Wat is er mis met die vergelijking dan? 't Is niet zo dat de nazi's worden vergeleken met de Amerikanen ofzo toch?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 23:23 schreef Timmehhh het volgende:
Same here, damn wat had ik hekel aan dat onzinvak, CKVen die kuttaal Frans
. En voor CKV moest ook nog eens alles voldoende zijn anders mocht je niet meedoen aan examen
.
Op het einde van het schooljaar kregen we een "eindgesprek" die je ook voldoende moest afsluiten. Die leraar was zo'n communist en ik moest vertellen dat Amerika goed te vergelijken was met Duitsland anno 1945. Dat heb ik met weerzin gedaan. Verder moest ik mijn mening geven over het feit dat CKV misschien in de toekomst weer werd afgeschaft. Heb maar gezegd wat die horen wou zodat ik dat vak uiteindelijk toch met een voldoende kon afsluiten. Damn ik kan me er echt gigantische kwaad om maken...![]()
![]()
Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.quote:Want dat is ook heel opvallend, vindt Buruma uit Nijmegen: de verschillen tussen de scholen zijn enorm toegenomen. ‘Er zijn scholen die uitstekende studenten leveren, maar er zijn ook scholen waarvan de studenten helemaal niets kunnen.’
We zitten in een vicieuze cirkel waar we niet uit kunnen. Het onderwijs wordt slechter, daardoor worden mensen dommer, gevolg is dat ze op rechtse partijen gaan stemmen, en daardoor wordt het onderwijs weer slechter.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 12:29 schreef Mwanatabu het volgende:
Iedereen weet het dus, nu komt er weer zo'n geluid van mensen die het kunnen weten.
MAar gaat er iets veranderen? Denk van niet
dat is toch basis stof voor het vwo wis b1 en hoger ik heb het in ieder geval gehadquote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:42 schreef Quinazoline het volgende:
Knap dat ze daar nu al achter zijn, zeg. Ik ben van de tweede lichting tweedefaseleerlingen. Bij ons in het jaar zaten ook nog wat mensen die oude stijl hebben gedaan. Die wisten beduidend meer dan 'wij'. Ook het niveau van wiskunde was verschrikkelijk laag. Bij mij is dat helaas nog steeds niet goedgekomen, dus ik blijf achter de feiten aanlopen. Hadden ze me op het VWO maar gewoon leren integreren/diffrentieren, dan had ik nu niet zo'n probleem gehad met verschillende vakken.
ik had het zelfde Kwa tijdrovendheid van de bezigheidstherapievakken heb vorig jaar mijn nt en ng diploma gehaald)quote:Op woensdag 19 oktober 2005 22:45 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Ik stond destijds ook op het Malieveld Binnenhof omdat ik de Tweede Fase te zwaar vond.
Alleen is mijn definitie van 'zwaar' waarschijnlijk anders dan jouw definitie: ik als echte beta N&T'er protesteerde tegen tijdrovende onzinvakken zoals CKV, en Frans-1 EN Duits-1 voor N&T'ers.
Heb je enig idee hoeveel tijd ik destijds kwijt was aan 'culturele activiteiten' en het schrijven van verslagen voor al die culturele acitiviteiten?
Ik als N&T'er heb Frans-1 EN Duits-1 moeten volgen. Daar ben ik uiteindelijk op blijven zitten, want hoger dan een 3 haalde ik niet. Wat heb ik uiteindelijk opgestoken van beide talen? Helemaal niets. Als het aan mij lag zou CKV voor N&T'ers moeten worden afgeschaft en zouden N&T'ers moeten kunnen kiezen voor volwaardig onderwijs in 1 taal ipv half onderwijs (alleen lezen) van Frans EN Duits.
Ander voorbeeld:
ANW was ook een onzettend zwaar vak. Moeilijk? Nee, absoluut niet. Maar gvd, wat kosten die verdomde praktische opdrachten veel tijd. Veel kostbare tijd die ik beter had kunnen besteden aan sommetjes voor Wiskunde, Scheikunde en Natuurkunde.
Ik weet niet hoe het nu zit met ANW en CKV in de Tweede Fase, maar ik had voor die staking al 1,5 jaar Tweede Fase eropzitten en heb dus niet geprofiteerd van eventuele verlichtingen.
Gatverdamme, ik krijg weer helemaal jeuk als ik terugdenk aan Frans-1, CKV, etc. Ben blij dat ik er van af ben...
ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 12:30 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Het is dus voorbarig om de tweede fase failliet te verklaren. Het is dus blijkbaar mogelijk om een goede invulling er aan te geven op middelbare scholen. Als we nou eens kijken waarom die scholen het wel goed kunnen doen, dan kan de algehele situatie wellicht verbeterd worden.
Bovendien vind ik de invoering van CKV helemaal geen slecht idee. Middelbaar onderwijs moet mensen ook voorbereiden op burgerschap en niet enkel studenten in spe opleiden.
Een brede algemene vorming van leerlingen vind ik erg waardevol maar dat vereist inderdaad een goede uitvoering. Ik ben zelf pre-tweede fase, dus ik kan de uitvoering niet beoordelen, maar ik heb wel diverse CKV-onderwijssites bekeken en de inhoud op zich leek me niet verkeerd. Maar dit is op zich een eigen topic waard.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 19:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ckv moest je kunstig vormen en dat deden ze door onzinnige dingen verplicht te stellen waar de educatieve waarde nihil van was.
ok nog zoiets van de 2de fase alles staat in planners protocollen en formulieren
Zeg dat wel, op zich maken die vakken mij niet uit, maar om daar nu je tijd aan te gaan verdoen. Ik heb zelf gelukkig alle talen m.u.v. Engels kunnen dumpen. Die verplichte brede vorming is een essentieel punt wat mis is aan de 2e fase; mensen moeten zich kunnen richten op hetgeen waar ze goed in zijn. Door mensen te dwingen om, voor hen, volkomen niet boeiende vakken te kiezen gaan de cijfers voor de belangrijke vakken alleen maar omlaag.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 16:42 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik ben blij dat ik geen Duits of Frans in mijn eindpakket had. Anders had ik het helemaal niet gehaald.
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:08 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het zal wel weer zo'n uitvinding van die wereldvreemde OCW lieden zijn geweest; generalisten kweken in plaats van specialisten. Daar heeft de maatschappij echt wat aan.
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 20:32 schreef Avani het volgende:
Met Engels heb ik een vaag tijdschrift gelezen, wat ver onder het niveau van de examens lag.
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.quote:Op donderdag 20 oktober 2005 20:20 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Specialisatie is imho niet de primaire taak van het middelbare onderwijs. Leerlingen voorbereiden op goed burgerschap en voorbereiden op het vervolgonderwijs zijn de twee belangrijkste taken. In principe heb je al een stuk specialisatie door de profielkeuze. Echte specialisten worden gekweekt in het tertiar onderwijs.
Ze moeten wel. In tegenstelling tot het beoogde doel, heeft de gemiddelde Tweede Fase student de zelfdiscipline van een zak hooi.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:27 schreef nixxx het volgende:
en het grappige is dat de trend op veel universiteiten en hogescholen steeds schoolser wordt. Verplichtte colleges enz..
Vroeger was alles beter
Eenschquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Amen. En mijns inziens is het aanbieden van vreemde talen daar een wezenlijk onderdeel van. Eenieder die weleens een boek (B.v. Homo Ludens) van Johan Huizinga -- 's Neerlands bekende geschiedkundige wiens naam thans zelfs geschiedenisstudenten onbekend blijkt te zijn -- heeft gelezen, zal zich verbazen over de talenkennis die de auteur aanneemt. Citaten uit het Engels, Frans en Duits worden niet vertaald. Deze staan domweg door de tekst heen; Latijnse en Griekse citaten worden, tenzij ze te gangbaar zijn, eenmaal van vertaling voorzien. Quot linguas calles, tot homines vales.
Ik denk niet dat een schrijver vandaag de dag nog zou overwegen dit te doen. De talenkennis van Nederlanders holt achteruit; ondanks onze eigen overtuiging dat ons Engels near-native is. Nietzsche sloot zijn gymnasiumperiode af met een opstel in het Latijn. Ook nu worden er nog veel boeken voor Latijnse prozaschrijven gebruikt die oorspronkelijk voor middelbare scholieren bedoeld waren. Afgezien van het nut van zulke zaken, waar je over kunt twisten, lijkt het mij wel degelijk een aanwijzing dat er op de middelbare school veel meer mogelijk moet zijn, en was, dan er in de Tweede Fase gepresteerd wordt. Het dunkt mij niet dat de leerlingen zoveel dommer zijn geworden.
Ook wat natuurkunde en wiskunde betreft valt alleen maar op te merken dat er jaar na jaar onderdelen geschrapt worden uit het eindexamen, dat mensen van hun stoel vallen als ze het begrip afgeleide op de universiteit voorgeschoteld krijgen, om vervolgens bij het begrip primitieve een kleine hartverzakking op te lopen. Geschiedenis is nog zo'n vak waarbij het tegenwoordige begrip is gedegradeerd tot een verzameling onsamenhangende feitjes en weetjes die door de leerling absoluut niet meer in perspectief gezien kunnen worden. (Gelukkig hoeven we geen jaartallen mee te kennen!)
Net zoals een goed begrip van basale wiskunde ontzettend helpt om te zien een nieuw onderwerp in bestaande patronen past, hoe je je hoofd niet hoeft te breken over partieel integreren als je de productregel uit het differentiëren kent (die overigens direct weer uit de kettingregel volgt), is een goede kennis van de Nederlandse grammatica essentieel om een beetje gestructureerd een vreemde taal te kunnen leren (zelfs voor Engels is het wel fijn om te weten wat een bijwoord is). Dat je in staat bent het allemaal op te kunnen zoeken is leuk en aardig, maar het geeft je zelfs voor een specialisme een te beperkte basis. En met die basis is het zo veel gemakkelijker om nieuwe stof te begrijpen en op te nemen. (Voor studenten: Heb je je ooit weleens teruggekeken hoe lang je op de middelbare school over een wiskundehoofdstuk of een paar grammaticaregeltjes bij Engels, of drie kantjes papier bij geschiedenis of een boek bij Duits mocht doen?)
Wat mij betreft wordt de basis die in het middelbaar onderwijs gelegd wordt een stevige. En dán mag er geklaagd worden dat het zwaar is. Doch het gemiddelde tempo op een universiteit en middelbare school verschilt dusdanig dat alleen een tussenliggende zomervakantie mij niet voldoende uitleg lijkt om te verklaren hoe mensen opeens dit hoge tempo wel kunnen accepteren. Volgens mij moet het huidige VWO duidelijk in vier jaar kunnen, en kan er nog twee jaar bijgeschaafd worden.
Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:48 schreef Blazkowich het volgende:
Ik ben ook een product van dit systeem en ik kan van harte beamen dat een VWO diploma tegenwoordig geen moer meer voorsteld.
Dat denken die Tweede-Fase-filosofen ja. Maar een leerling weet eenvoudig niet hoe belangrijk die dingen zijn in het vak. Dat moet eerst een leraar vertellen (zo maak je van je leerlingen intelligente robots ) óf hij moet zelf op onderzoek uit (daar krijg je vrije, nieuwsgierige mensen van).quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 14:27 schreef TC03 het volgende:
Overigens, als je als eerstejaars student niet weet wat afgeleides, primitieven en het getal e betekent... Dan ligt dat toch echt aan jezelf!
Dat ligt ook een beetje aan de leerling zelf. In mijn geval: ik heb mezelf wel de discipline aangeleerd om niet te spieken in de nakijkboekjes, maar om die boekjes te gebruiken waar ze voor geschreven zijn: het nakijken van de opgaven die ik zelf heb gemaakt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:51 schreef -DailaLama- het volgende:
Bij de Tweede Fase die ik heb gehad, werd ik echt niet gestimuleerd om zelf op onderzoek te gaan.Eerder hoe je slechte verslagen in elkaar kunt flansen en hoe je kunt frauderen met nakijkboekjes. Ze hadden gewoon veel strenger moeten zijn en die nakijkboekjes moeten wegflikkeren.
Wie heeft de Tweede Fase eigenlijk bedacht? Adelmund of heeft zij alleen leiding gegeven aan de invoering ervan?quote:Als bewindsvrouw voerde ze in 1998 en 1999 verlichtingsmaatregelen door voor de tweede fase havo/vwo, nadat vanuit het onderwijs bezwaren waren gemaakt tegen de zwaarte van het studieprogramma.
Die andere was alquinquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:58 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
WASP, Reporter ... en dan was er nog een.
Mên wat een onzin was dat. Dan moest je een aantal verplichte woorden uit die tekst leren en een aantal woorden die je zelf vrij mocht kiezen die je niet wist.
Of BBC-programma's kijken en dan een heel vaag verslagje schrijven waar het programma over ging.
Wat een onzin zeg.
Spreekvaardigheid heb ik echt gemist met Engels. Ik kan nu op vakanties heel moeilijk uit mijn woorden komen. En de grammatica (met schrijfvaardigheid) raak ik met de jaren ook steeds meer kwijt.
Bij Duits-1 en Frans-1 werd je geacht zelf je vragen na te kijken in de mediatheek. Wij zaten in een N&G/N&T klasje dus er hing echt een sfeer van "we schrijven het gewoon over uit het nakijkboek".
Dat gevoel heb ik ook, en dan vooral bij de talen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:42 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik heb in de eerste 3 jaar eigenlijk meer geleerd dan in de laatste 3 jaar ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |