quote:
'Huntelaar niet bang voor druk bij Ajax'
Geen spits in Nederland zo gewild als Klaas Jan Huntelaar. Ajax volgt hem, Feyenoord ziet hem als opvolger van Dirk Kuyt. En Oranje lijkt binnen handbereik. Een gesprek over zijn drive, de opvallende gelijkenis met Fernando Morientes en de aanstaande stap naar de top van Nederland. "Ik denk wel dat ik het aankan. Ja. Waarom niet?''
Het voetbalgeluk vond Klaas Jan Huntelaar terug op een trapveldje in Hummelo, ruim twee jaar geleden. Na elke training bij De Graafschap belde de spits wat vrienden uit het dorp waar hij opgroeide, om zijn plezier in het voetbal vooral niet te verliezen.
"We gingen heel de middag lekker klooien met de bal'', vertelt Huntelaar, op dat moment door PSV uitgeleend aan De Graafschap. "Ik zat in Doetinchem alleen maar op de bank en op de training draaide het om vechtvoetbal, om overleven. Puur door 's middags te voetballen met vrienden, hield ik het vol. Zodra ik thuis kwam trok ik gelijk andere kleren aan en hup, lekker ballen. Om het plezier te vinden dat 's morgens ontbrak.''
De keuze voor De Graafschap was destijds een verkeerde. Hij refereert eraan, nu een nieuw kruispunt in zijn carrière opdoemt. Ajax, PSV, Feyenoord, AZ; de complete top van Nederland volgt hem op de voet. Het is inderdaad de volgende stap, zo heeft de 22-jarige spits ook zelf in zijn hoofd.
"Wanneer die stap komt, zie ik vanzelf wel. Het is vrij simpel: ik heb een contract tot 2007, dus het wordt dit seizoen of volgend seizoen. Maar straks ga ik wél de club kiezen die bij me past, het moet kloppen. Destijds koos ik met De Graafschap vooral voor het sentiment, als jongen uit de Achterhoek. Dat zal me nooit meer gebeuren'', zegt Huntelaar.
"Ik weet wat ik belangrijk vind. Ik wil in een aanvallende ploeg spelen, dicht bij de goal in een kleine ruimte vlakbij de zestien. Ik rendeer al vanaf de jeugd het best als centrumspits tussen twee vleugels. Veel beweging om me heen en een nummer 10 kort achter me. Bij voorzetten duiken we afwisselend op bij de eerste en de tweede paal.''
Dat Huntelaar indirect het profiel beschrijft van een Ajax-spits, weet hij best. "Maar bij AZ spelen ze ook zo en bij Feyenoord dit seizoen in grote lijnen ook. Stuk voor stuk mooie clubs. Voor de erfenis van bijvoorbeeld Kuyt ben ik niet bang, het is zinloos daar bij stil te staan. Bij Ajax wordt iedere spits vergeleken met Ibrahimovic. Als je daar wakker van ligt, kun je bij Ajax eigenlijk nooit meer spelen. Daar heeft Johan Cruijff rondgelopen.''
In Alkmaar hadden ze afgelopen voorjaar al twee miljoen euro over voor de spits, toen bezig aan zijn eerste volledige seizoen in de eredivisie. Heerenveen vroeg het drievoudige; vanaf zes miljoen euro was voorzitter Riemer van der Velde bereid te praten. En die prijs blijft de laatste weken maar stijgen. Huntelaar haalt zijn schouders op, hij wil zijn keuze vooral rationeel maken.
"Voor AGOVV en SC Heerenveen heb ik ook heel bewust, weloverwogen gekozen. Als ik eenzijdig had gedacht, was ik wel bij PSV gebleven. Daar kon ik destijds mijn contract verlengen, maar ik heb de situatie heel nuchter bekeken. De conclusie was vrij duidelijk: ze wisten gewoon niet wat ze met me wilden. Ik kon verhuurd worden, maar met welk perspectief? Ik had geen zin in het Robert Fuchs-verhaal. Die werd wel zes keer uitgeleend volgens mij.''
Zijn fraaie hattrick tegen NAC vorig weekeinde maakte een bescheiden Huntelaar-hype los. De spits is definitief klaar voor het grote werk, concluderen kenners en pseudo-kenners in koor. Heerenveen-trainer Gertjan Verbeek pleit zelfs voor een kans in Oranje.
"Ik moet wel een beetje lachen om dat gedoe'', zegt Huntelaar. ,,Gertjan gaf na NAC hooguit een tip, dat wordt allemaal meteen opgeblazen. Maar of ik de stap naar Oranje al aankan? Dat denk ik wel. Ja. Waarom niet?''
De spits voelt dat in zijn spel steeds meer vanzelf gaat, dat hij in alles groeit naar een hoger niveau. Hij heeft wat ze in Engeland awareness noemen. Huntelaar kent die term.
"Het betekent dat je oog hebt voor alles wat er om je heen gebeurt in het veld. Het voelen waar de verdediger staat en waar hij heen wil, en daar dan op anticiperen in je beweging of je actie. Hoe meer dat vanzelf gaat, hoe verder je bent als voetballer. Ik ben benieuwd of ik op een hoger niveau nog steeds de juiste keuzes zal maken.''
De jeugdinternational is een voetbaljunk, die zoveel mogelijk kijkt en luistert om beter te worden. Ook in zijn vrije tijd. Dan praat hij liever een uur over spelsituaties en doelpunten, dan dat hij ze zittend achter de PlayStation maakt. "Met computeren heb ik sowieso niets'', stelt Huntelaar. "Bij Jong Oranje bijvoorbeeld ben ik vaak de eerste die wil kaarten.''
Vraag Huntelaar naar zijn favoriete spitsen en hij lepelt een fraaie reeks op, compleet met een gedetailleerde analyse. Bij AGOVV wezen ze Huntelaar op zijn gelijkenis met Fernando Morientes, spits van Liverpool.
"Op hem ben ik heel specifiek gaan letten en het bleek te kloppen. Qua spel en manier van bewegen zie ik best veel overeenkomsten. Morientes is een meevoetballende spits, die het moet hebben van zijn inzicht. Hij kan goed koppen, duikt veel op bij de eerste paal en voetbalt op souplesse, niet op kracht. Dat doe ik ook.
"Hernan Crespo, dat is een typische krachtspits. En Thierry Henry is fantastisch in de counter, dankzij zijn enorme snelheid. Zo kun je spitsen indelen in bepaalde categorieën. Ik sla dat soort dingen allemaal op in mijn hoofd. Dat gaat vanzelf.''
De link naar Ruud van Nistelrooy is snel gelegd. De Oranje-spits groeide óók in de eerste divisie, is net zo'n liefhebber en zette in Heerenveen de laatste stap richting de top.
"De drive van Van Nistelrooy, dat vind ik mooi'', vertelt Huntelaar "Hij straalt uit dat hij pas van het veld stapt als hij een paar goals heeft gemaakt. Die drang, die honger zit in zijn hele lijf. Ik heb Foppe de Haan wel eens gevraagd wat hij destijds deed om Van Nistelrooy beter te maken. Hij vertelde dat Ruud vroeger alles mooi wilde doen. Stiftjes en zo. Foppe eiste dat hij iedere bal koel en zakelijk afmaakte, zowel op de training als in de wedstrijd. Ik wil zoveel mogelijk weten over oefenstof, om zelf beter te worden. Foppe liet Jon Dahl Tomasson op trainingen altijd gericht schieten in de linker- of rechterhoek. Hij moest om en om vlakbij de doelpaal zien te scoren, om zo te leren voelen waar het doel staat.''
Huntelaar weet tot in de details wat hij zelf kan en waar hij aan wil werken. Zijn doelstellingen, op korte en lange termijn, prent hij in zijn hoofd of hij vertrouwt ze toe aan het papier. Begin vorig seizoen vroeg trainer Gertjan Verbeek de voetballer op te schrijven wat hij wilde verbeteren.
"Ik koos voor snelheid, voetenwerk en kracht. Buiten de training werkte ik daar aan met assistent-trainer Henk Herder. Ik kreeg loopvormen, oefeningen om soepel te bewegen en in het krachthonk werkte ik aan mijn fysiek. In wedstrijden op hoog niveau zet je vanzelf de volgende stap. Daar leer je situaties te herkennen en daarop te anticiperen. Dát is voetbal.''
Sorry voor het lange leesvoer mede Ajacieden.