abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31544823
Net geweest, een aflevering van Netwerk:
quote:
De asielachtergrond van uitgeprocedeerde Congolezen is jarenlang door de Nederlandse autoriteiten aan de Congolese ambassade gemeld. Dat blijkt uit nieuwe documenten die in het bezit zijn van Netwerk. Voormalig directeur Mulder van het vertrekcentrum Ter Apel bevestigt deze gang van zaken.

Laissez-passer
Om vervangende reisdocumenten (laissez-passers) te verkrijgen voor het terugsturen van uitgeprocedeerde Congolezen, heeft de Nederlandse overheid in elk geval in de periode van 1999-2001 formulieren verstrekt waarop vermeld stond dat het om asielzoekers ging. Volgens oud-directeur Jan Mulder van Ter Apel gebeurde dit standaard: Omdat de ambassade dit vraagt. Anders geven de ambassades geen laissez-passers.

Internationale regels
Teruggestuurde vreemdelingen kunnen in het land van herkomst in problemen komen als bekend wordt dat zij in Nederland asiel hebben gezocht. Het vermelden van de asielachtergrond van een vreemdeling die teruggestuurd wordt naar het land van herkomst is daarom verboden volgens de Vreemdelingencirculaire en in strijd met internationale regels.

Verdonk
Minister Verdonk heeft eerder nadrukkelijk aan de Tweede Kamer verklaard dat nimmer wordt gemeld aan de Congolese autoriteiten dat het om afgewezen asielzoekers gaat. Vertrouwelijke informatie was en is bij de medewerkers van de IND in goede handen aldus de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, in februari 2005.

Vingerafdrukken
Om vervangende reisdocumenten te verkrijgen voor uitgeprocedeerde asielzoekers die geen paspoort meer hebben, versturen de Nederlandse autoriteiten (IND, Marechaussee en Vreemdelingendienst) onder meer een document met de vingerafdrukken van de persoon in kwestie naar de Congolese ambassade. Op deze documenten kan aangevinkt worden of het om een asielzoeker gaat.

Vakje
Netwerk heeft van 11 personen documenten in handen waarop het vakje asiel staat aangevinkt. Dit zijn standaardformulieren, stelt Mulder vanavond in Netwerk. Volgens hem worden de formulieren niet alleen voor Congolese asielzoekers gebruikt. Er zijn veel meer landen die dit doen. Ik denk wel de meeste. Hieronder kunt u een van de documenten zien. Omwille van de privacy is de naam zwart gemaakt.

ANR
Op de documenten waarop het vakje is aangekruist, staat in de meeste gevallen de handgeschreven aantekening vermeld. In een enkel geval staat er bijgeschreven transmettre à lANR pour competence; doorsturen naar de ANR voor een deskundig advies. De ANR is de staatsveiligheidsdienst van Congo.

Berucht
De ANR is een beruchte dienst, zegt directeur Nazarski van VluchtelingenWerk Nederland in Netwerk. Als iemand opschrijft doorgeven aan de inlichtingendienst’, een inlichtingendienst met zo'n staat van dienst, dan is dat voor betrokkenen echt gevaarlijk.

Netwerk
Netwerk maakte in juni al een uitzending over de uitgeprocedeerde Congolese asielzoekers. Daaruit bleek dat in Congolese archieven documenten liggen waaruit duidelijk wordt dat de uitgeprocedeerde Congolezen asiel hadden aangevraagd in Nederland.

Commissie-Havermans
Naar aanleiding van die uitzending stelde minister Verdonk de commissie-Havermans in. Deze commissie moet onderzoek doen naar het doorspelen van vertrouwelijke documenten. Deze commissie presenteert binnenkort haar bevindingen. Uitzetting van Congolese asielzoekers is tot het uitbrengen van het rapport opgeschort.
De asielachtergrond van uitgeprocedeerde Congolezen is jarenlang door de Nederlandse autoriteiten aan de Congolese ambassade gemeld. Dat blijkt uit nieuwe documenten die in het bezit zijn van Netwerk. Voormalig directeur Mulder van het vertrekcentrum Ter Apel bevestigt deze gang van zaken.
bron:http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=195640

Naar aanleiding van de vorige uitzending van Netwerk had een kamerdebat plaatsgevonden waarbij ze nadrukkelijk stelde dat dit soort dingen niet gebeurden, nu heeft Netwerk weer nieuwe documenten en een interview met de ex-directeur van Ter Apel, die meldde dat dit al jaren gebruikelijk is.

Dus óf ze heeft gelogen, of ze wist het niet, en als het verhaal van die directeur klopt, dan is de situatie dusdanig ernstig dat ze naar alle waarschijnlijkheid haar consequenties trekt.

Ik denk dat Rita Verdonk opstapt na het rapport van de comissie Havermans.

[ Bericht 3% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 18-10-2005 22:09:14 ]
pi_31545228
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Net geweest, een aflevering van Netwerk:
[..]

bron:http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=195640

Naar aanleiding van de vorige uitzending van Netwerk had een kamerdebat plaatsgevonden waarbij ze nadrukkelijk stelde dat dit soort dingen niet gebeurden, nu heeft Netwerk weer nieuwe documenten en een interview met de ex-directeur van Ter Apel, die meldde dat dit al jaren gebruikelijk is.

Dus óf ze heeft gelogen, of ze wist het niet, en als het verhaal van die directeur klopt, dan is de situatie dusdanig ernstig dat ze naar alle waarschijnlijkheid haar consequenties trekt.

Ik denk dat Rita Verdonk opstapt na het rapport van de comissie Havermans.
Heb de uitzending gezien.

Er werd ook gezegd dat het niet uitmaakt of ze het wist en loog of dat ze het niet wist en dus niet op de hoogte was van de handelingen van haar eigen ambtenaren. Beide zijn reden genoeg om op te stappen.
Maar dan moeten er ook wel meer koppen rollen. Dit gebeurde jaaaaren voor Verdonk er zat ook al.
Het enige andere is dat haar ernaar gevraagd werd en zij het ontkende.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31545289
Goh.. verrassend?
Wartaal.
pi_31545298
ik snap niet wat netwerk steeds te mekkeren heeft over die arme asielzoekers. heb deze docu niet gezien. had er geen zin in. vorige keer heb ik wel gezien, en het was allemaal nogal suggestief.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_31545324
wacht even. jij denk dat mevrouw verdonk opstapt, DUS open je een nieuwstopic met de vraag als titel ?

fout zeg!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_31545386
Ze stapt toch niet op. De arrogante houding van de regering en de coalitie laten haar zitten. Ze zijn bang voor nieuwe verkiezingen, dit betekent voor CDA/VVD.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:58:25 #7
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31545430
Laten we het niet hopen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_31545504
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
wacht even. jij denk dat mevrouw verdonk opstapt, DUS open je een nieuwstopic met de vraag als titel ?

fout zeg!
Want?
Het is toch nog niet gebeurt of wel soms? Het ligt in de lijn der verwachting, maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk. Wel zo eerlijk toch dat ik mijn eigen inschatting erbij zet?
pi_31545654
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:52 schreef Billy_daKid het volgende:
Goh.. verrassend?
Welk aspect?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31545882
Ook al staat er geen vinkje op een formulier ergens, in Congo zullen ze toch ook wel doorhebben dat het om asielzoekers gaat?
pi_31546048
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 22:13 schreef Murray het volgende:
Ook al staat er geen vinkje op een formulier ergens, in Congo zullen ze toch ook wel doorhebben dat het om asielzoekers gaat?
Dat zal wel ja, maar volgens nationale en internationale regels is het niet de bedoeling om ze dan ook nog eens actief te helpen, het belangrijkste hieraan is echter dat Verdonk de 2e Kamer verkeerd heeft voorgelicht (op z'n minst).
  Moderator dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:21:37 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31546148
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:54 schreef spectrumanalyser het volgende:

fout zeg!
hij stelt een vraag en geeft erbij aan hoe hij er zelf over denkt, nix fouts aan hoor imo

edit: 0wja vergeet ik bijna de reden waarom ik hier ben
of ze opstapt weet ik niet, daar lijken de huidige politici zowieso nogal moeite mee te hebben dus ik verwacht eigenlijk van niet.

ik vind wel dat dat hele ministerie op de schop moet, ik vind het totale geldverspilling, laat dat lekker onder binnenlandse zaken vallen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:36:36 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_31546668
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 22:21 schreef sp3c het volgende:
ik vind wel dat dat hele ministerie op de schop moet, ik vind het totale geldverspilling, laat dat lekker onder binnenlandse zaken vallen.
Ze zijn wel drastisch aan het veranderen intussen... het is zo'n zooitje
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:41:57 #15
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31546850
Rita blijft, net zoals na de andere 1000 "schandalen" die soms zelfs verzonnen waren door de media.
pi_31547071
Ik hoop dat ze blijft.
Ze is de enige in dit klotekabinet die ballen heeft.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:52:03 #17
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_31547177
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 22:48 schreef DrXLTrouble het volgende:
Ik hoop dat ze blijft.
Ze is de enige in dit klotekabinet die ballen heeft.
Helemaal mee eens.
pi_31547571
Verdonk had al lang al de tralies moeten zitten na die uitzending van Taxi destijds. Dat ze die nog niet hebben omgelegd mag echt een Godswonder heten. Ik zal er geen seconde om rouwen. JPBalkie vind ik wel een geschikte peer, dat is een ware held
GIRO 800800
pi_31547649
Na zo'n reaktie snap ik hoe je aan jouw naam gekomen bent.
pi_31547695
Het zou twee jaar te laat zijn, ze heeft al zoveel schade aan gericht, zoveel doden en gewonden op haar geweten - maar het zou nog steeds een geweldig moment zijn als de vrouw die echt geen kaas heeft gegeten van beleid zou verdwijnen.

Iedere andere minister zou al 5 x zijn opgestapt, zij weet het allemaal zo te draaien dat ze kan blijven zitten, nu weer door zo'n commissie in te stellen. Ze heeft keihard gelogen, gewoon uitzetten die heks
pi_31547827
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 23:05 schreef DrXLTrouble het volgende:
Na zo'n reaktie snap ik hoe je aan jouw naam gekomen bent.
Ik vind Verdonk een kutwijf, al jaren. Dat wijf heeft honderden zoniet duizenden doden op haar geweten vanwege het beleid dat ze voert. Daar zijn waterdichte bewijzen van op TV uitgezonden. Als zo iemand de pijp uitgaat rouw ik daar inderdaad niet om.....dat jij dan enkel zo'n lompe opmerking kunt plaatsen, is alleen maar zielig voor jezelf.
GIRO 800800
pi_31547867
Iemand is me al enigszins voor zie ik .............
GIRO 800800
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 23:20:52 #23
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_31548162
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 23:07 schreef SCH het volgende:
gewoon uitzetten die heks
Terug naar d'r eigen land.
pi_31549059
Weg met Rotte rita
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31549100
Ik denk dat Rita blijft zitten, wie heeft anders het lef om al die gelukszoekers het land uit te zetten?

Ps k'e'nnen we niet wat woestijn huren in tanger?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')