quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:06 schreef Knarf het volgende:[..]
Waarom komen ze dan hier in Nederland?
Kunnen ze niet beter naar een land dichterbij vluchten. Is goedkoper en jij zegt zelf al dat het hier niet 'leuk' is voor die mensen.
[..]
Ja, ik denk dat het voor veel mensen zelf beter zou zijn. Alleen zien veel mensen dat zelf niet totdat ze hier zitten. En dan functioneren sommigen wel en sommigen niet.
Niet voor iedereen is Nederland de keus. Veel mensen komen toevallig hier terrecht en stranden omdat ze eigenlijk onderweg waren naar andere plekken op de wereld. Heel veel mensen vertrekken ook weer na een aantal jaren gestrand te zijn geweest. Van alle Afrikanen die ik in de jaren 80 en 90 hier in mijn stadje kende is nog maar een fractie hier. De rest is of terug, of naar Groot Brittanie, de VS of Canada, Ierland, Frankrijk en noem maar op, vertrokken.
quote:
Waar zet jij de grens, welke economische vluchtelingen nemen we wel aan en welke niet?
Elke vluchteling die hier komt maar binnen laten, of gaan we ergens een grens stellen?
[..]
Ik kan het je niet zeggen. Waar waren de grenzen ooit toen europeanen over de wereld zwierven. Waar zijn nu de grenzen van dubieuze handel? Hoeveel regeringen zitten er daar nu omdat ze voordelig zijn voor diezelfde dubieuze handel? Ik durf die grenzen dus niet te stellen. Medemenselijkheid vind ik persoonlijk belangrijker dan eigen volk eerst. Ik voel me wereldburger en ik hoop dat als ik ooit de keus maak om ergens anders te gaan wonen ik ook daar welkom zal zijn. Zo niet, dan zal dat toch mijn mening hierover niet veranderen.
quote:
.Er schijnen hier in Nederland ongeveer 700 oorlogmisdadigers te zitten (nieuws van een paar maanden geleden), waaronder een heel aantal uit de Congo. Tja een aantal van hun zal in die periode ook wel teruggestuurd zijn.
In die periode teruggestuurde mensen waren juist vijanden van het Mobutu-regime. Of eerst medestanders maar later afvalligen. Er waren ook mensen die wel mochten blijven. Sommigen daarvan echte vluchtelingen. Sommigen ook echt gelukszoekers die ook daar al niet onbemiddeld waren. mar omdat ze goede contacten hadden binnen de ambassades werden ze daar geholpen en als vluchteling te boek gesteld.
Een mogelijkheid om iemand flink te grazen te nemen is ook bij navraag tegen mensen van de IND zeggen dat die persoon niet is wie die zegt te zijn waardoor de persoon wordt teruggestuurd en zeker te pakken genomen zal worden.
Ik ken van bovengenoemde situaties wel voorbeelden. Zelfs mensen die wel zo overduidelijk gemarteld waren maar die toch teruggestuurd werden met het stempel: gelukszoeker.
Ook mensen die zeiden uit een oorlogsgebied te komen maar die of uit een compleet ander land kwamen (ooit een Ghanees horen beweren dat ie Zuid Afrikaan was.... ik heb me half dood gelachen. Nigerianen die zeggen uit Soedan/ Liberia/Siera Leone te komen) en die kregen wel een status en werden geloofd. Dan vraag ik me af wat die IND precies doet. Ik werk daar niet. Heb geen diploma om dat te beoordelen. Daar worden mensen geacht om dingen wel uit te zoeken maar ze leveren heel vaak slecht werk. Ze zien het niet want al die lui lijken toch op elkaar.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl