welke ik van m'n vader heb gekregen. Ik blijf dit dus ook zeker volgen.quote:In het voorjaar van 2000 verscheen het achtste boek van Ant.P. de Graaff, Vertel het je kinderen, veteraan. Het werd een groot succes: binnen drie maanden moest er een herdruk komen. Opnieuw maakte het boek veel los. Tal van verhalen, brieven, faxen uit Indonesië en foto’s kwamen op de auteur af. Uniek materiaal, waar iets mee moest gebeuren. Een negende boek kon niet uitblijven. Het werd Levenslang op patrouille. Daarvan is opnieuw na enkele maanden een herdruk nodig; evenals een derde druk van Vertel het je kinderen, veteraan. Het aantal oud-Indië-gangers dat nog altijd ‘op patrouille’ is, is groot. Naast hun ervaringen is er in deze boeken ook ruimte voor de volgende generatie. De kinderen die met hun vader naar Indonesië reizen, die dozen met foto’s en aantekeningen vinden, die eindelijk, eindelijk met hun vader aan de praat raken.
Ik heb zelf deze hele serie, welke ik via het VI op de kop kon tikken. Eerste druk uiteraardquote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:27 schreef Saabmobiel het volgende:
Doet me denken aan:
[afbeelding]
[..]
welke ik van m'n vader heb gekregen. Ik blijf dit dus ook zeker volgen.![]()
Kan iemand me uitleggen wat t v p betekend?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:01 schreef Koenz0r het volgende:
t v p !
Terugvindpost. Dan kan diegene dit topic terugvinden in zijn myAT.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:24 schreef ErwinRommel het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat t v p betekend?
Ok, ik snap er de ballen van maar goed. Schijnt dus niet meer te mogen al weet ik niet waarover het gaat.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:42 schreef dwerg het volgende:
[..]
Terugvindpost. Dan kan diegene dit topic terugvinden in zijn myAT.
tvp's plaatsen mag overigens niet meer.
Waarom had je je Rode Kruis armband en kaart op de observatiepost achtergelaten?
gokje: als medic mag je je verder niet bemoeien met gevechtshandelingen, maar alleen gewonden verzorgen. Dan mag er eigenlijk ook niet op je geschoten worden. Maar als je als medic met een wapen rondhuppelt, dan ben je dus geen medic, maar gewoon soldaat. Als je dat wel een rood kruis draagt overtreed je volgens mij de conventie van genevequote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:42 schreef dwerg het volgende:
[..]
Terugvindpost. Dan kan diegene dit topic terugvinden in zijn myAT.
tvp's plaatsen mag overigens niet meer.
Waarom had je je Rode Kruis armband en kaart op de observatiepost achtergelaten?
Het is ook niet echt belangrijk, maar je vroeg het, dus gaf ik antwoord.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok, ik snap er de ballen van maar goed. Schijnt dus niet meer te mogen al weet ik niet waarover het gaat.
Duidelijk.quote:Waarom ik mijn rode kruis armband plus kaart op de OP heb laten liggen is als volgt:
- knip-
Was dus eigenlijk meer een persoonlijke keuze, in het belang van de groep.
Om het laatste aan te halen, nee. Ik ben nu na 11 jaar niet meer terug gegaan naar de plaatsen waar ik ben geweest. Wellicht dat die tijd nog eens zal komen.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:53 schreef Saabmobiel het volgende:
Ik ben zeer benieuwd naar jouw boek. Goed van je om het op papier (en Fok!) te zetten. Er wordt al zo godsgruwelijk weinig verteld over de inzet van Nederlandse militairen in buitenlandse operaties, dus alle beetjes helpen voor de buitenstaanders!
Ik ben zelf in 2000 in Bosnië geweest (via Srpska, Sarajevo naar Gorazde met een vrachtwagen vol hulpgoederen meegereden.) Een schitterend land, en inderdaad: heuveltje op, heuveltje af.
Ben je trouwens al weer in Srebrenica geweest?
Nixxx, als er geschoten wordt, weet niemand iets van welke conventie dan ook af..quote:Op woensdag 19 oktober 2005 17:55 schreef nixxx het volgende:
[..]<knip>
...overtreed je volgens mij de conventie van geneve
Ik dacht dat dit een topic was voor alle veteranenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 22:36 schreef Mirel het volgende:
Opa_Vertelt, jij moet ook een topic openen!![]()
Zó herkenbaar..quote:Hij zei ook altijd dat er niks te beleven was, maar kon toch uren vertellen over zijn tijd daar.
Geen sorry, plaats je verhaal. Veteranen moeten een plaats hebben. Laat dit topic welke geopend is door mij ook jou niet weerhouden om iets neer te zetten.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 23:06 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit een topic was voor alle veteranen(sorry ErwinRommel)
Maar als ik niet zo'n belabberde schrijver was, kon k wel tig topics voltypen..
Heb er gezeten tot 1996, aantal keren gewond geraakt, een tweetal keer bijna fataal.
Veel slechte dingen meegemaakt, maar ook wel (klinkt misschien raar) de meest mooie in mijn leven.
Zoals Dwerg zo treffend schreef:
[..]
Zó herkenbaar..
Opa!! ik heb zeer veel verhalen klaarliggen voor de pers, zoals je weet ben ik van plan om mijn verhaal aan te bieden aan een uitgever welke ik nog via het VI wil gaan benaderen.quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:10 schreef Opa_vertelt het volgende:
Zeg ErwinRommel, vertel nog eens iets..
Yep, 1e korps. Ik zat tussen de eersten van het toen pas opgerichte Armija BiH.quote:Op maandag 24 oktober 2005 18:02 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Geen sorry, plaats je verhaal. Veteranen moeten een plaats hebben. Laat dit topic welke geopend is door mij ook jou niet weerhouden om iets neer te zetten.
Wat ik begrepen heb, je streed samen met de Bosniers?
Zo ja dan heb ik een vraag aan jou.
Poeh.. Niet bij naam, ben ik bang..quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:58 schreef ErwinRommel het volgende:
Opa, ken jij nog leden van het 7e Korps BiH?
Sarajevo heb ik niet geweest, wel vele andere plekken.
En waarom niet? Kun je dat ook motiveren?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:02 schreef Smaakpolitie het volgende:
Soldaten, daar word ik niet vrolijk van.
Het 7e werd opgericht in Srebrenica met als commandant Naser Oric.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:13 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Poeh.. Niet bij naam, ben ik bang..
7e zat toch in Travnik? Ken alleen hun kom., Meho Alagic (ofzo)
Zo, zat ik er ff flink naast zegquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:17 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het 7e werd opgericht in Srebrenica met als commandant Naser Oric.
Rondom zaten de Servische Skelani Brigade waarvan gellof ik Kolonel Vukovic commandant was.
Anton P. de Graaffquote:Op maandag 31 oktober 2005 15:56 schreef -calimero- het volgende:
Dat was jij, marinier (schrijven weet ik niet meer) over Nederlands-Indië
Ik ga heel benieuwd zijn naar je boek.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:13 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat gaat gestaag door maar wegens veel werkzaamheden gaat het wat langzamer dan ik gehoopt had. Maar het komt er aan
Volgens mij waren de Dutch-batters met dusdanig weinig mensen dat ze geen schijn van kans hadden om ook maar iets tegen te houden. Dan kan je kiezen om of, de mensen die gedeporteerd werden tot het laatst bij te staan en nog zo goed mogelijk te helpen hoe moeilijk ook. Of de Serven proberen te stoppen met als heel groot risico dat het tot een internationaal conflict komt en een plaatselijk bloedbad.quote:Op woensdag 22 maart 2006 20:38 schreef Astrix het volgende:
Ik heb een vraag waar ik al jaren geen antwoord op heb kunnen krijgen.
Ik geef niemand de schuld en dit is dan ook geen verwijt maar iets wat mij bezig houd.
Dutch-bat had als taak om de mensen in Sebrenica te beschermen en Dutch-bat en dat deden ze zo goed en kwaad als dat kon. Alle regeringen ( klootzakken) lieten Dutch-bat en de mensen aan hun lot over en ondanks vele verzoeken om meer vuurkracht moesten ze het doen met een paar wapens.
Maar nu komt het, wanneer besluit een soldaat dat hij of zij geen bescherming meer hoeft te bieden aan de burgers waarvoor hij of zij verantwoordelijk is?
Die mannen werden afgevoerd en iedereen wist dat ze gedood zouden worden, waarom liet Dutch-bat dat toe?
Ik zag gisteren een docu over de geallieerden die Duitsland veroverden en waarbij er soms meer dan tienduizend doden per dag vielen. Waarom gaven die mensen wel hun leven en Dutch-bat niet?
In die docu van gisteren werd de bevolking van steden, die bij concentratiekampen lagen, gedwongen om te gaan kijken wat er was gebeurd in die kampen. De bevolking werd verweten dat ze dat hadden toegestaan, maar had die bevolking wel een keus?
Dat is ook de vraag bij Dutch-bat, als je die moslim mannen had willen beschermen kan dat dan?
Wat zou er gebeurd zijn als Dutch-bat tegen de orders in een muur had gevormd tussen de Serven en de moslim mannen? Hadden de Serven dan doorgezet en was de internationale gemeenschap dan eindelijk in actie gekomen?
Zijn orders belangrijker dan menselijk gevoel?
Ja maar wat zou jij doen als er mensen voor je ogen worden afgevoerd?quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:29 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Volgens mij waren de Dutch-batters met dusdanig weinig mensen dat ze geen schijn van kans hadden om ook maar iets tegen te houden. Dan kan je kiezen om of, de mensen die gedeporteerd werden tot het laatst bij te staan en nog zo goed mogelijk te helpen hoe moeilijk ook. Of de Serven proberen te stoppen met als heel groot risico dat het tot een internationaal conflict komt en een plaatselijk bloedbad.
Als die soldaten ook vonden dat Karremans stond te bibberen dan hadden ze het commando over kunnen nemen als dat de moslimmannen had kunnen redden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:09 schreef Viajero het volgende:
Ok, ten eerste: de soldaten daar verwijt ik niets. Ik ben er trots op dat ze daar waren.
Dit geldt echter niet voor Kolonel Karremans. Ik denk nl dat als hij iets meer lef had gehad hij de enclave had kunnen beschermen.
Wat als hij tegen Mladic had gezegd: Wij blijven in de enclave, als je binnenvalt schieten we. Als je terugschiet heb je ruzie met de hele NAVO en wordt jouw hele rebellenlegertje naar de hel geblazen. So, do you feel lucky, punk?
Misschien onrealistisch, maar ik schaam me echt voor hoe hij stond te bibberen tegenover Mladic. Een soldaat, en zeker een commandant onwaardig.
Erwin Rommel, wat denk jij? Had hij Mladic kunnen overbluffen? En hoe denk je eigenlijk over Karremans?
Ze wisten dat het in een bloedbad zou eindigen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 22:29 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Volgens mij waren de Dutch-batters met dusdanig weinig mensen dat ze geen schijn van kans hadden om ook maar iets tegen te houden. Dan kan je kiezen om of, de mensen die gedeporteerd werden tot het laatst bij te staan en nog zo goed mogelijk te helpen hoe moeilijk ook. Of de Serven proberen te stoppen met als heel groot risico dat het tot een internationaal conflict komt en een plaatselijk bloedbad.
Wat hadden ze wat jou betreft dan moeten doen? Het vuur openen op een overmacht van Serven terwijl ze zelf totaal onderbewapend waren in een strategisch rampzalige positie (namelijk in een vallei van alle kanten omringt door Servische stellingen)?quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:02 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Ze wisten dat het in een bloedbad zou eindigen.
Tijdens de val van op 11 juli 1995 waren er een kleine vierhonderd Nederlandse militairen gelegerd,
en zijn er circa 7.400 moslimmannen gedeporteerd. Lijkt me sterk dat de Dutchbatters dachten dat
ze gezellig gingen picknicken ofzo. Volgens mij vonden ze het niet zo rampzalig, ze keken immers
toch neer op al die Bosniërs. Goed voorbeeld is de graffiti welke is gezien in 94/95..
[afbeelding]
Wat ik denk?quote:Op woensdag 22 maart 2006 23:09 schreef Viajero het volgende:
Wat als hij tegen Mladic had gezegd: Wij blijven in de enclave, als je binnenvalt schieten we. Als je terugschiet heb je ruzie met de hele NAVO en wordt jouw hele rebellenlegertje naar de hel geblazen. So, do you feel lucky, punk?
Misschien onrealistisch, maar ik schaam me echt voor hoe hij stond te bibberen tegenover Mladic. Een soldaat, en zeker een commandant onwaardig.
Erwin Rommel, wat denk jij? Had hij Mladic kunnen overbluffen? En hoe denk je eigenlijk over Karremans?
Ben het daar niet helemaal mee eens.. misschien dat een zeer uitzonderlijk personage in die omstandigheden iets had kunnen uithalen als commandant. Soort van equivalent als iemand je op straat een pistool op je hoofd zet en je portemonnee eist.. wat doe je dan?quote:Op donderdag 23 maart 2006 20:34 schreef Viajero het volgende:
Ik blijf Karremans een lafaard vinden en Voorhoeve nog meer, maar ik moet toegeven dat ik niet alle feiten en omstandigheden ken.
Ik zeg niet dat hij had moeten vechten, maar zijn lichaamstaal sprak boekdelen. Hij was doodsbang voor die grote gemene Serviers. Je kan ook met opgeheven hoofd je terugtrekken.quote:Op donderdag 23 maart 2006 20:44 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ben het daar niet helemaal mee eens.. misschien dat een zeer uitzonderlijk personage in die omstandigheden iets had kunnen uithalen als commandant. Soort van equivalent als iemand je op straat een pistool op je hoofd zet en je portemonnee eist.. wat doe je dan?
Ik denk dat de belangrijkste les uit Dutchbat is geweest, nooit meer onderbewapend en met te weinig ondersteuning op missie. Keiharde garanties en het liefst NL F-16's in de lucht boven je.
bang is in mijn mening iets anders dan laf. Karremans had geen kans, hij wist het, mladic wist het. Karremans had reden om bang te zijn, niet alleen voor zichzelf, maar voor alle mannen(/vrouwen? waren er vrouwen? ) onder zijn bevel.quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:01 schreef Viajero het volgende:
Ik zeg niet dat hij had moeten vechten, maar zijn lichaamstaal sprak boekdelen. Hij was doodsbang voor die grote gemene Serviers. Je kan ook met opgeheven hoofd je terugtrekken.
Ja er waren vrouwen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:06 schreef nixxx het volgende:
[..]
bang is in mijn mening iets anders dan laf. Karremans had geen kans, hij wist het, mladic wist het. Karremans had reden om bang te zijn, niet alleen voor zichzelf, maar voor alle mannen(/vrouwen? waren er vrouwen? ) onder zijn bevel.
We zullen het nooit weten of hij echt doodsbang was. Enkel hijzelf weet dat.quote:Op donderdag 23 maart 2006 21:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat hij had moeten vechten, maar zijn lichaamstaal sprak boekdelen. Hij was doodsbang voor die grote gemene Serviers. Je kan ook met opgeheven hoofd je terugtrekken.
Het is een gesprek van Arnold Karskens met een Libanon en een Joegoslavië veteraan met wie het niet goed gaat naar terugkeer in Nederland.quote:"Oorlog thuis", een onthullende reportage over de trauma’s, frustraties en de uitzichtloosheid van ex-militairen terug in Nederland.
Jammer, de uitzending staat er nog niet tussen. Ik zal het in de gaten houden. Lijkt me zeer interessant om de verhalen te horen van hen. (eigenlijk moet ik dat niet doen maar goed)quote:Op zaterdag 8 april 2006 06:26 schreef Saabmobiel het volgende:
Zojuist op radio 1 in het programma "Nachtvluchten"
[..]
Het is een gesprek van Arnold Karskens met een Libanon en een Joegoslavië veteraan met wie het niet goed gaat naar terugkeer in Nederland.
Voor diegene die het gemist hebben is de aflevering te beluisteren via het archief op de webpagina:
http://portal.omroep.nl/?nav=ctyvzEsHEnCqwBzaCP
Het betreft de uitzending van 7 op 8 april. De tijd was van 05:20 - 05:50
Die restauratie van de wagen van ER is een leuk stukje, bedankt.quote:Op maandag 10 april 2006 21:35 schreef Saabmobiel het volgende:
Nog even geduld inderdaad. Er zaten inderdaad indrukwekkende stukken tussen. Ik kan het je zo 123 geen concrete voorbeelden geven (ik lag half te slapen en dat luistert niet zo lekker)
Even een linkje naar het programma zelf. Het andere linkje werkt niet meer.
Wat zou de reden zijn om er niet naar te luisteren, als ik zo vrij mag zijn? Te dichtbij, of te herkenbaar ofzo?
Volkomen offtopic: ik las dat ze je auto hebben gerestaureerd
Wow het is geen verplichting om te luisterenquote:Op dinsdag 11 april 2006 17:12 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die restauratie van de wagen van ER is een leuk stukje, bedankt.
De reden om niet te luisteren is dat het mogelijk zou kunnen zijn dat ik me weer teveel en tevaak dingen voor de geest ga halen en daar dan dagen tot enkele weken mee bezig ben en dat m'n PTSS weer hevig naar boven komt. Daarom is voorzichtigheid geboden.
Maar ik zal het wel beluisteren. Dat heb ik al voor mijzelf besloten![]()
Ben je met de geneeskundige eenheid ook uitgezonden geweest?quote:Op woensdag 12 april 2006 11:17 schreef Art_Core het volgende:
Goed idee woestijnvos, om je verhalen op papier te zetten. Mag ik je een tip geven? Probeer de dingen op te schrijven alsof je je verhaal vertelt aan een jongere broer of neef van een jaar of 13, 14. Dan heb je het bijvoorbeeld niet over iets "mede nemen" maar neem je iets mee. Verder gebruik je heel veel militair jargon waar de gemiddelde burger niks van snapt. Ik heb zelf anderhalf jaar in het leger gezeten (42 Briggnkcie) en kon nog niet alles thuisbrengen. Je mag natuurlijk best jargon gebruiken, maar bedenk dat je het voor veel mensen toegankelijk moet maken.
Nee, het was 1984 en toen hadden we heel weinig missies. We stonden op de nominatie om naar Cambodja te gaan maar die missie werd afgeblazen (later werden de mariniers daar naar toe gestuurd). Wel veel in Duitsland geoefend met de Amerikanen en Britten.quote:Op woensdag 12 april 2006 17:20 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ben je met de geneeskundige eenheid ook uitgezonden geweest?
Graag had ik gezien dat ook andere veteranen iets neer hebben gezet, echter Fok is voor velen niet hun plek om dat te doen. Dat is jammer maar begrijpelijk.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:53 schreef AgLarrr het volgende:
Indrukwekkende verhalen! *respect*! En ook ik lees graag meer.. (Verkapte tvp)
Zoek eens een paar UNIFIL site's. Daar zijn genoeg Nederlandse veteranen die daar hun verhaal doen over hun ervaringen uit Libanon (79-84)quote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef Prosac het volgende:
Top dat je je verhaal hier neerzet Erwin.. altijd leuk om dit soort dingen te lezen. Begrijpelijk dat niet iedere veteraan dit doet. Maar zijn er andere sites waar wel dit soort verhalen te vinden zijn? van de gewone 'jan soldaat' al dan niet Nederlanders?
altijd interessant namelijk, heb ooit ook een boek gelezen met ooggetuigen verslagen van soldaten in WOII, bijzonder boek
Om eerlijk te zijn? Nee, echt vooruitgang zit er niet bepaald in. Komt temeer dat ik ben blijven steken op enkel 57 pagina's. Misschien dat ik enkele gedeeltes maar wat moet "romantiseren" maar dan is het geen feitenboek meer.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 20:44 schreef -calimero- het volgende:
Zijn er al enige vorderingen in de voortgang van het boek? Ik ben nog steeds erg benieuwd.
Welke docu was dat? ben er wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:20 schreef Pumatje het volgende:
Ik heb eergisteren een prachtige documentaire gezien van Srebrenica...
Een Nederlandse docu, met erg veel diepte. Het vertelde mooi hoe de Dutchbatters in de steek werden gelaten en hoe trots en eer veel te ver ging ( De Mobiele brigade werd voor het eerst ingezet en moest en zou slagen ) en dat er zo vaak om vuursteun door f16s ingeroepen werd maar keer na keer werd afgewezen. Controleposten door servische troepen werden overlopen maar ook het falen van sommige soldaten. 1 controlepost liet zich gewoon innemen en gevangennemen en bedankte de servische commandant terwijl ze zo vriendelijk niet eens waren geweest.. etc.
Er hebben me daar drama's van jewelste afgespeeld, groot respect voor Nederlanders die daar hebben gezeten, maar verschrikkelijke hogere officieren..
geen idee hoe hij heette, maar ik verwacht hem vaker te zien dan zal ik het eens bekijken.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Welke docu was dat? ben er wel benieuwd naar.
Tja, ik was van de eerste lichting van de net opgerichte Luchtmobiele Brigade (momenteel heet het Airassault Brigade). Wij gingen daar vol bravoure heen, maar gezien de beperkingen van het mandaat welke wij hadden, onpartijdig blijven, vervloog elke illusie.
De politiek had zo besloten, en daar moesten wij ons maar aan houden.
De gigantische onmacht die ik toen voelde voel ik nog steeds. Niet dat ik mijzelf schuldig voel, nee, maar dat door falen van daadkrachtig optreden vanuit de hogere regionen van de VN en UNPROFOR alles voor niets was geweest.
Erg jammer dat het niet meer zo wil lukken. Na het lezen van de OP van dit topic was ik erg nieuwschierig geworden naar het eindresultaat. Hopelijk krijg je nog eens een ingeving. Succes in ieder geval.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn? Nee, echt vooruitgang zit er niet bepaald in. Komt temeer dat ik ben blijven steken op enkel 57 pagina's. Misschien dat ik enkele gedeeltes maar wat moet "romantiseren" maar dan is het geen feitenboek meer.
En om heel eerlijk te zijn, de lust om te schrijven is er een beetje uit. Soms zit ik uren voor mijn scherm en staan er slechts enkele zinnen op.
Nope, die namen zeggen me niets. Ons bataljon bestond uit pak em beet 750 man.quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:18 schreef StateOfMind het volgende:
Erwin Rommel, ken jij toevallig Fred Baars uit Nijmegen en ene Eli (achternaam weet ik niet) uit Venray?
Die hebben ook in Srbrenica gezeten.
Pffff, geen idee, de ene is een oud-collega van me, van jaaaren terug en de andere is een kennis van mijn broer, heeft recent nog een lintje gekregen vanwege Srbrenica.quote:Op donderdag 14 juni 2007 17:22 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nope, die namen zeggen me niets. Ons bataljon bestond uit pak em beet 750 man.
Welke eenheid dienden ze in?
heb ik ook gezien volgens mij, alle luchtsteun aanvragen etc. werden afgewezen door een nederlandse brigade generaal.quote:Op woensdag 13 juni 2007 22:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
geen idee hoe hij heette, maar ik verwacht hem vaker te zien dan zal ik het eens bekijken.
Hij komt op een zender hier die soms wat leuks uitzend.. soort promotie voor een nieuw pakket zenders ofzo.
Mja inderdaad, dat werd in de docu perfect uitgelicht dat de politiek hier hardstikke graag iets wilde doen, we moeten erheen,blabla defensie zou de klus klaren met de nieuwe luchtbrigade.. maar dat die te onervaren en onbewapend bleek kwam niet boven water want anders zou de aanschaf van nieuwe helikopters in gevaar komen. Stel ze zouden toch pantser in moeten gaan zetten.. dan zou de nieuwe brigade voor lul staan etc etc.
F-16's die beschikbaar waren werden aan de grond gehouden omdat elke aanvraag niet voldeed aan de eisen, die echt belachelijk waren.. 1 keer werd die eis wel ingewilligd en dan werd er door de Nederlandse F16's ook dood en verderf gezaaid. Mooi was dat, je zag echt die beelden en Nederlandse stemmen over de radio in die f-16's ( een vrouw notabene![]()
)
Maar ook hoe de serviërs gewoon geen enkele respect meer voor de Nederlanders kregen omdat ze toch niets konden doen.. Werd nogal misbruik van gemaakt.
Het was echt indrukwekkend, grappig om vooral die beelden te zien die ik ook daadwerkelijk echt op tv zag, betreft kamerdebatten enzo.. Het leek wel gisteren.
Ik begrijp je gevoel van onmacht, vooral na het zien van die docu.. Ik hoop dat je er nu beter mee kan omgaan.
Helemaal juist. Het meest erger ik me aan van die mensen die roepen dat ons leger nog onder zou doen voor de scouting welpen. En als je dan vraagt waarom: 'Ja, blabla Sebrenica bla' Ze weten echt niet waar ze over praten, het Nederlandse leger is één van de best getrainde ter wereld.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 22:07 schreef bouke82 het volgende:
[..]
heb ik ook gezien volgens mij, alle luchtsteun aanvragen etc. werden afgewezen door een nederlandse brigade generaal.
ik heb veel respect voor de militairen die daar gezeten hebben! een van mijn oude instructeurs heeft dr gezeten en veel rotzooi meegemaakt en bij terugkomst in nederland is hij min of meer doorgedraaid, maar toch zn leven weer op orde gekregen en is nu zelfs Sergeant-Majoor![]()
waar ik totaal geen respect voor is is die kliek in den haag, die hadden eerder in moeten grijpen en meer hulp oid moeten inzetten/eisen. nu zijn de militairen de zondebok gemaakt terwijl de politiek verantwoordelijk is!!(maar dat gebeurd helaas vaak)
Twee.....quote:Op vrijdag 15 juni 2007 18:10 schreef viagraap het volgende:
En Erwin, ik hoop dat je boek afkomt. Één koper heb je alvast al
dat best getrainde ben ik het niet helemaal mee eens, als je ziet hoe de amo dr op de KMS tegenwoordig aan toe gaat....quote:Op zondag 17 juni 2007 13:07 schreef viagraap het volgende:
[..]
Helemaal juist. Het meest erger ik me aan van die mensen die roepen dat ons leger nog onder zou doen voor de scouting welpen. En als je dan vraagt waarom: 'Ja, blabla Sebrenica bla' Ze weten echt niet waar ze over praten, het Nederlandse leger is één van de best getrainde ter wereld.
Het hoeft toch ook geen dikke pil van 569 pagina's te worden? Ik denk wanneer je die 57 pagina's aanvult met wat foto's of tekeningen/plaatjes van de plaatsen waar het zich afspeeld je al een interessant boekwerk(je) hebt. Vul het nog aan met wat achtergrondinformatie zodat de lezer meteen begrijp waarom jullie daar naar toe moesten. Tot slot kun je nog andere boeken lezen van veteranen en hun missies (Libanon e.a.) met elkaar vergelijken als achtergrond.quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn? Nee, echt vooruitgang zit er niet bepaald in. Komt temeer dat ik ben blijven steken op enkel 57 pagina's. Misschien dat ik enkele gedeeltes maar wat moet "romantiseren" maar dan is het geen feitenboek meer.
En om heel eerlijk te zijn, de lust om te schrijven is er een beetje uit. Soms zit ik uren voor mijn scherm en staan er slechts enkele zinnen op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |