quote:LONDEN - In de Verenigde Staten sterven jaarlijks 84.000 mensen als gevolg van verschillen in gezondheidszorg tussen blanken en zwarten. Dat stelde expert David Atkins van het Amerikaanse agentschap voor onderzoek naar de kwaliteit van gezondheidzorg vrijdag in een commentaar in het medische vakblad British Medical Journal.
„Het grote verschil in gezondheidszorg tussen blanke en zwarte Amerikanen veroorzaakt naar schatting 84.000 extra doden per jaar. Dat staat gelijk aan een 'Katrina' per week”, aldus Atkins. Hij verwijst naar de orkaan Katrina, die in september huishield in enkele zuidelijke staten. De arme en zwarte bevolking werd onevenredig hard getroffen door het natuurgeweld.
Atkins schrijft dat de beelden uit Louisiana en Mississippi pijnlijk duidelijk hebben gemaakt dat het een fors gezondheidsrisico is om in een arme zuidelijke staat, arm en zwart te zijn. Hij noemt het „een leermoment over de invloed van armoede en ras op de gezondheid”.
De 84.000 mensen die jaarlijks overlijden door rassenongelijkheid, sterven echter aan onder meer hartproblemen, suikerziekte, kanker, aids en verslaving aan drugs of alcohol. Daardoor krijgen zij veel minder aandacht dan de ruim 1200 mensen die zijn omgekomen door Katrina, aldus Atkins.
Het gaat hier natuurlijk vooral om de aantallen en dit het gevolg is van rassenongelijkheid. Illegalen en zwervers kun je nauwelijks vergelijken met arme staatsburgers. Daarbij kan zelfs een zwerver of illegaal hier in Nederland op betere zorg rekenen dan iemand zonder verzekering en met weinig geld in de VS.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:55 schreef foton het volgende:
Beetje kinderachtig om nu alleen naar de US te wijzen. Zo is het toch overal?
Hier heb je ook zwervers e.d. die nauwelijks gezonheidszorg krijgen. En wat dacht je van illegalen?
Ik denk dan ook dat de uitspraken van Meki echt onzin zijn. Zeer domme uitspraken. Er zal hier en daar best sprake zijn van racisme, maar niet meer dan in andere westerse landen zoals in Europa.quote:er komt steeds meer bewijzen dat USA steeds bezig is met racisme en terrorisme
USA heeft nu vele doden op hun geweten
Een wereld zonder USA zou veel beter zijn
In New York zitten alle zwarten bij elkaar in Ghetto´squote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:57 schreef kLowJow het volgende:
Ik geloof best dat racisme één van de factoren is waardoor de zwarte bevolking in de VS minder kansen heeft dan zijn arme blanke tegenhanger de armoede te ontstijgen. De gevolgtrekking van Atkins hierboven is echter wel (heel) erg kort door de bocht.
ook al zijn ze onzin zo denken ze in USA - waarom werden de zwarten in de steek gelaten na Katrinaquote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:07 schreef maartena het volgende:
Het is gewoon een feit dat tot eind jaren 60 de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten behoorlijk is achtergesteld. Ze zijn door de overheid naar bepaalde wijken gestuurd en mochten niet in "witte" wijken wonen, hun onderwijs was vele malen slechter dan wat de blanke Amerikaan kreeg, en dat heeft nog steeds een heel lang rimpeleffect.
Zelfs nadat de wettelijke gelijkheid was vastgesteld in de Verenigde Staten, blijft armoede een probleem. De kinderen van al die arme zwarten kregen nog steeds geen College of University omdat de ouders dat niet konden betalen. En zodoende krijgen ook de volgende paar generaties geen goede opleiding.
In de Verenigde Staten is geen verplichte ziektekostenverzekering, en dus kunnen alleen hen die in de beter betaalde banen werken een verzekering betalen. En inderdaad, als je naar de feiten gaat kijken dan heeft 20% van de Verenigde Staten geen ziektekostenverzekering, en een zeer groot gedeelte van deze 20% behoren tot de zwarte bevolking.
Louisiana en Missippi zijn de twee armste staten van de Union. En als er alleen maar laagbetaalde banen zijn en hoge werkloosheid, dan komen er ook minder belastingcenten binnen, en dus is ook de gezondheidszorg achtergesteld.
In principe is er geen sprake van racisme, er is simpelweg sprake van meer en grotere armoede onder de zwarte bevolking als gevolg van 200+ jaar onderdrukking door de blanke bevolking.
De trend is echter dat de zwarte bevolking langzaamaan bijtrekt, je ziet steeds meer zwarten in hoogbeklede functies. Gedeeltelijk hebben deze mensen hun carriere sprong kunnen maken door "Affermative Action" natuurlijk, maar je wordt echt geen Senator, Burgemeester, CEO van een bedrijf of Generaal in het leger als je ook niet een hele hoop blanken achter je hebt staan.
[..]
Ik denk dan ook dat de uitspraken van Meki echt onzin zijn. Zeer domme uitspraken. Er zal hier en daar best sprake zijn van racisme, maar niet meer dan in andere westerse landen zoals in Europa.
En een wereld zonder de USA zou beter zijn? Ik denk dat dat een van de domste uitspraken is die ik iemand in lange tijd heb horen zeggen. Kijk alleen maar naar de economische invloed, en de invloed op nieuwe technologien. Maar daar kunnen we denk ik wel een compleet topic aanwijden....
Waarom zijn de zwarten in de VS ook arm in gebieden waar bijna alleen maar zwarten wonen? (en waardoor er niemand is die hun kansen kan ontzeggen) En waarom zou dat racisme van de blanke bevolking niet opgaan voor latino's of aziaten? (die het redelijk- tot goed doen).quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:57 schreef kLowJow het volgende:
Ik geloof best dat racisme één van de factoren is waardoor de zwarte bevolking in de VS minder kansen heeft dan zijn arme blanke tegenhanger
Welke rechten worden hier niet nageleefd dan?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:14 schreef Meki het volgende:
[..]
In New York zitten alle zwarten bij elkaar in Ghetto´s
ik vind dat Amerikanen de rechten moeten naleven van elke mens ongeacht zwart of blank
de gelijkheid van mensen worden niet goed nageleefdquote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:22 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Welke rechten worden hier niet nageleefd dan?
Aziaten hebben een wat andere historie in de VS is het niet? Die hebben zich vanuit een andere (gunstigere) startpositie en met een andere achtergrond in de VS gevestigd. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Hetzelfde geldt in mindere mate voor latino's, maar ik wist niet dat deze groep het zo goed deed in de VS.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:18 schreef Esc het volgende:
[..]
Waarom zijn de zwarten in de VS ook arm in gebieden waar bijna alleen maar zwarten wonen? (en waardoor er niemand is die hun kansen kan ontzeggen) En waarom zou dat racisme van de blanke bevolking niet opgaan voor latino's of aziaten? (die het redelijk- tot goed doen).
Ik denk dat het eerder hiermee te maken heeft.
Maargoed, mensen zijn nou eenmaal ongelijk, de pogingen in de geschiedenis om mensen gelijk te maken hebben heel wat meer doden veroorzaakt dan een paar duizend.
Blanken zijn gemiddeld rijker en kunnen dus betere medicijnen betalen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Meki het volgende:
[..]
de gelijkheid van mensen worden niet goed nageleefd
Bijv.
Blank krijgt betere medicijnen dan Zwarte
en zo gaat dat in praktijk want voor niets waren ze vroeger slaven
Misschien wordt er van jou meer verwacht... bijvoorbeeld dat je dergelijk commentaar in NWS-FB plaatst.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Pracissor het volgende:
Ik dacht dat OP's altijd goed onderbouwd moesten worden, maar ik heb me vergist. Mijn topics werden wel om minder gesloten.
Hoezo hadden aziaten een gunstigere startpositie?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:26 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Aziaten hebben een wat andere historie in de VS is het niet? Die hebben zich vanuit een andere (gunstigere) startpositie en met een andere achtergrond in de VS gevestigd. Dat is niet met elkaar te vergelijken. Hetzelfde geldt in mindere mate voor latino's, maar ik wist niet dat deze groep het zo goed deed in de VS.
Heb je daar ook cijfers van? Ik kom zo snel alleen dit tegen:quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:27 schreef Pracissor het volgende:
Zwarten maken daar overigens meer deel uit van het openbaar bestuur en politiek als allochtonen in Nederland.
quote:# Male/Female: The U.S. population is 51 percent female. In Congress, however, 90 percent of the lawmakers are male, 89 percent in the House of Representatives and 93 percent in the Senate.
# Race/Ethnic Makeup: The U.S. population includes 12 percent African Americans, 9 percent Hispanics, and 3 percent Asian/Pacific Islanders and other groups. Congress, however, is 87 percent white; 85 percent in the House and 96 percent in the Senate.
# Age: The median age of the U.S. population is 32.9. Yet the median age of the members of Congress is 53.
# Occupation: Of the total U.S. work force of 124 million people, only 6 percent are lawyers. Yet 45 percent of the members of Congress are lawyers.
Ik vind het knap (maar niet heus) dat je deze conclusie kunt trekken. Misschien zou je je conclusie eens kunnen toelichten. Zo redenerend zou je ook kunnen stellen dat een wereld zonder moslims veel beter zou zijn.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:39 schreef Meki het volgende:
van Telegraaf
[..]
er komt steeds meer bewijzen dat USA steeds bezig is met racisme en terrorisme
Lees bijvoorbeeld de post van maartena. Aziaten zijn immigranten die naar de VS gekomen zijn (met bezittingen) om daar een beter leven op te bouwen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:29 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hoezo hadden aziaten een gunstigere startpositie?
Het heeft allemaal niks met ras of iets dergelijks te maken, het is gewoon de cultuur van de mensen. Aziaten hebben een andere cultuur dan zwarten, daarom zijn zij succesvoller dan blanken en zwarten. Zwarten zijn grotendeels zelf schuldig aan hun eigen achterstelling.
Ja ik heb het vaker voorbij zien komen, ik zal wel even kijken. Rice en Powell zijn overigens goede voorbeelden.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:32 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Heb je daar ook cijfers van? Ik kom zo snel alleen dit tegen:
[..]
Welke cultuur heeft de zwarte bevolking dan? Volgens mij is (bijna) hun volledige cultuur afgebroken door eeuwen van slavernij en onderdrukking.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:29 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Het heeft allemaal niks met ras of iets dergelijks te maken, het is gewoon de cultuur van de mensen. Aziaten hebben een andere cultuur dan zwarten, daarom zijn zij succesvoller dan blanken en zwarten. Zwarten zijn grotendeels zelf schuldig aan hun eigen achterstelling.
Hier wil ik verder niet op ingaan, maar het moge duidelijk zijn dat de cultuur van een doorsnee zwarte verschilt met die van een blanke en/of aziaat.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Welke cultuur heeft de zwarte bevolking dan? Volgens mij is (bijna) hun volledige cultuur afgebroken door eeuwen van slavernij en onderdrukking.
Er werden ook blanken in de steek gelaten na Katrina, maar die tellen voor jou waarschijnlijk niet mee. Dat heeft niks met racisme te maken, maar met de onkunde van o.a. Bush.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:16 schreef Meki het volgende:
[..]
ook al zijn ze onzin zo denken ze in USA - waarom werden de zwarten in de steek gelaten na Katrina
Mensen zijn niet gelijk. Alleen eeneiïge tweeling zijn zo goed als gelijk, alhoewel daar ook verschillen in zitten.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Meki het volgende:
Waarom wil je hier niet verder op ingaan? Het lijkt me een relevant onderwerp om hier te bespreken: in hoe verre is er een verband tussen het compleet afbreken van de cultuur en identiteit van de zwarte bevolking en hun huidige achterstandspositie? En in hoeverre is de blanke bevolking na eeuwen van slavernij en onderdrukking nu verantwoordelijk voor het recht zetten van de door hen gecreeerde achterstandspositie....quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:36 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hier wil ik verder niet op ingaan, maar het moge duidelijk zijn dat de cultuur van een doorsnee zwarte verschilt met die van een blanke en/of aziaat.
Ik denk dat de meeste Amerikanen dat zouden ontkennen. Wanneer zij over "culture" spreken, hebben ze het meestal over subculturen als "the hip-hopculture". De algehele cultuur van de VS doet echter een stuk minder veelzijdig aan dan bijvoorbeeld de onze.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:36 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hier wil ik verder niet op ingaan, maar het moge duidelijk zijn dat de cultuur van een doorsnee zwarte verschilt met die van een blanke en/of aziaat.
Amerika is een mono-cultuur pur sang.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:42 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste Amerikanen dat zouden ontkennen. Wanneer zij over "culture" spreken, hebben ze het meestal over subculturen als "the hip-hopculture". De algehele cultuur van de VS doet echter een stuk minder veelzijdig aan dan bijvoorbeeld de onze.
Een wereld zonder extremistische moslims zou ook beter zijn. Ik heb met de VS nog altijd veel meer dan met welk andere potentiele wereldmacht dan ook.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:39 schreef Meki het volgende:
van Telegraaf
[..]
dat is ook wel logisch. amerika is een samengeraapte bevolking uit voornamelijk europa, en later de rest van de wereld. er is daar geen historie ouder dan een paar honderd jaar. vandaar dat ze ook geen cultureel erfgoed hebben.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:42 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste Amerikanen dat zouden ontkennen. Wanneer zij over "culture" spreken, hebben ze het meestal over subculturen als "the hip-hopculture". De algehele cultuur van de VS doet echter een stuk minder veelzijdig aan dan bijvoorbeeld de onze.
Behalve hier en daar een regeltje of 3, heb ik inderdaad erg weinig serieuze onderbouwing gezien van zijn betoog. Een nieuws artikeltje quoten en was loze kreten doen zoals "Een wereld zonder de USA is beter" kan iedereen. Echt discusieren en je standpunt onderbouwen is heel iets anders.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Pracissor het volgende:
Ik dacht dat OP's altijd goed onderbouwd moesten worden, maar ik heb me vergist. Mijn topics werden wel om minder gesloten.
Hoofdletters. Punctuatie.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:16 schreef Meki het volgende:
ook al zijn ze onzin zo denken ze in USA - waarom werden de zwarten in de steek gelaten na Katrina
Klopt helemaal. Ik pas ook beter op mijn portemonee als ik door een straat loop waar een groepje Marokkanen lawaai staan te maken. Bewust? Onbewust? Ik weet het niet. Ik geloof principieel in gelijke behandeling en Democratie, maar ik denk dat er ook van nature iets in de mens ingebakken zit wat zich in ieder geval lichtelijk afkeerd naar iets wat anders is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 00:13 schreef Midasdewolf het volgende:
Discriminatie is van alle tijden en zal ook nooit verdwijnen.
quote:overlijden door rassenongelijkheid
Het zit net iets anders in elkaar eigenlijk, jouw stelling klopt namelijk helemaal als het gaat om Mexicanen. Als je kijkt naar de 3 minderheden (waarvan er eigenlijk 2 immigrantengroepen zijn, want 95% van de zwarten zijn echt puur Amerikaans en wonen al vele generaties in Amerika.) dan zie je dat de Aziatische immigranten harde werkers zijn en binnen 30 a 40 jaar een zeer succesvolle integratie achter de rug hebben en veel in de technische sector zijn terug te vinden, erg ondernemend zijn en eigen bedrijven oprichten, etc.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:29 schreef Pracissor het volgende:
Precies, wij krijgen dat hier ook hoor, voor zover we het al niet hebben. Voor Beatrix en degenen die het kunnen betalen zijn duurdere en betere medicijnen en behandelingen voorhanden dan voor Jan met de pet.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:45 schreef kLowJow het volgende:
Ongelijkheid in gezondheidszorg is een logisch gevolg van een private zorgsector. Als je meer kan betalen krijg je meer/betere zorg. Alhoewel het systeem in Amerika natuurlijk verre van perfect is, in mijn ogen niet eens wenselijk, is het natuurlijk vreemd te stellen dat deze mensen sterven als gevolg van rassenongelijkheid. Ze sterven simpelweg omdat ze zich niet zulke goede zorg kunnen permiteren.
dit is klinkklare onzinquote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:24 schreef Meki het volgende:
[..]
Bijv.
Blank krijgt betere medicijnen dan Zwarte
en zo gaat dat in praktijk want voor niets waren ze vroeger slaven
Iemand beweert wat zonder het goed te onderbouwen en jij noemt het gelijk bewijs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:39 schreef Meki het volgende:
van Telegraaf
[..]
De TeleGraaf is natuurlijk zeer betrouwbare journalistiek!quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:16 schreef wonko het volgende:
Iemand beweert wat zonder het goed te onderbouwen en jij noemt het gelijk bewijs.
De krant die ts maar al te graag als Telegraf omschrijft als deze 'bewijs' tegen allochtonen publiceert?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:20 schreef maartena het volgende:
[..]
De TeleGraaf is natuurlijk zeer betrouwbare journalistiek!![]()
![]()
De hispanics komen er nog slechter af dan de zwarten volgens mij. In ieder geval niet veel beter.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 01:34 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dit topic gaat natuurlijk nergens over. Je kunt je omgekeerd ook afvragen waarom naast blanken, hispanics en aziaten ogenschijnlijk wel goede gezondheidszorg krijgen. Alles gooien op racisme is zo goedkoop dat ik geen enkele belachelijke vergelijking met een vergelijkbaar goedkoop iets kan verzinnen,.
Ga dat maar aan de zwarten daar vertellen Meki. Ik heb daar gewoond, en het racisme dat ik daar heb ondervonden van zwarten tegen blanken, en, nog erger, van zwarten tegen succesvolle zwarten, is echt om ziek van te worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:14 schreef Meki het volgende:
[..]
In New York zitten alle zwarten bij elkaar in Ghetto´s
ik vind dat Amerikanen de rechten moeten naleven van elke mens ongeacht zwart of blank
Slavernij is 150 jaar geleden afgeschaft, en de jaren 60 zijn inmiddels ook al weer een tijdje geleden.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Welke cultuur heeft de zwarte bevolking dan? Volgens mij is (bijna) hun volledige cultuur afgebroken door eeuwen van slavernij en onderdrukking.
Dit is echt complete onzin. Ooit in de US geweest?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 23:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Amerika is een mono-cultuur pur sang.
je argumentatie daar heeft weinig betrekking op of wat er in de OP staat nou discriminerend is of niet...quote:Ik weet het niet maar de OP lijkt mij geen geval van discriminatie ik heb zat beelden gezien van blanke mensen die tijdens de ramp onder het puin vandaan gehaald werden plus beelden van mensen die misbruik maakte van de situatie ik noem maar even geen voorbeelden.
Ik vraag me dan toch af waar al die ontwikkelings hulp dan naartoe gestuurd wordt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 13:19 schreef trancethrust het volgende:
Dat het gemiddelde IQ van een 'zwarte' medemens lager is dan die van andere groepen, kan ook goed komen doordat het merendeel van deze mensen in situaties leven waar gewoon geen ruimte is voor behoorlijk onderwijs. Niet omdat ze inherent dom zouden zijn. In Amerika is het goed mogelijk dat hetzelfde het geval is, zie mijn voorgaande post.
Ook de claim dat het komt omdat 'zwarte' mensen minder hard werken is vreemd; er zijn zat luie Chinezen bijvoorbeeld. Niet dat dat een geldig argument is; alleen om aan te tonen dat er binnen bevolkingsgroepen altijd hardwerkende en minder hardwerkende personen zijn.
De onderbouwing van jouw stelling, namelijk het feit dat Europa sneller was opgebouwd dan Afrika nu wordt opgebouwd, is een beetje hol. Afrika heeft totaal geen goede infrastructuur, de geologische eigenschappen van het continent zijn niet bemoedigend voor wat voor vorm van industrie dan ook, de bevolking is veelal ongeschoold, en bovendien; Afrika wordt niet gesteund zoals wij werden gesteund door Amerika. Het feit alleen al dat Europeanen en Aziaten op gegeven moment de Afrikaanse beschaving 'inhaalden', zou al aanduiding genoeg moeten zijn dat het ontwikkelen op dat continent gewoon erg moeizaam is. Het duidt dus op generwijs op luiheid van Afrikanen; ik zou zelfs beweren dat ALS Afrikanen lui waren, er nog veel meer problemen waren op dat continent.
En
[..]
je argumentatie daar heeft weinig betrekking op of wat er in de OP staat nou discriminerend is of niet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |