Ryan3 | donderdag 20 oktober 2005 @ 14:40 |
De term Verlichting geniet ongekende populariteit tegenwoordig. Vaak begint men met de vaststelling dat we in crisis verkeren. Mooi losstaand voorbeeld in B&vD laatst; Gerd Leers tegen Ton van Royen, die waagde te betwijfelen dat ons land zich in crisis bevond: juist tegen díe mentaliteit wilde Leers vechten. Ja, logisch, zouden we ontkennen of zelfs maar relativeren dat de rapen zo'n beetje gaar zijn in het land dan kan Gerd Leers verder wel inpakken. Vervolgens wordt de Verlichting in stelling gebracht. Deze term gedraagt zich als een fictie: een complex van begrippen en associaties, waarmee in dit geval een politiek standpunt wordt overgebracht. Nu is het zo dat het pragmatisme het volgende leert: "Ga na welke praktische gevolgen het object (doel) van een begrip mogelijkerwijs heeft. Het begrip van deze effecten is dan het begrip van het object (doel)". Wat blijkt is dat de term Verlichting, vergezeld gaand van een aantal leuzen, in de praktijk voorgesteld wordt als "het goede", waartegen de Islam, als grootste steen des aanstoots, en in haar sleep de multiculturalisten voorgesteld worden als een nakende barbarij. En aldus een manicheïstisch wereldbeeld introducerend. In dit laatste ligt het begrip van het object van de term wmb: het psychologisch effect aan de "goede kant" van de geschiedenis te staan. In werkelijkheid laat de term Verlichting zich niet zo eenvoudig vangen als wordt verondersteld. Om een voorbeeld te geven: de wetenschappelijke methode (ook weer vaak gebruikt als fictie natuurlijk, toegerust met een complex aan verschillende begrippen en associaties) wordt gezien als 1 van de kernbegrippen die samenhangen met de Verlichting dit in contrast met bijv. de religieuze openbaring. Echter wat wij scharen onder wetenschap heeft niet alleen (technologische) vooruitgang opgeleverd, óók imperialisme, racisme en uiteindelijk de Holocaust zijn legitieme kinderen van wetenschap en dus Verlichting. Langzaam zou het wetenschappelijk racisme weliswaar als pseudo-wetenschappelijk gefalsificeerd worden - zoals dat bijv. ook met dialectisch materialisme en psycho-analyse zou gebeuren - maar niet alvorens de nodige offers te vragen. Tegelijkertijd zijn bijv. de rechten van de mens, waar men toch ook heel wat Verlichtingsaanspraken op baseert, niet het gevolg van positivisme en dus Verlichting, maar juist van natuurrechtprincipes, van religieuze opvattingen dus. Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek... | |
Pundit_wannabe | donderdag 20 oktober 2005 @ 14:59 |
Tja, ik snap wel waar je heen wilt, maarquote:is wel een open deur van epische proporties, en quote:Is gewoon onjuist. Het feit dat in de Middeleeuwen bepaalde rechten als "onvervreemdbaar van God gegeven" waren, heeft erg weinig te maken met de Rechten Van De Mens zoals we die nu kennen. Hoewel een zekere Judeo-christelijke achtergrond daar uiteraard niet weg te denken is, zijn die met name humanistisch van aard, en dat eheft zeer zeker zijn grondslag in de Verlichting. 't Lijkt alsof je stukje eigenlijk niets anders zegt dan "ieder voordeel hep se nadeel"... ![]() | |
Ryan3 | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:44 |
Bedoeling is om aan te geven dat de term Verlichting zo'n mooie betekenis heeft, maar dat die niet de lading dekt. Andersom wat zich aandient als zijnde Goddelijke openbaring hoeft niet per se te betekenen dat het zou moeten worden afgewezen. En rechten van de mens vinden idd toch wel hun oorsprong in religie, dacht ik. Humanisme ook. Zou je het aan Nietzscheanen overlaten dan staan we echt slechts gradueel verwijderd van kannibalisme. Zie deze text uit mrt 2003: In Duitsland werd onlangs iemand gearresteerd op verdenking van kannibalisme. De verdachte had zijn slachtoffer met diens, gedocumenteerde, toestemming van het leven beroofd en opgegeten. Een typisch geval van consenting adults. De nieuwsconsument schudde enigszins apathisch zijn hoofd en ging over tot de orde van de dag. Toch heeft dit macabere nieuwsfeit nog een filosofisch staartje. Is de moderne maatschappij blijkbaar niet ver verwijderd van de staat van kannibalisme. Slechts het ontbreken van wederzijdse toestemming weerhoudt ons ervan elkaar op te vreten? Maw alleen de conventies, waarmee wij leven en waarop ons positieve recht gebaseerd is, voorkomen het afglijden naar algehele barbarij? Iedereen weet dat dit niet zo is. Toch suggereert het geldende cultuurrelativisme, historisme en postivisme dit wel. Immers een objectieve morele basis voor het menselijke handelen ontbreekt. Goed en slecht in morele zin bestaan niet in relatie tot cultuur, verleden, recht. Alles is positief recht, zei Thomas Hobbes. En dus als we allen zouden toestemmen in kannibalisme dan is er niets dat ons weerhoudt om aan kannibalisme te doen. Het filosofische staartje brengt ons dus op de aloude vraag of er objectieve morele gegevenheden bestaan, die een blauwdruk vormen voor mens en samenleving. Het natuurrecht bevestigt het bestaan van een objectieve morele basis. Het misschien zelfs op Nietzsche teruggaande alom bestaande relativisme weerspreekt dit... [ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-10-2005 15:49:57 ] | |
BennyNL | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:46 |
tja had je maar je best op school moeten doen | |
LodewijkNapoleon | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:47 |
quote:Dat is toch altijd al zo geweest? Zie Communisme, liberalisme, alle ismes eigenlijk. Maar wat ik eigenlijk wat moediger zou vinden is dat je een beetje schetst hoe jij vind dat het wel moet. | |
Peter | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:49 |
quote:ahaaa zeg dat dan meteen! mocht je het een keer vertalen naar de taal van het volk dan lees ik het graag nog een keer ![]() | |
Reya | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:50 |
quote:Dat is een eigenschap die inherent is aan politici. En het valt ze ook moeilijk te verwijten, want het past niet in de huidige tijdsgeest om als politicus op principiele gronden te zeggen dat het goed gaat, terwijl je er meer baat bij hebt om te zeggen dat het slecht gaat. quote:Wederom vereenvoudiging van begrippen om electorale redenen. Lijkt me vrij voor de hand liggend. quote:Dat lijkt me wat kort-door-de-bocht gedefinieerd. Je kunt het onmogelijk De Verlichting aanrekenen dat zaken als racisme etc. bestaan, omdat ze daarvoor veel te abstract is. Dat is net zoiets als de Koran als de bron van al het moslim-terrorisme zien. Daarnaast is de Verlichting allesbehalve de dominante stroming geweest de afgelopen eeuwen. Weliswaar drong Verlichting tot de samenleving door in de zin van massa-productie en aanverwanten, maar het is nooit een Verlicht ideaal geweest om religie een meerderheid van de wereldbevolking te laten domineren. quote:Zoals hierboven al wordt gezegd; dat lijkt me aardig voor de hand liggend. | |
LodewijkNapoleon | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:54 |
quote:Ik geloof niet in het postmodernisme/relativisme, het beestje vreet zich zelf immers op. Het is ongeveer als het spiegelbeeld van 'Cogiti ergo sum' , als je zegt "Alles is relatief", dan is die stelling zelf dus absoluut, en dan is dus weer niet alles relatief. De andere kant van het verhaal is echter wel dat het natuurrecht weliswaar objectief is, maar het laat zich niet als zodanig kennen, iedereen leest er uiteindelijk weer wat anders in. | |
Ryan3 | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:57 |
quote:Dialectisch materialisme wel idd (Fortuyn heeft het nog gedoceerd). In liberalisme zie ik dat minder. Liberalisme beoogt slechts een set spelregels te verschaffen. Overigens gaat het hier niet om een -isme, maar over het gebruik van een begrip. Bij dit begrip worden vaak een paar leuzen genoemd en iedereen heeft hierbij weer de eigen associaties, alles bij mekaar constitueert het hedentendage "het goede", de "goede kant" van de geschiedenis. En dat is imo onwaar. Als je vervolgens alles wegsnijdt dat onwaar is, dan zal er wel iets overblijven, niet? | |
LodewijkNapoleon | donderdag 20 oktober 2005 @ 16:09 |
quote:Het minst slechte dan? quote:De Via Negativa benadering bedoel je? Ik denk dat dat nog het best werkt, al blijf je dan wel met het probleem zitten wat dan waar en onwaar is. Het is net als het weer, in theorie zou je de kleinste plaatselijke regenbui nog kunnen voorspellen, het weer van 10 februari 2038 ligt nu al vast, maar in praktijk zal dat niet lukken, zo is het ook met een absolute moraal, ik denk wel dat die er is, maar elke poging tot nu toe die te achterhalen mislukt, en hoe intensiever e poging tot maakbaarheid, hoe groter de tragedie waar deze in eindigt. | |
HiZ | donderdag 20 oktober 2005 @ 17:55 |
quote:Dat is nog maar de vraag dus. | |
Scandum | donderdag 20 oktober 2005 @ 18:27 |
quote:Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden. De enige reden dat het nog in de pseudo hoek zit is omdat onderzoekers die de logische conclusies trekken te maken krijgen met ontslag, stopzetten van subsidie, bedreiging, intimidatie, of simpel weg dood gezwegen worden. Verder ben ik het wel eens met jouw conclusie. | |
NightH4wk | donderdag 20 oktober 2005 @ 19:22 |
quote:Ik vond de boeken van Francis Hutcheson enzo wel aardig interessant, en IMO hebben veel andere lui ook postieve dingen toegevoegd. Meest bekend is natuurlijk de club die de Constitutie van de VS in elkaar gingen zetten, en hoe die hebben overwogen om bepaalde dingen erin te zetten. Dingen als dat ieder mens soeverein is, trial by jury, jury nullification enzo hebben er ook weer mee te maken. | |
LodewijkNapoleon | donderdag 20 oktober 2005 @ 21:23 |
quote:Heb je daar misschien een bronnetje van? Voorzover ik weet is er op dit moment maar één mensenras, een neger en een aziaat om maar wat te noemen, kunnen immers vruchtbare nakomelingen krijgen. Je kan het mensenras wel onderverdelen in ondersoorten denk ik. Ik denk dat de belangrijkste verschillen te verklaren zijn door cultuur, klimaat en de aanwezigheid van grondstoffen. | |
LodewijkNapoleon | donderdag 20 oktober 2005 @ 21:32 |
quote:Het grappige is juist dat de Amerikaanse grondwet, in tegenstelling tot het Franse revolutie gedachtegoed, aardig sceptisch staat tegenover de maakbaarheidsgedachte. Het hele systeem van de VS is er op gericht om regeren uiterst moeilijk te maken (maar natuurlijk niet onmogelijk). | |
Reya | donderdag 20 oktober 2005 @ 22:37 |
quote:Mwah, het lijkt me bijzonder moeilijk te bewijzen dat 'ras' (waar overigens totaal geen duidelijke definitie van bestaat) werkelijk invloed heeft op iemands intelligentie. Er zijn zo enorm veel bezwaren bij onderzoeksmethgoden en externe factoren die een rol kunnen spelen, dat er nooit een duidelijke conclusie over valt te trekken. En lukrake aannames en onjuiste conclusies hebben de wereld al genoeg leed bezorgd ![]() | |
Reya | donderdag 20 oktober 2005 @ 22:39 |
quote:Overigens zouden concrete voorbeelden van dergelijke bedreigingen, intimidaties etc. wel op zijn plek zijn bij een dergelijke bewering ![]() | |
Scandum | vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:22 |
quote:Geloof jij maar lekker wat je wilt geloven ![]() En natuurlijk is niemand ook maar enigsinds boos als je een wetenschappelijke uitspraak doet over de gemiddelde intelligentie van bepaalde bevolkings groepen ![]() | |
Godslasteraar | vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:44 |
quote:Dat de islam onder vuur is komen te liggen is geen donderslag bij heldere hemel. Daar valt heel veel uit te leggen. En dat er grote zorgen en twijfels bestaan over deze religie lijkt me ook niet onterecht. quote:Dat is me wat te makkelijk. De wetenschap, of wat mensen dachten dat de wetenschap te melden had, werd gebruikt om bestaande sentimenten een wetenschappelijk keurmerk te geven. Een keurmerk dat veel waarde had en heeft wegens de tastbare resultaten dat wetenschap zo nu en dan levert. (wat vervolgens de vraag oproept wát wetenschap is, en vooral wat niet) En zo werd Darwins theorie ontvoerd om dienst te doen als sociaal Darwinisme, wat natuurlijk erg goed uitkwam. Opmerkelijk ook dat bv sociaal Darwinisme er als koek inging, terwijl waar Darwin's theorie over ging, biologie, geweldig veel weerstand opriep, en roept. Stel je ook die conservatieven in de VS voor die alleen bij het woord evolutie al beginnen te schuimbekken en vuur te spuwen, terwijl ze van het zinnetje ''survival of the fittest'' mits buiten de biologie gebruikt, een oorgasme krijgen. Ik denk wel eens bij mezelf dat WO2 er ook toe geleidt heeft dat er een zuiverder scheiding is ontstaan tussen wetenschap en politiek/filosofie/theologie. Of beter, een bevrijding, een bescherming van de wetenschap van prutsers en mensen met bijbedoelingen, inclusief creationisten, voor wie wetenschap nog steeds een voor eigen doeleinden, én naar eigen keuze te gebruiken, óf te negeren middel is. quote:En waar komen die religieuze opvattingen vandaan. Een god, als ie zou bestaan, kan niet al naar gelang zijn eigen wil definieren wat goed of fout is. Gods definties van goed en fout zijn alleen geldig in zoverre ze overeenstemmen met wat goed en fout is. Hij kan iets niet iets moreel goed verklaren terwijl dat niet zo is. Het enige wat God resteert is het bevestigen wat goed en fout is, niet het vaststellen wat goed en fout is. En uiteindelijk is het de mens zelf die zijn religie vormgeeft naar gelang de gangbare normen van die dag en zijn god die norem laat bevestigen. En waar baseert de mens zijn normen op? waar komen die vandaan? Van de evolutie natuurlijk, waarin het sociaal gedrag van deze in een groepsverband levende primaat vorm heeft gekregen. Sociaal gedrag zie je overigens ook bij meer diersoorten, zonder dat die een religie erop na houden, laat staan erediensten en een heilig boek. En uiteraard zie je in de natuur ook, of eigenlijk vooral, ongekende wreedheid die elke verbeeldingskracht te boven gaat, niet alleen tussen soorten maar ook binnen soorten. quote:Daar kan ik me wel in vinden, maar welke behoefte dient bevredigd te worden bij het publiek? Is ''de islam is vrede, is tolerant'' niet ook een fictie? Een fictie dat psychologische, of beter, pathologische behoeften moet bevredigen. En raken deze mensen niet in grote beroering als aan deze fictie wordt gemorreld? [ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 21-10-2005 00:53:26 ] | |
Ryan3 | vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:58 |
@Godslasteraar Waar mij het om gaat is dat er een beeld van "goed" en "slecht" geschapen wordt en gevoelens van superioriteit worden aangekweekt aan de hand van een politieke fictie die op zijn zachtst gezegd nogal kwestieus is. Daarbij wordt en passant door je strot geduwd dat we tegenwoordig zo'n beetje op de rand van de afgrond staan, ook weer even kwestieus. De eerste terzijde die ik hierbij stel is dat niet alles wat Verlichting heeft opgebracht per se rozengeur en manenschijn is. De seculiere liberale-democratie mag bijv. in technologisch opzicht weliswaar superieur genoemd worden, in andere culturen associeert men hem vooral met imperialisme, onderdrukking en rassenwaan. De tweede terzijde dat alles wat door die zelfde Verlichtingsaanhangers aangezien wordt als primitief - want niet originerend uit controleerbare bronnen (i.e. goddelijke openbaring e.d.) - niet per se fout is: de morele basis komt nog altijd vooral voort uit religieuze overtuigingen. Als laatste terzijde kun je stellen dat de Verlichtingsaanhangers niet zonder paniekgevoel kunnen. Waar Gerd Leers nl. vooral tegen wil vechten is van Royens notie dat het eigenlijk best nog wel mee valt. Toen ik dat tafereeltje gadesloeg bij B&vD was mijn eerste associatie: "ha, daar hebben we een kwakzalver!". | |
Ryan3 | vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:06 |
quote:Tja zo kom je weer in een andere discussie terecht natuurlijk, over paradigma's en het huidige paradigma geeft dankzij modern gentisch onderzoek aan dat de zogenaamde rassenverschillen slechts skindeep zijn: dwz niet dieper gaan dan de huid. Genetisch kan ik bijv. meer lijken op een willekeuriger Chinees dan op mijn buurvrouw. Maar goed het neemt niet weg dat voortdurend aan de stoelpoten gezaagd wordt van een wetenschappelijk paradigma, vooral als er hiaten geconstateerd worden die niet meer met hulphypothese's kunnen worden opgelost. Maar racisme heeft zich op zich ook verder ontwikkeld; men baseert zich tegenwoordig meer op culturen als onderscheidende factor en schurkt hiermee aan tegen de waan van de dag in de gangbare politiek. Het racisme van tegenwoordig verschilt slechts minimaal (alleen eigenlijk wb consequentie) van de poltieke ficties der Verlichtingsaanhangers, vrees ik... | |
Godslasteraar | vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:57 |
quote:Ik moet met dit soort onderwerpen altijd terugdenken aan die maandagavond dat Fortuyn vermoord werd. Ik woon in Den Haag, en ben die avond het centrum ingefietst om een hapje te eten en kwam, zoals altijd, langs het Binnenhof. Ik zag dat er wat loos was en ben blijven kijken. De meeste mensen die er stonden waren mensen die net als ik de stad in waren, maar dan met hun auto, veel nog netjes gekleed ook. Zij konden de parkeergarage bij Korte Poten niet meer in omdat een dronkenlap een Smart in de fik had gestoken. Verder rende er wat Ado-jochies rond, werden er wat kaarsjes aangestoken, en dat was het wel. Enige tijd later kwamen er welgeteld twee ME busjes aangereden, met in het totaal 19 ME'ers. Die hebben vervolgens, volstrekt onnodig, het pleintje voor het Mauritshuis (20 bij 20 meter) ''ontruimd''. Al met al stelde het helemaal niets voor. Naderhand zag ik dat in de pers en media er een soort ''beleg van het Binnenhof'' van gemaakt werd. Sindsdien neem ik de Nederlandse pers niet meer al te serieus. Erg manipulatief allemaal. Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd hoe het er in New Orleans en omstreken nu werkelijk uitziet. quote:Ooh, ik denk dat de liberale democratie erg imperialistisch is, al is de effectieviteit van dat imperialisme door Bush's toedoen erg afgenomen. Mischien is de term imperialisme imo wel wat ongelukkig gekozen omdat de liberale democratie géén machtscentrum heeft, of behoeft. Ik zie het als een maatschappelijke organisatievorm, ''a way of live'', die alle andere vormen verdringt, of in ieder geval probeert te verdringen. Het is ook iets wat Europa ''overkomen is'', met al het bijbehorende verzet en instabiliteit. Het heeft een aantal zeer aantrekkelijke aspecten, dat ook door fundamentalisten als zodanig wordt ervaren, maar dan negatief; Satan, de verleider. En daar ligt denk ik de kern van het conflict met de islam. Het christendom was nog zo flexibel dat het ook in een liberale democratie kan bestaan zonder dat het noodzakelijk politiek moet zijn. In tegenstelling tot de islam dat nu juist zeer politiek is, ''a way of live'' een complete maatschappij-visie, inclusief, of juist vooral, een islamitische wetgeving. En het lijkt er in mijn ogen op dat de islam en de liberale democratie als maatschappij-visies op elkaar botsen. Het christendom staat hier eigenlijk buiten. Ik zag ook in een artikel dat ik onlangs las, dat Averroes, in de 12e eeuw,zijn mede-moslims bekritiseerde niet in staat te zijn ''buiten de islam te weten''. Staat dat niet diametraal tegenover wat Russell als ideaal formuleerde? Ik vraag me ook af; zijn wat wij de Verlichting noemen, niet de stuiptrekkingen van een stervend ancien regime en de geboorte van een nieuw regime. Een nieuw regime dat eeuwen nodig heeft gehad zich vorm te geven? En onze politiek, paniek, kwakzalvers, tja, Ik weet dat in Singapore het landsbestuur probeert de beste, de meest gekwalificeerde mensen aan te trekken. Inclusief de bijbehorende salarissen. Dus zowel ambtenaren als politici. Dat zou mischien in Nederland ook geen kwaad kunnen. | |
NightH4wk | vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:16 |
quote:Dat klopt, maar het gaan nog steeds uit van een soort absolute moraal, maar zien wel in dat mensen er zelf naar moeten leven en dat pressie van bovenaf om ernaar te leven niets oplevert en meestal fout afloopt. Allemaal met self-governance als idee dus. Dingen als liberty of religion zijn juist door Christenen enzo daar ook hard gepushed. | |
Floripas | vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:21 |
TS, heb jij dat boek van Michel Foucault soms gelezen (titel is me even ontschoten)? Die maakt exact ditzelfde punt met exact ditzelfde voorbeeld. | |
Ryan3 | vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:29 |
quote:Welke? 1966 - Les Mots et les Choses, Une Archeologie des Sciences Humaines 1966 - Folie et déraison 1969 - L'Archeologie du Savoir 1971 - L'Ordre du Discours 1975 - Surveiller et Punir, Naissance de la Prison 1976 - Volonté et savoir. Histoire de la sexualité 1984 - Histoire de la Sexualité Overigens niets van hem gelezen, maar dergelijke redenering kun je ook toepassen op het vrijemarkt denken uiteraard. Het heeft idd dus te maken met de relatie tussen les mots et les choses. | |
Yildiz | vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:12 |
TerugBoekPost | |
Floripas | vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:16 |
quote: | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:08 |
Foucault=relativisme=Nietzsche. | |
Floripas | vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:18 |
Lodewijknapoleon=konijn=eetbaar. Er zijn inderdaad dwarsverbanden tussen Nietzsche en Foucault, maar zo simpel is het deconstructivisme niet te vatten, hoor. | |
Scandum | vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:42 |
quote:Dat hangt af van de interpretatie. Hoewel de verschillen binnen een bevolkings groep (individuen) groter zijn dan tussen bevolkings groepen (gemiddelden) is dat een wazige manier om twee verschillende zaken te vergelijken; een samenleving blijft een som van de delen. Verder is het een questie van censuur, als een wetenschapper zegt dat jij genetisch meer kan lijken op een chinees dan jouw buurvrouw dan is dat noemenswaardig nieuws, en als een wetenschapper zegt dat als een blanke vrouw een kind heeft van een neger ze in de meeste gevallen genetisch meer overeenkomt met een willekeurige blanke die ze op straat tegen komt dan haar eigen kind, dan heb je een foute uitspraak. Verder heeft genetisch onderzoek alles behalve aangetoond dat rassenverschillen 'skindeep' zijn, er was onlangs nog kritiek op het ziekenhuis beleid in Nederland omdat medelanders van een ander ras niet apart behandelt worden, hoewel dit que medicatie soms wel noodzakelijk is. Het racisme van tegenwoordig zie je ook terug in het politiek economische klimaat. Multi-culturele samenlevingen zoals de VS neigen zwaar naar het kapitalisme, terwijl meer eenvormige landen vaak een socialistische samenleving na streven. Dus zelfs als de boel bij elkaar gehouden kan worden zal de softe gezellige Nederlandse zorgstaat cultuur plaats moeten maken voor iets dat waarschijnlijk erg veel op de VS zal lijken. | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:55 |
quote:Niet meteen bijten hoor ![]() quote:Zij ontkennen allebei het bestaan van een waarheid (ja ok, één temidden van velen), dus waarom zou je het serieus nemen? Het relativisme vreet zichzelf op. Ik volsta even met knip en plak, want ik wordt knap pessimistisch van dat soort lieden. quote:Niets persoonlijks uiteraard ![]() | |
Scandum | vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:18 |
quote:Jij stelt dus omdat iemand een relativist is alles wat hij zegt bullshit is? Hoogstaande logica weer op fok ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Scandum op 21-10-2005 20:07:47 ] | |
Godslasteraar | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:33 |
quote:Let op dat je niet allerlei soundbites overneemt over Nietzsche: quote:En tot slot: quote:Verdomd, precies wat Dawkins zegt ![]() quote:Zie, nog even en je bent een Dawkinsiaan ![]() Nietzsche is nu eenmaal omstreden, en vooral door zijn aanval op het christendom, waarop je zulke foutieve soundbites zoals God is dood - Nietzsche is dood krijgt. Om net als het artikel Russell te citeren: quote:dat zijn niet de mensen waar je wat van wilt overnemen zónder het te controleren op juistheid ![]() Ooh ja, Nietzsche is zeker niet pessimistisch, ik vond zijn Also Sprach Zarathustra juist erg opbeurend ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 21-10-2005 21:52:23 ] | |
Ryan3 | zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:36 |
quote:Onderzoek naar biologische rassenverschillen komt mij voor als een wereldbeeld (ideologie) op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing (erkenning). Het paradigma legt beperkingen op aan ons wereldbeeld en creëert zo een bepaalde (psychologische) onvrijheid. Kijk naar onderstaande quote. quote:Mda de schrijver uiteraard. Het psychologische effect van die onvrijheid gaat zover dat men feiten in meningen verandert (zie creationisten, Holocaustontkenners) en niet zelden doorschiet in paranoïa: zie 9/11 samenzweringstheorieën. Verder "Rassen zijn skindeep" wordt geconcludeerd uit genetisch onderzoek binnen de eigen groep, heb ik begrepen, een ander soort onderzoek dus. Wat blijkt is dat de variatie binnen de eigen groep al zo groot is dat nauwelijks of in het geheel niet gesproken kan worden van een eigen groep. | |
Scandum | zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:48 |
quote:Het omgekeerde, een bio egalitaristisch wereldbeeld, is echter net zo beperkend. In welk geval onderzoek vermeden of gecensureerd word, en bijvoorbeeld het nut en effectieviteit van IQ testen en intelligentie op zich in twijfel word getrokken. Vervolgens worden racisme, cultuur, taal problemen, en/of scholing van de ouders aangegrepen om de slechte prestaties van bepaalde groepen te verklaren, tot in de 3de generatie, en vervolgens doe je aan de ene kant of het probleem niet bestaat, en voer je aan de andere kant wetten door die minder begaafde bevolkings groepen bevooroordelen, aka, postieve discriminatie. Aangezien positieve discriminatie makkelijker in overheids instellingen doorgevoerd kan worden, en dit vaak kern taken zijn, is de volgende stap het ontkennen van de problemen veroorzaakt door minder capabele mensen. Zoals toenemende corruptie en inefficientie waardoor de kosten omhoog gaan. quote:Zie bovenstaande. Zo kan je ook het storten van miljarden in de bodemloze put genaamd Afrika een psychologisch effect van onvrijheid noemen. Het politiek onvermogen om de grenzen dicht te gooien en illegalen uit te zetten is ook een mooie. quote:Een groep kan je ook beschrijven als een gemiddelde. Verder zijn er altijd bepaalde kenmerken binnen een groep die wel dominant zijn. Hoewel haar en oog kleur etc verschillend zijn, zijn bijvoorbeeld huidskleur vaak hetzelfde. Ook wat karakter betreft zijn er een aantal verschillen. | |
Godslasteraar | zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:53 |
quote:Het lijkt mij, en de grote meerderheid van gen-wetenschappers, onwaarschijnlijk dat genen die verantwoordelijk zijn voor huidskleur ook verantwoordelijk zijn voor intelligentie. Überhaupt is intelligentie zo slecht begrepen, en ook genen zijn nog altijd pioneersgebied. Mij dunkt dat de discussie over de intelligentie van zwarte mensen vooral een manoeuvre is om een discussie over de erbarmelijke sociale omstandigheden en scholing van dezen te vermijden. Die erbarmelijke omstandigheden kwamen ongewild nog eens goed naar voren na de orkaan Katrina. Het is ook verdacht én veelzeggend, dat deze discussie zich vooral beperkt tot de VS. | |
LodewijkNapoleon | zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:59 |
quote:Van de postmodernisten ben ik het meest bekend met het werk van Rorty, en ik vind de meeste ideeen nog wel symphatiek ook, maar de basis ontbreekt in mijn ogen. Het is, om Descartes maar eens aan te halen, als een wonderschoon paleis gebouwd op drijfzand, dat is mijn voornaamste bezwaar. | |
Godslasteraar | zondag 23 oktober 2005 @ 01:15 |
quote:Ik moet bekennen dat ik bijzonder slecht op de hoogte ben van de meeste filosofen en stromingen. Ik heb wat van Nietzsche gelezen (waarmee ik niet wil zeggen dat ik het ook echt begrepen heb), Popper, Bertrand Russell, Daniel Dennett en Hannah Arendt. Waarmee duidelijk moge zijn dat ik dicht bij ''harde wetenschap'' blijf. Mij ontbreekt het aan kennis, aan overzicht, maar ik vind bijvoorbeeld bij zowel Russell als Nietzsche elementen die me zeer welgevallig zijn. Terwijl ik toch de indruk heb dat beiden er over verschillende onderwerpen zeer uiteenlopende opvattingen op na hielden. Laat ik het maar ''cherry picking'' noemen, mijn levensmotto. Ooh, en Machiavelli mag uiteraard niet ontbreken, van hem heb ik het meeste wel gelezen, was natuurlijk ook niet zoveel. Ik zou hem zelfs een idool willen noemen. ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 23-10-2005 01:50:56 ] | |
Scandum | zondag 23 oktober 2005 @ 02:05 |
Alle grote filosofen van de wereld - Aristoteles, Confucious, Nietsche, Kant, Marx, Siddartha, Tze, Plato - zogen. Alle grote godsdiensten van Christendom tot Zoroastrianisme zuigen nog steeds. De grote componisten en de fijne kunstenaars - Shakespeare, Mozart, Byron, Picasso - zogen stuk voor stuk. De enige mensen die goed schenen te zijn in wat ze deden zijn, een paar uitzondering daar gelaten volledig onbekend. Francis Galton was een briljant en zuiver genie. Het zelfde gaat op voor P.K. Lovecraft en Thomas Paine. Nu en dan zal de publieke opinie in goede richting afbuigen, en zal je een groot mens met grote ideeën zien die universeel gewaardeerd wordt, zoals Isaac Newton, Vincent Van Gogh en Mark Twain. Vaker dan niet komen mensen je lastig vallen met krankzinnigheid zoals hoe Sigmund Freud een groot psycholoog was. Freud, die nooit één enkel experiment in zijn leven als psycholoog ondernam. Freud, die de neusbloedingen en misvorming van Emma Eckstein (vanwege een halve meter van gaas achtergelaten in haar neus door Fleiss) als fysieke manifestatie van haar "seksueel verlangen" aanzag. Toch brengt de gemiddelde psychologie opleiding een paar weken door met het bespreken van zijn briljante ideeën. Zie http://psychcentral.com/psypsych/Emma_Eckstein Hier en daar is de Westelijke maatschappij een zinnige richting ingeslagen wanneer goede ideeën in de mode kwamen of een aantal prominente figuren de boel half recht kregen. Martin Luther probeerde het Christendom te hervormen, maar slaagde er niet in de fundamentele problemen van de godsdienst te veranderen. Abraham Lincoln was van plan de slaven terug naar Afrika te verschepen, maar werd neergeschoten voordat hij daar de kans voor kreeg. Darwin kreeg zijn theorieën in de openbaarheid, maar de meeste mensen schijnen nog steeds te denken dat we van de chimpansees afstammen, of nog beter, "God heeft de mensen geschapen, zoals het in de Koran staat". Zo kan ik nog wel even verder gaan. De cultuur van vandaag de dag, en alle vorige dagen, is 1 grote onverteerbare stapel onzin. [/rant] | |
Ryan3 | zondag 23 oktober 2005 @ 23:58 |
Ik kan niet reageren op verschillende replies, gebrek aan tijd, misschien later, op zich nl. interessante stuff. O, ja, Scandrum, ik geloof niet dat je Henne bent hoor. ![]() | |
Hoopman | maandag 24 oktober 2005 @ 22:14 |
quote:Een 'ouderwetse' Ryan3 bijdrage! Ik durf te stellen dat de huidige politiek zich voor meer dan 90% politieke fictie bezighoudt. Dit betekent dat we geregeerd worden door 'virtuele politiek'. Dit wordt echter door onszelf gevoedt, we krijgen de politici die we kiezen/verdienen. Schijnbaar is het erg goed te verkopen fictieve politiek. U vraagt wij draaien. Echter de maatschappelijke onvrede neemt toe, dus er is dus blijkbaar iets aan de hand! We worden langzaam wakker in een door onszelf gecreerde (fictieve) realiteit, dat is soms best pijnlijk. | |
Ryan3 | dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:11 |
Hoi Peter, ik ga later op je in, geen tijd du moment. ![]() | |
Scandum | dinsdag 25 oktober 2005 @ 11:57 |
quote:Explain? ![]() | |
Ryan3 | woensdag 26 oktober 2005 @ 09:40 |
quote:Dan lees je mijn stukje niet goed: niks geen biologisch egalitarisme. 'De verschillen in de eigen groep zijn al zo groot dat er niet sprake is van een eigen groep, op biologisch/genetisch gebied.' Het wereldbeeld dat jij schetst, wordt ook niet ondersteunt door het paradigma dus; is meer een karikatuurschets van het liberalisme ofwel hoe rechtse ideologen menen dat de zogenaamde linkse ideologie door hun strot gehaald wordt. Hiertegen zetten zij zich af, ontwikkelen hun eigen (vrij paranoïde: zie aangehaalde quote) wereldbeeld en proberen aan de hand hiervan wetenschappelijke onderbouwing (en erkenning dus) te zoeken. | |
Scandum | woensdag 26 oktober 2005 @ 13:01 |
quote:Er zijn grote verschillen aan de uitersten van het spectrum, maar bij de mediaan is het een grote gezellige gelijkvormige groep. Ik neem aan dat jouw onderzoekers geen mooie bell curve hebben laten zien, maar het blijft dan ook linkse propaganda die sommige mensen maar al te graag willen horen. Omdat Kareltje dik en kaal is en niet tot 10 kan tellen en Dorus mager en een bos krullen heeft en ook nog 5 talen spreekt zou er geen spraken zijn van een eigen groep. ![]() quote:Als je naar het gemiddelde van groepen kijkt zie je verschillen in intelligentie en persoonlijkheid die op grote schaal cruciaal zijn voor de welvaart en stabiliteit van een natie. Zoals de stijging van de temperatuur op aarde met 1 graad al grote gevolgen zou hebben gaat dit zelfde op voor groepen. Ik denk dat het zogenaamde paranoide wereldbeeld door velen herkend zal worden. Een nationaal besef van de toename van corruptie en ineffectiviteit zal nog wel een decenia op zich laten wachten. Er zijn geloof ik al geruchten dat de eens zo hoge productiviteit van de 'Nederlandse' arbeider niet meer is wat het geweest is waardoor we nu massaal Polen importeren. | |
Floripas | vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:52 |
tvp, motherfuckers. |