Dat is niet zo vreemd. Taiwanezen waren 50 jaren geleden grotendeels Chinezen die voor de communisten waren gevlucht. Daarvoor was Taiwan tig jaren bezet geweest door de Japanners, net als een groot deel van het vasteland van China.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
En ik ben het met je eens wat arrogantie van de Amerikanen betreft, maar dat geld ook voor die Chinese claim op Taiwan, iets arroganters kan ik me bijna niet voorstellen. Maar goed, het enige wat ze durven is blaffen, ze weten dat als ze ook daadwerkelijk bijten, ze hun kop verliezen.
Qua technologisch overwicht zou de VS misschien willen. Ik zeg nadrukkelijk misschien omdat we niet echt weten hoe China er qua leger technologisch voorstaat.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:05 schreef klez het volgende:
[..]
Toch: je bent het er waarschijnlijk mee eens dat bij een conventionele confrontatie (die waarschijnlijk vooral op zee en in de lucht zal worden uitgevochten) tussen China en de VS, China geen partij zal zijn. Bijvoorbeeld als China Taiwan bezet. Hoewel ik denk dat de VS absoluut geen grootschalige militaire confrontatie met China over heeft voor Taiwan, dat is een ander verhaal.
Zoals hier al eerder geschreven, spelen aantallen manschappen nauwelijks een rol. Voor munitie heb je grondstoffen nodig, waar de VS in overvloed toegang toe hebben. Voor China, om over Noord-Korea maar te zwijgen is toegang tot grondstoffen waarschijnlijk de nekslag. Ik ga niet uit van een grondoorlog, btw.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Qua technologisch overwicht zou de VS misschien willen. Ik zeg nadrukkelijk misschien omdat we niet echt weten hoe China er qua leger technologisch voorstaat.
Een ander niet te onderschatten probleem is de munitie. Een tekort aan munitie? tekort aan brandstof? Dan houd alles op.
En als de VS en China met elkaar in oorlog geraken dan denk ik dat Noord-Korea daar ook zijn steentje in zal bijdragen. Dan heb je bij elkaar al 2 miljoen soldaten als het niet meer is. Dit verscpreid over een zeer groot gebied. Dus het idee alleen al dat de VS zal winnen betwijfel ik ten zeerste aangezien ze de munitie niet kunnen aanslepen.
Ik ben het ermee eens dat een grondoorlog een onmogelijke optie is.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:57 schreef klez het volgende:
[..]
Zoals hier al eerder geschreven, spelen aantallen manschappen nauwelijks een rol. Voor munitie heb je grondstoffen nodig, waar de VS in overvloed toegang toe hebben. Voor China, om over Noord-Korea maar te zwijgen is toegang tot grondstoffen waarschijnlijk de nekslag. Ik ga niet uit van een grondoorlog, btw.
Anders wordt het als Rusland dubbelspel gaat spelen, "resource" land nummer 1...
Dat heb ik niet. Maar zet genoeg mannetjes ergens neer in weet ik veel welke plek en je hebt een zeer grote dreiging met een nog groter dreigingsgebied.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:32 schreef Hathor het volgende:
Als jij denkt dat een paar mannetjes met raketwerpers die zich verschuilen in de bergen Raptors en Hornets uit de lucht kunnen schieten, dan heb je waarschijnlijk iets teveel cartoons gezien.![]()
Zo zal het natuurlijk helemaal niet gaan. Geen van beide wil een nucleaire oorlog. Blijft conventioneel over, waarbij de VS volop mogelijkheden heeft China te treffen, terwijl China geen mogelijkheden heeft om de VS te treffen. Omdat er geen grondoorlog is, hoeft de VS ook niets te bezetten. Het gaat hooguit om het volkomen vernietigen van de Chinese infrastructuur, en misschien Taiwan weer opbouwen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 17:20 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat een grondoorlog een onmogelijke optie is.
Maar het aantal manschappen verspreid over een gigantisch groot grondgebied speelt zeer zeker mee. Dit oa doordat je dan spreekt over het spreidingsgebied voor de Luchtmacht welke dan zeer verbrokkeld raakt en weinig effectief kan optreden.
Ok, ik laat de nucleare optie even buiten beschouwing en praat dus over uitschakeling van het VS luchtwapen igv een VS luchtaanval op China.
Ook het landschap zal meespelen waarin een klein groepje soldaten met raketten zich goed kunnen verschuilen en zodoende beetje bij beetje de VS luchtmacht uithollen.
Het aantal van grondstoffen in China ken ik niet. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat deze niet aanwezig zijn.
Munitie is op zich gemakkelijk te maken, en dit kan in elk huis gebeuren indien men een beetje kennis heeft.
Ik vrees dat je de VS iets teveel overschat, al zal ik de VS zeer zeker niet onderschatten. Dat laatste is een zware doodzonde in de krijgsleer.
Never underestimate your enemy!!
Het begin zal natuurlijk een Chinese aanval op Taiwan zijn, ik denk niet dat de eerste reactie van de VS daarop het bombarderen van een stad zal zijn, als er al een militaire reactie komt zal die gericht zijn op het uitschakelen van Chinese troepen op Taiwan.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de VS zou kunnen beginnen met wat bommen op Peking, eens kijken hoe men reageert...
Beetje interessant doen over oorlog is daarnaast altijd leuk natuurlijk, ook voor defensiebudgetten.quote:In an interview just before he won the Nobel Prize in economics, Joe Stiglitz explained to me that China's huge financial surge -- a stunning 9.5% jump in GDP this year -- began with the government's funding and nurturing rural cooperatives, fledgling industry protected behind high, high trade barriers.
It is true that China's growth got a boost from ending the bloodsoaked self-flagellating madness of Mao's Cultural Revolution. And China, when it chooses, makes use of markets and market pricing to distribute resources. However, Chinese markets are as free as my kids: they can do whatever they want unless I say they can't.
Yes, China is adopting elements of "capitalism." And that's the ugly part: real estate speculation in Shanghai making millionaires of Communist party boss relatives and bank shenanigans worthy of a Neil Bush.
It is not the Guangdong skyscrapers and speculative bubble which allows China to sell us $162 billion more goods a year than we sell them. It is that China's government, by rejecting free-market fundamentalism, can easily conquer American markets where protection is now deemed passé.
And that is why the yuan has kicked the dollar's butt.
America’s only response is to have Alan Greenspan push up real interest rates so we can buy back our own dollars the Chinese won in the export game. The domestic result: US wages drifting down to Mexican maquiladora levels.
Am I praising China? Forget about it. This is one evil dictatorship which jails union organizers and beats, shackles and tortures those who don't kowtow to the wishes of Chairman Rob -- Wal-Mart chief Robson Walton. (Funny how Mr. Bush never mentions the D-word, Democracy, to our Chinese suppliers.)
http://www.gregpalast.com/detail.cfm?artid=447&row=1
ze hoeven ook niet op het grond gebied te komen.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:31 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet met je mee eens.
Chinezen zijn ontzettend sluw. Ze lijken heel onderdanig en 'lief', maar ondertussen. Ze zijn meesters in deceptie. Reken er maar niet op dat Amerika 'een weekje nodig heeft'. Dat dachten de Duitsers ook met bepaalde landen... China zal het nooit toelaten dat Amerikanen op haar grondgebied komen met oorlog. Als dat gebeurt, heb je een wereldoorlog.
Als China op deze weg doorgaat, met de economie en investeringen in defensie, kan toch de wereldkaart over 15 jaar flink geschud zijn.
ik denk het niet als het puntje bij paaltje komt steunt europa en rusland toch de vs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:20 schreef ErwinRommel het volgende:
Het is ook allemaal speculatie en ook ik zie geen 3e wereldoorlog komen. Zal hooguit een handelsoorlog worden. We hadden eerst de wereldoorlog, toen de koude oorlog, en ik denk dat het volgende offensief van grootmachten zich op financieel gebied zullen afspelen met een zgn 1e wereldhandels oorlog.
het opdrijven van prijzen wereldwijd totdat zich er een schare achter een partij gaat staan en zodoende de andere partij lam legt. Zo zie ik een conflict tussen China en haar bondgenoten en de VS en haar bondgenoten anderzijds.
Qua wapengekletter denk ik dat China zal winnen. En nee, ik heb daarvoor geen cartoon nodig.
Een kwestie van tijd zal het zijn voordat China de VS voorbij zal streven.
Ze hebben een technologische achterstand van ruwweg 30 jaar, en die was nog veel groter geweest als als de regering Clinton niet had zitten slapen toen de Chinezen weer eens wat kwamen spioneren. Je mag dus rustig stellen dat de Chinezen zich geconfronteerd zien met een gapend gat, dat alleen overbrugd kan worden als de Amerikanen met zijn allen effe 30 jaar op vakantie gaan. Nooit dus.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:20 schreef ErwinRommel het volgende:
Het is ook allemaal speculatie en ook ik zie geen 3e wereldoorlog komen. Zal hooguit een handelsoorlog worden. We hadden eerst de wereldoorlog, toen de koude oorlog, en ik denk dat het volgende offensief van grootmachten zich op financieel gebied zullen afspelen met een zgn 1e wereldhandels oorlog.
het opdrijven van prijzen wereldwijd totdat zich er een schare achter een partij gaat staan en zodoende de andere partij lam legt. Zo zie ik een conflict tussen China en haar bondgenoten en de VS en haar bondgenoten anderzijds.
Qua wapengekletter denk ik dat China zal winnen. En nee, ik heb daarvoor geen cartoon nodig.
Een kwestie van tijd zal het zijn voordat China de VS voorbij zal streven.
verwacht wordt dat in de komende tien jaar de Chinese economie zeker jaarlijks met vijf procent harder zal groeien dan de Amerikaanse. Dan kom je al aardig in de buurt hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:14 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ze hebben een technologische achterstand van ruwweg 30 jaar, en die was nog veel groter geweest als als de regering Clinton niet had zitten slapen toen de Chinezen weer eens wat kwamen spioneren. Je mag dus rustig stellen dat de Chinezen zich geconfronteerd zien met een gapend gat, dat alleen overbrugd kan worden als de Amerikanen met zijn allen effe 30 jaar op vakantie gaan. Nooit dus.
2 weken vinden ze al lang...quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:14 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ze hebben een technologische achterstand van ruwweg 30 jaar, en die was nog veel groter geweest als als de regering Clinton niet had zitten slapen toen de Chinezen weer eens wat kwamen spioneren. Je mag dus rustig stellen dat de Chinezen zich geconfronteerd zien met een gapend gat, dat alleen overbrugd kan worden als de Amerikanen met zijn allen effe 30 jaar op vakantie gaan. Nooit dus.
Ook de interne problemen zullen evenredig blijven groeien. Daarnaast is China ecologisch één grote smerige bende. Ook dit soort issues zullen in de toekomst een rol gaan spelen.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:42 schreef boskov het volgende:
[..]
verwacht wordt dat in de komende tien jaar de Chinese economie zeker jaarlijks met vijf procent harder zal groeien dan de Amerikaanse. Dan kom je al aardig in de buurt hoor.
De economie heeft in deze niets te maken met militaire ontwikkelingen, en daarin lopen ze toch behoorlijk achterop.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 22:42 schreef boskov het volgende:
[..]
verwacht wordt dat in de komende tien jaar de Chinese economie zeker jaarlijks met vijf procent harder zal groeien dan de Amerikaanse. Dan kom je al aardig in de buurt hoor.
oh?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 00:47 schreef Hathor het volgende:
[..]
De economie heeft in deze niets te maken met militaire ontwikkelingen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |