is wel een open deur van epische proporties, enquote:Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek...
Is gewoon onjuist.quote:. Tegelijkertijd zijn bijv. de rechten van de mens, waar men toch ook heel wat Verlichtingsaanspraken op baseert, niet het gevolg van positivisme en dus Verlichting, maar juist van natuurrechtprincipes, van religieuze opvattingen dus.
Dat is toch altijd al zo geweest? Zie Communisme, liberalisme, alle ismes eigenlijk. Maar wat ik eigenlijk wat moediger zou vinden is dat je een beetje schetst hoe jij vind dat het wel moet.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:40 schreef Ryan3 het volgende:
Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek...
ahaaa zeg dat dan meteen!quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:40 schreef Ryan3 het volgende:
Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek...
Dat is een eigenschap die inherent is aan politici. En het valt ze ook moeilijk te verwijten, want het past niet in de huidige tijdsgeest om als politicus op principiele gronden te zeggen dat het goed gaat, terwijl je er meer baat bij hebt om te zeggen dat het slecht gaat.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:40 schreef Ryan3 het volgende:
De term Verlichting geniet ongekende populariteit tegenwoordig. Vaak begint men met de vaststelling dat we in crisis verkeren. Mooi losstaand voorbeeld in B&vD laatst; Gerd Leers tegen Ton van Royen, die waagde te betwijfelen dat ons land zich in crisis bevond: juist tegen díe mentaliteit wilde Leers vechten. Ja, logisch, zouden we ontkennen of zelfs maar relativeren dat de rapen zo'n beetje gaar zijn in het land dan kan Gerd Leers verder wel inpakken.
Wederom vereenvoudiging van begrippen om electorale redenen. Lijkt me vrij voor de hand liggend.quote:Vervolgens wordt de Verlichting in stelling gebracht. Deze term gedraagt zich als een fictie: een complex van begrippen en associaties, waarmee in dit geval een politiek standpunt wordt overgebracht. Nu is het zo dat het pragmatisme het volgende leert: "Ga na welke praktische gevolgen het object (doel) van een begrip mogelijkerwijs heeft. Het begrip van deze effecten is dan het begrip van het object (doel)". Wat blijkt is dat de term Verlichting, vergezeld gaand van een aantal leuzen, in de praktijk voorgesteld wordt als "het goede", waartegen de Islam, als grootste steen des aanstoots, en in haar sleep de multiculturalisten voorgesteld worden als een nakende barbarij. En aldus een manicheïstisch wereldbeeld introducerend. In dit laatste ligt het begrip van het object van de term wmb: het psychologisch effect aan de "goede kant" van de geschiedenis te staan.
Dat lijkt me wat kort-door-de-bocht gedefinieerd. Je kunt het onmogelijk De Verlichting aanrekenen dat zaken als racisme etc. bestaan, omdat ze daarvoor veel te abstract is. Dat is net zoiets als de Koran als de bron van al het moslim-terrorisme zien. Daarnaast is de Verlichting allesbehalve de dominante stroming geweest de afgelopen eeuwen. Weliswaar drong Verlichting tot de samenleving door in de zin van massa-productie en aanverwanten, maar het is nooit een Verlicht ideaal geweest om religie een meerderheid van de wereldbevolking te laten domineren.quote:In werkelijkheid laat de term Verlichting zich niet zo eenvoudig vangen als wordt verondersteld. Om een voorbeeld te geven: de wetenschappelijke methode (ook weer vaak gebruikt als fictie natuurlijk, toegerust met een complex aan verschillende begrippen en associaties) wordt gezien als 1 van de kernbegrippen die samenhangen met de Verlichting dit in contrast met bijv. de religieuze openbaring. Echter wat wij scharen onder wetenschap heeft niet alleen (technologische) vooruitgang opgeleverd, óók imperialisme, racisme en uiteindelijk de Holocaust zijn legitieme kinderen van wetenschap en dus Verlichting. Langzaam zou het wetenschappelijk racisme weliswaar als pseudo-wetenschappelijk gefalsificeerd worden - zoals dat bijv. ook met dialectisch materialisme en psycho-analyse zou gebeuren - maar niet alvorens de nodige offers te vragen. Tegelijkertijd zijn bijv. de rechten van de mens, waar men toch ook heel wat Verlichtingsaanspraken op baseert, niet het gevolg van positivisme en dus Verlichting, maar juist van natuurrechtprincipes, van religieuze opvattingen dus.
Zoals hierboven al wordt gezegd; dat lijkt me aardig voor de hand liggend.quote:Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek...
Ik geloof niet in het postmodernisme/relativisme, het beestje vreet zich zelf immers op. Het is ongeveer als het spiegelbeeld van 'Cogiti ergo sum' , als je zegt "Alles is relatief", dan is die stelling zelf dus absoluut, en dan is dus weer niet alles relatief.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:44 schreef Ryan3 het volgende:
Bedoeling is om aan te geven dat de term Verlichting zo'n mooie betekenis heeft, maar dat die niet de lading dekt. Andersom wat zich aandient als zijnde Goddelijke openbaring hoeft niet per se te betekenen dat het zou moeten worden afgewezen. En rechten van de mens vinden idd toch wel hun oorsprong religie, dacht ik. Humanisme ook. Zou je het aan Nietzscheanen overlaten dan staan we echt slechts gradueel verwijderd van kannibalisme.
Zie deze text uit mrt 2003: In Duitsland werd onlangs iemand gearresteerd op verdenking van kannibalisme. De verdachte had zijn slachtoffer met diens, gedocumenteerde, toestemming van het leven beroofd en opgegeten. Een typisch geval van consenting adults. De nieuwsconsument schudde enigszins apathisch zijn hoofd en ging over tot de orde van de dag. Toch heeft dit macabere nieuwsfeit nog een filosofisch staartje. Is de moderne maatschappij blijkbaar niet ver verwijderd van de staat van kannibalisme. Slechts het ontbreken van wederzijdse toestemming weerhoudt ons ervan elkaar op te vreten? Maw alleen de conventies, waarmee wij leven en waarop ons positieve recht gebaseerd is, voorkomen het afglijden naar algehele barbarij? Iedereen weet dat dit niet zo is. Toch suggereert het geldende cultuurrelativisme, historisme en postivisme dit wel. Immers een objectieve morele basis voor het menselijke handelen ontbreekt. Goed en slecht in morele zin bestaan niet in relatie tot cultuur, verleden, recht. Alles is positief recht, zei Thomas Hobbes. En dus als we allen zouden toestemmen in kannibalisme dan is er niets dat ons weerhoudt om aan kannibalisme te doen. Het filosofische staartje brengt ons dus op de aloude vraag of er objectieve morele gegevenheden bestaan, die een blauwdruk vormen voor mens en samenleving. Het natuurrecht bevestigt het bestaan van een objectieve morele basis. Het misschien zelfs op Nietzsche teruggaande alom bestaande relativisme weerspreekt dit...
Dialectisch materialisme wel idd (Fortuyn heeft het nog gedoceerd). In liberalisme zie ik dat minder. Liberalisme beoogt slechts een set spelregels te verschaffen. Overigens gaat het hier niet om een -isme, maar over het gebruik van een begrip. Bij dit begrip worden vaak een paar leuzen genoemd en iedereen heeft hierbij weer de eigen associaties, alles bij mekaar constitueert het hedentendage "het goede", de "goede kant" van de geschiedenis. En dat is imo onwaar.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:47 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat is toch altijd al zo geweest? Zie Communisme, liberalisme, alle ismes eigenlijk. Maar wat ik eigenlijk wat moediger zou vinden is dat je een beetje schetst hoe jij vind dat het wel moet.
Het minst slechte dan?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:57 schreef Ryan3 het volgende:
Dialectisch materialisme wel idd (Fortuyn heeft het nog gedoceerd). In liberalisme zie ik dat minder. Liberalisme beoogt slechts een set spelregels te verschaffen. Overigens gaat het hier niet om een -isme, maar over het gebruik van een begrip. Bij dit begrip worden vaak een paar leuzen genoemd en iedereen heeft hierbij weer de eigen associaties, alles bij mekaar constitueert het hedentendage "het goede", de "goede kant" van de geschiedenis. En dat is imo onwaar.
De Via Negativa benadering bedoel je? Ik denk dat dat nog het best werkt, al blijf je dan wel met het probleem zitten wat dan waar en onwaar is. Het is net als het weer, in theorie zou je de kleinste plaatselijke regenbui nog kunnen voorspellen, het weer van 10 februari 2038 ligt nu al vast, maar in praktijk zal dat niet lukken, zo is het ook met een absolute moraal, ik denk wel dat die er is, maar elke poging tot nu toe die te achterhalen mislukt, en hoe intensiever e poging tot maakbaarheid, hoe groter de tragedie waar deze in eindigt.quote:Als je vervolgens alles wegsnijdt dat onwaar is, dan zal er wel iets overblijven, niet?
Dat is nog maar de vraag dus.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:44 schreef Ryan3 het volgende:
Zie deze text uit mrt 2003: In Duitsland werd onlangs iemand gearresteerd op verdenking van kannibalisme. De verdachte had zijn slachtoffer met diens, gedocumenteerde, toestemming van het leven beroofd en opgegeten. Een typisch geval van consenting adults.
Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden. De enige reden dat het nog in de pseudo hoek zit is omdat onderzoekers die de logische conclusies trekken te maken krijgen met ontslag, stopzetten van subsidie, bedreiging, intimidatie, of simpel weg dood gezwegen worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:40 schreef Ryan3 het volgende:
Echter wat wij scharen onder wetenschap heeft niet alleen (technologische) vooruitgang opgeleverd, óók imperialisme, racisme en uiteindelijk de Holocaust zijn legitieme kinderen van wetenschap en dus Verlichting. Langzaam zou het wetenschappelijk racisme weliswaar als pseudo-wetenschappelijk gefalsificeerd worden - zoals dat bijv. ook met dialectisch materialisme en psycho-analyse zou gebeuren - maar niet alvorens de nodige offers te vragen. Tegelijkertijd zijn bijv. de rechten van de mens, waar men toch ook heel wat Verlichtingsaanspraken op baseert, niet het gevolg van positivisme en dus Verlichting, maar juist van natuurrechtprincipes, van religieuze opvattingen dus.
Ik vond de boeken van Francis Hutcheson enzo wel aardig interessant, en IMO hebben veel andere lui ook postieve dingen toegevoegd. Meest bekend is natuurlijk de club die de Constitutie van de VS in elkaar gingen zetten, en hoe die hebben overwogen om bepaalde dingen erin te zetten. Dingen als dat ieder mens soeverein is, trial by jury, jury nullification enzo hebben er ook weer mee te maken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:09 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het minst slechte dan?
[..]
..., zo is het ook met een absolute moraal, ik denk wel dat die er is, maar elke poging tot nu toe die te achterhalen mislukt, en hoe intensiever e poging tot maakbaarheid, hoe groter de tragedie waar deze in eindigt.
Heb je daar misschien een bronnetje van? Voorzover ik weet is er op dit moment maar één mensenras, een neger en een aziaat om maar wat te noemen, kunnen immers vruchtbare nakomelingen krijgen. Je kan het mensenras wel onderverdelen in ondersoorten denk ik.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:27 schreef Scandum het volgende:
Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden.
Het grappige is juist dat de Amerikaanse grondwet, in tegenstelling tot het Franse revolutie gedachtegoed, aardig sceptisch staat tegenover de maakbaarheidsgedachte. Het hele systeem van de VS is er op gericht om regeren uiterst moeilijk te maken (maar natuurlijk niet onmogelijk).quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:22 schreef NightH4wk het volgende:
Ik vond de boeken van Francis Hutcheson enzo wel aardig interessant, en IMO hebben veel andere lui ook postieve dingen toegevoegd. Meest bekend is natuurlijk de club die de Constitutie van de VS in elkaar gingen zetten, en hoe die hebben overwogen om bepaalde dingen erin te zetten. Dingen als dat ieder mens soeverein is, trial by jury, jury nullification enzo hebben er ook weer mee te maken.
Mwah, het lijkt me bijzonder moeilijk te bewijzen dat 'ras' (waar overigens totaal geen duidelijke definitie van bestaat) werkelijk invloed heeft op iemands intelligentie. Er zijn zo enorm veel bezwaren bij onderzoeksmethgoden en externe factoren die een rol kunnen spelen, dat er nooit een duidelijke conclusie over valt te trekken. En lukrake aannames en onjuiste conclusies hebben de wereld al genoeg leed bezorgdquote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:27 schreef Scandum het volgende:
[..]
Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden. De enige reden dat het nog in de pseudo hoek zit is omdat onderzoekers die de logische conclusies trekken te maken krijgen met ontslag, stopzetten van subsidie, bedreiging, intimidatie, of simpel weg dood gezwegen worden.
Verder ben ik het wel eens met jouw conclusie.
Overigens zouden concrete voorbeelden van dergelijke bedreigingen, intimidaties etc. wel op zijn plek zijn bij een dergelijke beweringquote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:27 schreef Scandum het volgende:
[..]
Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden. De enige reden dat het nog in de pseudo hoek zit is omdat onderzoekers die de logische conclusies trekken te maken krijgen met ontslag, stopzetten van subsidie, bedreiging, intimidatie, of simpel weg dood gezwegen worden.
Verder ben ik het wel eens met jouw conclusie.
Geloof jij maar lekker wat je wilt gelovenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:39 schreef Reya het volgende:
Overigens zouden concrete voorbeelden van dergelijke bedreigingen, intimidaties etc. wel op zijn plek zijn bij een dergelijke bewering
Dat de islam onder vuur is komen te liggen is geen donderslag bij heldere hemel. Daar valt heel veel uit te leggen. En dat er grote zorgen en twijfels bestaan over deze religie lijkt me ook niet onterecht.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:40 schreef Ryan3 het volgende:
...................
Wat blijkt is dat de term Verlichting, vergezeld gaand van een aantal leuzen, in de praktijk voorgesteld wordt als "het goede", waartegen de Islam, als grootste steen des aanstoots, en in haar sleep de multiculturalisten voorgesteld worden als een nakende barbarij. En aldus een manicheïstisch wereldbeeld
Dat is me wat te makkelijk. De wetenschap, of wat mensen dachten dat de wetenschap te melden had, werd gebruikt om bestaande sentimenten een wetenschappelijk keurmerk te geven. Een keurmerk dat veel waarde had en heeft wegens de tastbare resultaten dat wetenschap zo nu en dan levert. (wat vervolgens de vraag oproept wát wetenschap is, en vooral wat niet)quote:........ Echter wat wij scharen onder wetenschap heeft niet alleen (technologische) vooruitgang opgeleverd, óók imperialisme, racisme en uiteindelijk de Holocaust zijn legitieme kinderen van wetenschap en dus Verlichting. Langzaam zou het wetenschappelijk racisme weliswaar als pseudo-wetenschappelijk gefalsificeerd worden - zoals dat bijv. ook met dialectisch materialisme en psycho-analyse zou gebeuren - maar niet alvorens de nodige offers te vragen.
En waar komen die religieuze opvattingen vandaan.quote:Tegelijkertijd zijn bijv. de rechten van de mens, waar men toch ook heel wat Verlichtingsaanspraken op baseert, niet het gevolg van positivisme en dus Verlichting, maar juist van natuurrechtprincipes, van religieuze opvattingen dus.
Daar kan ik me wel in vinden, maar welke behoefte dient bevredigd te worden bij het publiek?quote:Conclusie: we kunnen wellicht stellen dat de politieke ficties die tegenwoordig in zwang zijn op zijn minst inaccuraat zijn en eigenlijk meer als doel hebben te goed te komen aan de psychologische noden van verkondiger en publiek...
Tja zo kom je weer in een andere discussie terecht natuurlijk, over paradigma's en het huidige paradigma geeft dankzij modern gentisch onderzoek aan dat de zogenaamde rassenverschillen slechts skindeep zijn: dwz niet dieper gaan dan de huid. Genetisch kan ik bijv. meer lijken op een willekeuriger Chinees dan op mijn buurvrouw. Maar goed het neemt niet weg dat voortdurend aan de stoelpoten gezaagd wordt van een wetenschappelijk paradigma, vooral als er hiaten geconstateerd worden die niet meer met hulphypothese's kunnen worden opgelost. Maar racisme heeft zich op zich ook verder ontwikkeld; men baseert zich tegenwoordig meer op culturen als onderscheidende factor en schurkt hiermee aan tegen de waan van de dag in de gangbare politiek. Het racisme van tegenwoordig verschilt slechts minimaal (alleen eigenlijk wb consequentie) van de poltieke ficties der Verlichtingsaanhangers, vrees ik...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:27 schreef Scandum het volgende:
[..]
Wetenschappelijk racisme begint weer op te komen, voornamelijk omdat onderzoek na onderzoek grote verschillen in intelligentie aantoont tussen de verschillende rassen die niet door de omgeving alleen verklaard worden. De enige reden dat het nog in de pseudo hoek zit is omdat onderzoekers die de logische conclusies trekken te maken krijgen met ontslag, stopzetten van subsidie, bedreiging, intimidatie, of simpel weg dood gezwegen worden.
Verder ben ik het wel eens met jouw conclusie.
Ik moet met dit soort onderwerpen altijd terugdenken aan die maandagavond dat Fortuyn vermoord werd. Ik woon in Den Haag, en ben die avond het centrum ingefietst om een hapje te eten en kwam, zoals altijd, langs het Binnenhof. Ik zag dat er wat loos was en ben blijven kijken. De meeste mensen die er stonden waren mensen die net als ik de stad in waren, maar dan met hun auto, veel nog netjes gekleed ook. Zij konden de parkeergarage bij Korte Poten niet meer in omdat een dronkenlap een Smart in de fik had gestoken. Verder rende er wat Ado-jochies rond, werden er wat kaarsjes aangestoken, en dat was het wel. Enige tijd later kwamen er welgeteld twee ME busjes aangereden, met in het totaal 19 ME'ers. Die hebben vervolgens, volstrekt onnodig, het pleintje voor het Mauritshuis (20 bij 20 meter) ''ontruimd''.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:58 schreef Ryan3 het volgende:
@Godslasteraar
Waar mij het om gaat is dat er een beeld van "goed" en "slecht" geschapen wordt en gevoelens van superioriteit worden aangekweekt aan de hand van een politieke fictie die op zijn zachtst gezegd nogal kwestieus is. Daarbij wordt en passant door je strot geduwd dat we tegenwoordig zo'n beetje op de rand van de afgrond staan, ook weer even kwestieus.
Ooh, ik denk dat de liberale democratie erg imperialistisch is, al is de effectieviteit van dat imperialisme door Bush's toedoen erg afgenomen. Mischien is de term imperialisme imo wel wat ongelukkig gekozen omdat de liberale democratie géén machtscentrum heeft, of behoeft.quote:De eerste terzijde die ik hierbij stel is dat niet alles wat Verlichting heeft opgebracht per se rozengeur en manenschijn is. De seculiere liberale-democratie mag bijv. in technologisch opzicht weliswaar superieur genoemd worden, in andere culturen associeert men hem vooral met imperialisme, onderdrukking en rassenwaan. De tweede terzijde dat alles wat door die zelfde Verlichtingsaanhangers aangezien wordt als primitief - want niet originerend uit controleerbare bronnen (i.e. goddelijke openbaring e.d.) - niet per se fout is: de morele basis komt nog altijd vooral voort uit religieuze overtuigingen. Als laatste terzijde kun je stellen dat de Verlichtingsaanhangers niet zonder paniekgevoel kunnen. Waar Gerd Leers nl. vooral tegen wil vechten is van Royens notie dat het eigenlijk best nog wel mee valt. Toen ik dat tafereeltje gadesloeg bij B&vD was mijn eerste associatie: "ha, daar hebben we een kwakzalver!".
Dat klopt, maar het gaan nog steeds uit van een soort absolute moraal, maar zien wel in dat mensen er zelf naar moeten leven en dat pressie van bovenaf om ernaar te leven niets oplevert en meestal fout afloopt. Allemaal met self-governance als idee dus. Dingen als liberty of religion zijn juist door Christenen enzo daar ook hard gepushed.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 21:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het grappige is juist dat de Amerikaanse grondwet, in tegenstelling tot het Franse revolutie gedachtegoed, aardig sceptisch staat tegenover de maakbaarheidsgedachte. Het hele systeem van de VS is er op gericht om regeren uiterst moeilijk te maken (maar natuurlijk niet onmogelijk).
Welke?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 13:21 schreef Floripas het volgende:
TS, heb jij dat boek van Michel Foucault soms gelezen (titel is me even ontschoten)?
Die maakt exact ditzelfde punt met exact ditzelfde voorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |