al gi-gantische problemen met koeling. M5 doet wel wijsneuzerig dat het geen 4 cylinder is (goh, echt) maar daar doelde ik niet voor niets op. Gaat 55 liter koelvloeistof in. Tis nogal wat. Daar heb je ook allemaal weer pompen, slangen voor nodig etc etc. Hitte hitte hitte.
Pcies wat MrSkyline zegt, tmoet ook heel blijven. Leuk die 1000 Pk auto's op sprinttracks, maar ken het van de boys met 380 Pk uit een LET, en maar vlakken en compressie opvoeren, en dan zegt er weer eens een slangetje of wat anders poef.
Verder gaat het niet alleen om bij wijze van 1000 Pk, maar zoiets moet ook nog normaal rijden, fatsoenlijke koppelkrommen en vermogenskrommen hebben, leuk 600 Pk uit een Nissan, maar zoiets hoeft niet normaal te rijden, dat mag een bezopen dreun en turbogat hebben, dit niet, vandaar dat die dingen vaak sequentiele turbo's hebben, zodat die krommen relatief recht zijn, en dus de auto "ook nog gewoon" kan rijden. En als je een auto maakt met 1000 Pk die over hele gebied ook nog eens normaal rijdt. Is dat sowieso een knappe prestatie.
My 2 cents.
Het koppel wordt bepaald door de aandrijflijn, niet de bepering van de motor.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 08:17 schreef MikeyMan het volgende:
Tsjah, moet sowieso zeggen dat ook het koppel me een beetje tegenvalt... 1250 nm... Dacht dat een 73amg daar ook erg hard naar op weg was?
of op de aangedreven wielenquote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:40 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Het koppel wordt gemeten aan de krukas
quote:
Word toch echt op de krukas gemeten.quote:
wat ik bedoelde is dat je koppel ook op de aangedreven wielen kunt meten. dat je dan niet het koppel aan de krukas hebt snap ik ook wel.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:55 schreef yup het volgende:
[..]
Word toch echt op de krukas gemeten.
Verder weet ik bijna zeker dat ze bij de Vetron het gedaan hebben om de transmissie te behouden, ik weet vrijwel zeker dat veel meer met gemak mogelijk moeten zijn, want ten eerste 16 cylinder, ten tweede een dikke 8 liter, ten derde 4 FUCKING TURBO's GODDAMN![]()
![]()
koppel en draaimoment zijn hetzelfde, deze formule slaat nergens op.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 11:45 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Koppel = wat anders dan vermogen![]()
Vermogen = moment ('koppel' / 'draaimoment' ) in Nm x hoeksnelheid (in rad/s)
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 07:35 schreef FunnyName het volgende:
[..]
koppel en draaimoment zijn hetzelfde, sorry, dat bedoelde ik ook, die / was mss wat verwarrend, die gebruikte ik jusit om aan te geven dat dat 2 dezelfde termen waren deze formule slaat nergens op.
Koppel is simpel gezegd de kracht van de motor, of de kracht die de wielen op het asfalt loslaten (is maar net waar je het meet..)
Vermogen is simpel gezegd de hoeveelheid koppel per tijdseenheid. (formule weet ik ff niet..) Read Newton again please
Nou, als je zijn werk goed had bestudeerd had je gelezen dat dit:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 10:33 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Wat heeft Isaac hier nu weer mee te maken?
Niet juist isquote:Vermogen is simpel gezegd de hoeveelheid koppel per tijdseenheid. (formule weet ik ff niet..)
Simpel gezegd:quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 11:27 schreef Taxi het volgende:
50 pagina's info...
Een stuk Engineering voor het VWO. Duidelijk uitgeled hoe een en ander werkt plus vragen en opdrachten die aan het eind van het stuk nog worden beantwoord. Voor de liefhebberts!
Vanaf pagina 12 wordt een en ander duidelijk...
P = W / delta t = (F * s) / delta t
Bij constante kracht in het tijdsinterval dan is
P = F * v -> (Vermogen in W = is Kracht in N * snelheid in m/s)
Een roterend systeem met constant moment levert
P=T*w -> (Vermogen in W = Koppel in Nm * hoeksnelheid in rad/s)
Kunnen jullie weer een tijdje verder bakkeleien.![]()
Overbrengingen vanaf pagina 23.
versnellingsbakken vanaf pagina 39.
Vanaf pagina 47 een lijst met antwoorden op de vragen.![]()
Wat bedoel je met die 'tijdseenheid'quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:26 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Simpel gezegd:
Vermogen in W = Koppel in Nm x tijdseenheid=hoeksbelheid in rad/s
(bedankt voor de formule)
Hij heeft er een = teken tussen staan. dus ik denk dat hij bedoelt dat het hetzelfde is als de hoeksnelheid.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:55 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Wat bedoel je met die 'tijdseenheid'Vermogen = koppel x hoeksnelheid
The laws of physics!quote:
Beter laat dan nooit, maar ik vind je topics altijd wel leuk om te lezenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 15:28 schreef jacco het volgende:
hé ik zal nog eens een fatsoenlijk topic openen. Doe het dan in het vervolg zelf.
Thx, leuk om te horenquote:Op maandag 31 oktober 2005 18:49 schreef Gisje het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit, maar ik vind je topics altijd wel leuk om te lezen![]()
veel interessanter was dat in dat artikel stond dat hij van 400 km/u binnen 10 (!!!) sec stilstaat.. vind ik vrij indrukwekkend. interieur is ook erg mooi trouwens!quote:Op maandag 31 oktober 2005 19:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wel aardig wat nieuws juist. Hij staat in Autovisie getest en je kan hem nu officieel bestellen bij de VW dealer. Prijs in Nederland is 1.8 miljoen euro incl btw en bpm.Goede nieuws is dat hij getest ruim 400 echte km/h rijdt.
weer een ander topic ineens trouwens
nee hoorquote:Op maandag 31 oktober 2005 19:48 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Dat is volgens mij een gesoepte versie van een rode Bugatti.
dan regel je toch zelf een lening?quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:53 schreef DrXLTrouble het volgende:
Jammer genoeg hebben ze geen actie: Nu halen, in 2007 betalen!!
Kom je daar in je 10 jaar oude 2e handsje aanrijden.. "Hallo, ik heb interesse in een Bugatti Veyron, zou ik even een testritje kunnen maken?"quote:Op donderdag 3 november 2005 02:53 schreef StefanP het volgende:
Morgen even naar de dealer. Wel eerst een testrit, natuurlijk.
pers-kitjesquote:Op donderdag 3 november 2005 12:38 schreef Taxi het volgende:
VWVORTEX!!!![]()
Wat zijn die pics daar toch altijd van een prachtige kwaliteit!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |