abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31590659
van Telegraaf
quote:
LONDEN - In de Verenigde Staten sterven jaarlijks 84.000 mensen als gevolg van verschillen in gezondheidszorg tussen blanken en zwarten. Dat stelde expert David Atkins van het Amerikaanse agentschap voor onderzoek naar de kwaliteit van gezondheidzorg vrijdag in een commentaar in het medische vakblad British Medical Journal.

„Het grote verschil in gezondheidszorg tussen blanke en zwarte Amerikanen veroorzaakt naar schatting 84.000 extra doden per jaar. Dat staat gelijk aan een 'Katrina' per week”, aldus Atkins. Hij verwijst naar de orkaan Katrina, die in september huishield in enkele zuidelijke staten. De arme en zwarte bevolking werd onevenredig hard getroffen door het natuurgeweld.

Atkins schrijft dat de beelden uit Louisiana en Mississippi pijnlijk duidelijk hebben gemaakt dat het een fors gezondheidsrisico is om in een arme zuidelijke staat, arm en zwart te zijn. Hij noemt het „een leermoment over de invloed van armoede en ras op de gezondheid”.

De 84.000 mensen die jaarlijks overlijden door rassenongelijkheid, sterven echter aan onder meer hartproblemen, suikerziekte, kanker, aids en verslaving aan drugs of alcohol. Daardoor krijgen zij veel minder aandacht dan de ruim 1200 mensen die zijn omgekomen door Katrina, aldus Atkins.

er komt steeds meer bewijzen dat USA steeds bezig is met racisme en terrorisme
USA heeft nu vele doden op hun geweten

Een wereld zonder USA zou veel beter zijn
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31590768
-edit: ongewenst en offtopic-

[ Bericht 86% gewijzigd door kLowJow op 20-10-2005 22:45:54 ]
pi_31590797
Ongelijkheid in gezondheidszorg is een logisch gevolg van een private zorgsector. Als je meer kan betalen krijg je meer/betere zorg. Alhoewel het systeem in Amerika natuurlijk verre van perfect is, in mijn ogen niet eens wenselijk, is het natuurlijk vreemd te stellen dat deze mensen sterven als gevolg van rassenongelijkheid. Ze sterven simpelweg omdat ze zich niet zulke goede zorg kunnen permiteren.
pi_31590954
-edit: ga eens fijn buiten spelen ofzo-

[ Bericht 93% gewijzigd door kLowJow op 20-10-2005 22:58:32 ]
  donderdag 20 oktober 2005 @ 22:52:39 #5
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31591004
Het levenspatroon van een gemiddelde zwarte is nou eenmaal slechter als die van een blanke of aziaat e.d.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31591122
Beetje kinderachtig om nu alleen naar de US te wijzen. Zo is het toch overal?
Hier heb je ook zwervers e.d. die nauwelijks gezonheidszorg krijgen. En wat dacht je van illegalen?
pi_31591174
Ik geloof best dat racisme één van de factoren is waardoor de zwarte bevolking in de VS minder kansen heeft dan zijn arme blanke tegenhanger de armoede te ontstijgen. De gevolgtrekking van Atkins hierboven is echter wel (heel) erg kort door de bocht.
pi_31591309
gezien de strekking van de discussie die TS kennelijk wil voeren kan ie beter een schopje TRU krijgen
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31591339
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:55 schreef foton het volgende:
Beetje kinderachtig om nu alleen naar de US te wijzen. Zo is het toch overal?
Hier heb je ook zwervers e.d. die nauwelijks gezonheidszorg krijgen. En wat dacht je van illegalen?
Het gaat hier natuurlijk vooral om de aantallen en dit het gevolg is van rassenongelijkheid. Illegalen en zwervers kun je nauwelijks vergelijken met arme staatsburgers. Daarbij kan zelfs een zwerver of illegaal hier in Nederland op betere zorg rekenen dan iemand zonder verzekering en met weinig geld in de VS.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:07:55 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31591509
Het is gewoon een feit dat tot eind jaren 60 de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten behoorlijk is achtergesteld. Ze zijn door de overheid naar bepaalde wijken gestuurd en mochten niet in "witte" wijken wonen, hun onderwijs was vele malen slechter dan wat de blanke Amerikaan kreeg, en dat heeft nog steeds een heel lang rimpeleffect.

Zelfs nadat de wettelijke gelijkheid was vastgesteld in de Verenigde Staten, blijft armoede een probleem. De kinderen van al die arme zwarten kregen nog steeds geen College of University omdat de ouders dat niet konden betalen. En zodoende krijgen ook de volgende paar generaties geen goede opleiding.

In de Verenigde Staten is geen verplichte ziektekostenverzekering, en dus kunnen alleen hen die in de beter betaalde banen werken een verzekering betalen. En inderdaad, als je naar de feiten gaat kijken dan heeft 20% van de Verenigde Staten geen ziektekostenverzekering, en een zeer groot gedeelte van deze 20% behoren tot de zwarte bevolking.

Louisiana en Missippi zijn de twee armste staten van de Union. En als er alleen maar laagbetaalde banen zijn en hoge werkloosheid, dan komen er ook minder belastingcenten binnen, en dus is ook de gezondheidszorg achtergesteld.

In principe is er geen sprake van racisme, er is simpelweg sprake van meer en grotere armoede onder de zwarte bevolking als gevolg van 200+ jaar onderdrukking door de blanke bevolking.

De trend is echter dat de zwarte bevolking langzaamaan bijtrekt, je ziet steeds meer zwarten in hoogbeklede functies. Gedeeltelijk hebben deze mensen hun carriere sprong kunnen maken door "Affermative Action" natuurlijk, maar je wordt echt geen Senator, Burgemeester, CEO van een bedrijf of Generaal in het leger als je ook niet een hele hoop blanken achter je hebt staan.
quote:

Ik denk dan ook dat de uitspraken van Meki echt onzin zijn. Zeer domme uitspraken. Er zal hier en daar best sprake zijn van racisme, maar niet meer dan in andere westerse landen zoals in Europa.

En een wereld zonder de USA zou beter zijn? Ik denk dat dat een van de domste uitspraken is die ik iemand in lange tijd heb horen zeggen. Kijk alleen maar naar de economische invloed, en de invloed op nieuwe technologien. Maar daar kunnen we denk ik wel een compleet topic aanwijden....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_31591719
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:57 schreef kLowJow het volgende:
Ik geloof best dat racisme één van de factoren is waardoor de zwarte bevolking in de VS minder kansen heeft dan zijn arme blanke tegenhanger de armoede te ontstijgen. De gevolgtrekking van Atkins hierboven is echter wel (heel) erg kort door de bocht.
In New York zitten alle zwarten bij elkaar in Ghetto´s

ik vind dat Amerikanen de rechten moeten naleven van elke mens ongeacht zwart of blank
pi_31591783
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:07 schreef maartena het volgende:
Het is gewoon een feit dat tot eind jaren 60 de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten behoorlijk is achtergesteld. Ze zijn door de overheid naar bepaalde wijken gestuurd en mochten niet in "witte" wijken wonen, hun onderwijs was vele malen slechter dan wat de blanke Amerikaan kreeg, en dat heeft nog steeds een heel lang rimpeleffect.

Zelfs nadat de wettelijke gelijkheid was vastgesteld in de Verenigde Staten, blijft armoede een probleem. De kinderen van al die arme zwarten kregen nog steeds geen College of University omdat de ouders dat niet konden betalen. En zodoende krijgen ook de volgende paar generaties geen goede opleiding.

In de Verenigde Staten is geen verplichte ziektekostenverzekering, en dus kunnen alleen hen die in de beter betaalde banen werken een verzekering betalen. En inderdaad, als je naar de feiten gaat kijken dan heeft 20% van de Verenigde Staten geen ziektekostenverzekering, en een zeer groot gedeelte van deze 20% behoren tot de zwarte bevolking.

Louisiana en Missippi zijn de twee armste staten van de Union. En als er alleen maar laagbetaalde banen zijn en hoge werkloosheid, dan komen er ook minder belastingcenten binnen, en dus is ook de gezondheidszorg achtergesteld.

In principe is er geen sprake van racisme, er is simpelweg sprake van meer en grotere armoede onder de zwarte bevolking als gevolg van 200+ jaar onderdrukking door de blanke bevolking.

De trend is echter dat de zwarte bevolking langzaamaan bijtrekt, je ziet steeds meer zwarten in hoogbeklede functies. Gedeeltelijk hebben deze mensen hun carriere sprong kunnen maken door "Affermative Action" natuurlijk, maar je wordt echt geen Senator, Burgemeester, CEO van een bedrijf of Generaal in het leger als je ook niet een hele hoop blanken achter je hebt staan.
[..]

Ik denk dan ook dat de uitspraken van Meki echt onzin zijn. Zeer domme uitspraken. Er zal hier en daar best sprake zijn van racisme, maar niet meer dan in andere westerse landen zoals in Europa.

En een wereld zonder de USA zou beter zijn? Ik denk dat dat een van de domste uitspraken is die ik iemand in lange tijd heb horen zeggen. Kijk alleen maar naar de economische invloed, en de invloed op nieuwe technologien. Maar daar kunnen we denk ik wel een compleet topic aanwijden....
ook al zijn ze onzin zo denken ze in USA - waarom werden de zwarten in de steek gelaten na Katrina
pi_31591834
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:57 schreef kLowJow het volgende:
Ik geloof best dat racisme één van de factoren is waardoor de zwarte bevolking in de VS minder kansen heeft dan zijn arme blanke tegenhanger
Waarom zijn de zwarten in de VS ook arm in gebieden waar bijna alleen maar zwarten wonen? (en waardoor er niemand is die hun kansen kan ontzeggen) En waarom zou dat racisme van de blanke bevolking niet opgaan voor latino's of aziaten? (die het redelijk- tot goed doen).

Ik denk dat het eerder hiermee te maken heeft.

Maargoed, mensen zijn nou eenmaal ongelijk, de pogingen in de geschiedenis om mensen gelijk te maken hebben heel wat meer doden veroorzaakt dan een paar duizend.
pi_31591969
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:14 schreef Meki het volgende:

[..]

ik vind dat Amerikanen de rechten moeten naleven van elke mens ongeacht zwart of blank
Welke rechten worden hier niet nageleefd dan?
pi_31592028
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:22 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Welke rechten worden hier niet nageleefd dan?
de gelijkheid van mensen worden niet goed nageleefd
Bijv.

Blank krijgt betere medicijnen dan Zwarte
en zo gaat dat in praktijk want voor niets waren ze vroeger slaven
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:24:57 #16
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31592063
Ik dacht dat OP's altijd goed onderbouwd moesten worden, maar ik heb me vergist. Mijn topics werden wel om minder gesloten.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_31592093
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:18 schreef Esc het volgende:

[..]

Waarom zijn de zwarten in de VS ook arm in gebieden waar bijna alleen maar zwarten wonen? (en waardoor er niemand is die hun kansen kan ontzeggen) En waarom zou dat racisme van de blanke bevolking niet opgaan voor latino's of aziaten? (die het redelijk- tot goed doen).

Ik denk dat het eerder hiermee te maken heeft.

Maargoed, mensen zijn nou eenmaal ongelijk, de pogingen in de geschiedenis om mensen gelijk te maken hebben heel wat meer doden veroorzaakt dan een paar duizend.
Aziaten hebben een wat andere historie in de VS is het niet? Die hebben zich vanuit een andere (gunstigere) startpositie en met een andere achtergrond in de VS gevestigd. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Hetzelfde geldt in mindere mate voor latino's, maar ik wist niet dat deze groep het zo goed deed in de VS.
pi_31592120
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Meki het volgende:

[..]

Bijv.

Blanken zijn gemiddeld rijker en kunnen dus betere medicijnen betalen.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:27:45 #19
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31592142
Zwarten maken daar overigens meer deel uit van het openbaar bestuur en politiek als allochtonen in Nederland.
pi_31592167
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Pracissor het volgende:
Ik dacht dat OP's altijd goed onderbouwd moesten worden, maar ik heb me vergist. Mijn topics werden wel om minder gesloten.
Misschien wordt er van jou meer verwacht... bijvoorbeeld dat je dergelijk commentaar in NWS-FB plaatst.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:29:52 #21
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31592206
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:26 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Aziaten hebben een wat andere historie in de VS is het niet? Die hebben zich vanuit een andere (gunstigere) startpositie en met een andere achtergrond in de VS gevestigd. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Hetzelfde geldt in mindere mate voor latino's, maar ik wist niet dat deze groep het zo goed deed in de VS.
Hoezo hadden aziaten een gunstigere startpositie?

Het heeft allemaal niks met ras of iets dergelijks te maken, het is gewoon de cultuur van de mensen. Aziaten hebben een andere cultuur dan zwarten, daarom zijn zij succesvoller dan blanken en zwarten. Zwarten zijn grotendeels zelf schuldig aan hun eigen achterstelling.
pi_31592275
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:27 schreef Pracissor het volgende:
Zwarten maken daar overigens meer deel uit van het openbaar bestuur en politiek als allochtonen in Nederland.
Heb je daar ook cijfers van? Ik kom zo snel alleen dit tegen:
quote:
# Male/Female: The U.S. population is 51 percent female. In Congress, however, 90 percent of the lawmakers are male, 89 percent in the House of Representatives and 93 percent in the Senate.

# Race/Ethnic Makeup: The U.S. population includes 12 percent African Americans, 9 percent Hispanics, and 3 percent Asian/Pacific Islanders and other groups. Congress, however, is 87 percent white; 85 percent in the House and 96 percent in the Senate.

# Age: The median age of the U.S. population is 32.9. Yet the median age of the members of Congress is 53.

# Occupation: Of the total U.S. work force of 124 million people, only 6 percent are lawyers. Yet 45 percent of the members of Congress are lawyers.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:33:13 #23
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_31592291
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:39 schreef Meki het volgende:
van Telegraaf
[..]

Ik vind het knap (maar niet heus) dat je deze conclusie kunt trekken. Misschien zou je je conclusie eens kunnen toelichten. Zo redenerend zou je ook kunnen stellen dat een wereld zonder moslims veel beter zou zijn.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_31592326
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:29 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Het heeft allemaal niks met ras of iets dergelijks te maken, het is gewoon de cultuur van de mensen. Aziaten hebben een andere cultuur dan zwarten, daarom zijn zij succesvoller dan blanken en zwarten. Zwarten zijn grotendeels zelf schuldig aan hun eigen achterstelling.
Lees bijvoorbeeld de post van maartena. Aziaten zijn immigranten die naar de VS gekomen zijn (met bezittingen) om daar een beter leven op te bouwen.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:34:23 #25
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31592331
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:32 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Heb je daar ook cijfers van? Ik kom zo snel alleen dit tegen:
[..]
Ja ik heb het vaker voorbij zien komen, ik zal wel even kijken. Rice en Powell zijn overigens goede voorbeelden.
Maar ook de vele zwarte burgermeesters.
pi_31592341
quote:

[..]

Welke cultuur heeft de zwarte bevolking dan? Volgens mij is (bijna) hun volledige cultuur afgebroken door eeuwen van slavernij en onderdrukking.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:36:26 #27
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31592401
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Welke cultuur heeft de zwarte bevolking dan? Volgens mij is (bijna) hun volledige cultuur afgebroken door eeuwen van slavernij en onderdrukking.
Hier wil ik verder niet op ingaan, maar het moge duidelijk zijn dat de cultuur van een doorsnee zwarte verschilt met die van een blanke en/of aziaat.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:37:44 #28
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_31592445
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:16 schreef Meki het volgende:

[..]

ook al zijn ze onzin zo denken ze in USA - waarom werden de zwarten in de steek gelaten na Katrina
Er werden ook blanken in de steek gelaten na Katrina, maar die tellen voor jou waarschijnlijk niet mee. Dat heeft niks met racisme te maken, maar met de onkunde van o.a. Bush.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:40:57 #29
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_31592549
quote:

Mensen zijn niet gelijk. Alleen eeneiïge tweeling zijn zo goed als gelijk, alhoewel daar ook verschillen in zitten.
pi_31592600
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:36 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Hier wil ik verder niet op ingaan, maar het moge duidelijk zijn dat de cultuur van een doorsnee zwarte verschilt met die van een blanke en/of aziaat.
Waarom wil je hier niet verder op ingaan? Het lijkt me een relevant onderwerp om hier te bespreken: in hoe verre is er een verband tussen het compleet afbreken van de cultuur en identiteit van de zwarte bevolking en hun huidige achterstandspositie? En in hoeverre is de blanke bevolking na eeuwen van slavernij en onderdrukking nu verantwoordelijk voor het recht zetten van de door hen gecreeerde achterstandspositie....
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_31592604
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:36 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste Amerikanen dat zouden ontkennen. Wanneer zij over "culture" spreken, hebben ze het meestal over subculturen als "the hip-hopculture". De algehele cultuur van de VS doet echter een stuk minder veelzijdig aan dan bijvoorbeeld de onze.
pi_31592699
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:42 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Ik denk dat de meeste Amerikanen dat zouden ontkennen. Wanneer zij over "culture" spreken, hebben ze het meestal over subculturen als "the hip-hopculture". De algehele cultuur van de VS doet echter een stuk minder veelzijdig aan dan bijvoorbeeld de onze.
Amerika is een mono-cultuur pur sang.

De enige bevolkingsgroep met een rijke culture bagage zijn de Mexicanen en andere latino's.
pi_31592775
quote:
van Telegraaf
[..]

Een wereld zonder extremistische moslims zou ook beter zijn. Ik heb met de VS nog altijd veel meer dan met welk andere potentiele wereldmacht dan ook.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_31592948
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:42 schreef kLowJow het volgende:

[..]

dat is ook wel logisch. amerika is een samengeraapte bevolking uit voornamelijk europa, en later de rest van de wereld. er is daar geen historie ouder dan een paar honderd jaar. vandaar dat ze ook geen cultureel erfgoed hebben.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31593049
sooty: als je in topics niet normaal kunt posten, blijf er dan weg.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:12:27 #36
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31593384
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Pracissor het volgende:
Behalve hier en daar een regeltje of 3, heb ik inderdaad erg weinig serieuze onderbouwing gezien van zijn betoog. Een nieuws artikeltje quoten en was loze kreten doen zoals "Een wereld zonder de USA is beter" kan iedereen. Echt discusieren en je standpunt onderbouwen is heel iets anders.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_31593396
Nog niet zolang geleden was hier in Nederland de discussie onder artsen en de politiek om gezond levende mensen eerder te helpen dan rokers zuipers en vreters. Deze discussie heeft niet lang geduurt en werd de kop ingedrukt. Maar het idee speelt hier dus ook al is het niet kleurgebonden maar wel als discriminatie gezien kan worden. Discriminatie is van alle tijden en zal ook nooit verdwijnen. Hoeveel mensen zouden hierdoor vroegtijdig overlijden denken jullie? Iedere maatschappij lijkt zijn slachtoffers te hebben of nog te krijgen.
Het is moediger te zeggen wat je wil, dan te zeggen wat anderen van je willen horen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:22:20 #38
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31593523
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:16 schreef Meki het volgende:
Hoofdletters. Punctuatie.

New Orleans werd in de steek gelaten. Helaas zou dat ook gebeurd zijn als de stad vol blanken zat, er is intussen heel wat bewijs op tafel gekomen dat FEMA flink de fout in was gegaan met de onderschatting van deze storm. Toen tijdens de storm de dijken braken, was het ergste rampscenario waarheid, en de FEMA had met haar hulp op veel minder gerekend.

In grote gebieden rondom New Orleans en Missisippi was hulp vrij snel ter plaatse. En ook daar woonden voornamelijk zwarten. Natuurlijk zou New Orleans veel sneller geholpen kunnen worden, ze hadden de volgende dag al het leger er heen moeten sturen.

Gedeeltelijk komt dit ook door de oorlog in Irak, alhoewel de Bush regering dit ten stelste ontkent. Veel National Guard eenheden zijn ingezet in Irak, en tevens zijn er aardig wat verhuisd binnen de VS. De National Guard had haar logistiek gevormd naar de invoer en uitvoer van troepen naar Irak, en kreeg pas laat opdracht om zich voor te bereiden op New Orleans.

Dat er veel, heel veel fout is gegaan dat kan niemand ontkennen. En dat is ook de reden waarom er nu allemaal onafhankelijk onderzoeken etc aan de gang zijn die alle kopstukken onderzoekt, inclusief de Burgemeester, Gouverneur, en FEMA. Bush zal er wel weer onderuit komen denk ik.

Er is veel fout gegaan tijdens deze ramp, maar omdat zo even in een paar zinnetjes op racisme te gooien getuigd van het feit dat je er niet echt diep over nagedacht hebt Meki.... Je ziet weer wat negatiefs over de USA, en denkt in een paar zinntjes evens alles over 1 kam te kunnen scheren, maar ik verwacht toch op z'n minst een fatsoenlijk betoog en onderbouwing voordat ik "De wereld is beter af zonder de USA" enigzins als een serieuze opmerking zal beschouwen.
-
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:25:23 #39
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31593591
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 00:13 schreef Midasdewolf het volgende:
Discriminatie is van alle tijden en zal ook nooit verdwijnen.
Klopt helemaal. Ik pas ook beter op mijn portemonee als ik door een straat loop waar een groepje Marokkanen lawaai staan te maken. Bewust? Onbewust? Ik weet het niet. Ik geloof principieel in gelijke behandeling en Democratie, maar ik denk dat er ook van nature iets in de mens ingebakken zit wat zich in ieder geval lichtelijk afkeerd naar iets wat anders is.

Ik kan in ieder geval prima opschieten met de zwarte Amerikanen die ik ken.
-
pi_31593601
quote:
overlijden door rassenongelijkheid

Er komt een neger bij de dokter, zegt de dokter 'sorry, we kunnen kunnen er niets meer aan doen. duidelijk geval van terminale rassenongelijkheid.'
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:36:31 #41
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31593882
quote:

Het zit net iets anders in elkaar eigenlijk, jouw stelling klopt namelijk helemaal als het gaat om Mexicanen. Als je kijkt naar de 3 minderheden (waarvan er eigenlijk 2 immigrantengroepen zijn, want 95% van de zwarten zijn echt puur Amerikaans en wonen al vele generaties in Amerika.) dan zie je dat de Aziatische immigranten harde werkers zijn en binnen 30 a 40 jaar een zeer succesvolle integratie achter de rug hebben en veel in de technische sector zijn terug te vinden, erg ondernemend zijn en eigen bedrijven oprichten, etc.

De zwarten zijn natuurlijk onderdrukt tot midden jaren 60, maar inde afgelopen 40 jaar maken ook zij voorruitgang. Gedeeltelijk omdat ze niet hoeven te integreren, want ze zijn al Amerikaan en kennen niets anders, en ook de vele "Affirmative Action" wetten helpen hierbij. Veel zwarte families verdienen tegenwoordig boven modaal en hebben een goede carriere.

De groep die momenteel het meest achtergesteld is, zijn de Mexicanen. Zij vullen alle "rotbaantjes" op, van vuilnisman tot tuinier tot straatveger tot fabrieksarbeiders, en zijn hier tevreden mee. Ze willen op een of andere manier niet uit deze lage maatschappijlaag en gaan studeren, etc. Er zijn natuurlijk altijd veel uitzonderingen op elk gebied, en zeker in California waar 40% van de staat bestaat uit Mexicanen.

Nee, de zwarten en aziaten trekken behoorlijk bij in modern Amerika, maar de Mexicanen blijven door hun cultuur nog best ver achter.
-
pi_31594727
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:45 schreef kLowJow het volgende:
Ongelijkheid in gezondheidszorg is een logisch gevolg van een private zorgsector. Als je meer kan betalen krijg je meer/betere zorg. Alhoewel het systeem in Amerika natuurlijk verre van perfect is, in mijn ogen niet eens wenselijk, is het natuurlijk vreemd te stellen dat deze mensen sterven als gevolg van rassenongelijkheid. Ze sterven simpelweg omdat ze zich niet zulke goede zorg kunnen permiteren.
Precies, wij krijgen dat hier ook hoor, voor zover we het al niet hebben. Voor Beatrix en degenen die het kunnen betalen zijn duurdere en betere medicijnen en behandelingen voorhanden dan voor Jan met de pet.
En zwarten zijn gemiddeld minder gefortuneerd dan blanken, dat is hier volgens mij precies zo. Een tendentieus stukje over hoeveel doden Nederland door dergelijk 'racisme' op zijn geweten heeft kun je voor NL net zo goed schrijven. En in de komende jaren wordt het alleen maar meer.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:10:47 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31594923
quote:

[..]

Bijv.

dit is klinkklare onzin

ze krijgen dezelfde medicijnen, probleem is dat ze de wat duurdere mdecijnen (ook huizen vandaar veelal die ghettovormin) niet kunnen betalen

als een blanke Amerikaan voor 5 cent medicijnen gaat halen krijgt hij echt niet ineens de duurdere spulletjes omdat hij blank is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31595110
quote:
van Telegraaf
[..]

Iemand beweert wat zonder het goed te onderbouwen en jij noemt het gelijk bewijs.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:20:05 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31595206
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:16 schreef wonko het volgende:
Iemand beweert wat zonder het goed te onderbouwen en jij noemt het gelijk bewijs.
De TeleGraaf is natuurlijk zeer betrouwbare journalistiek!

-
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:29:36 #46
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31595466
@OP
dus daarom moeten we allemaal maar slechte gezondheidszorg hebben?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31595502
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:20 schreef maartena het volgende:

[..]

De TeleGraaf is natuurlijk zeer betrouwbare journalistiek!

De krant die ts maar al te graag als Telegraf omschrijft als deze 'bewijs' tegen allochtonen publiceert?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:34:14 #48
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31595598
Dit topic gaat natuurlijk nergens over. Je kunt je omgekeerd ook afvragen waarom naast blanken, hispanics en aziaten ogenschijnlijk wel goede gezondheidszorg krijgen. Alles gooien op racisme is zo goedkoop dat ik geen enkele belachelijke vergelijking met een vergelijkbaar goedkoop iets kan verzinnen, .
pi_31595850
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:34 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dit topic gaat natuurlijk nergens over. Je kunt je omgekeerd ook afvragen waarom naast blanken, hispanics en aziaten ogenschijnlijk wel goede gezondheidszorg krijgen. Alles gooien op racisme is zo goedkoop dat ik geen enkele belachelijke vergelijking met een vergelijkbaar goedkoop iets kan verzinnen, .
De hispanics komen er nog slechter af dan de zwarten volgens mij. In ieder geval niet veel beter.

Daarnaast is de achtergesteldheid misschien niet te verklaren door rascisme vandaag de dag, maar die achtergesteldheid is volgens mij wel voor het grootste gedeelte te danken aan rascisme uit het verleden. Het is dus zeker geen goedkoop nonsens- of sensatie-argument.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:21:27 #50
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31599500
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:14 schreef Meki het volgende:

[..]

Ga dat maar aan de zwarten daar vertellen Meki. Ik heb daar gewoond, en het racisme dat ik daar heb ondervonden van zwarten tegen blanken, en, nog erger, van zwarten tegen succesvolle zwarten, is echt om ziek van te worden.

En je bent duidelijk nog nooit in New York geweest.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:27:05 #51
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31599614
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Slavernij is 150 jaar geleden afgeschaft, en de jaren 60 zijn inmiddels ook al weer een tijdje geleden.
Het is de zwarte cultuur van klagen en hand ophouden en succesvolle zwarten "blank" noemen die ervoor zorgt dat die lui er echt nooit zullen komen. Eigen schuld, dikke bult.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:28:50 #52
111528 Viajero
Who dares wins
pi_31599646
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Amerika is een mono-cultuur pur sang.
Dit is echt complete onzin. Ooit in de US geweest?
pi_31599877
Lijkt mij eerder een zo'n negatieve spiraal; Amerika is op de eerste plaats een kapitalistische staat. Heb je geld, dan heb je goede zorg, goede opleiding, een goed leven. Heb je t niet, dan heb je ook echt heel weinig. Als je nu gewoon kijkt naar dat land kijkt zie je dat veel 'zwarte' burgers, weinig geld hebben. Logisch gevolg daarvan is dat de kans groot is dat hun kinderen het niet beter zullen vergaan, wat op zijn beurt weer tot ontevredenheid van die bevolkingsgroep leidt, met alle gevolgen van dien.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_31600062
Meki heeft geen idee waar die over praat al de topics die hij opent zijn meestal zinloos en lopen altijd uit op het zelfde de blanke zouden de zwarte weer eens discrimineren.

Ik vindt de post van Esc zeer intressant ik had ook een keer ergens gelezen dat het gemiddelde IQ van een "zwarte" medemens rond de 20% lager lag als een blanke en dat de aziaten het heel goed deden

Ik denk zelf dat dit meer te maken heeft met de instelling van de mensen. Wij blanken zijn gewend om hard te werken ook als je in europa kijkt ligt het gemiddelde op een 36 urige werk week.
In azia zijn ze nog harder aan het werk ik ben een keer in japan geweest voor stage en daar is het dus gewoon dat je door werkt als je je werk niet af hebt (Over uren zeg maar) alleen dat krijg je niet uit betaald maar hun zijn niet anders gewend en vinden dat dan ook niet erg.

Ook altijd neem ik mezelf de volgende stelling voor me. Na de tweede wereld oorlog lag europa praktish helemaal aan puin en wij werken ons daar binnen een paar jaar boven op met als gevolg een bloeiende economie binnen heel europa. wat ik dan niet snap hoezo kunnen ze dat lokaal in afrika ook niet doen ?? volgens mij ligt dat echt aan de werk instellingen en wat tedoen met je geld als je het eenmaal hebt meestal geven "Zwarte" mensen dit geld zo snel mogelijk uit terwijl wij gewend zijn om te investeren om daarna nog meer geld te verdienen.

Ik weet het niet maar de OP lijkt mij geen geval van discriminatie ik heb zat beelden gezien van blanke mensen die tijdens de ramp onder het puin vandaan gehaald werden plus beelden van mensen die misbruik maakte van de situatie ik noem maar even geen voorbeelden.
pi_31603170
Dat het gemiddelde IQ van een 'zwarte' medemens lager is dan die van andere groepen, kan ook goed komen doordat het merendeel van deze mensen in situaties leven waar gewoon geen ruimte is voor behoorlijk onderwijs. Niet omdat ze inherent dom zouden zijn. In Amerika is het goed mogelijk dat hetzelfde het geval is, zie mijn voorgaande post.
Ook de claim dat het komt omdat 'zwarte' mensen minder hard werken is vreemd; er zijn zat luie Chinezen bijvoorbeeld. Niet dat dat een geldig argument is; alleen om aan te tonen dat er binnen bevolkingsgroepen altijd hardwerkende en minder hardwerkende personen zijn.
De onderbouwing van jouw stelling, namelijk het feit dat Europa sneller was opgebouwd dan Afrika nu wordt opgebouwd, is een beetje hol. Afrika heeft totaal geen goede infrastructuur, de geologische eigenschappen van het continent zijn niet bemoedigend voor wat voor vorm van industrie dan ook, de bevolking is veelal ongeschoold, en bovendien; Afrika wordt niet gesteund zoals wij werden gesteund door Amerika. Het feit alleen al dat Europeanen en Aziaten op gegeven moment de Afrikaanse beschaving 'inhaalden', zou al aanduiding genoeg moeten zijn dat het ontwikkelen op dat continent gewoon erg moeizaam is. Het duidt dus op generwijs op luiheid van Afrikanen; ik zou zelfs beweren dat ALS Afrikanen lui waren, er nog veel meer problemen waren op dat continent.

En
quote:
Ik weet het niet maar de OP lijkt mij geen geval van discriminatie ik heb zat beelden gezien van blanke mensen die tijdens de ramp onder het puin vandaan gehaald werden plus beelden van mensen die misbruik maakte van de situatie ik noem maar even geen voorbeelden.
je argumentatie daar heeft weinig betrekking op of wat er in de OP staat nou discriminerend is of niet...
pi_31605955
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:19 schreef trancethrust het volgende:
Dat het gemiddelde IQ van een 'zwarte' medemens lager is dan die van andere groepen, kan ook goed komen doordat het merendeel van deze mensen in situaties leven waar gewoon geen ruimte is voor behoorlijk onderwijs. Niet omdat ze inherent dom zouden zijn. In Amerika is het goed mogelijk dat hetzelfde het geval is, zie mijn voorgaande post.
Ook de claim dat het komt omdat 'zwarte' mensen minder hard werken is vreemd; er zijn zat luie Chinezen bijvoorbeeld. Niet dat dat een geldig argument is; alleen om aan te tonen dat er binnen bevolkingsgroepen altijd hardwerkende en minder hardwerkende personen zijn.
De onderbouwing van jouw stelling, namelijk het feit dat Europa sneller was opgebouwd dan Afrika nu wordt opgebouwd, is een beetje hol. Afrika heeft totaal geen goede infrastructuur, de geologische eigenschappen van het continent zijn niet bemoedigend voor wat voor vorm van industrie dan ook, de bevolking is veelal ongeschoold, en bovendien; Afrika wordt niet gesteund zoals wij werden gesteund door Amerika. Het feit alleen al dat Europeanen en Aziaten op gegeven moment de Afrikaanse beschaving 'inhaalden', zou al aanduiding genoeg moeten zijn dat het ontwikkelen op dat continent gewoon erg moeizaam is. Het duidt dus op generwijs op luiheid van Afrikanen; ik zou zelfs beweren dat ALS Afrikanen lui waren, er nog veel meer problemen waren op dat continent.

En
[..]

je argumentatie daar heeft weinig betrekking op of wat er in de OP staat nou discriminerend is of niet...
Ik vraag me dan toch af waar al die ontwikkelings hulp dan naartoe gestuurd wordt.

Duitsland zelf kreeg ook zowat geen hulp en was er ook zo weer bovenop na de tweede wereld oorlog. Misschien moeten die mensen daar zich eens bezig houden met de bevordering van hun eigen land inplaats van het vernielen van anders mans spullen.

Maargoed vooral miljarden blijven sturen misschien gaan het ooit een keer zo gebruiken zoals wij dat ook deden in de WO2 (Van mij krijgen ze geen cent meer terwijl ik toch mee betaal d.m.v. belasting )
pi_31607355
Wat er met dat ontwikkelingsgeld gebeurt is bijna een heel vak apart. Opzich is het leuk dat er zoveel geld heen wordt gepompt, maar in principe weet men gewoon niet goed waar ze het geld in moeten steken. Verder is veel geld dat bij Afrika binnenkomt een lening, alhoewel deze laatst nog voor een groot deel werden kwijtgescholden. Een leuk gebaar, maar veel experts zien het alleen als een tijdelijke oplossing, terwijl een meer structurele aanpak duidelijk gewenst is.
Duitsland kreeg wel 'hulp'; het westen ervan kwam onder controle van de geallieerden minus Rusland, en was er inderdaad redelijk snel (nog steeds niet al te snel) 'herbouwd'. Het oosten daarentegen, dat onder Rusland viel, was dus echt niet goed / snel opgebouwd.
Je hebt wel een punt als je zegt dat men in Afrika veel (burger)oorlogen worden gevoerd, dat is zeer zeker inderdaad een belemmerend feit.
Al met al is het sturen van geld als ontwikkelingshulp gewoon niet goed genoeg; ontwikkelingshulp is ook helpen met de aanwending van de middelen die ze met dat geld kunnen bemachtigen, én, in het geval van Afrika, helpen de bevolking educatie te geven.
Niet dat het overal in Afrika slecht gaat trouwens, er zijn ook plaatsen die er langzaamaan bovenop komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')