Er zijn ook goede ontwikkelingen aan de Tweede Fase. Een goed aspect vind ik de profielkeuze. Hierdoor wordt een student dermate breed opgeleid dat deze in het hoger onderwijs nog bijna alle richtingen uit kan. Dit is zeker een goede ontwikkeling. Ook is het goed dat een student verder leert kijken dan zijn neus lang is. Zo ben ik bijvoorbeeld met CKV naar een opera van Macbeth gegaan en dat had ik anders nooit gedaan. Dit heeft mijn culturele horizon weldegelijk verbreed. De vakken ANW en CKV dienen inhoudelijk flink veranderd te worden, maar het achterliggende idee is wat mij betreft in orde.
quote:
Op zondag 6 november 2005 20:49 schreef Timmehhh het volgende:In principe zou alleen Engels Nederlands en Wiskunde A verplicht moeten worden gesteld en de rest wordt dan gewoon keuzevak of keuzeprofiel. Zo kunnen de leerlingen die echt goed en geinteresseerd zijn in het vak het vak kiezen en kan het niveau van het vak ook omlaag,.
Hier ben ik het dus mee oneens. Middelbaar onderwijs moet breed zijn. Veel studenten maken op 14 jarige leeftijd nou eenmaal geen weloverwogen keuze. Met de huidige profielen kan een student nog bij vele opleidingen aankloppen en is deze breed gevormd. Ook vind ik dat studenten naar bepaalde dingen met een andere invalshoek moeten kunnen kijken en niet alleen binnen hun eigen vakgebied blijven. Dat kan in het hoger onderwijs goed genoeg. Ook het feit dat mensen dan een pretpakket gaan kiezen waarna ze op de universiteit alleen nog maar Nederlands kunnen studeren vind ik een slechte ontwikkeling.
Het grootste probleem op het VWO is de talen. Iedereen moet Frans én Duits doen (lezen), maar na al dit werk blijkt het rendement bedroevend laag. Ik ken bijna niemand meer die een woord Frans of Duits spreekt. Ik denk dat ze beter over kunnen gaan naar het leren van één taal en het goed leren van deze taal. Universitair rendement op het gebied van talen is veel beter, dus daar moet toch van geleerd kunnen worden. Ook de kennis van Engels is gewoon niet goed. Op het hoger onderwijs worden veel vakken in het Engels gegeven en het Engels is gewoon een cruciale taal. Deze wordt al een stuk beter beheerd dan de andere talen, maar ik denk dat de teksten van een hoger niveau moeten zijn om het niveau van het hoger onderwijs aan te kunnen. Ikzelf ben altijd heel erg internationaal georienteerd geweest, maar binnen mijn vriendenkring hebben veel mensen moeite met Engels. Vooral het uitspreken ervan.
Bij wiskunde worden er veel te weinig uren gegeven. De student moet alles thuis maken en in de les worden de antwoorden op het bord gekalkt. Er wordt niets geleerd en weinig klassikaal goed uitgelegd. Het lijkt wel of er te veel stof is met te weinig tijd waardoor er voor het fatsoenlijk uitleggen van de stof geen tijd meer is.
Het idee van de vrije studieuren is wel mislukt. Er wordt alleen maar gefraudeerd met het aantal uren en het voegt weinig toe aan het vormen van de student. Alleen jezelf in een kamertje opsluiten, ouwehoeren om zo een uurtje door te komen. Daar heeft een student gewoon niets aan. Deze uren kunnen beter afgeschaft worden en ingevuld worden met specifieker onderwijs.
En als laatste vind ik dat het klimaat op de middelbare school gewoon slecht is. Vaak is er geen orde in de klas, doet iedereen maar wat (of eigenlijk niets) en intimideren mensen elkaar. Op het hoger onderwijs heb ik dit nooit ondervonden, is de sfeer beter en leer je ook nog eens iets.
[ Bericht 12% gewijzigd door Athlon_2o0o op 07-11-2005 17:27:11 ]