Omdat dat niets te maken heeft met persvrijheid in een land wellicht? Slechts optreden van overheidswege zal hierop van invloed zijn en aangezien de enige rol van de overheid hierin het oppakken (en veroordelen tot een levenslange gevangenisstraf) van de dader is...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:19 schreef Scandum het volgende:
Maar compleet achterlijk dat een land waar een collumist dood geschoten word om zijn mening hoog scoort als het om pers vrijheid gaat.
Je link is fout, gaat naar het lijstje van vorig jaar:quote:Op donderdag 20 oktober 2005 12:01 schreef Hallulama het volgende:
Persvrijheid in VS verslechterd
PARIJS De Verenigde Staten zijn op de jaarlijkse lijst van landen met de meeste persvrijheid twintig plaatsen gezakt, van de 24ste naar de 44ste plek.
De Franse journalistenorganisatie RSF stelt de lijst jaarlijks samen. Oorzaak van de daling is de lechte bescherming van bronnen in de VS. Journalisten moesten het afgelopen jaar in enkele rechtszaken hun bronnen bekendmaken.
Nederland staat op de zesde plek. Het best scoort Denemarken en het slechtst Noord-Korea. Frankrijk ging van de 20ste naar de 30ste plek, omdat de Franse politie mediakantoren heeft doorzocht om informatie over zaken te krijgen.
Bron: NOS Teletekst
---
Natuurlijk willen wij allemaal weten op basis waarvan Nederland op de 6e plek staat.
Iemand?
Meer informatie: Third Annual Worldwide Press Freedom Index
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11716quote:We have taken account not only of abuses attributable to the state, but also those by armed militias, clandestine organisations or pressure groups that can pose a real threat to press freedom.
Persvrijheid heeft daar alles mee te maken, sociale druk is vaak vele malen groter dan overheid bemoeienis. Ik denk dat een levenslange gevangenis straf niet al te veel afbreuk doet. Niemand heeft namelijk zin in de bedreigingen, de moord op van Gogh is maar het puntje van de ijsberg.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:51 schreef kLowJow het volgende:
Omdat dat niets te maken heeft met persvrijheid in een land wellicht?
Behalve als het iets negatief is over het koningshuis.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:55 schreef sp3c het volgende:
Nederland staat zo hoog omdat je van de regering alles maar mag afdrukken onder het mom van persvrijheid of het nu de waarheid is of niet
WTF? Is Pim door de overheid doodgeschoten? Dat wist ik niet! Damn, dat is nog niet eens in de pers geweest! Die persvrijheid is hier echt slechter dan in de rest van de wereld!quote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:19 schreef Scandum het volgende:
Maar compleet achterlijk dat een land waar een collumist dood geschoten word om zijn mening hoog scoort als het om pers vrijheid gaat.
Het staat jou vrij om een bericht in de pers aan te vechten voor de rechter. Je kunt dan rectificatie eisen en een schadevergoeding. Het koningshuis is nou eenmaal rijk, dus die doen dat werktuigelijk. Die hebben een groot budget. Heeft niks met de overheid te maken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:17 schreef Bijsmaak het volgende:
Behalve als het iets negatief is over het koningshuis.
Hallo? Stel jij hier voor dat de overheid zich bezig gaat houden om sociale druk te verlichten? Dwz. dat de overheid zich rechtstreeks met de levens van mensen gaat bemoeien? Dat de overheid de taak van OUDER op zich neemt?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:06 schreef Scandum het volgende:
Persvrijheid heeft daar alles mee te maken, sociale druk is vaak vele malen groter dan overheid bemoeienis.
Ik had 't over van Gogh, en je andere reactie schiet ook ver misquote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:03 schreef RetepV het volgende:
WTF? Is Pim door de overheid doodgeschoten? Dat wist ik niet! Damn, dat is nog niet eens in de pers geweest! Die persvrijheid is hier echt slechter dan in de rest van de wereld!
Mohammed B. symboliseert volgens jou de sociale druk die in Nederland de pers ervan weerhoudt te schrijven waarover zij wil? Hiernaast verwacht je tevens dat er een massaslachting onder journalisten plaats zal vinden?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:06 schreef Scandum het volgende:
[..]
Persvrijheid heeft daar alles mee te maken, sociale druk is vaak vele malen groter dan overheid bemoeienis. Ik denk dat een levenslange gevangenis straf niet al te veel afbreuk doet. Niemand heeft namelijk zin in de bedreigingen, de moord op van Gogh is maar het puntje van de ijsberg.
Het medium is ook belangrijk, via internet kan je goedkoop en vaak anoniem je mening publiceren. Puur door te kijken in hoeverre een overheid het internet reguleert kan je al op een betere lijst uitkomen.
ik zie theo van gogh niet echt als een journalist hoor, meer een filmmaker met een uitgesproken mening en een stukje in de krant waar hij wekelijks zijn gal kon spuien.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 15:10 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Je link is fout, gaat naar het lijstje van vorig jaar:
Third annual worldwide press Freedom index
Trouwens nederland staat gedeeld eerste. En de moord op Theo van gogh is als het goed is wel meegenomen
[..]
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11716
Maar dan is het inderdaad raar dat we gedeeld eerste staan. De andere landen met 0.50 punten hebben volgens mij geen moord op een journalist gehad![]()
Probeer maar niet te raden wat ik verwacht en meen, want dat gaat je niet lukken.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:38 schreef kLowJow het volgende:
Mohammed B. symboliseert volgens jou de sociale druk die in Nederland de pers ervan weerhoudt te schrijven waarover zij wil? Hiernaast verwacht je tevens dat er een massaslachting onder journalisten plaats zal vinden?
Goed, aangezien je het gebeuren rond Mohammed B. als voorbeeld blijft noemen... Heb jij de indruk dat de Nederlandse media geen of te weinig aandacht besteed of durft te besteden aan de islam, moslims, Marokkanen of terrorisme?quote:Op donderdag 20 oktober 2005 21:13 schreef Scandum het volgende:
[..]
Probeer maar niet te raden wat ik verwacht en meen, want dat gaat je niet lukken.![]()
Ik noemde Mohammed B. het topje van de ijsberg. Een massa slachting zal niet plaats vinden omdat de meeste journalisten en de bevolking zelf zich (meestal) gewoon aan het klimaat aanpassen. Het risico om je baan kwijt te raken reken ik ook onder sociale druk, en daar heeft zeker een journalist mee te maken.
Voor een ander gedeelte gaat het onbewust, dit word ook wel zelf censuur genoemt in de trent van ''ich habe est nicht gewusst'. Net als kinderen kunnen ook volwassenen heel goed de realiteit ontkennen. Kijk maar naar mij![]()
Ja, maar dat afkorten van achternamen is een afspraak die lang voor de ontwikkelingen waar scandum het over heeft gemaakt is. Je ziet overigens dat de media (of in ieder geval een gedeelte hiervan) dit tegenwoordig veel sneller/vaker niet doet.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:08 schreef sp3c het volgende:
op het afkorten van achternamen kan ik de Nederlandse media maar bar zelden op zelf censuur betrappen eigenlijk
quote:Minority journalists regularly circulate petitions demanding that un-P.C. colleagues be chastised or fired. They demand meetings with management to discuss editorial transgressions. The chill that this racial mau-mauing exerts on frank reporting is profound. When someone in the newsroom cries "racism," "sexism," or "homophobia," everyone backs away. Even the most dedicated reporters eventually give up and stop following leads on stories they know will never see print, and could even lead to persecution.
Hence, most of the elite media's sins are now sins of omission--the stories never told. Propaganda, as Orwell said, is in what gets left out. This syndrome extends far beyond reporting on crime and policing. To demonstrate "moral neutrality," terrorists are no longer identified as terrorists at many publications; AIDS is misrepresented as a primarily heterosexual disease in the West in order to show sensitivity to gays; troubling realities that plague our urban underclass, like illegitimacy, welfare dependency, and criminal behavior, are ignored. These evasions cause problems to be mis- and undiagnosed, and lead to millions of misspent dollars and unnecessary deaths.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |